Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är det?? Själv var jag rökare i över 15 år. Rökte mer än ett paket/dag. Sen en dag bestämde jag mig för att sluta. Åkte hem efter jobbet, rökte den sista ciggen har hade i paketet. Lade sedan tändaren på spishyllan och har inte tagit ett bloss efter det. Är ca 15 år sedan.
Du är inte en typisk f.d. rökare, men jag är glad för din skull att du lyckades så lätt.
Tycker inte man ska ta läkemedel i onödan.
Det tycker inte jag heler. Läkemedel ska används när de gör nytta.
 
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle jag ta ett läkemedel som jag till 99,9% inte behöver??
Du kan hjälpa till att minska smittspridningen. Man kan smitta andra innan symtomen visar sig och man kan smitta andra utan att ha symtom alls.
Ta vaccinet om du är rädd för viruset, är ju i första hand din egna säkerhet det gäller.
Vad som är i första hand beror på vilket perspektiv man har, men beslutet om vaccination är alltid personligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Var ju säkert med vaccinet mot svininfluensan... Vi vet ju hur det gick med den saken.
Vilka likheter finns mellan vaccin mot covid-19 (det är väl främst mRNA-vaccin som avses här) och Pandemrix?
Varför chansa ta ett läkemedel som man än inte vet alla biverkningar det kan ge, när risken att bli svårt sjuk är extremt liten??
Efter mer än ett års massanvändande med nio och en halv miljard doser är det extremt liten risk att en biverkning som ännu inte har setts ska dyka upp. (Jag vill helst skriva "ingen risk", men det vore lite för ovetenskapligt).
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Analogin med bilbälte är ju faktiskt klockren här.

Risken att skada sig i en krock är relativt låg, men många gånger högre om man åker utan bilbälte än med. Det finns vissa risker med att använda bilbälte och bara för att du använder bilbälte så är du inte 100% säker heller.

Sen finns det de som åker utan bilbälte som säger att det verkar som att de som har bilbälte känner sig odödliga med tanke på hur de kör.

En del åker fortfarande utan bälte för de har inte fått det bevisat att det är 100% säkert än.
Den där analogin är alldeles för seriös. Vi tar den här stället:

264063814_10158438462295732_6845197538368206094_n.jpg

Jag vägrar att ha vinterdäck på min bil för att det är min bil, mitt val, min frihet! Vinterdäcks effektivitet är inte bevisad. Min kompis Harmané var med om en bilolycka trotts att han hade vinterdäck på. Vissa är redan på sin tredje uppsättning vinterdäck detta bevisar bara att det inte funkar. Du vet inte vad dom är gjorda av, vilka biprodukter som finns i dom. Däckjättarna skrämmer oss bara på vintern BARA för att bli rikare. Skulle inte ens förvåna mig om de va dom som uppfann snön bara för att skapa ett ”behov”
För vinterdäck. Mönsterspåren i vinterdäcken är djupare och kan användas för spårning (likt ett chip) vakna upp folk, utbilda er. Sluta vara får
.
https://www.facebook.com/events/norrmalmstorg-se-111-46-stockholm-sverige/demonstration-mot-vinterdäck/2677761899036053/

Ställer ni upp och demonstrerar den 22:a januari?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Det tror jag nog dom har gjort. Men det går inte helt enkelt. Inget som ger någon bra effekt.
Vad finns det för belägg för den tesen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Mohammadreza Pakmehr Mohammadreza Pakmehr skrev:
Men frågan är hur mycket är antal dödsfall också. Om vi tänker med antal befolkningen i Sverige vi har ganska mycket ca.16000 och befolkningen är ca. 10 miljoner.
Det beror ju på hur man ser det. 2020 hade inte Sverige onormalt hög dödlighet. 13 av de 20 föregående åren var den högre.
Norge hade en högre andel döda på äldreboenden än Sverige, om man slår ut det på befolkningen tex.

Egentligen skrev jag det du kommenterade på grund av att @Ulltand har Norge som sitt hjälteland, det spelar ingen roll om de har den snabbaste smittspridningen i Europa (eller om det var världen de hade ett tag).

Enligt honom är Norge bäst och Sverige gör aldrig något bra. Åtminstone inte om man jämför med Norge. :crysmile:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
L LiteForce skrev:
’Han har ju arbetat för läkemedelsföretaget Pfizer i 17år tror jag det var. Bara för att dom försöker tysta honom betyder det ju inte att han inte har rätt. Ända anledningen till att man vill tysta någon är för att man är rädd för det som kommer fram men dom har ju som sagts också hittat super orden konspirationsteorier, missinformation, desinformation som direkt verka få folk att misstro allt som pekar på att vaccinet inte är någon hitt. Till och med han som skapat mRNA vaccinet DR Rober Malone och ja jag kan bevisa det om någon nu inte skulle tro det heller han går ut med sanning om vaccinet blir direkt tystad hmm ingen som undrar om det kanske är alla som går till sprutan som blir vilseledda. Jag är i vart fall öppen för möjligheten att saker och ting inte står rätt till när det gäller vaccinet.
Så en portvakt på Nasa är raketforskare nu också? Malone bidrog tillsammans med hundratals andra till statistik om mRna, det gör honom inte heller till skapare av det. Ett litet tips för den godtrogne: Om Sifo ringer dig och frågar vad du röstar på så blir du inte statsminister för det.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Fördelen med att få antikroppar genom vaccination är uppenbar.
Men nu är det ju inte samma antikroppar man får efter vaccin eller infektion.
Vaccinet antikroppar reagerar bara på rna:et som finns i vaccinet och antikroppar efter infektion reagerar på hela viruset.
 
P
A aka_the_barf skrev:
jag behöver således inget vaccin då en genom gången infektion alltid ger bäst skydd.
Det är inte en bra idé att planera att bli sjuk i en nyupptäckt sjukdom för att bli immun mot den sjukdomen när det ännu inte är helt klarlagt vad som är riskfaktorer för att bli allvarligt sjuk eller dö eller vilka långtidseffekter sjukdomen kan ge. Jag trodde faktiskt att det argumentet inte användes längre.
vaccin är jätte bra och har räddat miljontals människor men jag vill spruta in testade och säkra saker i min kropp.
Vilka vaccin har du tagit? Hur många andra personer hade tagit det vaccinet innan du tog det?
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Så solidaritet är att ta läkemedel man inte vill, mot en svår sjukdom man knappt riskerar få? .
Tydligen har vi olika syn på livet och våra kroppar..
Solidaritet är att göra en uppoffring för andra. Det kan vara en mycket liten uppoffring (som att vaccinera sig mot covid-19) eller en stor uppoffring (som att betala skatt).
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
L Lärospånet skrev:
EÄr läkaren en ansvarslös grottman som föraktar vetenskap och kollektivt samhällsansvar -- eller en insiktsfull yrkesman som utifrån egenförvärvade empiriska, kumulativa insikter motsätter sig politikernas populistiska slag i luften?
Är James en representant för en allmänt accepterat insikt om vaccinering eller är han en outsider?

Må så vara att han själv inte vill vaccinera sig och istället få immunitet genom att bli sjuk, men om han rekommenderar andra att göra det så är han mer än lovligt korkad. I det du har citerat gör han förvisso inte den rekommendationen (och jag har inte tittat på videon) så hans rykte är fortfarande hyfsat intakt hos mig …
 
P
A aka_the_barf skrev:
jag själv väntar på det protein baserade vaccinet från danmark. hoppas dock det kommer snabbt och är bra testat. protein baserade vaccin är gamla stabila och beprövade metoder.
Beprövade, men mer komplexa än mRNA-vaccin. Eller inte lika rena, om man så vill. mRNA:t i ett mRNA-vaccin är borta från kroppen inom ett par dagar, och spikproteinet som mRNA:t har programmerat kroppens celler att tillverka är borta inom ett par veckor. Långtidsbiverkningar är alltså mer eller mindre omöjliga.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Ja just mot denna varianten, lika som för SARS och MERS. Men inte mot våra vanliga förkylningar.
Det finns inga färdiga vaccin mot SARS och MERS.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Så en portvakt på Nasa är raketforskare nu också? Malone bidrog tillsammans med hundratals andra till statistik om mRna, det gör honom inte heller till skapare av det. Ett litet tips för den godtrogne: Om Sifo ringer dig och frågar vad du röstar på så blir du inte statsminister för det.
Du har fullständigt fel DR Robert Malone är grundaren av mRNA vaccinet han bevisar det genom att han personligen äger alla patent detta kan inte ifrågasättas överhuvudtaget. I denna intervju bevisar han själv det.

 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
J
L LiteForce skrev:
Du har fullständigt fel DR Robert Malone är grundaren av mRNA vaccinet han bevisar det genom att han personligen äger alla patent detta kan inte ifrågasättas överhuvudtaget. I denna intervju bevisar han själv det.

[media]
Tror du på sagor?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.