S skaraborgsfakir skrev:
Kärnkraftverkens säkerhet kontrolleras av någon expertmyndighet i staten men i gengäld skyddar staten ägarna från full ersättnings-/skadestånds-skyldighet om något händer. Ägarna riskerar inte mer pengar än vad de använde för att köpa sin andel (förutom statens andel i Vattenfall.)
Var är din källa på att staten skyddar ägarna?

Kärnkraften försäkras via en stor pool av försäkringsbolag:
http://www.atompool.com/en/about-us

S skaraborgsfakir skrev:
Själv undrar jag hur TEPCO kommer att lösa sin situation. Gissningsvis lånar de pengar från staten.
Gissningar är din paradgren. Det står här vad som är operatören, försäkringsbolagens och statens roll i Japan:
https://www.oecd-nea.org/nea-news/2011/29-2/nea-news-29-2-fukushima-e.pdf

S skaraborgsfakir skrev:
Staten tar ansvaret för avfallet efter användning - inget företags ägare är villiga (eller förmögna) att ta ett ansvar för så lång tid.
Var är din källa? SKB är inget statligt företag.
https://skb.se/det-har-ar-skb/
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Skulle ni rekommendera kärnfull.se eller kärnkraft.se?
Jag gillar också roliga bilder på fakturan, men det hjälper mig inte att få ihop ekonomin.
Kärnfull.se verkar ha timspriser men jag ser inte om detsamma gäller på kärnkraft.se.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Matt the Hut Matt the Hut skrev:
Skulle ni rekommendera kärnfull.se eller kärnkraft.se?
Jag gillar också roliga bilder på fakturan, men det hjälper mig inte att få ihop ekonomin.
Kärnfull.se verkar ha timspriser men jag ser inte om detsamma gäller på kärnkraft.se.
Jag har kärnfull.se och är nöjd. Så de kan jag rekommendera. Se oxo mina tidigare inlägg.

En fördel med rörligt elpris är att man inte har någon bindningstid. Och då enkelt och snabbt kan byta. Så jag tänkte att det är ganska riskfritt att testa.
 
C
D Daniel 109 skrev:
När slutade kärnkraften producera på grund av lågt elpris senast?
2020?
Nä, men skämt åsido kan man väl diskutera om detta beror på praktiska eller ekonomiska skäl, vilket gör att man kan se på marginalkostnaden på lite olika sätt. Men jag säger inte att du har fel.
 
Nu pratade jag om produktionsstyrningen. Det som sätter elpriset i det korta perspektivet. När det kommer till det mer långsiktiga perspektivet vad gäller att lägga ner eller bygga kraftverk så är det inte marginalkostnaden som är av intresse. Det måste man hålla isär.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte riktigt, men nästan...
"Då svenska staten genom Vattenfall AB äger 66% av Forsmarks Kraftgrupp AB är man indirekt majoritetsägare i SKB."
[länk]
Med samma "logik" är TV4 en statlig TV-kanal.

Staten hade kunnat sälja ut Vattenfall, men det är klart, då tappar politikerna möjligheten att sätta miljöaktivister i ledningen...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O Oomkullrunkelig skrev:
Med samma "logik" är TV4 en statlig TV-kanal.
Staten är inte majoritetsägare i Telia.
 
Citerar trådens första inlägg:
O oscrug skrev:
Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.
Om man bor i villa går det åt mycket el. Och man kan själv styra sin förbrukning i tid. Har man el-bil gäller detta i ännu högre grad. I skåne varierar timpriserna allra mest. Allt detta tillsammans gör att man kan spara väldigt mycket pengar med timdebiterat rörligt pris jämfört med bundet. Alternativen är sämre/dyrare. Att binda är alltid dyrast (i genomsnitt, för man kan ha tur).
O oscrug skrev:
med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el. Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Som sagt tidigare funkar det inte så. El prissätts på marknaden på en börs. Man betalar alltid "nordpoolpris". Producenternas tillverkningskostnad är olika, men det påverkar inte marknadspriset. Bara producenternas vinst.

Så här ser priserna ut imorgon
Skärmbild av Nord Pool elmarknadspriser per timma i olika elområden i Sverige, med visning av min, max och medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SE2 = elområde 2 priset denna dag är samma i SE1. SE3 är elområde 3, Stockholm och SE4 är elområde 4, Malmö
Här kan man ganska tydligt se hur elpriserna varierar över dygnet och geografiskt. Det är den stora variationen över dygnet man kan utnyttja till att sänka kostnaderna rejält med rörligt timdebiterat pris. Speciellt i Skåne! Om man kan styra sin förbrukning, naturligtvis.

Att ladda elbilen en timma kl 23 kostar 14öre/kWh i hela landet
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Staten är inte majoritetsägare i Telia.
De är överlägset största ägaren med 40% och styr därför i praktiken över bolaget.

Därför är följande påståenden helt likvärdiga:
"Staten har ansvaret för avfallet efter användning" (skaraborgsfakir)
"Staten har ansvaret för TV4:s verksamhet"
 
O Oomkullrunkelig skrev:
Därför är följande påståenden helt likvärdiga:
"Staten har ansvaret för avfallet efter användning" (skaraborgsfakir)
"Staten har ansvaret för TV4:s verksamhet"
Ja, när du lägger fram det så... Med brasklappen att staten sällan tar ansvar för sina bolags verksamhet...
 
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Oj vilket märkligt uttalande. Vi behöver kärnkraften mer än någonsin just nu. När det är kallt i Sverige mitt i vintern så är det väldigt vanligt att det inte blåser. Nu kör vi reservoljekraftverken i Karlshamn och Stenungsund och importerar smutsig kolkraft från Polen för att inte elnätet ska kollapsa . Vi får elräkningar som ligger på 10kkr per månad. Familjers ekonomi kollapsar… din analys om Kärnkraften är så fel!!!
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, när du lägger fram det så... Med brasklappen att staten sällan tar ansvar för sina bolags verksamhet...
Hur som helst är det nonsens det som Skaraborgsfakir skrev, att bara staten kan ta hand om kärnavfall. Då skulle Vattenfall vara osäljbart och Uniper (som är delägare i SKB) skulle ha noll i aktievärde.

Avfallet är ett gigantiskt problem... men bara för neurotiker utan förmåga till rationellt tänkande.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
På denna sida är det mycket snack och lite vetande! Kolla på era el fakturor så ser ni fördelningen mellan energislagen. Jag har Vattenfall och de har följande; Kärnkraft 42,8%, vattenkraft 54,5% och vind- & solkraft 2,7% totalt av Vattenfalls elförsäljning 2020. Så vad man tjafsar om på denna sida är 2,7%. Det är inte detta som på verkar elpriset utan priset på kol, olja och gas som får priserna att stiga i Sverige. Ni kan köpa hur mycket kärnkraftsel ni vill det blir inte billigare för det.

Alla dessa som nu skriker i högans höjder. :cry: Varför sparade inte pengar i somras när ni hade billig el? Ni har gjort ert val att ha rörligt pris jag tog fast pris på 3 år kostar 40,10 öre per KWh plus moms.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Att köpa kärnkraftsel är dyrare än den vanliga mixen eftersom det är litet påslag för att få ursprungsbestämd el.
Så kärnkraftsel köper man inte för att det är billigare, utan för att göra ett statement.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.