D
Hastigheten
 
R raderat skrev:
Gör dig själv en tjänst och använd en öppen standard och en leverantörsoberoende lösning i stället.
Har du några produktförslag?
 
Å herre gud vilken tråd! Det ser ut som att det sitter ett gäng överålders gubbar å är bittra över livet som har blivit blåsta av någon elektriker en gång i livet å inte kan släppa det å gå vidare. Standard kommer å standard går… hur var skriet när DVD ersatte VHS kassetten som nu för tiden nästan bara är streaming?
 
  • Gilla
  • Haha
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Å herre gud vilken tråd! Det ser ut som att det sitter ett gäng överålders gubbar å är bittra över livet som har blivit blåsta av någon elektriker en gång i livet å inte kan släppa det å gå vidare. Standard kommer å standard går… hur var skriet när DVD ersatte VHS kassetten som nu för tiden nästan bara är streaming?
Jag har inte klagat på vare sig DVD, BD eller streaming . De är alla steg framåt.
 
K karlmb skrev:
Jag har inte klagat på vare sig DVD, BD eller streaming . De är alla steg framåt.
Generellt i tråden, allra helst dom första 5 sidorna, får man känslan av att Plejd är skit å elektrikerna lurar kunderna samtidigt som dom tjänar stora pengar, KNX är för dyrt å krångligt och man bör välja något annat - som ingen egentligen har något facit på.

Min tanke är att man får väl börja med behovet hos kunden eller slutanvändaren. Det finns nog många olika system som inte lever längre där det i början av produktionen upplystes stora framgångar, men med tiden kom andra fabrikat och ”standarder” i fatt. Jag tror för min egen del att t.ex Fibaro skulle vara extremt svårt för mig att ”programmera” eftersom jag aldrig har jobbat med det. Så fördelar och nackdelar finns det nog i alla system, oavsett vad man väljer. Det stora problemet är ju naturligtvis när ett system faller i graven och framtidsutveckling av produkter i det systemet plötsligt över en natt försvinner. Reserv eller utbytesdelar blir omöjliga att få tag på. Då gissar jag att glädjen inte är på topp.

Plejd har säkert många fördelar på belysningssidan men inget annat, typ styrning av värme eller andra finesser. KNX är säkert bra när det är igång med är krångligt som fasen å programmera. Ja, ni förstår min poäng… att snöa in sig så hårt på ett system å tycka att allt annat inte är något att ha, njaaa. Alla system har nog säkert mycket som är bra men alla system kan inte ha allt.
 
  • Gilla
Elismermer och 1 till
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Generellt i tråden, allra helst dom första 5 sidorna, får man känslan av att Plejd är skit å elektrikerna lurar kunderna samtidigt som dom tjänar stora pengar, KNX är för dyrt å krångligt och man bör välja något annat - som ingen egentligen har något facit på.

Min tanke är att man får väl börja med behovet hos kunden eller slutanvändaren. Det finns nog många olika system som inte lever längre där det i början av produktionen upplystes stora framgångar, men med tiden kom andra fabrikat och ”standarder” i fatt. Jag tror för min egen del att t.ex Fibaro skulle vara extremt svårt för mig att ”programmera” eftersom jag aldrig har jobbat med det. Så fördelar och nackdelar finns det nog i alla system, oavsett vad man väljer. Det stora problemet är ju naturligtvis när ett system faller i graven och framtidsutveckling av produkter i det systemet plötsligt över en natt försvinner. Reserv eller utbytesdelar blir omöjliga att få tag på. Då gissar jag att glädjen inte är på topp.

Plejd har säkert många fördelar på belysningssidan men inget annat, typ styrning av värme eller andra finesser. KNX är säkert bra när det är igång med är krångligt som fasen å programmera. Ja, ni förstår min poäng… att snöa in sig så hårt på ett system å tycka att allt annat inte är något att ha, njaaa. Alla system har nog säkert mycket som är bra men alla system kan inte ha allt.
För mig finns det iaf flera alternativ. Men inte de som är dyra, begränsade sett till konkurrenter, och inlåsta. De går bort.
Och så snart man slipper molnberoende så kommer jag att föredra det
 
pdov pdov skrev:
Om någon köpt ett boende och tagit över ett befintligt system får ni gärna dela med er av erfarenheter från det.
pdov pdov skrev:
Om någon köpt ett boende och tagit över ett befintligt system får ni gärna dela med er av erfarenheter från det.
Hej,

Jag köpte ett hus som hade ett mindre antal z-wave strömbrytare, dörrlås och termostat installerat. Enda automationen förra ägaren hade var att tända utebelysningen vid solnedgång.

Jag tyckte det det var fantastiskt bra att man hade valt en öppen standard som z-wave.
- Jag kunde snabbt komma igång eftersom det jobbiga elarbetet redan var gjort.
- Då jag hade större ambitioner än föregående ägare kunde jag byta ut den utdaterade hubben/controllern och få tillgång till fler funktioner samt kunna använda fler protokoll i mitt system.
- Det var en öppen standard som fortfarande går att bygga vidare på, vilket jag har gjort.
- När jag ev flyttar kommer jag lämna kvar brytarna men ta med mig kontrollern. Så får nästa ägare bestämma på vilken nivå han vill lägga ribban så att säga.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pdov
N Nybygget18 skrev:
- När jag ev flyttar kommer jag lämna kvar brytarna men ta med mig kontrollern. Så får nästa ägare bestämma på vilken nivå han vill lägga ribban så att säga.
Hur fungerar det att lämna brytare utan kontroller, kan man använda huset som vanligt utan kontroller?
Någon form av dokumentation om vilka enheter som finns och var de finns borde man väl lämna över så att det inte blir en skattjakt för den nya ägaren att leta upp vad det är som ingått i köpet.
 
D
pdov pdov skrev:
Hur fungerar det att lämna brytare utan kontroller, kan man använda huset som vanligt utan kontroller?
Någon form av dokumentation om vilka enheter som finns och var de finns borde man väl lämna över så att det inte blir en skattjakt för den nya ägaren att leta upp vad det är som ingått i köpet.
På den första frågan är svaret ja, ingen skillnad mot en vanlig dosdimmer, på den andra så gäller det väl många förändringar man gör, tyvärr brister det nog en hel del i många fall.
 
pdov pdov skrev:
Hur fungerar det att lämna brytare utan kontroller, kan man använda huset som vanligt utan kontroller?
Någon form av dokumentation om vilka enheter som finns och var de finns borde man väl lämna över så att det inte blir en skattjakt för den nya ägaren att leta upp vad det är som ingått i köpet.
Som sagt, utan kontroller fungerar brytarna som vilken brytare som helst.

Ja dokumentation är säkert dålig i de flesta fall. I mitt fall var det enkelt att identifiera vilka brytare som är styrbara, de har nämligen en liten blå lysdiod (detta är mitt amerikanska hus). Men rimligtvis gör man en förteckning som man sätter vid säkringsskåpet. Typ "Följande utrymmen är försedda med z-wave brytare för fjärrstyrning: 1. Taklampa kök 2. Taklampa sov rum1, etc etc."
 
Skärmklipp av en diskussionstråd i en Facebook-grupp med text och en grupp människor som ler och poserar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pdov
B Bloomington skrev:
[bild]
Det här kan man inte se som något annat än positivt. Att Plejd visar någon form av ambitioner i alla fall. Sedan är frågan om det kommer vara publika med vad deras medlemskap leder till och vilka ambitioner de har. När det gäller Homekit-stödet så har det lyst med sin frånvaro och någon vettig information kring det har inte kommit från företaget.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
När det gäller Homekit-stödet så har det lyst med sin frånvaro och någon vettig information kring det har inte kommit från företaget.
Det har kommunicerats lite om det i samma Facebookgrupp, och det är närmare än någonsin nu.

Skulle inte förvåna mig om det nämns något om det i samband med rapport den 4:e februari, alternativt att det kommer/kommer mer information nu i februari.
 
R
B Bloomington skrev:
[bild]
Förvisso bra att de på något plan erkänner att kompatibilitet med andra system är en god idé. Men med deras track record att implementera saker skulle jag inte hålla andan tills det är klart :)

B Bloomington skrev:
Det har kommunicerats lite om det i samma Facebookgrupp, och det är närmare än någonsin nu.
Det är ju bra att de i.a.f. inte är längre ifrån än de varit tidigare :rolleyes:
 
  • Gilla
jorblad och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.