När man ändå pratar siffror är det ju intressant att titta på samband mellan utbildningsnivå och vilja att ta vaccin mot covid. En ledtråd är att det inte är dom högutbildade som ratar vaccinet i störst utsträckning. Kan säkert ses som provocerande i det här gänget men den stora massan välutbildade människor har bättre möjlighet fatta väl avvägda beslut än den stora massan outbildade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
När man ändå pratar siffror är det ju intressant att titta på samband mellan utbildningsnivå och vilja att ta vaccin mot covid. En ledtråd är att det inte är dom högutbildade som ratar vaccinet i störst utsträckning. Kan säkert ses som provocerande i det här gänget men den stora massan välutbildade människor har bättre möjlighet fatta väl avvägda beslut än den stora massan outbildade.
Stämmer ej, dom som inte vaccinerar sig är högutbildade och lågutbildade endast medelsvensson vaccinerar sig mot covid..
 
  • Illustration av figurer med pratbubblor och en IQ-kurva som antyder olika ståndpunkter om vaccination.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
International Craftsman
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Stämmer ej, dom som inte vaccinerar sig är högutbildade och lågutbildade endast medelsvensson vaccinerar sig mot covid..
Det ser ju ut att vara en pålitlig källa:)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det ser ju ut att vara en pålitlig källa:)
Som sagt... Min lilla bild verkar stämma rätt bra här... "källa på det" öppna ögonen snälla :crysmile: ser du inte själv vad du nyss gjorde eller?
 
  • Gilla
International Craftsman
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Som sagt... Min lilla bild verkar stämma rätt bra här... "källa på det" öppna ögonen snälla :crysmile: ser du inte själv vad du nyss gjorde eller?
Bopåzoo, you can lead a horse to water but you can't make it drink.
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Som sagt... Min lilla bild verkar stämma rätt bra här... "källa på det" öppna ögonen snälla :crysmile: ser du inte själv vad du nyss gjorde eller?
Är man nyfiken på korrelationen mellan vaccinationstäckning och utbildningsnivå i Sverige kan man ju t.ex. kolla folkhälsomyndigheten.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Som sagt... Min lilla bild verkar stämma rätt bra här... "källa på det" öppna ögonen snälla :crysmile: ser du inte själv vad du nyss gjorde eller?
Ja du. Jag förstår att det är svårt att ta rationella beslut om man inte förstår konceptet med källkritik.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
galento
N nybyggarn3 skrev:
Har en nära vän som jobbat på iva hela pandemin så jag behöver inte vända mig till media för att få en inblick i hur dom som jobbar där har haft det. Ledtråd: inte kul. Däremot har du helt rätt i att det är rätt lite covidpatienter på iva nu jämfört med tidigare. Det kan vi kan tacka vaccinet för.
Samma här , har flera nära som jobbar inom vården och bl.a inom äldrevården där flera
avlidit av konstaterad Covid. Kanske vaccin motståndare borde få skriva på ett intyg
där man avsäger sej vård om konstaterad Covid kan påvisas. Isåfall om detta är en
hysteri kan de ju vårda sej själva i hemmet och vårdplatsen kunde nyttjas av nån mer
behövande istället.
 
galento galento skrev:
Samma här , har flera nära som jobbar inom vården och bl.a inom äldrevården där flera
avlidit av konstaterad Covid. Kanske vaccin motståndare borde få skriva på ett intyg
där man avsäger sej vård om konstaterad Covid kan påvisas. Isåfall om detta är en
hysteri kan de ju vårda sej själva i hemmet och vårdplatsen kunde nyttjas av nån mer
behövande istället.
Personligen kan jag hålla med men förstår att det inte är i närheten av genomförbart i Sverige. Däremot kanske det skulle gå att välja bort ovaccinerade i händelse av att vården måste börja prioritera vilka som kan få intensivvård och inte, i händelse av total överbelastning. Dock hoppas jag att vi inte kommer dit, tack vare att så många tagit vaccinet.
 
Det är ju förresten en fullt rimlig fråga till alla vaccinationsmotståndare. Skulle ni vara okej med att avstå rätten till intensivvård mot covid? Alternativt att alla vaccinerade prioriteras högre än ovaccinerade i vården?
 
  • Arg
Uwe H
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det är ju förresten en fullt rimlig fråga till alla vaccinationsmotståndare. Skulle ni vara okej med att avstå rätten till intensivvård mot covid? Alternativt att alla vaccinerade prioriteras högre än ovaccinerade i vården?
Ska endast svenskfödda där föräldrarna bott i Sverige i flera generationer få vård också då? Eller varför inte vi kan ju köra med Titanics logik på vården också " endast kvinnor och barn"
 
B Bopåzoo skrev:
Ska endast svenskfödda där föräldrarna bott i Sverige i flera generationer få vård också då? Eller varför inte vi kan ju köra med Titanics logik på vården också " endast kvinnor och barn"
Förstår inte alls vad det skulle ha med saken att göra? Men jag tolkar det dom att du inte är beredd att låta vaccinerade gå före i vårdkön vid behov. Vid närmare eftertanke har du nog ändå en poäng i inlägget, även om jag betvivlar att det var så du tänkte.

Just invandrare är en grupp som är vaccinerade i mindre omfattning än snittet.
 
N nybyggarn3 skrev:
Förstår inte alls vad det skulle ha med saken att göra? Men jag tolkar det dom att du inte är beredd att låta vaccinerade gå före i vårdkön vid behov. Vid närmare eftertanke har du nog ändå en poäng i inlägget, även om jag betvivlar att det var så du tänkte.

Just invandrare är en grupp som är vaccinerade i mindre omfattning än snittet.
Fast vaccinerade blir ju inte sjuka enligt dig så varför skulle dom behöva vård? :surprised::crysmile: möjligtvis gå före i kön för IVF då menar du eller? För de lär dom behöva :crysmile:
 
B Bopåzoo skrev:
Fast vaccinerade blir ju inte sjuka enligt dig så varför skulle dom behöva vård? :surprised::crysmile: möjligtvis gå före i kön för IVF då menar du eller? För de lär dom behöva :crysmile:
Är du så trög? Jag har skrivit flera gånger i denna tråd att 75% av alla som vårdas för covid inte är vaccinerade. Risken är alltså oerhört mycket mindre för vaccinerade, men inte obefintlig. Ett annat intressant faktum är att det skiljer massor i snittålder mellan vaccinerade som vårdas på iva och ovaccinerade.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Är du så trög? Jag har skrivit flera gånger i denna tråd att 75% av alla som vårdas för covid inte är vaccinerade. Risken är alltså oerhört mycket mindre för vaccinerade, men inte obefintlig. Ett annat intressant faktum är att det skiljer massor i snittålder mellan vaccinerade som vårdas på iva och ovaccinerade.
Vet du en lite rolig grej, när man inte har några bra argument brukar man komma med personliga påhopp. Du har endast kommit med sånna och inga argument. Du har förlorat. Men lycka till med din ruttnande corona hjärna :crysmile: Blir kul sen när ni insett hur fel ni haft och istället säger " jag men jag sa ju det hela tiden"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.