Grannen bygger nytt hus, stabila 50 000 kr + i december för bygg-el! GAHHHHH!
 
  • Wow
  • Haha
djanlov och 4 till
  • Laddar…
Microkatten
S steve5432 skrev:
Bor man i hus ska man ha en buffert för oförutsedda utgifter. Klarar man inte detta, då anser jag inte att man ska bo i ett hus.
Absolut! Jag har även buffert för att maten nästa månad höjs med 400% och bensinen börjar kosta 80 kr/l. Det trodde jag alla hade! De som bor i hyreslägenhet har givetvis pengar liggande redo att pytsa ut när hyran blir tiotusen kr dyrare på ett bräde. Även hyreshus skall värmas upp.
 
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grannen bygger nytt hus, stabila 50 000 kr + i december för bygg-el! GAHHHHH!
oooh, fel tid att bygga med tanke på just elpriserna ....
 
C
Nissens Nissens skrev:
Av elpriset ja, men inte på elkostnaden inklusive nätavgiften. För mig är det ca 50% av varje. Så dubblas elpriset så går totala priset för elen inkl nätavgiften upp ca 33%.
Ja, självklart. Men det är ju bara att slänga på en 50-öring för elskatt och nätavgifter om man vill se utvecklingen av totalpriset.
I SE3: Sep: 91,8 = 42% upp, Okt: 64,8 = 15% upp, Nov: 83,5 = 34% upp, Dec: 180,7 = 131% upp
I SE4: Sep: 123,0 = 73% upp, Okt: 86,9 = 37% upp, Nov: 112,6 = 63% upp, Dec: 187,4 = 137% upp

Ser man på decemberpriset är det likväl så pass mycket att de som lyckats snåla sig ner under dubbla totalkostnaden lär vara lätträknade. I synnerhet som det blev en kall december denna säsong.

Men min poäng var så klart att alla med rörligt pris i SE3 och SE4 har drabbats på samma sätt. Det handlar inte om "vissa fall" eller om hur man hushållit med sin el.
 
A
M MrDizzy skrev:
oooh, fel tid att bygga med tanke på just elpriserna ....
Skulle ha bundit.. Som experter säger:cool::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Skulle ha bundit.. Som experter säger:cool::crysmile::crysmile:
Går det att binda bygg-el ?
( kan vara bra att veta till framöver då det skulle vara roligt att bygga en hel kåk själv för hand mer eller mindre iaf )
 
A
M MrDizzy skrev:
Går det att binda bygg-el ?
( kan vara bra att veta till framöver då det skulle vara roligt att bygga en hel kåk själv för hand mer eller mindre iaf )
Är väl bara ett snöre som krävs till elskåpet;):crysmile::crysmile:
 
  • Haha
MrDizzy
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Går det att binda bygg-el ?
( kan vara bra att veta till framöver då det skulle vara roligt att bygga en hel kåk själv för hand mer eller mindre iaf )
Ska det vara skillnad då mellan byggnad och byggnad?
 
Maskintok skrev:
Ska det vara skillnad då mellan byggnad och byggnad?
Vet bara att bygg-el brukar hanteras på speciellt sätt.
Har ingen mer kunskap än så om det det tyvärr.
Har som aldrig kommit i läget att jag behövt sätta mig in i det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Vet bara att bygg-el brukar hanteras på speciellt sätt.
Har ingen mer kunskap än så om det det tyvärr.
Har som aldrig kommit i läget att jag behövt sätta mig in i det.
Tänkte bara att finns koppling fram så bör det väl gå att få fast avtal.. :thinking:
huvudsaken är att nät finns.
 
V Valdev skrev:
5300 riksdaler 1530 kwh. Hus 150+40 m2 (garage) håller 22-23 grader i huset å 18 i garaget. Hus från 76 å bergvärme. Länge leve inkompetenta politiker
Länge leve inkommeta elkunder som inte kan ta eget ansvar. Teckna elavtal med ett fast pris. Lite dyrare i längden men sover gott på natten.
 
Nu förstår jag inte? Sover du gott om natten av att det blir dyrare i längden. :crysmile:
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Nu förstår jag inte? Sover du gott om natten av att det blir dyrare i längden. :crysmile:
Nej, jag behöver inte oroa me för elpriset än på länge. Sitter på ett hyfsat bra avtal
 
Nissens Nissens skrev:
Tungt, men du måste ha väldigt dålig isolering i huset?
Jag har tvåvåningshus på 165 kvm + 70kvm biyta, det drog typ 1500 kWh i december… mindre än en tredjedel av din förbrukning…
1500 är väl mer än hälften. En tredjedel av 2100 är 700 så 1500 är lite mer än dubbelt så mycket som en tredjedel av 2100 :rofl::thinking:
 
xxxyyyzzz xxxyyyzzz skrev:
1500 är väl mer än hälften. En tredjedel av 2100 är 700 så 1500 är lite mer än dubbelt så mycket som en tredjedel av 2100 :rofl::thinking:
1500 vs 4826 kWh var det ju.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.