tommib
Sidovy av en trädgård under vintern med snötäckta buskar och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild till, från sidan. Det är som sagt svårt att se på bilderna men det är riktigt illa.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
MLA79 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
God avrinning dock! :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]
Här är en bild till, från sidan. Det är som sagt svårt att se på bilderna men det är riktigt illa.
Är det hela kåken som lutar? :surprised:
 
tommib
Japp. Hela grunden har satt sig.
 
Ajdå. Kanske någon som försökt gräva ut grunden för att göra ett rum?
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga att det är en ganska stor chans att det beror på att dom frilagt hela långsidan på ett bräde, eventuellt även en kortsida.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fy fan! Går det att rädda det huset, eller blir det rivning tro? :surprised:
 
Vad f*n gör man åt det där?
Riva och bygga nytt? Hoppas det finns försäkring/ ansvarsförsäkring som hjälper de drabbade...
 
tommib
P Prodigys skrev:
Spontant skulle jag säga att det är en ganska stor chans att det beror på att dom frilagt hela långsidan på ett bräde, eventuellt även en kortsida.
Bägge kortsidorna, och jag gissar långsidan motsatt entren också. Såg det tidigare i höstas innan snön och minns jag rätt så var det så. Lite svårt att se långsidan utan att klampa in på privata fastigheter och det vill jag inte göra.

Det verkar vara källargrund så de måste ha grävt rätt djupt på långsidan också. Jag tror att marken inte är så bra just här så det kan ha bidragit. En väg i närheten, men inte precis här, har hastighetsbegränsning just pga vibrationer i fastigheterna.

Naturligtvis djupt tragiskt för alla inblandade och jag hoppas verkligen att det finns någon försäkring som täcker. Som byggblooper är det dock episkt.

Eftersom det är en privatbostad (såvitt jag kan avgöra) skriver jag inte ut platsen och jag skulle också vilja uppmana till att avstå från att försöka luska ut var det är. Gissningsvis har det dock skrivits om det i lokalpressen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ymer Ymer skrev:
Ajdå. Kanske någon som försökt gräva ut grunden för att göra ett rum?
Touché

Mitt hus står dock på berg.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bägge kortsidorna, och jag gissar långsidan motsatt entren också. Såg det tidigare i höstas innan snön och minns jag rätt så var det så. Lite svårt att se långsidan utan att klampa in på privata fastigheter och det vill jag inte göra.

Det verkar vara källargrund så de måste ha grävt rätt djupt på långsidan också. Jag tror att marken inte är så bra just här så det kan ha bidragit. En väg i närheten, men inte precis här, har hastighetsbegränsning just pga vibrationer i fastigheterna.

Naturligtvis djupt tragiskt för alla inblandade och jag hoppas verkligen att det finns någon försäkring som täcker. Som byggblooper är det dock episkt.

Eftersom det är en privatbostad (såvitt jag kan avgöra) skriver jag inte ut platsen och jag skulle också vilja uppmana till att avstå från att försöka luska ut var det är. Gissningsvis har det dock skrivits om det i lokalpressen.
Är det en firma som gjort det måste det vara riktiga klåpare, är själv inte någon expert på dräneringar då jag sällan sysslar med det men riktlinjerna säger att man aldrig ska frilägga mer än halva längden av huset på en gång. Helst ska man ta betydligt mindre och aldrig gå runt hörn med långa öppna schakt.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Är det en firma som gjort det måste det vara riktiga klåpare, är själv inte någon expert på dräneringar då jag sällan sysslar med det men riktlinjerna säger att man aldrig ska frilägga mer än halva längden av huset på en gång. Helst ska man ta betydligt mindre och aldrig gå runt hörn med långa öppna schakt.
Nu jobbar jag lyckligtvis inte med sånt här men när vårt hus dränerades frilades minsann hela vägen runt på en gång. Jag kan inte dra mig till minnes att jag ska ha sett någonstans att det skett i korta etapper men eftersom jag inte tänkt på det kan det förstås vara legio utan att jag skulle noterat det.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Var förbi brorsan idag och nära där finns det någon som har haft en riktigt dålig dag. Tror det är en dränering gone catastrophically wrong.

[bild]

[bild]

Bilden gör inte eländet full rättvisa, men tittar man noga ser man t.ex. att stolparna till utbyggnaden över entrén har lättat.
Skrämmande. Man får hoppas att ingen bor där.

Och det visar ju precis vad som var det första som stod när jag läste på om dräneringar när jag tittade på hus. Att man inte ska gräva upp för stora ytor.

Nu finns det väl alltid de som säger "det gick bra för oss!!!". Men bara för att man haft tur så innebär det ju inte att man ska rekommendera andra att göra på ett sätt som kan få stora negativa kosekvenser för en byggnad.

Man får ju intrycket att fasaden börjat "kalva" ut mot gatan med...
 
Varför inte gräva upp runt hela huset??
Det är ju precis så som huset är byggt en gång i tiden, inte bygger man en liten bit i taget;)
Har dränerat några stycken i mitt liv och alltid grävt upp hela och aldrig haft problem.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det är ju precis så som huset är byggt en gång i tiden, inte bygger man en liten bit i taget;)
Fast det är ju det man gör. Först biten i botten och sedan bitarna ovanför.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.