Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
T Texan skrev:
TRAMSIGT!
Det är väl inte ett dugg tramsigt. Det är ju precis vad som händer på IVA.
Jag skulle själv aldrig ens överväga riskerna med vaccinet kontra att bli svårt sjuk.
Så Lycka Till!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
En genomgådd sjukdom ger ofta en bättre immunitet än vad vaccinet ger.
Är det jag menar med naturlig/konstgjord.
Det kan stämma, det kan också vara fel. Om man använder ordet konstgjord istället för exempelvis immunitet förvärvad genom vaccin istället för sjukdom gör man nog en värdering. Gissar (och hoppas) att du inte gör den värderingen/bedömningen i alla fall, men att du beslutat dig för att bortse från att den samlade expertisen anser att du har fel vad gäller Covid-19.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det är väl inte ett dugg tramsigt. Det är ju precis vad som händer på IVA.
Jag skulle själv aldrig ens överväga riskerna med vaccinet kontra att bli svårt sjuk.
Så Lycka Till!
[media]
Sen måste man ju även se vilka som behöver iva vård. Vilka grupper ligger där? Hur många i övrigt friska under 55år behöver denna vården?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Det kan stämma, det kan också vara fel. Om man använder ordet konstgjord istället för exempelvis immunitet förvärvad genom vaccin istället för sjukdom gör man nog en värdering. Gissar (och hoppas) att du inte gör den värderingen/bedömningen i alla fall, men att du beslutat dig för att bortse från att den samlade expertisen anser att du har fel vad gäller Covid-19.
Att jag har fel angående sjukdom och immunitet?? Då har även dom forskare som gått ut med just den infon fel dom med. Men visa gärna att mitt påstående är fel.
 
  • Gilla
arn bygg och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
En liten reflektion över folks beteende.

Var inne i affären idag och skulle handa lite. Brukar se till att jag håller lagom avstånd till folk, mest för deras skull om dom skulle vara rädda för tex covid-19 viruset..
Men vad är det man då råkar ut för?

Joo, blir ju nästan översprungen av folk, speciellt pensionärer eller i liknande åldrar.
Stod vid kyldisken och letade efter en vara, då trängde sig en av dessa personer in framför mig. Var tvungen ta ett steg bakåt för att inte behöva flåsa han i nacken.
Detta beteende upprepade sig 5 ggr till av olika personer i affären, på olika platser. Noll respekt på att hålla avståndet.

Så min fundering är nu, hur ska jag som person kunna ta hänsyn till andra och ev "skydda" dom mot smitta, när dom själva orsakar trängseln och är mer närgångna än vad jag tycker är okej. Detta för att dom inte vill vänta 5-10 sek på att jag ska hitta det har söker.
Nej det var inte mycket folk inte annars, så fanns absolut ingen anledning till att behöva trängas.

Men dom var kanske vaccinerade och därigenom odödliga?? Vad vet jag.

Men när man ser detta beteende så blir man ju ganska irriterad när "alla" skyller smittspridningen på en viss grupp av människor som väljer naturlig immunitet framför en konstgjord.
Instämmer! Har tyvärr samma erfarenhet från min "by" på c:a 15000 personer. Här är det en hög vaccinationsgrad 85-90% (>12år) så jag vågar påstå att vaccinerade här tror de är odödliga nu när de tagit vaccinet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 2 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Instämmer! Har tyvärr samma erfarenhet från min "by" på c:a 15000 personer. Här är det en hög vaccinationsgrad 85-90% (>12år) så jag vågar påstå att vaccinerade här tror de är odödliga nu när de tagit vaccinet.
Jo med stor sannolikhet så får de INTE svår sjukdom men de ovaccinerade löper mycket stor risk för svår sjukdom, så enkelt är det!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo med stor sannolikhet så får de INTE svår sjukdom men de ovaccinerade löper mycket stor risk för svår sjukdom, så enkelt är det!
Jaja, jag förstår!
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo med stor sannolikhet så får de INTE svår sjukdom men de ovaccinerade löper mycket stor risk för svår sjukdom, så enkelt är det!
Att påstå att alla ovaccinerad löper mycket stor risk för svår sjukdom är ett väldigt fel antagande..
Men har man blivit skrämda av media så har man..
 
  • Gilla
De stream och 2 till
  • Laddar…
harry73
P paralun skrev:
Jo med stor sannolikhet så får de INTE svår sjukdom men de ovaccinerade löper mycket stor risk för svår sjukdom, så enkelt är det!
Nej, så enkelt är det inte! Det finns också ovaccinerade som redan har immunitet, och de har mycket låg risk på allvarlig sjukdom.
Om människor utan immunitet har hög eller låg risk på svår sjukdom beror på vad man anser en hög risk är. Det beror även på övriga riskfaktorer.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Fortfarande ett fritt val att röka.. alla vet om riskerna av rökning.
Ja men det är sjukt svårt att sluta. Att få en gratis spruta i armen är det inte.
 
  • Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Att påstå att alla ovaccinerad löper mycket stor risk för svår sjukdom är ett väldigt fel antagande..
Men har man blivit skrämda av media så har man..
Nej det är ett vedertaget faktum att ovaccinerade löper 10 ggr högre risk.

Men är man väldigt ung så är ändå den totala risken mycket låg.
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det är sjukt svårt att sluta. Att få en gratis spruta i armen är det inte.
Det verkar ju också vara svårt att sluta med en gratis spruta i armen. Om man inte aktar så, behöver man två eller tre sprutor per år för att inte bli jordens avskum och hamna i samma grupp som ovaccinerade
 
  • Gilla
Huspappan och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det verkar ju också vara svårt att sluta med en gratis spruta i armen. Om man inte aktar så, behöver man två eller tre sprutor per år för att inte bli jordens avskum och hamna i samma grupp som ovaccinerade
Det inte mer farligt med 3, 5 eller 8 sprutor. Man tar det som behövs helt enkelt.

Själv har jag minst 5 sprutor mot TBE och 3 mot rabies. Alla stack till precis lika i armen.
 
  • Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det är sjukt svårt att sluta. Att få en gratis spruta i armen är det inte.
Är det?? Själv var jag rökare i över 15 år. Rökte mer än ett paket/dag. Sen en dag bestämde jag mig för att sluta. Åkte hem efter jobbet, rökte den sista ciggen har hade i paketet. Lade sedan tändaren på spishyllan och har inte tagit ett bloss efter det. Är ca 15 år sedan.

Tycker inte man ska ta läkemedel i onödan.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är ett vedertaget faktum att ovaccinerade löper 10 ggr högre risk.

Men är man väldigt ung så är ändå den totala risken mycket låg.
Visst är det ju så. Men 10ggr säger inget om man inte har en siffra att jämföra mot.
Först måste vi veta hur stor risken är för en vaccinerad att bli svårt sjuk..
Är det 1 på 10 då är ju 10ggr en stor siffra. Men är det 1 på 10000 är det ju en väldigt liten siffra.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.