P
skoge skoge skrev:
Det beror på hur man ser det...Trump är väl en av få som inte har startat ett krig?
Krig och demokrati är inte samma sak. Inte heller varandras motsatser.

Trump startade ett statskuppförsök. Det är nog lite hotfullt mot demokratin.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Dåligt, tycker jag. Våra skattepengar borde skyddas mot bedrägerier på effektivast möjliga sätt.

Det låter bra. Mer sånt!
Instämmer mer sånt, och mer koll av 0-taxerare och liknande parasitering.
 
P
F frasen_36 skrev:
Instämmer mer sånt, och mer koll av 0-taxerare och liknande parasitering.
Att deklarare noll i inkomst bör förvissa vara anledning för skatteverket att titta lite närmare på den deklaranten, men nolltaxering är inte nödvändigtvis parasitering. Man kan vara nolltaxerare helt lagligt.
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Typexemplet är att Anders ärver pappas företag och driver det vidare med kompetens så att pmd kan fortsätta arbeta vid bandet och bli utsugen av ortens kapitalägande familj, de bespottade Malmgrenarna.

Alltså, den här synen med den oduglige, lätt försupne, telningen som ärver ett Joakim von Ankavalv med guldpengar är förlegad. Ofta handlar det om att ett familjeföretag går i arv.

I de fall det rör stora kontantsummor kan man kanske protestera men oftast handlar det om ett familjeföretag.
Arvet gagnar inte samhället. Det skadar inte samhället heller. Vad arvingen gör med sin ärvda pengar spelar dock roll för samhället.
 
A
P pmd skrev:
Krig och demokrati är inte samma sak. Inte heller varandras motsatser.

Trump startade ett statskuppförsök. Det är nog lite hotfullt mot demokratin.
Nä det är från demokraternas sida detta hävdas.
Hade Trump verkligen gjort detta så hade han blivit åtalad för länge sen..
hetsa en folk massa är en helt annan sak än att bidra eller agera i en statskupp..
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen var han ju rätt rolig att lyssna på när han höll tal, jämfört med t.ex. den sämste amerikanske presidenten i modern tid på detta, GW Bush, så gick de inte ens att jämföra på samma dag.
Dubya sa ju massor av roliga saker när han höll tal. Hans felsägningar är legendariska och det finns många roliga exempel på Youtube.

Trump hade bara en "bushism", men den var en pärla: covfefe.
En av de få gånger som Trump hade både humor och självdistans var i den här mycket korta videon från Vita Huset.

 
P
skoge skoge skrev:
Han var ju inte lika mycket för att radera historien genom att ta bort statyer m.m.
Som vilken president? Statyer över gamla rasistiska generaler är oftast inte en federal angelägenhet.

"I think it wiser, moreover, not to keep open the sores of war but to follow the examples of those nations who endeavored to obliterate the marks of civil strife, to commit to oblivion the feelings engendered".
– Robert E. Lee
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skulle han varit ifall USA haft ett demokratiskt och progressivt förflutet, då hade det varit fel personer som stod statyer enligt Trump.

Dock är jag själv generellt emot historieförfalskning och historiemörkning. Jag tycker att i princip allt ska få vara kvar, det visar ju på varifrån vi kommer och att vi faktiskt har lyckats förbättra oss.
Jag tycker inte att det ska klippas i barnfilmer eller att statyer ska bort, inte heller ska Auschwitz rivas eller röda khmerernas illgärningar glömmas.
Om man som svart amerikan bor i en sydstat så är det inte så trevligt att ständigt se symboler för vit överhöghet och förslavande av svarthyade människor. Betänk att det dröjde cirka hundra år efter inbördeskrigets slut tills svarta fick lika medborgerliga rättigheter som de vita i sydstaterna. Det finns förstås mycket kvar att göra eftersom det är naivt att tro att allting plötsligt blev bra på 1960-talet.

Men historien ska självfallet inte glömmas bort eller gömmas! Slaverisystemet som ledde till den amerikanska inbördeskriget får ingen glömma. Det bör vara med i skolans historieundervisning (även i Sverige).
 
P
J JohanLun skrev:
Jag misstänker att Anders "pappsen" levde ett lite för lyxigt liv för att "nolltaxera" år efter år och att skattemyndigheten hade hittat nån form av indikation på att tex vardagsbilen egentligen var en ren firmabil, att projektorn i vardagsrummet egentligen skulle stått i konferensrummet på jobbet osv.
Han levde väl på utdelning från sitt bolag?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min pappa blev misstänkt för nolltaxering nått år för att han tog ut för lite lön. Han hade massor med utdelningsutrymme sparat.
Och om han inte gjorde det så levde han förmodligen på sitt kapital.

Jag förstår inte heller riktigt uttrycket "misstänkt för nolltaxering". Vad betyder det? Hur mycket inkomst man har deklarerat står ju i deklarationen.
 
P
R Rkarlsson skrev:
De flesta kör inte motorväg som pendling. Många kör på mötesfri väg.
I Stockholmsområdet är det mycket fullt på motorvägarna i rusningstid, och några alternativa mötesfria vägar finns sällan. De flesta i det områden lär nog pendla åtminstone delvis på motorväg.

Finns det statistik på sånt här att läsa nånstans?
 
P
J JohanLun skrev:
Min poäng är att den som får en bunt pengar som den lever upp men inte jobbar inte är bättre än den som får bidrag från samhället.
Den förre ligger inte samhället till last, till skillnad från den senare.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Jag hoppas att vi inte får in kinabilar alls. Det landet skall hållas hårt i tyglarna nu.
Volvo säljs redan i Sverige.
 
P
D djac skrev:
Det är självklart så men en sak tycker jag (som arbetsgivare) att alla kvalifierade utbildningar har gemensamt och det är förmågan att tänka vetenskapligt och evidensbaserat, jag tror det är mest det som spelar in.
Nej, det är en optimistisk förhoppning.

Man kan inte tänka vetenskapligt och evidensbaserat om partikelfysik om man inte har naturvetenskaplig utbildning. Det är åtminstone betydligt svårare.
 
P
D djac skrev:
På det sättet är ju skatter avgifter
Nej, en skatt är inte betalning för en utförd tjänst.
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Video på Jetsone one , en VTOL [media]
Kul! Helikoptern har dock för få lyftmotorer. Jag tvivlar på att den klarar att kompensera för ett motorbortfall. Om fler än en motor faller bort är det definitivt helt kört om det inte går att autorotera även med en sån där apparat.

För lite redundans är antagligen anledningen till att flygturen gjordes på mycket låg höjd.

F.ö är det energieffektivare med en flygfarkost som har vingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.