315 649 läst · 4 848 svar
316k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det är ju du som inte förstår relativt enkla och grundläggande lagar och regler i trafiken, som alla som har körkort ska känna till. Dina argument och din attityd går inte något vidare ihop med att framföra fordon på allmän väg.A Andy78 skrev:
Om du tränger dig ut framför mig på en påfart så kör du antagligen en rejäl bit över hastighetsbegränsningen och har bara dig själv att skylla när du ligger i diket med bruten nacke.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 193 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 193 inlägg
Jo, jag förstår precisA Andy78 skrev:
Du ligger i mitten gör att du inte är trygg med filbyte så du ligger hellre kvar och låter andra göra det.
Så länge du kör om andra så är det såklart ok att ligga kvar i mittfil. Problemet är att du vill ligga kvar även är det inte behövs.
Ibland ligger folk kvar i mittfil (eller vänsterfil på tvåfilig väg) för att de ser en lastbil 500m längre fram som de tänker köra om. Bilisten kör 110 km/h medans lastbilen kör 80 km/h, dvs en skillnad på 30 km/h. 30 km/h är 8,33 m/s så det tar en dryg minut innan man är ikapp. Klarar man inte byta fil på den tiden, utan måste ligga kvar och. blockera är man inte en bra bilförare. Tror man dessutom att man gör rätt så är man än sämre
Om jag inte minns helt fel så står det "Använd även höger körfält" på skylten vid Rotebro. Inget om att det endast gäller tung trafik, men det kanske du kan verifiera när du är ute och kör?
Du utgår från att jag kör för fort när jag svänger ut framför dig på en påfart.Emma242 skrev:Det är ju du som inte förstår relativt enkla och grundläggande lagar och regler i trafiken, som alla som har körkort ska känna till. Dina argument och din attityd går inte något vidare ihop med att framföra fordon på allmän väg.
Om du tränger dig ut framför mig på en påfart så kör du antagligen en rejäl bit över hastighetsbegränsningen och har bara dig själv att skylla när du ligger i diket med bruten nacke.
Jag måste bara fråga varför lämnar du inte plats för folk som ska på påfarten, när du har en hel fil ledig till vänster och det är trångt.
Jag försöker hålla en resonabel hastighet på påfarten men är det så trångt så man inte kommer in eller måste tvinga sig in, hur hade du gjort?
Visste det står säkert inte i regelboken att man ska gå ut till vänster för att lämna plats för folk som ska på när man har det helt ledig fil bredvid och kan säkert åka dit för onödigt filbyte på en uppkörning, men det skadar inte att underlätta lite för andra även om det innebär att man måste gå ut i mitten eller till vänster.
Ska jag vara ärlig så kan jag inte förstå hur du kan kan störa sig på att bilar kör i mittenfilen , är det helt ledigt till höger använd den då och kör i önskad hastighet bilarna i mittenfilen kommer knappast påverka din körning.
Det händer även att jag använder högerfilen betoende på situationen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 225 inlägg
Är det ledigt vänster går man såklart ut där för att underlätta för de som ska på, eller det gör jag iallafall. Men det är du som ska på som är skyldig lämna företräde för de som redan är på motorvägen.A Andy78 skrev:Du utgår från att jag kör för fort när jag svänger ut framför dig på en påfart.
Jag måste bara fråga varför lämnar du inte plats för folk som ska på påfarten, när du har en hel fil ledig till vänster och det är trångt.
Jag försöker hålla en resonabel hastighet på påfarten men är det så trångt så man inte kommer in eller måste tvinga sig in, hur hade du gjort?
Visste det står säkert inte i regelboken att man ska gå ut till vänster för att lämna plats för folk som ska på när man har det helt ledig fil bredvid och kan säkert åka dit för onödigt filbyte på en uppkörning, men det skadar inte att underlätta lite för andra även om det innebär att man måste gå ut i mitten eller till vänster.
Ska jag vara ärlig så kan jag inte förstå hur du kan kan störa sig på att bilar kör i mittenfilen , är det helt ledigt till höger använd den då och kör i önskad hastighet bilarna i mittenfilen kommer knappast påverka din körning.
Det händer även att jag använder högerfilen betoende på situationen.
Klart man klarar av det men vad är meningen med att byta till höger, för att sedan gå ut igen för att köra om på en så kort sträcka, är det bättre och säkrare att kryssa mellan filerna?Fairlane skrev:Jo, jag förstår precis
Du ligger i mitten gör att du inte är trygg med filbyte så du ligger hellre kvar och låter andra göra det.
Så länge du kör om andra så är det såklart ok att ligga kvar i mittfil. Problemet är att du vill ligga kvar även är det inte behövs.
Ibland ligger folk kvar i mittfil (eller vänsterfil på tvåfilig väg) för att de ser en lastbil 500m längre fram som de tänker köra om. Bilisten kör 110 km/h medans lastbilen kör 80 km/h, dvs en skillnad på 30 km/h. 30 km/h är 8,33 m/s så det tar en dryg minut innan man är ikapp. Klarar man inte byta fil på den tiden, utan måste ligga kvar och. blockera är man inte en bra bilförare. Tror man dessutom att man gör rätt så är man än sämre
Om jag inte minns helt fel så står det "Använd även höger körfält" på skylten vid Rotebro. Inget om att det endast gäller tung trafik, men det kanske du kan verifiera när du är ute och kör?
Vad blockerar man om man ligger kvar håller 110 på 110 väg menar , bakomvarande trafik som vill köra för fort syftar du på ?
Jag se om jag kan fånga skylten på bild när jag är ute å kör nästa gång.
Troligtvis är den information orrelevant när jag passerar pga tidpunkten jag passerar då hastigheten till höger är lägre än tillåtna hastighet.
Men faktiskt häromdan låg enbart till höger på vägen hem, dom som körde i mittenfilen och till vänster störde mig inte alls faktiskt, ibland låg några bredvid ibland inte.
Men kära nån, det är du som utgår från saker du tar ur luften. Läser du ens dina inlägg och de du svarar på, eller skriver du bara slumpmässigt?A Andy78 skrev:Du utgår från att jag kör för fort när jag svänger ut framför dig på en påfart.
Jag måste bara fråga varför lämnar du inte plats för folk som ska på påfarten, när du har en hel fil ledig till vänster och det är trångt.
Jag försöker hålla en resonabel hastighet på påfarten men är det så trångt så man inte kommer in eller måste tvinga sig in, hur hade du gjort?
Visste det står säkert inte i regelboken att man ska gå ut till vänster för att lämna plats för folk som ska på när man har det helt ledig fil bredvid och kan säkert åka dit för onödigt filbyte på en uppkörning, men det skadar inte att underlätta lite för andra även om det innebär att man måste gå ut i mitten eller till vänster.
Ska jag vara ärlig så kan jag inte förstå hur du kan kan störa sig på att bilar kör i mittenfilen , är det helt ledigt till höger använd den då och kör i önskad hastighet bilarna i mittenfilen kommer knappast påverka din körning.
Det händer även att jag använder högerfilen betoende på situationen.
1. Jag har aldrig påstått att man inte får köra i mitten-/vänsterfil.
2. Jag har aldrig påstått att jag inte släpper in trafik genom att gå ut åt vänster, alternativt släppa på farten.
Det var du som skrev att jag inte ska bli förvånad om du svänger upp framför mig. Eftersom jag alltid släpper in trafik så innebär det att det är du som har gasat på för att hinna in framför mig. Annars hade jag legat i vänsterfilen för länge sedan.
Sluta hitta på saker för att ursäkta ditt eget kassa beteende.
Du gör fel och är i vägen om du ligger i mittenfilen utan anledning. Acceptera det.
A Andy78 skrev:Klart man klarar av det men vad är meningen med att byta till höger, för att sedan gå ut igen för att köra om på en så kort sträcka, är det bättre och säkrare att kryssa mellan filerna?
Vad blockerar man om man ligger kvar håller 110 på 110 väg menar , bakomvarande trafik som vill köra för fort syftar du på ?
Jag se om jag kan fånga skylten på bild när jag är ute å kör nästa gång.
Troligtvis är den information orrelevant när jag passerar pga tidpunkten jag passerar då hastigheten till höger är lägre än tillåtna hastighet.
Men faktiskt häromdan låg enbart till höger på vägen hem, dom som körde i mittenfilen och till vänster störde mig inte alls faktiskt, ibland låg några bredvid ibland inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja visst är det så men måste man alltid med en dåres envishet ligga till höger?AndersMalmgren skrev:
När du flyttar till bromma åk från solvalla mot rinkeby rondellen.
Där har du en fin påfart där man ofta ser folk högerfil trots att det är bra sikt när man kommer i backen och ser bilar som ska på och en vänsterfil finns, ändå ska folk hålla till höger för att det var det man lärde sig i bilskolan.
Jag går ofta ut till vänster där visst någon kommer bakom och får bromsa och blinkar men det får dom ta på den korta sträckan.
Men riktigt man ska hålla till höger om möjligt.
Jag läser mina och dina och det var du som påstod att jag körde för fort på en påfart det har jag aldrig sagt läser du själv vad du skriver till mig och andra?Emma242 skrev:Men kära nån, det är du som utgår från saker du tar ur luften. Läser du ens dina inlägg och de du svarar på, eller skriver du bara slumpmässigt?
1. Jag har aldrig påstått att man inte får köra i mitten-/vänsterfil.
2. Jag har aldrig påstått att jag inte släpper in trafik genom att gå ut åt vänster, alternativt släppa på farten.
Det var du som skrev att jag inte ska bli förvånad om du svänger upp framför mig. Eftersom jag alltid släpper in trafik så innebär det att det är du som har gasat på för att hinna in framför mig. Annars hade jag legat i vänsterfilen för länge sedan.
Sluta hitta på saker för att ursäkta ditt eget kassa beteende.
Du gör fel och är i vägen om du ligger i mittenfilen utan anledning. Acceptera det.
Redigerat:
Min erfarenhet är ofta att det är överdrivet rallyförande i vänsterfilen vid vajerväg som skapar trafikstockning när det är mycket trafik. Hade alla kört i jämn hastighet på ett led så hade det gått snabbare, men pga allt kugghjulskörande så stannar trafiken upp. Att fylla upp båda filerna kan jag inte se någon anledning till mer än att fler bilar får plats på kortare sträcka, men inte att det skulle gå snabbare.anders07 skrev:Nu har jag ärligt talat inte orkat tröska genom hela tråden här men jag försöker att vara behjälplig i trafiken och jag har sett flertalet bilar som som blivit stannade på vägen mot Södertälje (men aldrig från Södertälje till Stockholm konstigt nog) och de har inte kört för fort utan legat i mittenfil med högerfilen tom så det är en väldigt vanlig plats att det ges böter för det!
Sen kan jag tycka att idioter som ligger mitt emellan två filer på vajerväg för att förhindra omkörning i vänsterfil när det är köer/stockning är betydligt värre. Enligt trafikverkets rekommendationer ska man utnyttja samtliga filer fullt ut vid köer, alltså fylla upp alla filer och svänga in i högerfilförst när vänsterfil upphör.
Tänk om alla förstod det istället för att börja blinka in 500 m före filen tar slut och stoppa upp trafiken i både höger och vänster körfält...
Jag har sällan mått så bra som när jag låg i vänsterfil bakom en idiot som blockerade omkörning genom att köra mitt emellan filerna när det började blixtra blått bakom mig (civilpolisbil) och de stoppade idioten framför mig...
Vad är tanken med 2-1 vägarna tex mellan sthlm - Norrtälje vad ska det tillföra egentligen?ingenmansland skrev:Min erfarenhet är ofta att det är överdrivet rallyförande i vänsterfilen vid vajerväg som skapar trafikstockning när det är mycket trafik. Hade alla kört i jämn hastighet på ett led så hade det gått snabbare, men pga allt kugghjulskörande så stannar trafiken upp. Att fylla upp båda filerna kan jag inte se någon anledning till mer än att fler bilar får plats på kortare sträcka, men inte att det skulle gå snabbare.