A
G GVR4 skrev:
Självklart. Lånar man till nöje då får man skylla sig själv när det skiter sig tycker jag
Japp så är det.
 
Excel
P Pära´n skrev:
Näe precis, så är det absolut.
Det är helt absurt det som händer i denna utveckling, eller om vi hellre kanske ska kalla det för vad det globalt är, en "reset".:worried:

Det här är såklart del av en planering eftersom så många kriser sammanfaller och vi är extra utsatta på så många olika områden samtidigt.
Hoppas verkligen folk bara inte normaliserar de här absurda prisnivåerna och finner sig i det, det behövs slagkraftigt motstånd, höga protester och aktion.
Svensk konsensus, tystnadskultur, knytnävar i fickan, väntan på att grannen ska agera (nån annan än en själv), och mjäkighet behövs ersättas med stenhårt motstånd.:strong:

Tillhör lyckligtvis ännu en av de få som haft turen att timeat bindningen av mitt elpris i slutet av augusti i elområde 2.
Förbrukningen för mitt 1.5-plans eternithus från 1957 på cirka 90kvm med källare blev i december 1245kwh och därmed ett par hundra kwh lägre än november faktiskt.
Räkningen från E-on landade på 1780kr i total.
Har en gammal bergvärmeanläggning på 7kw som turligt nog ännu lever.
Jag tror faktiskt att en del av orsaken där var att jag tejpat runt alla fönsterspringor och en källardörr så det blev tätare än förut.

Tillhör tyvärr jag en vad man kallar utsatt grupp med funktionsnedsättningar så jag personligen har dessvärre ingen hög lön att tala om.
Lyckligtvis är el-priset bundet till fast pris på 38,88 öre per kwh tills 2024-sept, men efter det har jag faktiskt ingen aning om hur det ska bli.
Jag hade en väldig röta/tur att timea in att knyta där i slutet av augusti och 3 år framåt.

För min del har det alltid känts väldigt illa med alla typer av spekulativa avtal, avtal/kostnader som är föremål för att kunna förändras snabbt om man inte håller stenkoll hela tiden.
Har ingen ork till att hålla på med börsmäkleri, aktiespel på kurser, gambling och sånt (alldeles för riskfyllt, speciellt då man inte kan ha full koll på såna saker) så känns bäst med fast.

Man blir väldigt orolig faktiskt, och hoppas att situationen stabiliserats tills man ska binda igen sen.
Jag vet i alla fall att hade det hänt mig nu, det som händer många av er (som tyvärr av olika skäl fortfarande dras med rörligt avtal) och mitt hus legat i S3-S4 så skulle det inte gå att bo kvar hemma.
Lider verkligen med er som får skyhöga femsiffriga räkningar, all styrka till er att ta er igenom detta.

Jag har ett väldigt starkt politikerförakt just nu.

Finns en tråd om global reset på bygga hus!
https://www.byggahus.se/forum/threads/pyspunka-eller-global-reset-av-det-monetaera-systemet.314997/
 
  • Gilla
Pära´n
  • Laddar…
A
P Pära´n skrev:
Näe precis, så är det absolut.
Det är helt absurt det som händer i denna utveckling, eller om vi hellre kanske ska kalla det för vad det globalt är, en "reset".:worried:

Det här är såklart del av en planering eftersom så många kriser sammanfaller och vi är extra utsatta på så många olika områden samtidigt.
Hoppas verkligen folk bara inte normaliserar de här absurda prisnivåerna och finner sig i det, det behövs slagkraftigt motstånd, höga protester och aktion.
Svensk konsensus, tystnadskultur, knytnävar i fickan, väntan på att grannen ska agera (nån annan än en själv), och mjäkighet behövs ersättas med stenhårt motstånd.:strong:

Tillhör lyckligtvis ännu en av de få som haft turen att timeat bindningen av mitt elpris i slutet av augusti i elområde 2.
Förbrukningen för mitt 1.5-plans eternithus från 1957 på cirka 90kvm med källare blev i december 1245kwh och därmed ett par hundra kwh lägre än november faktiskt.
Räkningen från E-on landade på 1780kr i total.
Har en gammal bergvärmeanläggning på 7kw som turligt nog ännu lever.
Jag tror faktiskt att en del av orsaken där var att jag tejpat runt alla fönsterspringor och en källardörr så det blev tätare än förut.

Tillhör tyvärr jag en vad man kallar utsatt grupp med funktionsnedsättningar så jag personligen har dessvärre ingen hög lön att tala om.
Lyckligtvis är el-priset bundet till fast pris på 38,88 öre per kwh tills 2024-sept, men efter det har jag faktiskt ingen aning om hur det ska bli.
Jag hade en väldig röta/tur att timea in att knyta där i slutet av augusti och 3 år framåt.

För min del har det alltid känts väldigt illa med alla typer av spekulativa avtal, avtal/kostnader som är föremål för att kunna förändras snabbt om man inte håller stenkoll hela tiden.
Har ingen ork till att hålla på med börsmäkleri, aktiespel på kurser, gambling och sånt (alldeles för riskfyllt, speciellt då man inte kan ha full koll på såna saker) så känns bäst med fast.

Man blir väldigt orolig faktiskt, och hoppas att situationen stabiliserats tills man ska binda igen sen.
Jag vet i alla fall att hade det hänt mig nu, det som händer många av er (som tyvärr av olika skäl fortfarande dras med rörligt avtal) och mitt hus legat i S3-S4 så skulle det inte gå att bo kvar hemma.
Lider verkligen med er som får skyhöga femsiffriga räkningar, all styrka till er att ta er igenom detta.

Jag har ett väldigt starkt politikerförakt just nu.
just nu?
Jag har haft det i 20.år...
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag antar att många kommer tänka om gällande bundet elavtal framöver.

Villa byggd 1886 , 211kvm. Bergvärmepump.
2 garage 55kvm och 40kvm. Elradiatorer.

total kostnad december : 2592kr

Elavtalet är bundet i drygt 2år till , men kommer vara noga att se över det i god tid.
S Simonstahl skrev:
Jag antar att många kommer tänka om gällande bundet elavtal framöver.

Villa byggd 1886 , 211kvm. Bergvärmepump.
2 garage 55kvm och 40kvm. Elradiatorer.

total kostnad december : 2592kr

Elavtalet är bundet i drygt 2år till , men kommer vara noga att se över det i god tid.
Frågan är hur mycket man spar på att binda priset sett över längre tidshorisont. Förmodligen ingenting. Rörligt blir nog ändå billigast i längden, så man kan få ta del av den tid då spotpriset är lågt. Medelpriset är ju extremt just nu, men kommer nog inte vara för evigt.. Men bundet är ju såklart en trygghet om inte annat! Tänker bara att inget elbolag skulle väl erbjuda fasta priser om de inte ser att de kommer få igen detta under avtalsperioden. Affären är ju som alltid att tjäna pengar.
Sen kan man ju såklart ha tur att pricka rätt tid - och det är ju fantastiskt såklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
O Ola Johansson3 skrev:
För det bestämmer ju vi den lilla människan... Hjärndöd kommentar. Varför vi ska betala 5kr per kWh och ni 60 öre är för mig en gåta när vi bor i samma land.
Varför ska vi betala mer för grönsaker, mat och ha högre kommunalskatt för att vi bor i norr? Jo för att vi är längre ifrån de som producerar och vi är färre människor som ska dela på samhällskostnaderna… likväl som att ni är längre ifrån energikällorna och har ett massa bortfall innan de nått er!

Rösta rätt så kanske ni får bygga vindkraftsverk nära er så får ni ner kostnaderna :)
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Ledningsförluster betalas via nätavgiften. De högre elprisen har inte med det att göra.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
K Keski11 skrev:
Varför ska vi betala mer för grönsaker, mat och ha högre kommunalskatt för att vi bor i norr? Jo för att vi är längre ifrån de som producerar och vi är färre människor som ska dela på samhällskostnaderna… likväl som att ni är längre ifrån energikällorna och har ett massa bortfall innan de nått er!

Rösta rätt så kanske ni får bygga vindkraftsverk nära er så får ni ner kostnaderna :)
Hade räckt gott med de kärnkraftverk som är nedlagda... Sedan utökat med lite vindkraft...
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hade räckt gott med de kärnkraftverk som är nedlagda... Sedan utökat med lite vindkraft...
Precis! Idioti att lägga ner kärnkraften! Vi har stora vindkraftsparker i vår närhet och de förstör stora arealer av fin skog… så undra vad som är bäst ur miljösynpunkt? Dessutom byggs de ett nytt kärnkraftverk i Finland som ligger närmare oss än de befintliga svenska, så känns som varför lägga ner nåt som fungerar och vi har kontroll på när de byggs i grannländerna liknande…
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
A
K Keski11 skrev:
Precis! Idioti att lägga ner kärnkraften! Vi har stora vindkraftsparker i vår närhet och de förstör stora arealer av fin skog… så undra vad som är bäst ur miljösynpunkt? Dessutom byggs de ett nytt kärnkraftverk i Finland som ligger närmare oss än de befintliga svenska, så känns som varför lägga ner nåt som fungerar och vi har kontroll på när de byggs i grannländerna liknande…
Det är där klimathysterin kommer in..
någon man har haft en åsikt om, trott varit som Tjernobyl.. (vapenplutonium) och då varit rädd om att de skulle ske här.

När man sedan ansåg att kärnkraft inte var grön energi produktion ja då gav det sig själv..
 
  • Gilla
Keski11 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
just nu?
Jag har haft det i 20.år...
fattar inte vad som händer. Gång på gång samma skit. Jag vill se något nytt. Man kan kalla det för vad man vill men snälla någon..ingenting går åt rätt riktning. Här satsar vi mer på att det ska vara könsneutral regeringen än att faktiskt ha en fungerande regering.

Vi kan inte sitta och betala dyra elkostnaderna i Sverige gång på gång. Sen för att bryta ner argumentet ”ja men priserna är detsamma i hela Europa” det skiter jag fullständigt i, tryck igång reaktorerna och bli självförsörjande.

Vi är tillbaka 40 år i utvecklingen.

Vi kan inte ha ett lands som bedrivs på vindkraft. Fullständigt omöjligt.

Kolla detta. Suck


Jag loggar ut för dagen för annars gör jag bort mig på forumet. Godnatt allihopa och sov gott.

kom ihåg en sak. Rösta fan ta mig rätt. Håll inte tillbaka. Skit i vad grannen tycker, skit i din kollegas åsikter.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimer och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
1996 avreglerades elmarknaden.
Carl Bildt ledde en koalitionsregering..
fram till mars 1996..
så ja det var ett jävla lapptäcke även då som lyckades.. c och Fp (L) var med i detta samt KDS.. (kd)... Så ja vad ska man säga...
Bildt ledde sin regering fram till oktober -94. Som jag fattat det så drev regeringen Bildt det här projektet och omröstningen var våren -94. Oktober -94 var regeringen Carlsson tillbaka, men i den här frågan var det en bred samsyn i riksdagen så beslutet trädde i kraft 1 januari -96. Nyliberalismen blåste ganska friskt i riksdagens korridorer på 90-talet.

Rätta mig gärna om jag har fel men jag vill minnas att Mp och V var enda motståndarna till den här reformen? Var inte Mp rädda för att förlora kontrollen över elmarknaden och därmed minskad makt för att ställa om?

För övrigt känner jag att en och annan i den här tråden som svingar sina politiska argument kan behöva läsa den här sidan, så att man åtminstone har lite koll på vad som i närtid ligger bakom dagens situation. Sedan kan man naturligtvis gå tillbaka till omröstningen 1980 om man vill och börja där.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Energiöverenskommelsen

Själva sitter vi med rörligt pris. Att bo i hus, rörligt pris och dessutom att betala lite extra för 100% sol är val vi gjort. Då får man stå för det (här delar jag helt den politiska oppositionens syn på individens ansvar för sin egen situation).
Nåväl, vi ska nog klara av de 605 kWh vi förbrukade i december. Januari kommer det bli lite mer.

Från februari blir det 100% vind då vi köpt andelar i Telges vindkraftsförening. Om det blir billigare vet i tusan, men det är lite kul. Lägger hellre pengarna på det än på mycket annan konsumtion.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Från februari blir det 100% vind då vi köpt andelar i Telges vindkraftsförening. Om det blir billigare vet i tusan, men det är lite kul. Lägger hellre pengarna på det än på mycket annan konsumtion.
Höjde inte dom priset något oerhört just i dagarna..läste det här i någon tråd.
Edit:
2021-12-31 10:47
Vindkraftkooperativet Solivind chockhöjer medlemspriset per kWh med 265%
"Det betyder att föreningen måste säkra sin produktion på terminsmarknaden och för den osäkra delen alltså är exponerad mot marknaden. Detta innebär att det kan finnas en risk för konkurs hos föreningarna om det blåser mindre än vanligt samtidigt som elpriserna nu är extrema
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Höjde inte dom priset något oerhört just i dagarna..läste det här i någon tråd
Jo, det stämmer. Från 0,35 ex moms till 1,28 ex moms.
Orsaken ska vara att 5 av 9 kraftverk ligger i elområde 2, medan förbrukarna bor i 3 eller 4. Fick ett mejl om att vi fick ångra vårt köp om vi ville men det ser jag ingen poäng med. Hur man än vrider och vänder på sig så har man rumpan bak och ska man spara in något på elen så är det förbrukningen som är den springande punkten.

Hehe, var inne på deras FB-sida. Den påminner om den här tråden nu ;)
 
Redigerat:
Blev glatt överraskad av att vår räkning var på de vanliga 5000kr även för december. Vete fan hur då vi enbart har uppvärmning via el, direktverkande så när som att vi har en luftvärmepump på nedervåningen (suterräng som är inredd källare på 108kvm). Totalt 216kvm hus, 4 i huset med rörligt pris. 2/3 av huset är byggt 1946.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.