S
Maskintok skrev:
Skulle det hända så betalar han nog 100 kr per kWh.. Så det går snabbt..
Men i ärlighetens namn han är inte intresserad av Sverige som land enbart Gotland... ;) så det kan han få tycker jag för att se till att elen sedan blir riktigt billig.. :crysmile:

(skämtar)
:crysmile::crysmile: Det ända som är bra med Gotland är ju kalken och det får vi snart inte röra. Vi kanske kan byta Gotland mot billig gas:thinking: (skämtar också)
 
  • Haha
katho75 och 1 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Dock svårt för dig att få en prischock då du har fastpris. I övrigt så ser det bra ut och du har varit duktig. Tack vare att du har varit bortrest och förbrukat mindre än vanligt så har denna el kunnat transporteras till någon annan stackare i Sverige för 190öre/kWh.
Från årsskiftet kan kan man distrubuera el, så kanske dags att skaffa en energimätare och lång sladd till stackars grannen med rörligt avtal.
 
  • Gilla
  • Haha
vik_tor och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Från årsskiftet kan kan man distrubuera el, så kanske dags att skaffa en energimätare och lång sladd till stackars grannen med rörligt avtal.
Är det så att man numera får transportera el över fastighetsgränsen? I så fall lär det blir en hel del intressanta upplägg i framtiden om inget görs åt grundproblemet.

EDIT
Hittade!
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2021-11/SFS2021-976.pdf
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
Elpriser: Stopp på Ringhals – så påverkas elpriserna
[länk]

Och här är en sådan där händelse igen som slår omkull en marknad...
Så nä vi ska inte hålla på med att lägga tillit till en sådan.
Synd att vi nyligen avvecklat flera renoverade reaktorer och uppenbarligen har behållt den som fungerar sämst. Och ju färre vi har desto mer påverkas vi när en snabbstoppas.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Synd att vi nyligen avvecklat flera renoverade reaktorer och uppenbarligen har behållt den som fungerar sämst. Och ju färre vi har desto mer påverkas vi när en snabbstoppas.
Japp vi hade klarat oss så bra utan denna onyktra omstrukturering som skedde...
 
V vik_tor skrev:
Är det så att man numera får transportera el över fastighetsgränsen? I så fall lär det blir en hel del intressanta upplägg i framtiden om inget görs åt grundproblemet.

EDIT
Hittade!
[länk]
Det är så nytt så lär dyka upp 1000 frågor, hur gör man med betalning är en sån sak.

Syftet tror jag är att kunna nyttja överskott av tex solenergi effektivare.
 
Maskintok skrev:
att det ditt fasta avtal kommer att kosta dig samma oavsett även när elpriserna är till skänks.. Och då tjänar elbolagen enormt på dig och alla andra..
Medans när elen är dyr så tjänar de på de med rörligt..
Maskintok skrev:
att det ditt fasta avtal kommer att kosta dig samma oavsett även när elpriserna är till skänks.. Och då tjänar elbolagen enormt på dig och alla andra..
Medans när elen är dyr så tjänar de på de med rörligt..
Jo, skillnad mellan fast och rörligt vet ja. Samma som med räntor och att kunna förutspå vart marknaden tar vägen. Skillnaden mellan 79 & 119 öre syftade jag på.
 
A
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jo, skillnad mellan fast och rörligt vet ja. Samma som med räntor och att kunna förutspå vart marknaden tar vägen. Skillnaden mellan 79 & 119 öre syftade jag på.
Det är ju det som skiljer..
nu är energin värd detta för kund utomlands.
Och när du låste så hade de kalkyl om att de skulle tjäna bra på dig när sommaren kom och eller priserna gått ner..
 
Maskintok skrev:
Det är ju det som skiljer..
nu är energin värd detta för kund utomlands.
Och när du låste så hade de kalkyl om att de skulle tjäna bra på dig när sommaren kom och eller priserna gått ner..
Jag har inte låst, men jag har möjlighet att göra det via Vattenfall för 119 öre samt hos andra aktörer (via Elskling) för 79 öre.
 
A
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag har inte låst, men jag har möjlighet att göra det via Vattenfall för 119 öre samt hos andra aktörer (via Elskling) för 79 öre.
vilket erbjuder 79 öre?
 
Maskintok skrev:
vilket erbjuder 79 öre?
Det var flera. Dock 60 månaders bindningstid :seenoevil:
 
V vik_tor skrev:
Det var flera. Dock 60 månaders bindningstid :seenoevil:
Jo, det stämmer. Strax över 80 på 48 månader. Är det något som verkligen avskräcker? Vattenfalls 119 var på 36 månader.
 
A
V vik_tor skrev:
Det var flera. Dock 60 månaders bindningstid :seenoevil:
Ah då räknar de med en långtidskalkyl som säger att energin skall falla rejält i pris...
Det kan slå både gott och ont...
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ah då räknar de med en långtidskalkyl som säger att energin skall falla rejält i pris...
Det kan slå både gott och ont...
Precis, dock verkar ingen av de större göra samma analys då deras priser är högre även på längre (~36mån) avtal.

Men det pratas ju mycket, här bl a, om att elpriserna kommer gå upp mer framöver och straffa elbilsägarma osv blahablaha. Är det då troligt att man någonsin kommer kunna binda på ~40 öre framöver? Om inte ser ju 79 öre ut som en ganska bra deal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.