F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många mil/år? Förbrukning ?
Som sagt, kör väl inte olika långt beroende på ägs eller hyra??
Ca 0,67 l/mil
 
F frasen_36 skrev:
Som sagt, kör väl inte olika långt beroende på ägs eller hyra??
Ca 0,67 l/mil
Det var inte frågan.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var inte frågan.
Frågan var väl just skillnaden
 
F frasen_36 skrev:
Frågan var väl just skillnaden
Nej
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej
Jo.
 
F frasen_36 skrev:
Som jag skrev ca 3000:-/år service (rep)
Bränsle samma som hyrbil.
Jaha, min leasingbil kör jag på bränsle för 3kr/milen. Din med alltså?

För övrigt kör du antingen väldigt lite eller så gravt underdriver du service, reparation samt däckskostnad.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ingår i repkostnaden..
däck byter man sällan på en bil.. Så det räknas in i rep.
Kör du runt 2000 mil om året så borde det bli ett däcksbyte vartannat år. Ska du ha någotsänär skapliga däck går det nog på 6000kr för 4st. Så där har man 3000kr om året eller 250kr i månaden i bara däckskostnad.

Jag har kört beggade långmilare själv och vet att det går att köra skapligt billigt. Men jag försöker inte lura mig själv…
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Kör du runt 2000 mil om året så borde det bli ett däcksbyte vartannat år. Ska du ha någotsänär skapliga däck går det nog på 6000kr för 4st. Så där har man 3000kr om året eller 250kr i månaden i bara däckskostnad.

Jag har kört beggade långmilare själv och vet att det går att köra skapligt billigt. Men jag försöker inte lura mig själv…
konstigt.. jag har inte behövt köpa nya däck vart annat år.. :thinking:
senaste var till ena bilen. det var 5-6 år sedan.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jo.
Min fråga till dig var: hur många mil kör du per år i snitt? Comprende ?
 
S Styrman_jansson skrev:
Kör du runt 2000 mil om året så borde det bli ett däcksbyte vartannat år. Ska du ha någotsänär skapliga däck går det nog på 6000kr för 4st. Så där har man 3000kr om året eller 250kr i månaden i bara däckskostnad.

Jag har kört beggade långmilare själv och vet att det går att köra skapligt billigt. Men jag försöker inte lura mig själv…
Däck var tredje år, kör försiktigt. 3500-4000 spänn med krängning.
Olja en tusing per år.
Några hundra till styrleder, vi bor ändå i framtida öst. säg 600 kr. typ 155 spänn månaden.
Skatt 1500 per år.
Försäkring, tror jag ligger på 150 i månaden för mig
så typ avrunda till 450 kr månaden.
Självklart ingen ränta, bilen cashar man ju om de är så billiga.

Den där minin ingick ju 1000 mil per år. Funkar inte för den som jobbar en liten bit hemifrån och kör nån tur då och då. Funkar för pensionärer.
Kunde inte klicka fram vad den kostar med 3000 mil per år.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
konstigt.. jag har inte behövt köpa nya däck vart annat år.. :thinking:
senaste var till ena bilen. det var 5-6 år sedan.
Det kanske beror på att de 1600-2000 mil du sade att du kör är fördelar på fler bilar ?

Medellivslängd på sommardäck är 4-5k mil. Rekommenderad max ålder på många däck är 6 år sedan börjar egenskaperna försämras kraftigt. Detta med tanke på att däck får förvaras 4 år innan de säljs och fortfarande säljas som nya…
 
Maskintok skrev:
konstigt.. jag har inte behövt köpa nya däck vart annat år.. :thinking:
senaste var till ena bilen. det var 5-6 år sedan.
När vi körde taxi så körde vi 2 år per uppsättning, sommar 2 vinter 2. Bilen gick lite över 12000 mil per år. Regummerade skitdäck fick vi bara för han var snål som fan. Men de höll ändå.
Sämsta däcken man körde på var de som satt på från vw. Höll knappt en säsong :D
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Kör du runt 2000 mil om året så borde det bli ett däcksbyte vartannat år. Ska du ha någotsänär skapliga däck går det nog på 6000kr för 4st. Så där har man 3000kr om året eller 250kr i månaden i bara däckskostnad.

Jag har kört beggade långmilare själv och vet att det går att köra skapligt billigt. Men jag försöker inte lura mig själv…
* Jag kör ca 1000 mil/år
* Jag har en bil som jag inte MÅSTE åka till nån svindyr sk "märkesverkstad" och bli uppskörtad.
Jag kan endera fixa de få felen själv eller åka till byverkstaden som jag kan lita på.
* Byta däck varannat år?? Hur kör du då? Då kanske det har nåt med körstilen att göra..? Kanske vart 5:e eller 6:e år
 
F
F frasen_36 skrev:
* Jag kör ca 1000 mil/år
* Jag har en bil som jag inte MÅSTE åka till nån svindyr sk "märkesverkstad" och bli uppskörtad.
Jag kan endera fixa de få felen själv eller åka till byverkstaden som jag kan lita på.
* Byta däck varannat år?? Hur kör du då? Då kanske det har nåt med körstilen att göra..? Kanske vart 5:e eller 6:e år
Du kanske råkat köpa riktiga skitdäck t - till fullpris ?
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Det kanske beror på att de 1600-2000 mil du sade att du kör är fördelar på fler bilar ?

Medellivslängd på sommardäck är 4-5k mil. Rekommenderad max ålder på många däck är 6 år sedan börjar egenskaperna försämras kraftigt. Detta med tanke på att däck får förvaras 4 år innan de säljs och fortfarande säljas som nya…
sommardäck?
Har både vinter och sommardäck till mina bilar.
enda bilen som inte gått mer än 1000 mil per år är frugans buss. där är däcken 9 år gamla och skall bytas till våren.
de har hållit i mönster och utan sprickor tills nu..
Så nä.
Sedan kan jag köpa begagnade eller nya alldeles beroende på vad som erbjuds.
Jag är inte avig för något av detta.
Jag har egna maskiner för jobbet dessutom..
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.