stefancrs stefancrs skrev:
Det är ju exakt det som hänt nov->dec?
Jo men såklart 100% till…
 
A
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nu är jag säkerligen ute och cyklar, har gjort ett par mil på cyckel i mina dagar. Men är inte en av anledningarna till elområdena att vi ska kunna sälja dyrare till Europa? (Typ har vi samma pris i hela landet så "måste" vi då säga billigare till EU)
Jo det var tänkt så..
Men det var aldrig tänkt att baskraft skulle läggas ner.. Utan hela uppdelningen med vatten och vind i norr samt kärnkraft i söder samt investeringar i nya verk vart efter skulle ge oss billig energi och att exporten skulle vara just export med annat pris..

Men någonstans på vägen slutade någon att läsa eller tappade bort sig och då var det försent...
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Den här tråden gör mig uppriktigt sagt ledsen. Efter en jobbig pandemi är det sista en utsatt familj vill ha är sådana här upptrissade elpriser.

Det som också är smärtsamt uppenbart är att nu kommer inflationen ta fart ordentligt, så för att gardera sig för att inte räntorna på bolånet drar iväg så kanske man ska överväga att binda dem med.
Beror på om man har råd att betala stigande ränta
Sen man kan binda en del eller allt på olika längder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J Jasmin9371 skrev:
Har du inte fattat att vi ska rädda hela världen medan dom skiter i att göra det själva?
på mer än ett sätt..
 
  • Gilla
Jasmin9371
  • Laddar…
J Jasmin9371 skrev:
jap och det är dyrt
Kunde varit värre ;)
 
  • Gilla
Jasmin9371
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Vuxna och förståndiga människor har elavtal med ett fast pris. Att välja rörligt är att spela högt. Sluta gnäll.
Man kan väl vara förståndig även om man har rörligt elpris? Jag har rörligt elpris men drabbas inte nämnvärt av dom här kraftiga uppgångarna ändå. Då jag är förståndig nog att ha alternativ. Men jag är också förståndig nog att förstå att det här inte är normalt. Och att det här påverkar mer än bara elpriset för mig personligen. Med mina mått mätt är du troligtvis väldigt oförståndig själv.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
M Michael_P skrev:
Jo , nog har jag fattat det….men det är inte jag som ensam väljer de mycket väl betalda politiker vi har…
Nä det är det inte..
Skulle aldrig anklaga någon enskild för detta då ty det ligger utanför dess händer att styra över...
Men lika väl ändå så blir man förvånansvärt trött.. men ingen säng duger...
 
  • Gilla
Jasmin9371
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Den här tråden gör mig uppriktigt sagt ledsen. Efter en jobbig pandemi är det sista en utsatt familj vill ha är sådana här upptrissade elpriser.

Det som också är smärtsamt uppenbart är att nu kommer inflationen ta fart ordentligt, så för att gardera sig för att inte räntorna på bolånet drar iväg så kanske man ska överväga att binda sina lån.
Marknaden tror inte på högre inflation. Bolåneräntorna har inte stigit för någon bindningstid.
 
EddieHansson
D Dinjo skrev:
Det enklaste är att välja ett fast pris. Kanske lite sent att komma på det nu.
Även fasta avtal tar slut och då är vi där igen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Man kan väl vara förståndig även om man har rörligt elpris? Jag har rörligt elpris men drabbas inte nämnvärt av dom här kraftiga uppgångarna ändå. Då jag är förståndig nog att ha alternativ. Men jag är också förståndig nog att förstå att det här inte är normalt. Och att det här påverkar mer än bara elpriset för mig personligen. Med mina mått mätt är du troligtvis väldigt oförståndig själv.
alternativ är alltid bra.
Det som är dyrt nu kan om några månader vara så billigt att det är i stort sätt till skänks.
Men för att sedan öka snabbt i pris igen..
Då är ju som sagt en vedpanna bra att ha..
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
A
D Dinjo skrev:
Marknaden tror inte på högre inflation. Bolåneräntorna har inte stigit för någon bindningstid.
inte ännu.. Men vad är det som säger att det inte sker en förändring?
visst har den en rejäl backe upp men värre har man ju sett..
 
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Även fasta avtal tar slut och då är vi där igen.
que sera sera?
;)
 
Skall vi tycka synd om alla när boräntan går upp med?
Värre än elen.
Tänk alla som lever precus nu med en låg ränta. vad händer när den sticker till 5-7%?
Alla flashade familjer med nya fina bilar, nytt dyrt hus, flashar med båtar och husvagnar, dyra intedningsr, byter bilen som man byter kallingar.

Detta om nåt kommer ske.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
A
estwing estwing skrev:
Skall vi tycka synd om alla när boräntan går upp med?
Värre än elen.
Tänk alla som lever precus nu med en låg ränta. vad händer när den sticker till 5-7%?
Alla flashade familjer med nya fina bilar, nytt dyrt hus, flashar med båtar och husvagnar, dyra intedningsr, byter bilen som man byter kallingar.

Detta om nåt kommer ske.
helt klart..
samt en bostadsbubbla..
ballongen är bra uppblåst..

sympati kan man alltid visa..
betala för andra som agerat efter glädje kalkyler kan vi inte göra..
Men var så säker vissa kommer få oss att tro att det går det med...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Normala svängningar är väl ingen som lipar över? Men ta höjd för att räntan stiger över hundra procent är väl få som gör? Frånsett mig själv då som är så oförståndig. :p
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.