A
G GVR4 skrev:
Vindkraftverk
Ah... seg i huvudet efter en massa öl;)
och Gustafs korv... Det är sant.. man blir det man äter.. Och den hästen. korven var gjord på kan inte ha varit begåvad...

Var va jag nu då? :thinking::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Glömde visst citera :D
Jo just ja vindpustarna..

Ja det som blir så knepigt med dessa är hur tusan man fått till alla tillstånd för dessa medans för att bryta någon mineral eller kalk, bygga kärnkraft mm. så krävs prövning emot miljöbalken... Varför har man dispans emot vindkraften?
 
Maskintok skrev:
Jo just ja vindpustarna..

Ja det som blir så knepigt med dessa är hur tusan man fått till alla tillstånd för dessa medans för att bryta någon mineral eller kalk, bygga kärnkraft mm. så krävs prövning emot miljöbalken... Varför har man dispans emot vindkraften?
Vindkraft är inte alls så trevligt på något vis när man börjar forska i det. Och för sveriges del mindre miljövänligt än vad vi hade.
 
  • Gilla
Anki Karlgren och 4 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Vindkraft är inte alls så trevligt på något vis när man börjar forska i det. Och för sveriges del mindre miljövänligt än vad vi hade.
Nä vindkraft är betydligt mer påverkade för dels sin miljö där de står men sedan även för klimatet så hur man nu fått ihop det med att de skulle rädda klimatet vete tusan..

Men det är klart... När man dödar kärnkraft med 400 miljoner och sedan subventionerar annan energi produktion med detta så blir det ju totalt fel...
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Samma problem där som med kärnkraften dock... miljöbalken..
Och är det något det skulle bli ett väldans liv om så är det våra vattendrag... Så njä.. detta tror jag inte är möjligt..
Det där handlar ju om vilja. Rent teknisk går det att lösa och resurserna finns.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
L Leifur skrev:
Det där handlar ju om vilja. Rent teknisk går det att lösa och resurserna finns.
Jodå allt går att lösa..
Men just denna delen är bland det svåraste. för. vi får ju inte svika miljömålen eller lätta för mycket på kraven på produktion eller gruvdrift...
 
3142 kWh. Frånluftssystem. Stockholm. 11000kr. Åh vad jag inte ser fram emot kommande tre månaders räkningar.
 
För mig blev decemberräkningn som kom idag ett glädjande besked. Förbrukat 450 kw mindre än förra året, 1465 mot 1009.
Så med fast pris på 34 öre blev räkningen lägre trots att andra avgifter har höjts.
Gavelradhus Stockholm 76 kvm byggt -92 FLVP, elgolv badrum. Garage 22 kvm +5 grader med byggfläkt.
 
Magnus E K
Inklusive allt (nätavgift, skatt, moms etc.) fick jag 1373 kWh i december för nästan exakt samma summa som 3294 kWh i januari 2016 (då endast elvärme, nu LLVP) vilket var min hittills högsta förbrukning och summa (3800 kr). SE3. Lite förvånad över att det inte blev värre; sparade ca 850 kr på timspotpris jämfört med månadsrörligt.

Edit: Typiskt förbrukningsmönster över dygnet (även om inte alla dagar var så här gynnsamma prismässigt):

Histogram och linjediagram som visar timbaserad elförbrukning och elpris under ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J
S DanielF skrev:
Med 167kg havregryn så borde man kunna äta gröt i 4 månader så det sprutar ur öronen.
[länk]
Efter 4 månader ligger ni på sjukan med näringsbrist
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Underbart med idioter som gnäller , väljer man rörligt elpris så får man skylla sig själv !
Vad tror du händer när du ska binda om ditt elspis och elbolagen har uppdaterat sina beräkningsmodellen för fast pris uifrån de nya förutsättningarna?
Skärmdump av ett diskussionsinlägg om elpriser med kommentarer och reaktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
40talshuset och 5 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Jag vet inte riktigt varför du Quotar mitt inlägg då min ståndpunkt är just att man måste sänka sin elförbrukning genom att se över sitt hus vad det gäller energiläckage. Att modernisera sitt hus genom tilläggsisolering är en bra investering för framtiden.
Men det gäller inte bara hus! Lgh drabbas också, man höjer hyrorna med upp till 5% i år pga elkostnaderna. Hur du än vrider och vänder på detta så drabbar det ALLA! Dessutom höjda priser på varor m.m. Sjuka, ensamstående, arbetslösa! ALLA drabbas! Det tycker jag är helt åt helvete!
 
  • Gilla
Anki Karlgren och 7 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men det gäller inte bara hus! Lgh drabbas också, man höjer hyrorna med upp till 5% i år pga elkostnaderna. Hur du än vrider och vänder på detta så drabbar det ALLA! Dessutom höjda priser på varor m.m. Sjuka, ensamstående, arbetslösa! ALLA drabbas! Det tycker jag är helt åt helvete!
Exakt!

Det är så många som inte fattar att det inte finns några gratis luncher…
Ja bind ditt elpris, men en vacker dag kommer du vara tvungen att omförhandla
Bo i lägenhet, ja men hyresvärden kommer langa vidare kostnaden för uppvärmning på hyresgästen
Osv osv…
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
S
J Janetgorgis skrev:
Efter 4 månader ligger ni på sjukan med näringsbrist
Du får ju kolhydrater, fet och proteiner så släng på några rör multivitamin på kakan så blir det väl bra.

  • Näringsinnehåll havregryn
    Energi 1550 kJ, Fett 7 g, Varav mättat fett 1.2 g, Varav enkelomättat fett 2.5 g, Varav fleromättat fett 2.8 g, Kolhydrat 58 g, Varav sockerarter 1.3 g, Fiber 10 g, Protein 13 g, Motsvarande salt 0 g, Tiamin 0.69 mg, Niacin 3.1 mg, Folsyra 56 mcg, Kalium 400 mg, Fosfor 425 mg, Magnesium 130 mg, Järn 5.3 mg, Zink 3.2 mg
 
  • Haha
  • Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.