Jag körde frugans Fiat 500e till jobbet idag, fantastiskt fin pendlarbil. Kopplingen till Android Auto gjorde den perfekt att ta dagens första möte i bilen också. Jag har faktiskt svårt att se att det finns en bättre elbil än denna i det minsta segmentet. Och den är inte så dyr heller!

Jag är grymt imponerad av den. Visst den har sina issues som alla bilar (TPMS på vinterdäcken driver oss till vansinne, orsaken till att jag kör bilen idag är att verkstaden skall kolla på saken idag).

De recensioner jag har läst har hakat upp sig på konstiga saker och den har pga detta inte fått toppbetyg. En av dem klagade på sikten i bakrutan när de testade en CAB-version. Vad jag vet finns det inte många Cabbar som har bra sikt i bakrutan...

Om ni funderar på en eldriven småbil, missa inte att kolla in Fiat 500e!

Detta låter ju nästan som att jag försöker göra reklam för bilen, men jag har absolut inga sådana drivkrafter! Jag tycker bara att det är en för bra bil för att ignorera!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Släpvagnarna man kan hyra på OKQ8 hittar du här: länk
Det är bara tippsläp och biltrailer som ligger över 100 kg där. En bromsad grindvagn, vilket räcker för de flesta är 750 kg.
Det är bara det så obromsade minisläpet i den länken vad jag kan se som får dras med en bil med dragvikt på 750kg och B kort.
Övriga bromsade släp kommer över 750kg i totalvikt. Ett släp över 750 kg räknas inte som tungt släp.
Tungt släp avses den vikt på släp och dragbil som kräver B96 eller BE behörighet.
Vad gäller obromsade 750kg släpen så är dessa ingen jättehit om man lastar till 750kg totalvikt i kombination med dubbfritt, nedförsbacke och halt väglag. Är man mer den vågade typen så är det säkert ok, men själv undviker jag.
Som sagt så har säkert många villaägare inte behov av att dra släp. Men själv tycker jag det är en frihet plus att godset kan tas hem samma dag och kommer fram oskadat utan att ha tumlat runt på terminaler och i budbilar.
Har man villa så kan man om man vill anlita trädgårdsfirma för trädgården, byggfirma för renoveringen, matkasse för shoppingen, taxi för semestern etc etc. Då skulle praktiskt taget alla villaägare kunna vara utan bil.
Men i valet av familjebil kan det kännas bra om bilen kan lösa så många uppgifter som möjligt. Men här är vi alla olika.

För egen del känns det lite drastiskt att tänka om så pass mycket att man ska sälja både husvagn, släp etc bara för att elbilen inte reder ut denna uppgift. Då tror jag det är förnuftigare att vänta på mer färdigutvecklade elbilar. Det är många som resonerar på samma vis där.
 
M Mathias1 skrev:
Men en fossilförbrukning på 1.1L milen. Vad var det för bilmodell? XC90 eller nån Jänkare?
För att komma upp i dryga liten milen kör man lämpligen 2006 års Subaru Outback med H6 bensinmotor på tre liter. Brummar bra men trist att tanka.
 
T toolman77 skrev:
För att komma upp i dryga liten milen
Jag tycker de flesta bensinbilar brukar "klara" den bedriften om de bara körs korta sträckor vintertid...
 
Mikael_L
M Mathias1 skrev:
Husvagnen hinner inte samla damm här direkt. Värdeminskningen på en 10 år gammal husvagn är väldigt låg även om man nu bara skulle använda den vid fåtal tillfällen. Eftersom den alltid står startklar kan vi vara grymt flexibla och bara köra iväg när väderprognosen visar sol.
Jag känner en familj som hade rätt lika.
Husvagnen hela tiden klar och beredd (de hade husbil ett tag också), och vid bra väder eller andra bra förutsättningar så drog de iväg på något, mycket frilufts, åka slalom en lör-sön en 20 mil bort, var t.ex. en vanlig spontan aktivitet.
Jag minns detta väl , för jag avundades lite den otroliga flexibiliteten, de behövde aldrig boka in resor och boende, som ofta annars måste göras lång tid innan, utan bara låta andan för dagen råda.
 
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Det är bara det så obromsade minisläpet i den länken vad jag kan se som får dras med en bil med dragvikt på 750kg och B kort.
Övriga bromsade släp kommer över 750kg i totalvikt.
Gallersläpet är 750 kg
Det räcker utan problem för det folk gör mest med släp, köra bort grejer till tippen etc, men även att hämta en tvättmaskin eller liknande om man köpt det.
Övriga släp, bortsett från tippsläpet och bilsläpet ligger på 1000 kg, så 1500 kg krav på bilen är i det läget inte nödvändigt.
M Mathias1 skrev:
Ett släp över 750 kg räknas inte som tungt släp.
Tungt släp avses den vikt på släp och dragbil som kräver B96 eller BE behörighet.
Det tror jag nte jag har skrivit någonstans heller?

M Mathias1 skrev:
Vad gäller obromsade 750kg släpen så är dessa ingen jättehit om man lastar till 750kg totalvikt i kombination med dubbfritt, nedförsbacke och halt väglag. Är man mer den vågade typen så är det säkert ok, men själv undviker jag.
Nej det är inte en drömkombination, men heller inte ett särskilt svårlöst problem.
Många skaffar aldrig vinterdäck till släpet, är väglaget för dåligt så kör väntar man till en annan dag. Jag skaffade dubbdäck till mitt släp för att det ska kunna dras av både bilar med dubbade vinterdäck och med odubbade vinterdäck. Är det skitväder så tar jag inte den vanliga vägen in i området, eller ut, då det är en brant backe som gärna blir riktigt hal. Den vägen händer också att jag väljer bort om jag inte har släpet.

M Mathias1 skrev:
Som sagt så har säkert många villaägare inte behov av att dra släp. Men själv tycker jag det är en frihet plus att godset kan tas hem samma dag och kommer fram oskadat utan att ha tumlat runt på terminaler och i budbilar.
Så kan det såklart vara. Jag tycker det är skönt att beställa tvättmaskin på nätet och få den hemkörd, trots att jag har släp. Man är olika. Ska man köra elbil får man också vara beredd på att vissa saker kanske måste ändras.

M Mathias1 skrev:
Har man villa så kan man om man vill anlita trädgårdsfirma för trädgården, byggfirma för renoveringen, matkasse för shoppingen, taxi för semestern etc etc. Då skulle praktiskt taget alla villaägare kunna vara utan bil.
Jag tror det finns många som gör alla de sakerna, utan möjligen taxi på semestern.

M Mathias1 skrev:
Men i valet av familjebil kan det kännas bra om bilen kan lösa så många uppgifter som möjligt. Men här är vi alla olika.

För egen del känns det lite drastiskt att tänka om så pass mycket att man ska sälja både husvagn, släp etc bara för att elbilen inte reder ut denna uppgift. Då tror jag det är förnuftigare att vänta på mer färdigutvecklade elbilar. Det är många som resonerar på samma vis där.
Absolut, och är man inte helt emot att ändra något i livet så fungerar elbil för många, långt ifrån alla, men många, så att det inte fungerar med elbil som enda bil i en barnfamilj stämmer för dig och många med dig, men långt ifrån för alla.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om ni önskar, om det inte tröttar ut er, så kan jag lägga in 100 inlägg i rad med unika peroner/familjer/yrkesverksamma som inte kan/bör skaffa elbil idag.
Men vad skulle vitsen vara med det.
Att bekräfta att elbil än så länge är nåt som bara är aktuellt för en minoritet?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Trots att jag har släpkärrra så skulle jag troligen beställa hemkörning av tvättmaskin eller liknande, vilket nog de flesta gör.
Vi har köpt 95% av våra möbler begagnat, vitvaror tog det flera år innan innan vi köpte nya, begagnad tvättmaskin blev det minst en gång.

Som sagt var, har man begränsad ekonomi så blir bilen ett nödvändigt ont, för det går inte att hålla på och beställa hemkörning när man företrädesvis köper begagnade prylar.

Många föredrar också att köpa begagnat av miljöskäl. Är det bättre för miljön att köra elbil och konsumera fabriksnya produkter eller är det bättre att köra bensinbil och köpa det mesta begagnat?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
kan jag lägga in 100 inlägg i rad med unika peroner/familjer/yrkesverksamma som inte kan/bör skaffa elbil idag. Men vad skulle vitsen vara med det.
Öka på ditt inläggsantal lite då det verkar aningen lågt? :rofl::crysmile::p

Skärmdump av forummedlemmars placering och antal inlägg med en användare med namnet 'hempularen' på första plats.
 
N Nerre skrev:
Vi har köpt 95% av våra möbler begagnat, vitvaror tog det flera år innan innan vi köpte nya, begagnad tvättmaskin blev det minst en gång.

Som sagt var, har man begränsad ekonomi så blir bilen ett nödvändigt ont, för det går inte att hålla på och beställa hemkörning när man företrädesvis köper begagnade prylar.

Många föredrar också att köpa begagnat av miljöskäl. Är det bättre för miljön att köra elbil och konsumera fabriksnya produkter eller är det bättre att köra bensinbil och köpa det mesta begagnat?
Men tvättmaskinen ryms väl inuti alla normala bilar? Och smärre möbler. Eller på taket, eller på en liten släpvagn som inte behöver klara tung last. Fick plats med säng och tvättmaskin t.o.m. i min förra bil, BMW 3 serie kombi 2006 som inte var så stor (dock inte samtidigt:D) Ingen större skillnad om det är elbil eller inte, Riktigt stora eller tunga saker lönar det nog sig att få hemkörda eller hyra bil för istället för att dimensionera bilen för sådant som sker väldigt sällan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så hyr man en husbil istället för att investera i en dyr husvagn som står större delen av året och samlar damm. Det gäller att vara lite flexibel och hitta nya lösningar i livet, inte gå i samma fotspår och stöna…
Problemet med det där förslaget (som alltid kommer från elbilsförespråkare) är att då när man har behovet att hyra så är det en massa andra som har samma behov. Så först och främst är det inte säkert det finns nåt att hyra till alla som vill, och om det gör det lär kostnaden inte vara så rolig.

Jag menar, varför ska man ens äga en bil? Varför inte hyra elbilen när man behöver bil?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Vi har köpt 95% av våra möbler begagnat, vitvaror tog det flera år innan innan vi köpte nya, begagnad tvättmaskin blev det minst en gång.

Som sagt var, har man begränsad ekonomi så blir bilen ett nödvändigt ont, för det går inte att hålla på och beställa hemkörning när man företrädesvis köper begagnade prylar.

Många föredrar också att köpa begagnat av miljöskäl. Är det bättre för miljön att köra elbil och konsumera fabriksnya produkter eller är det bättre att köra bensinbil och köpa det mesta begagnat?
Ja, det går ju bra att hämta möbler (eller för all del tvättmaskin) med en 750 kg kärra, ellerhur?
Så att sålla bort elbil bara för att den inte drar 1500kg känns ju onödigt för de allra flesta och det var det som frågan avsåg.
Även jag har köpt en hel del möbler begagnat och hämtat med släpkärra och det har gått utmärkt med en gallerkärra med totalvikt på 750 kg.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Att bekräfta att elbil än så länge är nåt som bara är aktuellt för en minoritet?
Så är det, och det är det ingen som bestrider, men främst pga. priset.

Bland nya bilar är dock elbilar den största delen i december och laddbara bilar utgör majoritet. Vi får väl se hur de siffrorna rör sig lite upp och ned på kort sikt, men trendmässigt tar elbilarna över.

Extrapolerar vi det några år så kommer de att vara i majoritet i hela bilparken. Vi får väl se hur lång tid det tar innan resonemang av slaget ”jag vill ha en dieselbil men har fan inte råd!” börjar poppa upp.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.