Maskintok skrev:
självklart när alternativen är för dyra för att enbart slå över till..
med lite mer styrning så hade det varit annorlunda men enbart för Sverige... resten av världen är inte lika hysterisk på att bara vända blad...
En snabb koll på omvärlden, i Kazakstan har oroligheter brutit ut, upplopp snarare som nu slås ner med våld av en diktatorisk ledare. Orsak? Fördubblat pris på motorgas, det vanligaste drivmedlet i deras bilar. Sannolikt har Ryssland sitt finger med i spelet men oavsett, fossil energi ökar i pris och tillgången på billig olja är så grundläggande i våra samhällen att det rubbar stabiliteten när prisökningarna kommer.

Och nej, jag tror inte att Miljöpartiet har kunnat påverka prisbildningen i Kazakstan.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
En snabb koll på omvärlden, i Kazakstan har oroligheter brutit ut, upplopp snarare som nu slås ner med våld av en diktatorisk ledare. Orsak? Fördubblat pris på motorgas, det vanligaste drivmedlet i deras bilar. Sannolikt har Ryssland sitt finger med i spelet men oavsett, fossil energi ökar i pris och tillgången på billig olja är så grundläggande i våra samhällen att det rubbar stabiliteten när prisökningarna kommer.

Och nej, jag tror inte att Miljöpartiet har kunnat påverka prisbildningen i Kazakstan.
Nej Ryssland levererar samma mängd konstant.. däremot har Asien köpt ännu mera naturgas vilket gjort att Europa betalar mer än öst.. Så. då får de mindre..
Inget konstigt.. landet är fattigt..
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ointelligenta...
Här visar du mycket tydligt hur du inte lyckas visa på din enorma mängd av insikt och kunskap i ämnet..

häckleri och fult tyckande passar inte in i varken tråden eller på forumet..

Vill du diskutera gör så..
Annars kan du snällt läsa utan att göra inlägg..
Jasså?
Men att skriva att man lever på bidrag passar bra i detta forum?

Vrf gråter ni då?
Har ni ej råd med några tusen extra?

Tror användaren som citerade mig var lite rasistiskt i sitt inlägg.
 
  • Arg
videopac och 1 till
  • Laddar…
I Installatör värmepump skrev:
Vilken typ av uppvärmning har ni i villan??
MVH Johan
Hej Installatör värmepump!

Vedeldning, egen skog
Vad har du själv?
Hur ser du på att använda el till uppvärmning/värmepumpsdrift nu när kWh kostnaden har mångdubblats?
 
A
T Titagurgi skrev:
Jasså?
Men att skriva att man lever på bidrag passar bra i detta forum?

Vrf gråter ni då?
Har ni ej råd med några tusen extra?

Tror användaren som citerade mig var lite rasistiskt i sitt inlägg.
vem lever på bidrag?
Och vad har det med denna diskussion att göra?

din uppfattning om den som citerade dig får du ta med den.. Men med trevlig ton.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
M
T Titagurgi skrev:
Varför ska regeringen gå in och hjälpa människor som varit dumsnåla?

Bättre att lägga dessa pengar på krigsdrabbade länder.
att sänka skatterna så att man inte tar in mer än vad som är absolut nödvändigt, har aldrig föresvävat dig?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A
T Titagurgi skrev:
Jasså?
Men att skriva att man lever på bidrag passar bra i detta forum?

Vrf gråter ni då?
Har ni ej råd med några tusen extra?

Tror användaren som citerade mig var lite rasistiskt i sitt inlägg.
Jag tror jag såg vilket inlägg du avser..
gör dig hellre en tjänst..

strunta i såna där saker eller säg ifrån..
Men kasta inte saker på andra runt dig..

skriv inlägg men lämna vendettan utanför..
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
Jag tänkte köpa ett dieselkraftverk för de vitvaror och belysning jag behöver och ta bort elen helt. Men då har de chockhöjt dieseln också! Mat kan jag laga på vedspisen och värmer redan huset med ved men blir förbannad att de bakbundit våra händer iom höjning av dieselpriset.
Om man strikt bara ska ha till belysning, kyl, frys, etc, så kommer man långt med solceller och batterier. På vinterhalvåret kanske man måste ha lite stöd från elnätet eller generator.
 
Kompisen har haft kvar oljepanna som spetsvärme när värmepumpen inte klarat de allra kallaste dagarna. Nu har han kört den mer eftersom hans bundna elpris gick ut i december...
12.980kr/m3 kostade eldningsolja nu i januari. Han har en förhållandevis mordern oljepanna så han räknar med en verkningsgrad på 87-88% kan tillägga att det är en lite större hyresfastighet. Han är nu glad att han inte kastat ut pannan och borrat ett till hål som var fördelaktigt för bara ett år sedan.... då han ojade sig att han var tvungen att spetselda med dyr olja.



Vi satt och diskuterade, om det nu blir nästan bara elbilar i samhället. Då finns utrymmet att höja elpriset eftersom folk inte behöver lägga pengar på bensin och diesel. Det kommer att bli en ökad efterfrågan på el med mer sålda kWh och mindre sålda mängder bensin och diesel.
Hur ligger skatten på el respektive fosila bränslen per kWh i dagsläget?
Nu är verkningsgraden inte intressant då man betalar för en kWh el eller en motsvarande mängd diesel.

Vi kom fram till att för staten är det mest lönsamt att dra in skatt på all såld el än att tex införa km skatt. (De får automatiskt in mer skatt om grundpriset är högt) Alla får då dra ett större lass samt ingen uppstart av ett km skattesystem med all administration behöver göras...

Vi kom fram till att för staten är det bra med höga elpriser bara de inte blir för höga jämfört med andra länder i Europa....

Men att det skulle stundtals skulle vara billigare att elda med olja hade min kompis inte räknat med...

Sen visar detta på att många svenska hushåll är högt belönade med små marginaler. Tänk om detta varar ett tag... Eller att räntorna börjar sticka upp samtidigt...

Det visar att det bra med en buffert den skapar man genom sparande när det är billigt. Det är så klart inte kul att ta från bufferten. Många ser en resa eller ett inköp gå upp i rök, men behöver vi resa eller köpa?....

Vi svenskar är nog lite bortskämda och blundar lite för verkligheten...
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
H HSP skrev:
Kompisen har haft kvar oljepanna som spetsvärme när värmepumpen inte klarat de allra kallaste dagarna. Nu har han kört den mer eftersom hans bundna elpris gick ut i december...
12.980kr/m3 kostade eldningsolja nu i januari. Han har en förhållandevis mordern oljepanna så han räknar med en verkningsgrad på 87-88% kan tillägga att det är en lite större hyresfastighet. Han är nu glad att han inte kastat ut pannan och borrat ett till hål som var fördelaktigt för bara ett år sedan.... då han ojade sig att han var tvungen att spetselda med dyr olja.



Vi satt och diskuterade, om det nu blir nästan bara elbilar i samhället. Då finns utrymmet att höja elpriset eftersom folk inte behöver lägga pengar på bensin och diesel. Det kommer att bli en ökad efterfrågan på el med mer sålda kWh och mindre sålda mängder bensin och diesel.
Hur ligger skatten på el respektive fosila bränslen per kWh i dagsläget?
Nu är verkningsgraden inte intressant då man betalar för en kWh el eller en motsvarande mängd diesel.

Vi kom fram till att för staten är det mest lönsamt att dra in skatt på all såld el än att tex införa km skatt. (De får automatiskt in mer skatt om grundpriset är högt) Alla får då dra ett större lass samt ingen uppstart av ett km skattesystem med all administration behöver göras...

Vi kom fram till att för staten är det bra med höga elpriser bara de inte blir för höga jämfört med andra länder i Europa....

Men att det skulle stundtals skulle vara billigare att elda med olja hade min kompis inte räknat med...

Sen visar detta på att många svenska hushåll är högt belönade med små marginaler. Tänk om detta varar ett tag... Eller att räntorna börjar sticka upp samtidigt...

Det visar att det bra med en buffert den skapar man genom sparande när det är billigt. Det är så klart inte kul att ta från bufferten. Många ser en resa eller ett inköp gå upp i rök, men behöver vi resa eller köpa?....

Vi svenskar är nog lite bortskämda och blundar lite för verkligheten...
högre här än Europa tror jag inte på..
Men högre i största allmänhet är nog en säker gång...
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Ja överlag blir elen dyrare det tror jag också.
 
A
H HSP skrev:
Ja överlag blir elen dyrare det tror jag också.
Det finns egentligen inget tak på priset för el.. samt nätet..
Finns möjlighet att öka så kommer den att tas..
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
H HSP skrev:
Ja överlag blir elen dyrare det tror jag också.
Vi har nog att se fram emot en fördubbling av elpriset inom de nämaste åren(på årsbasis)
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Vi har nog att se fram emot en fördubbling av elpriset inom de nämaste åren(på årsbasis)
Ja jag skulle kunna tro att runt 12 kr år 2030.med en produktion och ett nät som kan förse södra Sverige också... annars betydligt mycket högre..
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh


Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
värmer 175 m2 bergvärme hus byggt 2017 beläget i Umeå
Elförbrukning dec 647 kWh elpris 37 öre fast pris 4 år två år kvar på avtalet.
ser ingen anledning att ha rörligt strömmen är billig årstider jag förbrukar lite dyr när mitt behov finns, vilket inte är något nytt fenomen utan så har det varit sedan avregleringen infördes för ca 20 år sedan.
känns skönt att veta priset på en vara innan man köper den tycker jag.
Troligen kommer elpriser i framtiden att ligga på nuvarande nivåer då klimatomställningen kommer att öka behovet av el som alternativ till olja och kol som förbrukas i stora volymer både i Sverige (stålindustrin) och på kontinenten för elproduktion vi är inte en lokal marknad i Sverige utan EU är vårt område. Överföringskapaciteten sätter sedan olika priser på olika platser. Överföring från norrland kommer inom några år att minska dramatiskt då överskotten på el där försvinner pga satsningarna på Nortvolt och Hybrit vilket kommer att även i dessa områden öka priserna rejält. Enda sättet att få kostnaden är minskad förbrukning och egen produktion tyvärr ger solceller effekt under en period på året när behovet är litet så för min egen del säljs ungefär 75% av min produktion. Men inkomsten från det gör att jag kan köpa ström billigt resten av året. Solcellerna har ungefär samma återbetalningstid som bergvärmen runt 10 år. Med nuvarande energipriser kommer den att krympa och den sköter sig helt själv.
Betalning för elen är nordpol -1 öre
Utöver det får man betalt av nätägaren 4,5 öre i nätnytta samt 60öre i skattereduktion per kWh som går ut på nätet.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.