Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
:surprised:
 
N
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Hur mycket statsbidrag har betalats ut som subventioner till byggande av vindkraft?
Hur mycket stillestånd är det på vindkraftverken? D.v.s. tid så de inte producerar el p.g.a. för lite vind eller tekniska fel. Stillestånd = fördyrande vilket sannolikt inte räknas in när man redovisar hur mycket det kostar att producera el med dessa förfulande vindsnurror.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.
Om du handlar av www.forwardenergy.se så får du förmånen att betala ett öre extra per kilowattimme som stöd till svensk kärnkraft ...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag band 3 år hos Vattenfall med enbart kärnkraftsel i höstas, landade på lite drygt 90 öre per kWh om jag inte minns fel
dyrt, jag tecknade 3 år hos Eon för 60 öre inkl moms
 
N Nalleman64 skrev:
Hur mycket statsbidrag har betalats ut som subventioner till byggande av vindkraft?
Hur mycket stillestånd är det på vindkraftverken? D.v.s. tid så de inte producerar el p.g.a. för lite vind eller tekniska fel. Stillestånd = fördyrande vilket sannolikt inte räknas in när man redovisar hur mycket det kostar att producera el med dessa förfulande vindsnurror.
Kärnkraftverkens säkerhet kontrolleras av någon expertmyndighet i staten men i gengäld skyddar staten ägarna från full ersättnings-/skadestånds-skyldighet om något händer. Ägarna riskerar inte mer pengar än vad de använde för att köpa sin andel (förutom statens andel i Vattenfall.)

Själv undrar jag hur TEPCO kommer att lösa sin situation. Gissningsvis lånar de pengar från staten.

Staten tar ansvaret för avfallet efter användning - inget företags ägare är villiga (eller förmögna) att ta ett ansvar för så lång tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
S skaraborgsfakir skrev:
Kärnkraftverkens säkerhet kontrolleras av någon expertmyndighet i staten men i gengäld skyddar staten ägarna från full ersättnings-/skadestånds-skyldighet om något händer. Ägarna riskerar inte mer pengar än vad de använde för att köpa sin andel (förutom statens andel i Vattenfall.)

Själv undrar jag hur TEPCO kommer att lösa sin situation. Gissningsvis lånar de pengar från staten.

Staten tar ansvaret för avfallet efter användning - inget företags ägare är villiga (eller förmögna) att ta ett ansvar för så lång tid.
Var det där svar på de frågor jag ställde om vindkraft??
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
KristinaRT
Nu när de avvecklat Barsebäck och samtidigt infört elområden som straffar oss för att vi bor i Skåne tycker jag faktiskt att man borde införa drivmedelsområden där priset för drivmedel ökar ju längre drivmedlet måste transporteras. Det borde vara lika många gånger dyrare att tanka diesel/bensin i norrland som elen är dyrare i Skåne.

OBS, sagt med ganska mycket ironi, och ett stort mått bitterhet…..
 
F fribygg skrev:
Må så vara, i England verkar ny kärnkraft kosta 1,30kr/kWh och de svenska verken reaktorerna producerar nog med kostnad under 20öre/kWh.
Ni som väljer vindkraft förväntar väl er inte kraft då det inte blåser om ni inte samtidigt bygger reglerkraft eller lagring?
Det är 130 öre.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Nu när de avvecklat Barsebäck och samtidigt infört elområden som straffar oss för att vi bor i Skåne tycker jag faktiskt att man borde införa drivmedelsområden där priset för drivmedel ökar ju längre drivmedlet måste transporteras. Det borde vara lika många gånger dyrare att tanka diesel/bensin i norrland som elen är dyrare i Skåne.

OBS, sagt med ganska mycket ironi, och ett stort mått bitterhet…..
Bensin och diesel är dyrare ju längre från raffinaderiet de säljs, pga transportkostnaden. Det gäller värdigt många varor som importeras i tankar eller container till Göteborg. Dyrare i Kiruna än Göteborg alltså.
Pågens limpor från Malmö är aldrig lika färska och billiga i Kiruna heller...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J johan.strahle skrev:
Nä, det är inte så det funkar. Du får betala samma pris, oavsett hur den producerats - även om vissa leverantörer haft ofoget att lägga på extra för "grön el"

Titta på bifogad bild, som visar hur elhandelspriset sätts.
[bild]
Det vi får betala beror på vad den sista skitigaste kilowattimmen kostar att få fram, för det priset är nämligen spotpriset på marknaden som blir gällande för all el, oavsett hur den producerats. Produktionskostnaden för vatten, vind och kärnkraft har dock inte ökat, trots att elhandelspriset till dig och mig är skyhögt. Allt ovanför den angivna nivån för den rörliga kostnaden upp till ”linjen” är ren vinst. Jämför arean som finns under ”linjen” med den blå ytan som visar samlade produktionskostnaden. Den vita delen motsvarar det överpris vi i vinter fått betala till producenterna. Det är rätt många hundra % påslag vi haft nu i vinter, när vi är i det läge att vi har den skitigaste dyraste kolkraften och gasen som spets. ”Bättre” marginalel är billigare, och med mer kärnkraft varit det troligen varit lägre - men fortfarande orimligt högt för brunkolskraft ( dyr skit ) hade vi även när kärnkraften fanns kvar fullt ut i både Tyskland å Sverige.

Sveriges elproduktion kommer till 70% från 4 elproducenter som alla har elproduktion som ligger långt till vänster i diagrammet. Deras vinster i kommande årsbokslut, kommer vara enorma, och det är industrin tillsammans med bl.a. du och jag som bekostat det. Ägarna till elproducenterna är både stat och det privata, och ingen av dem kommer att agera kraftfullt för att minska sina vinster, så vi får nog fortsätta betala.

Har ingen färdig lösning på hur vi skulle göra istället, men en viss reglering vore nog inte fel. Kanske skulle Nordpool köpa in all el och sälja till ett genomsnittspris till marknaden, lika för alla? Idag har vi ett vinterpris på flera kronor per kWh, i somras hade vi enstaka timmar negativa elpriser och man kunde tex få betalt för att ladda sin elbil om man hade timdebiterinng. ( fast elnätskostnaden gjorde ändå att det kostade, så gratis blev det inte ) Bägge situationerna är lika orimliga för en långsiktigt fungerande elförsörjning.

[länk]
Den där grafen är fel. Kurvformen stämmer hyfsat. Men kärnkraften ligger fel. Den har extremt låga marginalkostnader och producerar till extremt låga priser. Den del av vattenkraften som är reglerbar drar dock ner när priserna är låga. Vissa måste ju hålla flöden, och du producerar även de vid väldigt låga priser.

Principen på grafen stämmer, men den tycks ha blivit ritad ut någons huvud snarare än baserad på verklig fakta.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Kärnkraftverkens säkerhet kontrolleras av någon expertmyndighet i staten men i gengäld skyddar staten ägarna från full ersättnings-/skadestånds-skyldighet om något händer. Ägarna riskerar inte mer pengar än vad de använde för att köpa sin andel (förutom statens andel i Vattenfall.)
Det stämmer inte. 27 § i lag (2010:950) om ansvar och ersättning vid radiologiska olyckor reglerar detta under rubriken "Anläggningsinnehavarens ansvar" genom bestämmelsen "Ersättningsansvaret är obegränsat".
 
C
D Daniel 109 skrev:
Den där grafen är fel.
Notera att den visar rörlig kostnad per kWh. Dvs. producentens vilja att leverera vid ett visst pris, snarare än den faktiska produktionskostnaden och huruvida det är lönsamt eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Kolla med Finland där kan du garanterat få tag på Värdens dyraste kilowatt (deras sista reaktor blev 12 år försenad och Världens dyraste bygge.
Runt 100.000 kr/kW men med överlägsen livslängd och tillförlitlighet jämfört med de runt 10000 vindsnurror som hade behövts annars.

I Asien byggs kärnkraft för 20-40.000 kr/kW.
 
Exakt, normalt kallad marginalkostnad. Den är klart lägre än vad som indikeras av grafen när det gäller kärnkraft. Däremot är den inte så låg för den reglerbara vattenkraften, eftersom de kan sälja vid ett högre elpris.

När slutade kärnkraften producera på grund av lågt elpris senast? Och vad kostade elen då?

Vad jag vet är det extremt ovanligt, då handlar det om att alternativet är att spilla vatten. Dvs, elpriset ligger väldigt nära nivån 0öre/kWh.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.