MultiMan
  • Haha
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det här med olika arkitekturer och tekniska lösningar har diskuterats i många trådar här på Byggahus och även du har deltagit i en del av dessa diskussioner.
Trots det skriver du tvärsäkra inlägg som visar att du inte riktigt förstår hur de olika systemen fungerar och hur olika typer av installationer görs.

Framför gärna åsikter och förespråka gärna specifika tekniker och produkter men det blir inte bra när man propagerar mot något baserat på okunskap.
Vad snackar du om? Vad är det jag inte riktigt förstår? Att ni KNXare vill dra rör 2-3 ggr fler än vad en traditionell installation kräver? Att "det inte kostar så mkt extra"? Att det är typ omöjligt att få in något som KNX i ett befintligt hus om man inte drar blandat buss och 230V?
FÖ är det du som står som besserwisser under ditt anvid, och inte jag.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja det var ju tur du inte kom in på spåret IHC det fanns i några varianter...
Jo, det var onekligen tursamt. Systemen var nog många gånger nog så bra men det stora problemet var väl just att de i regel var knutna till en tillverkare och att de inte följde någon etablerad standard.


GK100 GK100 skrev:
Din älskling KNX har jag sett till i många sammanhang ända sen den kallades InstaBus och sen via EiB...
Älskling vet jag ju inte...
...eller okej då.
Utvecklingen av den standard som de bussystemen ligger till grund för har ju varit mycket god med stadigt ökande antal tillverkare, större utbud och sjunkande priser. Jag har till och med några udda, äldre komponenter som är märkta med just InstaBus och EiB och de är fortfarande helt funktionella och kompatibla med KNX och ETS.

Men jag anser som sagt att den stora fördelen ligger i att göra en busstyrd installation vid nybygge eller renovering. Inte nödvändigtvis för att automatisera osv. utan för att anläggningen som sådan blir så oerhört mycket mer flexibel. De goda möjligheterna till allehanda styrning och automatisering får man på köpet.


GK100 GK100 skrev:
Det enda jag brukar invända lite mot är hur det ofta görs i typ vanliga normalbostäder och från tabula rasa.
Helt enig och det är synd och skam att det görs omständligt och onödigt dyrt. Där tycker jag branschen har en stor skuld som inte har höjt kompetensen och ökat sina möjligheter till merförsäljning och utveckling.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Eftersom tråden har tagit den riktning den har så har jag en öppen fråga...

Jag är lite nyfiken på huruvida man ser sina installationer som "permanenta", dvs. säljer man sitt hus med alla komponenter kvar i de mer komplexa installationer med t.ex. en kombination av Home Assistant och Z-wave- / Zigbee-produkter eller återställer man det till en lägre nivå?
Enklare lösningar med t.ex. Plejd låter man väl sitta kvar i och med att det i princip är fråga om switchar och dimmers med timerfunktioner men hur tänker ni göra när man börjar kombinera systemen?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag kommer nog med stor sannolikhet t bort mina z-wavebrytare innan jag säljer lägenheten.
 
J
jbr jbr skrev:
Eftersom tråden har tagit den riktning den har så har jag en öppen fråga...

Jag är lite nyfiken på huruvida man ser sina installationer som "permanenta", dvs. säljer man sitt hus med alla komponenter kvar i de mer komplexa installationer med t.ex. en kombination av Home Assistant och Z-wave- / Zigbee-produkter eller återställer man det till en lägre nivå?
Enklare lösningar med t.ex. Plejd låter man väl sitta kvar i och med att det i princip är fråga om switchar och dimmers med timerfunktioner men hur tänker ni göra när man börjar kombinera systemen?
Jag funderade faktiskt på detta nyligen med och har väl inget bra svar heller. I mitt fall går det väl rätt smidigt att ta bort ett 50tal enheter, med ZigBee, wifi, switchar, meshsystem etc från lägenheten, men gissar att jag erbjuder en köpare att ge ett bud, typ så man gör med dyra gardiner eller ej väggfasta möbler som man kanske ändå inte har nytta av. Vill de inte ge ett okej pris så tar jag nog det med mig. Om det inte är i graven då. Frun säger nog då "ta det bara!"
 
pdov
Om någon köpt ett boende och tagit över ett befintligt system får ni gärna dela med er av erfarenheter från det.
 
En bra hemautomation ska fatta när jag vill smyga upp i mörkret för en nattmacka utan att tända upp huset så att hela familjen vaknar…
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Exakt så!

Men viker du istället av mot toaletten ska den dämpade ledbelysningen i korridoren mot toaletten tändas momentant med att köksbelysningen dimmas ner.
 
D
jbr jbr skrev:
Eftersom tråden har tagit den riktning den har så har jag en öppen fråga...

Jag är lite nyfiken på huruvida man ser sina installationer som "permanenta", dvs. säljer man sitt hus med alla komponenter kvar i de mer komplexa installationer med t.ex. en kombination av Home Assistant och Z-wave- / Zigbee-produkter eller återställer man det till en lägre nivå?
Enklare lösningar med t.ex. Plejd låter man väl sitta kvar i och med att det i princip är fråga om switchar och dimmers med timerfunktioner men hur tänker ni göra när man börjar kombinera systemen?
Jag skulle lämnat kvar de fåtal dimmerpuckar jag installerat, annars får man ju ändå ersätta de med en annan dimmer och pillet att montera ur känns inte värt det.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Om någon köpt ett boende och tagit över ett befintligt system får ni gärna dela med er av erfarenheter från det.
Det var väl lite det där jag tycker är intressant, hur avancerade system man vill lämna kvar i huset när man säljer det.
Är det komplext bör ju dokumentationen vara god och det är ju långt ifrån säkert att köparen kan få hjälp av en elfirma om komponenter går sönder eller om en Home Assistant-enhet packar ihop.
 
pdov
jbr jbr skrev:
Det var väl lite det där jag tycker är intressant, hur avancerade system man vill lämna kvar i huset när man säljer det.
Är det komplext bör ju dokumentationen vara god och det är ju långt ifrån säkert att köparen kan få hjälp av en elfirma om komponenter går sönder eller om en Home Assistant-enhet packar ihop.
Känns som denna träden tappat lite fart när fokus flyttats från pajkastning.

Jag har inte hittat mycket information om att ge bort eller att ta över befintliga system. Vill tipsa om ett gammalt poddavsnitt från den numera nerlagda men utmärkta podden "En podd om teknik" där Jezper, en av deltagarna pratar om sina erfarenheter av att köpa ett hus som redan är förberett med smarta hem prylar.
I hans fall så hade säljaren inte satt upp det själv utan det hade anlitat en firma som sedan gått i konkurs så han hade ett hus med 54 enheter (mestadels qubino) och ingen att fråga.

Det relevanta avsnittet är detta: s04e11: Hemma jobbifrån (det är cirka 12 minuter försnack innan de kommer till hemautomatisering)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Har plejd någon dimmer som kan användas för att styra en fläkt?
 
jbr jbr skrev:
Men jag anser som sagt att den stora fördelen ligger i att göra en busstyrd installation vid nybygge eller renovering. Inte nödvändigtvis för att automatisera osv. utan för att anläggningen som sådan blir så oerhört mycket mer flexibel. De goda möjligheterna till allehanda styrning och automatisering får man på köpet.
På vilket sätt blir 500m buss i huset mer flexibelt än eter-kommunikstion?
 
D Derbyboy skrev:
Har plejd någon dimmer som kan användas för att styra en fläkt?
På vad sätt skall den styras ?
På tid, trycknapp, när ljuset tänds, på fukt, temperatur ....?

Jag styr en takfläkt i sovrummet, stor med fyra armar via dimmer (DIM-01)
Styr även en stor 3-fas fläkt via kontaktor i en samlingslokal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.