Nissens
xxxyyyzzz xxxyyyzzz skrev:
1500 är väl mer än hälften. En tredjedel av 2100 är 700 så 1500 är lite mer än dubbelt så mycket som en tredjedel av 2100 :rofl::thinking:
1500 kWh respektive 4826 kWh var det ju, varifrån får du 2100??
 
hsd hsd skrev:
Mmm
Såg att pellets priset gått up 30% i december jämfört med förra året
Jag betalade 400 spänn mindre per pall nu i december än vad jag gjorde förra året. :)
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Har du någon källa på det. Om vi producerar el för 10-30 öre/kWh plus ett rimligt påslag så finns det gott om köpare. Hur ser förväntade prisutvecklingen ut de kommande 10-20 åren. Jag har ingen koll på det men med tanke på utvecklingen i Tyskland m fl länder i närområdet så kan det inte vara någon svårighet att sälja el för väsentligt högre pris än produktionskostnaden för kärnkraftsel även om den kostar 50 öre/kWh.

Mer intressant att läsa:
[länk]
Källa på vad? Terminspriserna finner du på Nasdaq, finns otaliga länkar till dom här i tråden-

Prisdiiskussionen påminner MYCKET om de jag hade för 10år sen om oljepriset (Brent) som då låg i 120$/fatet (detta var innan klimatdiskussionerna tagit ordentlig fart)
De som var Bull olja (lång oljeaktier) menade att priset minsann INTE gå ned för det är en ändlig resurs och med tanke på Kinas ökade efterfrågan och 3e världens industrialisering kunde priset bara gå upp..
3 år senare (2015) var vi under 30$, efter några års uppgång kom Corona och då handlade vi under 20$...

Gör inte budgetar på extrempriser, det kommer alltid straffa sig.
 
V vik_tor skrev:
Jag nöjer mig inte längre med att knyta näven i fickan över Sveriges problem. Om vi skall ha någon chans att påverka framtiden så blir en bestridan den bästa vägen så får elhandelsbolagen ligga på regeringen.
Jag förstår inte logiken i detta? Du har ju själv valt rörligt, precis som jag gjort. Det är ju inte elhandelsbolagens uppgift att ligga på regeringen för att förändra energipolitiken. De levererar en tjänst till dig, inget mer.
 
Jag har läst hela den här tråden. Det finns inga länkar till Nasdaq vilket en sökning bekräftar. Vad har Brent olja för bäring på diskussionen om elpriset som den här tråden handlar om. Vad menar du med extrempriser? 10-50 öre/kWh för kärnkraft är det inget annat energislag som slår. Dessutom är produktionskostnaden stabil i mer än 50 år efter att investeringen är gjord.
 
T TommyC skrev:
Jag har läst hela den här tråden. Det finns inga länkar till Nasdaq vilket en sökning bekräftar. Vad har Brent olja för bäring på diskussionen om elpriset som den här tråden handlar om. Vad menar du med extrempriser? 10-50 öre/kWh för kärnkraft är det inget annat energislag som slår. Dessutom är produktionskostnaden stabil i mer än 50 år efter att investeringen är gjord.
Sorry, my mistake, länkarna fanns i en annan eltråd, Var på mobilen så kunde inte ge dig länken då men den kommer här

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices
Sammandrag systempriser
Q2-2022 43öre
Q3-2022 32öre
Q4-2022 48 öre
Q1-2023 58 öre
Q2-2023 35öre
Q3-2023 23öre
Q4-2023 35öre

Oljeprisdiskussionen tog jag med som exempel på att man inte skall göra extrempriser till nya normalen...'

Vattenkraft har lägre både fasta och rörliga kostnader än kärnkraft
 
Redigerat:
  • Gilla
harka
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
oooh, fel tid att bygga med tanke på just elpriserna ....
när jag byggde för 5 år sedan så ringde jag direkt till el företaget och tog ett fast abonnemang, inga problem trots byggel
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
O O skrev:
Som sagt produktionskostnaden för reaktorerna är låg. Så vinsten per såld kWh borde ligga på 1-2kr/kWh. Tänk vilka intäkter staten skulle kunna få om R1 & R2 var i drift. I snitt levererade de 6TWh/år de 3 sista åren i drift. Dvs de skulle kunna leverera 12TWh/år = 12 000 000 000kWh/år. Motsvarande ett värde på 12-24 Miljarder kr för el per år. Skatt oräknad. Grovt och slarvigt snabbräknat.
Det trista är att med dagens system så tjänar producenterna om det är brist på el. Hade vi behållit de fungerande reaktorerna hade priset inte skenat iväg. När marginalerna är så här små räcker det med att minska sin produktion med några procent för att priset ska mångdubblas. Systemet borde varit tvärtom. Tex att producenterna får böta varje gång man tvingas starta Karlshamnsverket.
 
M masseman33 skrev:
när jag byggde för 5 år sedan så ringde jag direkt till el företaget och tog ett fast abonnemang, inga problem trots byggel
Oh, nice! Tack för återkopplingen om detta.
Det är bra att veta :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Oh, nice! Tack för återkopplingen om detta.
Det är bra att veta :)
Bör skynda på..
För jag är övertygad om att det kommer att bli dyrt... rejält dyrt med fasta avtal
 
Jag tycker elmarknaden är svår att förstå sig på. Finns det något bra sätt man kan sätta sig in i hur det egentligen fungerar? På en fri marknad får ju den med bäst pris sälja mest. Men så verkar ju inte elmarknaden fungera :thinking:
 
Maskintok skrev:
Bör skynda på..
För jag är övertygad om att det kommer att bli dyrt... rejält dyrt med fasta avtal
Personligen sitter jag med fast avtal i nästan 3 år till (33 månader).
Hur elpriserna ser ut då måste man vara bättre spåtant än Saida för att lista ut.

Men om jag hittar den perfekta tomten igen (redan missat en pga corona/covid ) och bestämmer mig att bygga eget hus, är det ju bra att veta om att det går binda bygg-el:en iaf om man skulle vilja. Sen får man då ta och bestämma sig då hur man vill göra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Jag tycker elmarknaden är svår att förstå sig på. Finns det något bra sätt man kan sätta sig in i hur det egentligen fungerar? På en fri marknad får ju den med bäst pris sälja mest. Men så verkar ju inte elmarknaden fungera :thinking:
Skulle börja med att läsa här:
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden

men mer eller mindre är det så att det är precis som på aktiemarknaden.
Det är sista kWh som köps som sätter priset.
 
  • Gilla
Yatzyn och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vem skulle staten sälja denna el till?
Den kan säljas till den som betalar bäst vid varje tillfälle.
Z Zodde skrev:
Varför baserar du framtida vinster på ett skyhögt spotpris? Terminspriser bara månader fram visar ett väsentligt lägre pris.
Min grova överslagsberäknade kalkyl byggde på att sälja på Nordpool. Då är det dessa priser som gäller. Det är helt ointressant med lägre (=sämre) priser om man vill få högsta möjliga vinst.
Z Zodde skrev:
Tur du inte ansvarar för nåns budgetar!
:sick:
 
Redigerat:
O O skrev:
Den kan säljas till den som betalar bäst vid varje tillfälle.
Min grova överslagsberäknade kalkyl byggde på att sälja på Nordpool. Då är det dessa priser som gäller. Det är helt ointressant med lägre (=sämre) priser om man vill få högsta möjliga vinst.:sick:
Nordpools priser är spot och ger NOLL indikationer på famtida priser. Att vinstdrivande företag vill sälja till högsta pris är så naturligt att det inte behöver kommenteras så hajar NOLL av din förklaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.