L Lämmel skrev:
Varför kan inte folk börja dra ner på sin användning vi har dragit ner 80% på vår energianvändning på vinterhalvåret. I.o.m bergvärme samt smartare val. Dessutom har vi nu en ren elbil. Man läser om stora villor utan isolering, jacuzzis och annan diverse lyxkonsumtion. Vi har varit bortskämda med ett osunt lågt pris, och många har totalt blundat för att skaffa sej bättre värmesystem och ordentlig isolering. Självklart är det synd om dem som får dessa höga räkningar men vi får inte glömma bort att alla har haft möjlighet till att binda sina priser. Det kanske är dags att ta ett eget ansvar, t.ex solceller, och inte bara ta för givet att någon skall ”ge dej” energin. Vi säger dessutom nej till vindkraft på våra ”bakgårdar”, samtidigt som vissa vill satsa mer på kärnkraft, 40 år rakt bakåt i tiden.
Vi har nu insett hur osunt det är att bryta uran så nu måste någon annan stackare lösa det problemet åt oss. Kolla hur det går för stackars Finland för deras kärnkraft, konstant höga priser och importerar massor hela tiden. Extrema förseningar samt otroliga prishöjningar. Jag kan dock självklart tycka att det är idiotiskt att vi ej byggt ut vårat elnät ordentligt så att vi kan distribuera den på ett bättre sätt över hela vårat land.
Jag vet inte.......men det kan ju har varit så att när man skulle binda om så hade priset stigit med över 300% (nu 500%) och att man då gjorde ett val att vänta ut "toppen".
Fast det hade förstås inte du gjort om du varit i den situationen, eller hur? Du hade förstås gladeligen betalat 1.60 kr per Kwh på ett fast avtal.

Och....det kan även vara så att vissa hus är betydligt svårare att tilläggsisolera mm. pga byggregler så det i princip inte går alt. blir vansinnigt dyrt att genomföra.
Men så är ju inte dina förutsättningar verkar det som - så grattis!

När du ändå funderar på ditt svar kan du väl även definiera "osunt lågt pris".
Har själv aldrig förstått mig på människor som tycker att man skall betala mera för saker, tjänster mm. bara för att "det är osunt"/"andra betalar ju mer"/"orättvist"/"man kan"/"vi har inte höjt på länge" etc.
Vill du betala mer, varsågod!
Jag (och de flesta andra) vill dock betala mindre, så du vet.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimer och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alla avtal är en förhandling..
Så det kommer blir den som är bäst på förhandling som vinner... dock kommer inte avtalen bli billigare förens till tidigast våren..
Så den som avtalet upphör nu snart och inte bundit kommer få en chock... Och vi andra här kommer få se fler som börjar skriva inlägg...
Precis, så berätta....hur hade du förhandlat om ditt avtal gått ut i december eller nu i januari?
Det handlar bara om tur att ens avtal inte går ut mitt i en "energikris".

Återigen, TS diskussion handlar om rimligheten i dessa höga priser inte om hur tursam vissa är med att skriva avtal som inte råkar gå ut mitt under en "energikris".

Är det rimligt att priserna skall kunna skena iväg på detta sätt tycker du?
 
A
U Uppner skrev:
Precis, så berätta....hur hade du förhandlat om ditt avtal gått ut i december eller nu i januari?
Det handlar bara om tur att ens avtal inte går ut mitt i en "energikris".

Återigen, TS diskussion handlar om rimligheten i dessa höga priser inte om hur tursam vissa är med att skriva avtal som inte råkar gå ut mitt under en "energikris".

Är det rimligt att priserna skall kunna skena iväg på detta sätt tycker du?
Nä det är inte rimligt.. Och hade du läst vad jag skrivit genom tråden så hade du sett detta.

Jag hade börjat förhandla med nuvarande bolag.. om jag inte hade fått till ett avtal på ca 6 månader så hade jag tyvärr fått bita i gräset och betala det som marknaden erbjuder..
 
Vi har 155m2 tvåplansvilla + 85m2 källare (uppvärmd) med en laddhybrid som laddas varje dag i garaget och vi fick en räkning på 1528kr. Vi valde att ta ett fastpris på 3år och jag finner det avsevärt mycket smartare än att ha ett rörligt elpris. Att ha rörligt finns det absolut en vinst i under sommarhalvåret och vid de tillfällen då spotpriset är superlågt. Men varför inte betala ett lite dyrare kw-pris under hela året istället och få samma månadskostnad varje månad? Man får se det som att man bygger upp en buffert under hela året och istället spara in pengarna under vintermånaderna.

Vi låste oss hos eon på 104 öre/kw vilket egentligen är ett relativt högt kw-pris men skönare att veta att man alltid har samma kw-pris istället för att få tråkiga inbetalningsavier på 10-20.000kr vid vintermånaderna.

Mvh // Oscar
 
M MR Wein skrev:
Hembyggt enplans hus 1989-1990 Norrland kustland 75 m2 + 14 m2 uppvärmt med frånluft från huset +10 m2 uppvärmd yta i relaxrum fristående, superenergiglas 0,5-0,6 u-värde 15 cm gullfiber i väggar, 20 cm gullfiber i tak 20 cm gullfiber i golv plintgrund (torpargrund). " 2 stycken DAIKIN luft luft pumpar sköter värmen, jag bor ensam. sep 351 kr, okt 449 kr, nov 318 kr dec 1021 kr
Dom där åtgärderna lär inte räcka i framtiden när du gått i pension och elpriset i ditt område har höjts med 1000%. 68öre/kWh i ditt område är alldeles för billigt.

Börjat fundera på att utöka till 50cm i väggarna och 80cm på taket? Bäst du sätter igång redan nu innan höften eller någon annan kroppsdel sviker dig.

Du vill väl inte bli hånad på byggahus i framtiden av personer som minsann var duktiga och förutsåg framtiden redan detta året och började tilläggsisolera?
 
L Lämmel skrev:
Varför kan inte folk börja dra ner på sin användning vi har dragit ner 80% på vår energianvändning på vinterhalvåret. I.o.m bergvärme samt smartare val. Dessutom har vi nu en ren elbil. Man läser om stora villor utan isolering, jacuzzis och annan diverse lyxkonsumtion. Vi har varit bortskämda med ett osunt lågt pris, och många har totalt blundat för att skaffa sej bättre värmesystem och ordentlig isolering. Självklart är det synd om dem som får dessa höga räkningar men vi får inte glömma bort att alla har haft möjlighet till att binda sina priser. Det kanske är dags att ta ett eget ansvar, t.ex solceller, och inte bara ta för givet att någon skall ”ge dej” energin. Vi säger dessutom nej till vindkraft på våra ”bakgårdar”, samtidigt som vissa vill satsa mer på kärnkraft, 40 år rakt bakåt i tiden.
Vi har nu insett hur osunt det är att bryta uran så nu måste någon annan stackare lösa det problemet åt oss. Kolla hur det går för stackars Finland för deras kärnkraft, konstant höga priser och importerar massor hela tiden. Extrema förseningar samt otroliga prishöjningar. Jag kan dock självklart tycka att det är idiotiskt att vi ej byggt ut vårat elnät ordentligt så att vi kan distribuera den på ett bättre sätt över hela vårat land.
L Lämmel skrev:
Varför kan inte folk börja dra ner på sin användning vi har dragit ner 80% på vår energianvändning på vinterhalvåret. I.o.m bergvärme samt smartare val. Dessutom har vi nu en ren elbil. Man läser om stora villor utan isolering, jacuzzis och annan diverse lyxkonsumtion. Vi har varit bortskämda med ett osunt lågt pris, och många har totalt blundat för att skaffa sej bättre värmesystem och ordentlig isolering. Självklart är det synd om dem som får dessa höga räkningar men vi får inte glömma bort att alla har haft möjlighet till att binda sina priser. Det kanske är dags att ta ett eget ansvar, t.ex solceller, och inte bara ta för givet att någon skall ”ge dej” energin. Vi säger dessutom nej till vindkraft på våra ”bakgårdar”, samtidigt som vissa vill satsa mer på kärnkraft, 40 år rakt bakåt i tiden.
Vi har nu insett hur osunt det är att bryta uran så nu måste någon annan stackare lösa det problemet åt oss. Kolla hur det går för stackars Finland för deras kärnkraft, konstant höga priser och importerar massor hela tiden. Extrema förseningar samt otroliga prishöjningar. Jag kan dock självklart tycka att det är idiotiskt att vi ej byggt ut vårat elnät ordentligt så att vi kan distribuera den på ett bättre sätt över hela vårat land.
Får se hur det ser ut i vårt kära grannland i öst nu när OLE3 når full drift i sommar.
Sen vet jag fortfarande inte hur solpaneleler eller fasta avtal är en långsiktig lösning för höga elpris under vintermånaderna.
 
D Rabiate Runar skrev:
Får se hur det ser ut i vårt kära grannland i öst nu när OLE3 når full drift i sommar.
Sen vet jag fortfarande inte hur solpaneleler eller fasta avtal är en långsiktig lösning för höga elpris under vintermånaderna.
Solceller på vintern är ingen lösning för energiproduktionen och vet inte någon som påstår det heller.
 
T Thomas' skrev:
2 Luft Luft värmepump, 1 inne och 1 i garaget.

1 frånluftsvärmepump
ok,
 
Maskintok skrev:
Är det väl nu med beroende på vad du jämför med...

att energi priserna går upp rejält skulle iallafall jag ha räknat med om jag bytt bort vedeldning.. :thinking: förstår inte riktigt hur man kunnat missa en sådan sak i en investerings kalkyl...
Att dom går upp är ju en sak men att det har gått upp så otroligt som nu hade i alla fall inte jag kunnat tänka mig.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
K katho75 skrev:
elskling är bara en prisjämförelsesajt. Inget händer med den, mer än att elskling kommer tjäna mer pengar.
Må så vara, min poäng är att köper man kraften av någon som har egen produktion kan det vara värt att betala något extra för den tryggheten jämfört med att köpa av den som för stunden erbjuder lägsta pris.

Ett kärn eller vattenkraftsavtal med en stor elhandlare med egen produktion är väl att föredra jämfört med osäkerheten med elskling och liknande aktörer?
 
F fribygg skrev:
Må så vara, min poäng är att köper man kraften av någon som har egen produktion kan det vara värt att betala något extra för den tryggheten jämfört med att köpa av den som för stunden erbjuder lägsta pris.

Ett kärn eller vattenkraftsavtal med en stor elhandlare med egen produktion är väl att föredra jämfört med osäkerheten med elskling och liknande aktörer?
Men återigen, elskling levererar ingen el.

Jag brukar titta på kundfeedback och pris när jag väljer el-leverantör, sen om det är Fortum eller t.ex. Telge Energi som kommer ut bäst av dessa är för mig ointressant. Jag väljer det som har minst negativitet kring sig och har ett pris jag kan acceptera.
 
K katho75 skrev:
Men återigen, elskling levererar ingen el.

Jag brukar titta på kundfeedback och pris när jag väljer el-leverantör, sen om det är Fortum eller t.ex. Telge Energi som kommer ut bäst av dessa är för mig ointressant. Jag väljer det som har minst negativitet kring sig och har ett pris jag kan acceptera.
Hur tänker du kring om din elhandlare har egen produktion eller bara är ett rent elhandelsbolag?
 
Hej Har börjat med att ställa väckning kl 2 på natten då jag går upp och startar tvätt o diskmaskin....
Ska det behöva va så i framtiden, så kan man ju lägga ner sitt boende i hus på landet o flytta till lägenhet i storstan, för detta håller inte för mig i längden..

elområde3 hus 160kvm byggt 1908 nov 863kwh = 3001kr dec 1798kwh = 6480kr
vatten / luft Ctc 2019
 
Jag har start fördröjning på mina maskiner.
 
  • Gilla
laxun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har start fördröjning på mina maskiner.
fan det har jag inte tänkt på.. mina maskiner är från 2018 så det borde jag ju ha..
bra tipps(y)(y)(y)
Men det är juts nu för dyr el för min ekonomi hursom....
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.