A
V vik_tor skrev:
Jag vet. Jag kan inte kräva något alls. All produktion kan läggas ner i Sverige utan att jag kan kräva något.
Nä det är inte sant.
Det är din fria rätt att kräva.
Så länge du är en del av demokratin och är medborgare i detta landet.. Där vi har betalat på skatten för att producera och använda energi..

Men vad du sedan får för dina krav är en annan sak.
 
V vik_tor skrev:
Jag uppmanar alla som får en chockfaktura att bestrida den i sin helhet samtidigt som man byter elhandelsbolag. Detta kommer jag att göra bestämt. Det är elhandelsföretagets uppgift att via kontrakt säkra acceptabelt inköpspris till sina kunder som har rörligt elpris.

Elhandelsföretaget får sedan ändra sina rutiner eller lägga in ett klagomål hos regeringen att dom ej kan bedriva verksamhet under rådande omständigheter där svenska kraftnät misslyckats med att säkra upp kapaciteten från norra till södra Sverige samtidigt som el exporteras ner till kontinenten för att maximera energiproducenternas vinst.

Det fungerar inte att elhandelsbolag säkrar upp längre kontrakt gentemot producenter där elhandelsbolaget betalar kanske 30öre/kWh, men sedan säljer vidare denna el för 190öre/kWh till konsumenter som har rörligt elpris enbart för att vissa europeiska länder har tillfällig elbrist och är villiga att betala 190öre/kWh.
Väljer man ett avtal baserat på spotpriset så är det det priset man ska betala. Jag har det och förväntar mig inget annat än marknadspris. Var skulle elen till lägre pris komma ifrån har du tänkt dig?

Det ät väldigt många av de som är väldigt kritiska tycks varken veta vad energi eller marknadsekonomi är. Sov de i skolan tro?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Ja. I villkoren till mitt elhandelsbolag står det att kunden skall betala elhandelsbolagets inköpspris, ej spotpris. Jag skulle säga att ett elhandelsbolag som betalar spotpris har misslyckats fatalt i sin planering och kontrakt gentemot producenter.
spotpris är inköpspris för elhandlare på elbörsen.. det är det priset vi alla får betala.
speciellt nu när marknaden i eu bestämmer priset för oss i norden då vi ej har agerat enligt nationellt pris som Ryssland gjort..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det är riktigt.
Det var inte du personligen..

Men sedan har vi ju att elnätet inte kan leverera denna mängden energi från norr till söder utan stora förluster.. Och när då södra Sverige inte har resurser att producera egen energi för att fylla upp för förlusterna... Så blir energin dyr...
Ja. Energin blir dyr när priset på den 2% som exporteras till länder skall sätta priset för 98% av övrig el som säljs i landet.

Vad vanliga skattebetalar får betala för elen i dagsläget ligger inte det minsta i relation till produktionskostnaden.

Och kom inte med argumentet att man kan bygga sina egna kärnkraftverk om man vill ha billig el. Det är regeringens ansvar att säkra upp infrastruktur.

Jag tar ansvar och har 160 st solpaneler som väntas på att monteras upp på ladan. Men vi invånare behöver ställtid och vi har matats i 8 år med propaganda att Sverige ej har elbrist.

Sen kommer vissa och påstår att man skall växa upp. Herregud. Alltid intressant med invånare skall hacka på andra invånare medans regeringen missköter sig.
 
  • Gilla
heimer och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
spotpris är inköpspris för elhandlare på elbörsen.. det är det priset vi alla får betala.
speciellt nu när marknaden i eu bestämmer priset för oss i norden då vi ej har agerat enligt nationellt pris som Ryssland gjort..
Ryssland är inte med i EU, det tycks dock inte leda till bättre förhållanden för befolkningen att de inte är med i den gemensamma marknaden.
 
D Daniel 109 skrev:
Väljer man ett avtal baserat på spotpriset så är det det priset man ska betala. Jag har det och förväntar mig inget annat än marknadspris. Var skulle elen till lägre pris komma ifrån har du tänkt dig?

Det ät väldigt många av de som är väldigt kritiska tycks varken veta vad energi eller marknadsekonomi är. Sov de i skolan tro?
Var elen skall komma? Den kommer från samma källor som alla andra år. Vi kan ju inte påstå annat än att Svenskar har varit duktiga de sista åren på att tilläggsisolera och installera värmepumpar vilket får bieffekten att vi får överflöd med el i landet.

El är infrastruktur. Om vissa länder på kontinenten är villiga att betala 400öre/kWh för 2% av Sveriges el så är det _fel_ att alla kunder i Sverige skall debiteras 400öre/kWh.

Om 2% export leder till att man måste höja priset från 50öre/kWh till 400öre/kWh så får Sverige helt enkelt skita i att exportera. Hur svårt skall det vara att sätta invånarna först?
 
  • Gilla
gone_fishing och 10 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Var elen skall komma? Den kommer från samma källor som alla andra år. Vi kan ju inte påstå annat än att Svenskar har varit duktiga de sista åren på att tilläggsisolera och installera värmepumpar vilket får bieffekten att vi får överflöd med el i landet.

El är infrastruktur. Om vissa länder på kontinenten är villiga att betala 400öre/kWh för 2% av Sveriges el så är det _fel_ att alla kunder i Sverige skall debiteras 400öre/kWh.

Om 2% export leder till att man måste höja priset från 50öre/kWh till 400öre/kWh så får Sverige helt enkelt skita i att exportera. Hur svårt skall det vara att sätta invånarna först?
Det var en bra poäng.. (y)
 
Nej, elen är inte infrastruktur. Det är en vara som handlas på en öppen marknad. Det finns ingen anledning till att ha exporttullar på elen. Lika lite som på andra varor.
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Ja. Energin blir dyr när priset på den 2% som exporteras till länder skall sätta priset för 98% av övrig el som säljs i landet.

Vad vanliga skattebetalar får betala för elen i dagsläget ligger inte det minsta i relation till produktionskostnaden.

Och kom inte med argumentet att man kan bygga sina egna kärnkraftverk om man vill ha billig el. Det är regeringens ansvar att säkra upp infrastruktur.

Jag tar ansvar och har 160 st solpaneler som väntas på att monteras upp på ladan. Men vi invånare behöver ställtid och vi har matats i 8 år med propaganda att Sverige ej har elbrist.

Sen kommer vissa och påstår att man skall växa upp. Herregud. Alltid intressant med invånare skall hacka på andra invånare medans regeringen missköter sig.
Nä såna uttalanden gör jag inte.

Och visst kan jag hålla med.
Men staten har dels skyldigheter men också så ger den rättigheter.

vi valde tydligen en regering som ville ställa om allt till knas.. trots att inte många förstod vad detta skulle ge..

Men när kärnkraften försvann och man gav en mp och en s mandat att styra om i vattenfalls styrelse och sedan höja skatten på kärnkraft så skulle alla i landet ha reagerat..
Men den rosenröda tavlan med gröna prickar var så fin att många inte såg avgrunden komma..
 
  • Gilla
Ganescha och 6 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Ja. Energin blir dyr när priset på den 2% som exporteras till länder skall sätta priset för 98% av övrig el som säljs i landet.

Vad vanliga skattebetalar får betala för elen i dagsläget ligger inte det minsta i relation till produktionskostnaden.

Och kom inte med argumentet att man kan bygga sina egna kärnkraftverk om man vill ha billig el. Det är regeringens ansvar att säkra upp infrastruktur.

Jag tar ansvar och har 160 st solpaneler som väntas på att monteras upp på ladan. Men vi invånare behöver ställtid och vi har matats i 8 år med propaganda att Sverige ej har elbrist.

Sen kommer vissa och påstår att man skall växa upp. Herregud. Alltid intressant med invånare skall hacka på andra invånare medans regeringen missköter sig.
Det är inte de 2% som sätter priset. Det är den totala efterfrågan. Uppenbarligen är ju 100% av kunderna beredda att betala det priset för att få el. Inte 2%.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, elen är inte infrastruktur. Det är en vara som handlas på en öppen marknad. Det finns ingen anledning till att ha exporttullar på elen. Lika lite som på andra varor.
Då var jag otydlig. El borde klassas som infrastruktur så att elpriset för Svenska kunder ej kan ökas från 50öre/kWh till 400öre/kWh över en dag enbart för att Putin sänker sina gasleveranser till Tyskland.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
vi kan säga så här..

allt som skattebetalare har betalat för är infrastruktur..

"Elnätet är något som de flesta kanske inte tänker på men det är en infrastruktur som är minst lika viktig som vägnätet. Störningar i elnätet vid till exempel oväder orsakar strömavbrott. Begränsningar i överföringskapaciteten, i form av så kallade flaskhalsar, kan innebära hinder för till exempel företagsetableringar och tillväxten i en region. Därför investerar elnätsföretagen löpande för att vädersäkra och modernisera elnätet"
text från länk
Elnätet – distribution av el - Energiföretagen Sverige
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/distribution/

Men själva energin är inte infrastruktur..
Dock tycker jag nog att man kan räkna den som det. iallafall mänsklig rättighet.
 
A
V vik_tor skrev:
Då var jag otydlig. El borde klassas som infrastruktur så att elpriset för Svenska kunder ej kan ökas från 50öre/kWh till 400öre/kWh över en dag enbart för att Putin sänker sina gasleveranser till Tyskland.
Nä Ryssland har samma flöde som innan.
Det är Asien länder Som Kina, Sydkorea, Japan som köper all gas de kan hitta som gör att tillgången tillsammans med all industri som skall igång efter pandemi nedstängning orsakar minskade mängder till Europa.. För Europa vill inte betala samma som Asien marknaden...

ungefär som här..

Men då väljer istället EU att pressa Sverige på energi.. genom dåliga avtal..
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Vad då dåliga avtal, de erbjuder ett pris som vi är villiga att sälja för. Om vi värderar vår el högre än EU är beredda att betala så säljer vi inte.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi kan säga så här..

allt som skattebetalare har betalat för är infrastruktur..

"Elnätet är något som de flesta kanske inte tänker på men det är en infrastruktur som är minst lika viktig som vägnätet. Störningar i elnätet vid till exempel oväder orsakar strömavbrott. Begränsningar i överföringskapaciteten, i form av så kallade flaskhalsar, kan innebära hinder för till exempel företagsetableringar och tillväxten i en region. Därför investerar elnätsföretagen löpande för att vädersäkra och modernisera elnätet"
text från länk
Elnätet – distribution av el - Energiföretagen Sverige
[länk]

Men själva energin är inte infrastruktur..
Dock tycker jag nog att man kan räkna den som det. iallafall mänsklig rättighet.
V vik_tor skrev:
Då var jag otydlig. El borde klassas som infrastruktur så att elpriset för Svenska kunder ej kan ökas från 50öre/kWh till 400öre/kWh över en dag enbart för att Putin sänker sina gasleveranser till Tyskland.
1992 sattes rekordet för en 3 månaders ränta på 24 %. DÅ går man under samt man gör det ej ensam.
80-talet gick ej rörlig under 10%. 90-talet knappt under 8%.
Finanskrisen -08 låg storbankerna på ca 8%. 2012 låg den rörliga på ca 4%.

Alltså vi lever idag så flashigt så typ alla drar på sig massa skulder och blir begravda i i skulderna om räntan skulle gå upp några %.
Ingen klagar nu hur gött vi lever egentligen.

Stora delen av vi alla i sverige sprätter pengar på tokdyra resor och bilar, prylar höger och vänster.
Sen dyker en elfsktura på nån tusing ner i brevlådan och många blir som Matadoren:
Han sliter av sig håret……..
Jag försöker iaf investera och spara för när bubblan spricker så tänker jag köpa billiga bostäder för att sedan ligga på ett tag framöver och sälja sen…….
 
  • Gilla
  • Haha
BellaF och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.