D
Ska ju renovera fönster i sommar och denna gång blir det spröjs "på riktigt". Vi tänkte ju det redan på förra huset, men som några påpekade och vi till sist insåg, så skulle det inte bli bra.

Nu är situationen annorlunda och på detta huset kommer det att göra susen.

Dock är jag lite kluven kring hur jag ska göra.

1. Sätta "riktiga spröjs" i fönsterbågen på utsidan och skära till glasen.
2. "Äkta fuskspröjs" enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/aekta-fusksproejs.198480/

Vill egentligen göra nr 1. Men har svårt att hitta beskrivningar på hur det kan göras i efterhand, hur man fogar samman båge och spröjs och i vilken utsträckning man kan köpa material som passar till denna typ av åtgärd. Googlar på spröjslist etc. men har svårt att hitta en list som ser ut som det jag behöver och som inte är i plast.

Kan absolut tänka mig att fräsa själv, men skulle isåfall behöva veta vilka frässtål och vilket virke, samt vilka dimensioner som är lämpliga.

Här kommer därför ett rop på hjälp till den som läser och gjort liknande åtgärd eller har kunskap i detta!
 
D
Bytte namn på tråden med... :surprised:
 
D
dd8dbaa0cdda4be0bf52aefd767a3d992.jpg

Nu hittade jag något. Jag skulle kunna tänka mig att det är något snarlikt dom listerna till vänster jag behöver och att glaset vilar på "tappen", alltså den oprofilerade delen, och sen kittas glaset "in".

https://www.slojdochbyggnadsvard.se/butik/fonsterrenovering/

Då får jag förmodligen rätt virke iaf, men hur "fäller" man in den i bågens sidstycken så att det blir stabilt och håller över tid?
 
Redigerat:
D
kommit vidare lite i funderingarna, och hunnit söka lite mer information. pratade även med ett snickeri och frågade om dom kunde fräsa listerna, alternativt hyvla råämnena från bra virke åt mig.

hittade denna beskrivning på hur spröjsen kan fogas in i fönsterbågen.

Illustration av hur en fönsterspröjs fogas in i fönsterbåge med tapp och tapphål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


blir svårt att göra tappar och tapphål och få in spröjsen i en redan monterad båge, men får tänka vidare lite på det. har väldigt svårt att tro att man skulle kunna böja in spröjslisten i två tapphål, även om dom inte är så djupa.

ett alternativ är att göra ena tappen/tapphålet grundare och sen komplettera med en skruv eller spik från sidan.
 
Redigerat:
D
Vägg med blommigt tapetmönster över träpanel och en trähandräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa med vit träpanel och tapet, trägeländer och vitmålad trappuppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en vit walk-in-garderob med öppna sektioner för klädhängning och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med uppsatta vita bokhyllor och ett arbetsljus på betonggolv, mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitmålad dörrkarm och taklist med detaljvy mot mönstrad tapet i grått och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
D
Nu har vi gjort "färdigt" alla ytskikt i 10 rum, 2x hall, nere, kök, hall uppe. 2 badrum, trappa och många små utrymmen återstår (kattvindar, förråd etc.), men dessa projekt kommer vi ta nästa vinter.

Innan jag ger mig på källaren (tvättstuga först) ska jag sätta golv- och taklister, foder m.m. där det är möjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snyggt med pärlspont i trappen!

Hur fixade du avslutet på övervåningen?
Och vad behandlade du det slipade furugolvet med?
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Bra jobbat. Ta gärna mer bilder så man får en blick över hur allt ser ut :p
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Huddingebo Huddingebo skrev:
Snyggt med pärlspont i trappen!

Hur fixade du avslutet på övervåningen?
Och vad behandlade du det slipade furugolvet med?
Det är vanlig "klassisk" panel och inte pärlspont. Hade gärna haft pärlspont, men det satt panel i hallen innan som gick hela vägen från golv till tak som jag kapade med cirkelsågen i "brösthöjd", på så vis kunde vi använda den övre halvan av panelen till mer bröstpanel.

På ovanvåningen fortsätter panelen och tapeten i "övre hallen".

Trappa med klassisk vit panel och blommig tapet, ledstång i trä, kapad panel vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hall med klassisk panel och blommig tapet, kapad panel i brösthöjd, trägolv behandlat med vax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet är behandlat med dekorvax och hårdvaxolja från osmo.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D
Ramnemark Ramnemark skrev:
Bra jobbat. Ta gärna mer bilder så man får en blick över hur allt ser ut :p
Lite dåliga uppföljningar i denna tråd tyvärr. Har istället hunnit med ofantligt mycket arbete med huset .

Någon dag, ska jag sätta mig ner och leta upp bilder och posta ett inlägg med allt.

Det är dock inget jättespännande, utan väldigt mycket spårande av el i väggar, gips, spackel och tapeter .

Dubbeldörrar i ett rum med blommig tapet, gipsade väggar och osynlig eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D
Har halvsnickrat lite möbler. Halvsnickra = köpa färdiga delar och montera ihop och göra minimalt med snickeriarbete själv, sen en massa fogmassa på det.

"Tvbänk" för vår "smarta kalender", en samsung frame som visar magicmirror på en raspberrypi, påslagen visar den kalender, väder, nyheter och bilder på familjen i bakgrunden. Mittendel byggd av täcksidor och stommarna (ikea metod) är upphöjda på reglar, och sen en utanpåliggande sockel som jag fräst i bordsfräsen (samma profil som golvlisterna). Ska sätta ett hyllplan i mitten fortfarande, men det gör jag "sen" :)
DIY-tvbänk med mörkt träskiva och vita skåpsdörrar mot mönstrad tapet, med avstängd TV ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa är en hallbänk/möbel som är gjord på köksstommar, men som jag ramat in med mdf denna gång, i övrigt samma konstruktion med golvsockel och ram som tvbänken.
Halvsnickrad hatthylla med vit pärlspont i bakgrunden, mörkt trähyllplan och vita skåpsluckor med mässingshandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist en hatthylla där jag enbart gjort konsolerna själv (orkade inte måla dom innan jag satte upp, så får måla på plats, återstår även att foga lite glipor p.g.a. dåliga verktyg). I övrigt hyllplan från ikea, en kakellist, lite taklist, färdig mässingstång och krokar (ska komplettera med ytterligare 6 st), sen mdf-pärlspont (6 mm) för att hålla ner vikten lite.

En hemsnickrad hatthylla med mässingsstång, vita krokar och trädetaljer mot en blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvsnickrad hatthylla i vitt mot vägg med dekorativ tapet, med uppmonterade konsoler, en mässingstång och ovanliggande taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår lite målning och fogning. Vi gör på detta sätt för att spara tid och pengar. Vill undvika att bygga allt själv, då jag inte har verktyg eller tid. Hittade annars ingen hatthylla i den bredden (240 cm), och alternativet hade varit 2 st 120, i samma utseende, men dessa hade kostat 3000 :- tillsammans och hade sett muppigare ut. Mitt bygge gick under 1000:-

Även hallmöbel var svårt att hitta en bred. Då vi har 4 barn, går det åt lite utrymme för skor etc.

Hoppas detta inlägg kan ge lite inspiration till någon som tänker bygga något snarlikt.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 11 till
  • Laddar…
D
3D-skiss av en vit hatthylla med detaljerade proportioner och krokar i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För hatthyllan gjorde jag en ritning i sketchup innan för att kunna få en uppfattning om alla proportioner, det andra har jag måttsatt och byggt ihop "on the fly".
 
  • Gilla
MikaelP3 och 5 till
  • Laddar…
D
3D-rendering av ett vitt hus med rött tak, uppfart och bil framför garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett tvåvåningshus med vit fasad, röda takpannor, balkong och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett tvåvåningshus med utbyggnad, växthus och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lagt lite tid på att rita upp huset och grovplanerat kommande projekt. Även fått iväg lite bygglov m.m. Projektet går vidare.
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
D
Källarrum under renovering till bryggeri/musteri, med diskbänk, bryggverk och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även lyckats komma igång med ett av rummen i källaren. En av häktescellerna, här på väg att bli bryggeri/musteri/förvaring/kök. Blir även ett rejält tilltaget gym i källaren. Tacksam för ~250 i takhöjd.
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
D danpih skrev:
[bild] [bild]
[bild]

Har lagt lite tid på att rita upp huset och grovplanerat kommande projekt. Även fått iväg lite bygglov m.m. Projektet går vidare.
ET tips : bygg ett vilplan utanför dörren för som det är ritat nu är fallrisken stor i trappan.
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.