A
hsd hsd skrev:
Det var Danska krav
Ja och hade riksdagen lyssnat till mp motionen jag läste igår... Så hade ytterligare 2 kraftverk varit historia då...
 
R Rkarlsson skrev:
Men du förstår nog inte.
Fattiga familjer som kan lägga pengar på bra mat och något nöje för sina barn kan ju inte göra detsamma om elpriset blev 200-400% dyrare. Elpriset är löjligt, och det finns miljoner förklaringar men det hade inte behövt bli på detta viset.
Instämmer.
Men fortfarande så får man se över sina utgifter.
Jag har inte råd med resor hit å dit.
Köpte bil 2011 och har den än då jag ej har råd.
Prioriterar annat och investerar.
Då får man väl vänta med lite nöje med barnen ett tag om du ej klarar det just nu.
Så är det för många oavsett om elpriset va normalt lr inte.
Pengarna hade sprätts på annat och vid det tillfället hade du isf inte haft råd med ett annat nöje mm.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det var Danska krav
Det var barsebäck för 20 år sedan
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
J Jasmin9371 skrev:
det är sant men då gör du det frivilligt och jobbar inte för räkningar bara
Jag spenderade 70.000 denna sommar med familjen för hel månad men fortfarande tycker att 5000 är dyrt för el
Ja det är dyrt med elen.
Du sprätte iväg 70 lakan och nu klagar du på elen.
Dom 70 du sprätte va inte det skitdyrt?
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
O Ovanskogs skrev:
Ca 4500 för december, har inte fått fakturan ännu, men kan räkna ut via Greenley. Förbrukat 2850 kw/h, handlar el i SE2. Ca pris per kWh landar på 85 öre ungefär. Villa 220 m2, uppvärmt garage 80m2. FLVP i huset och en LVP i garaget.

44 öre sen lägg moms på
Nätavgit + överföring nät ca 15 öre , skatt på el ca 35 öre och moms på hela skiten

Kollade nu vad jag kunde få för pris via elskling, jag blev faktiskt förvånad, fast pris 44 öre/kWh, bindningstid 9 månader. Vad är haken?
 
S spider22 skrev:
Ja och då hjälper det att prata om tidigare lotto vinst? Trampade jag på en öm tå?
Ingen öm tå. Har haft både bundet och rörligt i många år. Inget nytt att följa priserna, precis som räntor etc med jämna mellanrum. Men fortsätt spela ditt "lotto" om du tycker du tjänar på det i längden. Man gör som man vill.
 
A
O Ovanskogs skrev:
Ca 4500 för december, har inte fått fakturan ännu, men kan räkna ut via Greenley. Förbrukat 2850 kw/h, handlar el i SE2. Ca pris per kWh landar på 85 öre ungefär. Villa 220 m2, uppvärmt garage 80m2. FLVP i huset och en LVP i garaget.

Kollade nu vad jag kunde få för pris via elskling, jag blev faktiskt förvånad, fast pris 44 öre/kWh, bindningstid 9 månader. Vad är haken?
lågt kommande pris till våren och sommaren..
Då vill de spela på en stor skara som är desperata nu... Och blir deras kassako..
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Instämmer.
Men fortfarande så får man se över sina utgifter.
Jag har inte råd med resor hit å dit.
Köpte bil 2011 och har den än då jag ej har råd.
Prioriterar annat och investerar.
Då får man väl vänta med lite nöje med barnen ett tag om du ej klarar det just nu.
Så är det för många oavsett om elpriset va normalt lr inte.
Pengarna hade sprätts på annat och vid det tillfället hade du isf inte haft råd med ett annat nöje mm.
Prata inte som om det är jag som har problem med nöje.
Jag pratar om de som har problem med att hitta på något med barnen. Alla familjer är inte 2 föräldrar eller har arbete till båda osv.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Prata inte som om det är jag som har problem med nöje.
Jag pratar om de som har problem med att hitta på något med barnen. Alla familjer är inte 2 föräldrar eller har arbete till båda osv.
Så är det men då har man också tatt bort halva utgifterna med
 
estwing estwing skrev:
Ja det är dyrt med elen.
Du sprätte iväg 70 lakan och nu klagar du på elen.
Dom 70 du sprätte va inte det skitdyrt?
Var utomlands en helt månad så tycker med resa var ok
Men jag jobbade hårt och sparade hela året för att ha råd
El ska inte bli så dyrt ändå tycker jag , dwt har gått överstyr
Jag säger inte det ska vara gratis men det är löjligt vad som sker nu
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
hsd
S spider22 skrev:
Det var barsebäck för 20 år sedan
Okej, blandade ihop det:sweat:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Så är det men då har man också tatt bort halva utgifterna med
Du tar bort halva utgifterna om du har en förälder eller bara en förälder med jobb?
Eller vad menar du där ?
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Ja en smärre chock här med , bor 1 plan 223kvm + ett härbre visserligen på 25 kvm , frånluftvärmepump i båda husen förbrukad el 4100 kWh bor i Uppsala , totalt 13550kr för dec månad, mer än dubbelt från nov mån.
 
Den har varit väldigt billig. Det här är högt, men att våra priser skulle närma sig Centraleuropas borde inte varit svårt att räkna ut.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J jark skrev:
Ja en smärre chock här med , bor 1 plan 223kvm + ett härbre visserligen på 25 kvm , frånluftvärmepump i båda husen förbrukad el 4100 kWh bor i Uppsala , totalt 13550kr för dec månad, mer än dubbelt från nov mån.
jesus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.