R RoAd skrev:
Usch vad uppenbart det börjar bli att du har något särintresse i plejd.

Det är ju verkligen inte självklart att de skulle ha en sådan eftersom alla(?) andra tillverkare har ansett det vara en produkt som inte är värd att sälja. Det är ju inte så att det är en svår produkt att utveckla.

Dessutom är ju plejd ett företag som saknar mycket funktioner i sina produkter som känns självklara idag, så att påskina att en nischprodukt "självklart" finns i just deras sortiment känns minst sagt lite krystat.

Hade de hetat "Dubbeldimmer, men inte mycket annat AB" så hade jag hållt med om det självklara ;)
Fördelen med plejd dim-02 är strömförbrukningen. Men hittade en som drog lite, Qubino mini dimmer. Men ändå 3 gånger så mycket. Och drifttemperaturen, Plejd -20 och Qubino -10.

Men jag vill helst ha 1 system för allt. Kan man ändå ha Qubino kallare än -10?

Och fungerar det att en dimmer i ett rum kan styra en annan dimmer i ett annat rum?
 
R RoAd skrev:
Usch vad uppenbart det börjar bli att du har något särintresse i plejd.
Den som mest uppenbart är biased i diskussionen är faktiskt du, RoAd.
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
O
B BSOD skrev:
Därav väljer jag bort leverantörer som inte har öppna api, och system som är mer flexibla för 3:e parts mjukvara. Man väljer en standard istället för en leverantör. Då är det enklare att byta ut en del av systemet mot en ny från en annan leverantör och i alla fall få helheten att fungera
Här kan det vara värt att notera följande: Schneider Electrics som är et litet puttebolag med en liten och obetydlig del av marknaden köpte in sig i Plejd och öste in en massa pengar. När de ägt företaget ett tag så bestämde de sig för att dumpa det. I pressmeddelandet som gick ut stod exakt det du skriver. De valde att satsa på annan teknik med öppna standarder där olika aktörer kan konkurrera mot varandra på en öppen marknad där kunderna kan bygga system som inte är beroende av en ensam aktör. Det tycker jag säger en del om det bestående värdet i Plejd.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Fördelen med plejd dim-02 är strömförbrukningen. Men hittade en som drog lite, Qubino mini dimmer. Men ändå 3 gånger så mycket. Och drifttemperaturen, Plejd -20 och Qubino -10.

Men jag vill helst ha 1 system för allt. Kan man ändå ha Qubino kallare än -10?

Och fungerar det att en dimmer i ett rum kan styra en annan dimmer i ett annat rum?
Jag vet inte om det är ett missförstånd eller inte, men en qubino gör inget av sig självt, det förväntas att den ska kopplas ihop med ett system. För sig självt så agerar den som vilken vanlig dimmer som helst.
Beroende på vilket automationssystem du väljer att köra så kan du få olika funtkionalitet. Vill du inte ha något annat system så får du använda dig av tex Shelly, dessa har en egen app och du styr dessa via denna app, men kan koppla ihop dessa i framtiden i ett system. Vad gäller spec på -10 grader så har förmodligen inte tillverkaren testat lägre än så, alltså så ver ingen om det funkar eller inte. Jag brukar köra på ändå och göra mina egna tester, men det beror ju helt på vad man ska ha det till och hur viktigt det är med driftsäkerheten.

Tyvärr så är just det man kallar "hemautomation" ett stort träsk, där olika funktionalitet och features finns. Om man dessutom bara går på det som står på de olika tillverkarnas hemsidor så får man för sig att allt finns och fungerar "out of the box", men tyvärr så är det inte så utan de flesta funktionerna förutsätter att du har någon "hjärna" som du styr allt via, därför är detta fortfarande mest en marknad för entusiaster. Men det är inget unikt för ny teknik, de första som skaffade iphones var också entusiaster, svårt att kalla en iphoneanvändare för det idag.
 
O Steamboy skrev:
Här kan det vara värt att notera följande: Schneider Electrics som är et litet puttebolag med en liten och obetydlig del av marknaden köpte in sig i Plejd och öste in en massa pengar. När de ägt företaget ett tag så bestämde de sig för att dumpa det. I pressmeddelandet som gick ut stod exakt det du skriver. De valde att satsa på annan teknik med öppna standarder där olika aktörer kan konkurrera mot varandra på en öppen marknad där kunderna kan bygga system som inte är beroende av en ensam aktör. Det tycker jag säger en del om det bestående värdet i Plejd.
För min del har vi redan konstaterat att plejd säljer för att:

1) De fungerar som en "vanlig" dimmer
2) De kostar lika mycket som motsvarande "schneider"
3) De erbjuder kunden något mer
4) De har bra support till elektiker och många elektriker vet hur dessa fungerar, vilka fel som finns mm, det finns en good kännedom på marknande kring produkten
5) De underlättar för elektriker när dessa ska installera trappfuntkioner eller liknande då de inte behöver dra någon ny el, utan kan lösa det "trådlöst"

Plejd har gjort några saker rätt och riktat in sig på andra marknader och andra typer av lösningar, av att döma på hur driftsäkra sakerna är och att det faktiskt löser en del problem som fanns/finns, så verkar de har gjort rätt.

Återigen, för min del, jag har inga plejd, vill inte ha dessa och äger inga aktier i bolaget, men jag kan förstå varför de finns och varför elektriker väljer att arbeta med dessa. Jag fortsätter att installera den hårdvara som funkar bäst för mig. Om någon skulle vilja veta så är jag mest förtjust i z-wave enheter från aeotec, qubino och fibaro, fungerar utmärkt med min setup och jag har hittils inte haft några problem med mitt z-wave nätverk, 20 enheter idag. Lampor använder jag Ikea's varianter, lite mer strul då dessa ska uppdatera firmware, men det verkar som om Ikea har äntligen löst detta... och ovanpå detta så har jag lite esphome saker som jag har fått bygga själv för olika funktioner här hemma.
 
R RoAd skrev:
Det är ju verkligen inte självklart att de skulle ha en sådan eftersom alla(?) andra tillverkare har ansett det vara en produkt som inte är värd att sälja.
Kommentera ovan gäller dubbeldimmer.

Här kommer en till som är för den HOLLÄNDSKA Marknaden den behövs också i delar av det NORSKA elsystemet och löser ett problem för elektriker i dessa länder.
Plejd enhet för holländska/norska marknaden med dubbla reläer och terminalanslutningar.
Två separata reläer för brytning av 2 faser eller fas + nolla som man har i Holland.

Jag tror inte att PLEJD bryr sig om hem- automatiska system med öppet api för den klick som sitter i skrubben och programmerar.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kommentera ovan gäller dubbeldimmer.

Här kommer en till som är för den HOLLÄNDSKA Marknaden den behövs också i delar av det NORSKA elsystemet och löser ett problem för elektriker i dessa länder.
[bild]
Två separata reläer för brytning av 2 faser eller fas + nolla som man har i Holland.

Jag tror inte att PLEJD bryr sig om hem- automatiska system med öppet api för den klick som sitter i skrubben och programmerar.
Problemet med plejd kommer om några år då tekniker som tex mater har mognat och tex Schneider hoppar på det tåget. Men jag är övertygad om att plejd kommer att hoppa på det tåget då.
 
R Roman86 skrev:
Men jag är övertygad om att plejd kommer att hoppa på det tåget då.
Fult möjligt då Plejd använder samma kontroller som sitter i Zigbee enheter, det är bara en mjukvara, men inte troligt då dom har den yrkesgrupp som installera 1 miljon enheter/år.
ZigBee / Plejd kontroller N51822
Närbild av ett grönt kretskort med Plejd/Zigbee kontroller N51822 och diverse elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MultiMan
Jag visste inte att man måste sitta i skrubbar och programmera om man köper något annat än Plejd. Så mycket nytt man får lära sig i den här tråden!
 
  • Gilla
  • Haha
jassaj och 4 till
  • Laddar…
P
Puttelino Puttelino skrev:
Har inte haft problem med Wifi sen jag började använda det för, 20 år sen? När uppfanns det?
Ännu längre sen. Senast 1980-talet.
Kommersiellt tillgängliga mesh-nät för konsumentmarknaden har dock inte funnit i mer än 5-10 år.
 
R RoAd skrev:
Jag är inte ute efter att skapa konflikt. Och jag har läst vad du skriver (noga). Om du inte menar att du tror att klienterna (shelly) skulle bli tilldelade en viss tid i luften (time slots) och sno denna tid från andra klienter så fattar jag faktiskt inte alls vad du försöker påstå.

Kan du förtydliga vad du anser vara en nackdel med att shelly kommunicerar via wlan jämfört med Plejds blåtand?
Ursäkta sent svar.

Jag har inte sagt att enheterna snor timeslots när de inte pratar, men de pratar ju faktiskt. Och när dom gör det så snor dom tid från andra enheter som vill prata.
Och dom pratar ju relativt ofta iom att de kör över ethernet (arp, dns, broadcasts mm).
Att merparten av de som använder WiFi inte varken kanalplanerar eller har koll på vilken RSSI enheterna har så skulle jag i högsta grad påstå att de försämrar ett normalt WiFi nät, speciellt om man har många enheter och få accesspunkter.

Även om BT används i samma frekvensband som 802.11(a-n) så påverkar det inte någons WiFi eftersom de dels använder frekvenshopp, inte använder 802.11 protokoll och inte heller nyttjar någon befintlig accesspunkt.
 
X xLnT skrev:
Ursäkta sent svar.

Jag har inte sagt att enheterna snor timeslots när de inte pratar, men de pratar ju faktiskt. Och när dom gör det så snor dom tid från andra enheter som vill prata.
Och dom pratar ju relativt ofta iom att de kör över ethernet (arp, dns, broadcasts mm).
Att merparten av de som använder WiFi inte varken kanalplanerar eller har koll på vilken RSSI enheterna har så skulle jag i högsta grad påstå att de försämrar ett normalt WiFi nät, speciellt om man har många enheter och få accesspunkter.

Även om BT används i samma frekvensband som 802.11(a-n) så påverkar det inte någons WiFi eftersom de dels använder frekvenshopp, inte använder 802.11 protokoll och inte heller nyttjar någon befintlig accesspunkt.
Bara för att vara riktigt tydlig här så förstör alla enheter som ligger i 2,4GHz-bandet för varandra, oavsett teknik som används. Den stora fördelen med bluetooth är att dess frekvenshoppning gör att den håller sig undan från dör (frekvensutnyttjande) andra tjänster befinner sig just nu, samt att dess låga effekt gör att den stör lite.

Detta innebär dock inte att Bluetooth är sämre eller bättre än WLAN eller ZigBee eller något annat, det beror på vad man är ute efter för egenskaper.

Så länge som man följer reglerna runt användning av 2,4GHz så kommer det att fungera rätt bra, oavsett protokoll, under förutsättning att man inte har väldigt hög bandbredd. Just det sista är det som folk brukar ha problem med när de klagar på WLAN, man har högre behov än tillgängligt spektrum (pga trängsel i exempelvis hyreshus).
 
D
Har plejd någon dimmerpuck som kan styra en fläkt?
 
D Derbyboy skrev:
Har plejd någon dimmerpuck som kan styra en fläkt?
Du får förtydliga hur du vill styra?
Är det av/på du menar så har de en relä-puck.
 
D
Hastigheten min gode man, hastigheten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.