hej på er

vi funderar på att bygga och våran kalkyl ser ut så här missar vi något
vi har folk som kan skafa el och vvs samt gräva och grus, massa. vitvaror,elen . värme ingår i huset luftvärme pump samt kamin med skorsten

Hus 31980 euro=295.815:-
tomt 95.000:-
markförberedande 20.000:- min mans bror gräver.
vvs 20.000:-
el 20.000:-
vatten 45.000:-
avlopp 15.000:-
färg o tapeter 15.000:-
kök 20.000:- köper med
vitvaror 45.000:- med tvättmaskin och torktummlare
lagfart 1.5% 15.000:-
pantbrev 2% 20.000:-
frakt av huset hem 20.000:-
plintgrund samt trossbotten 50.000:-
teledragningar 5000:-
kostnad för att sambon tar ledigt samt bygghjälp 100.000:-
ritningar ingår
bygglov 10.000:-???
grävning 10.000:-

hjälp nu mig vad har vi glömt!!!
hamnar på 810.815:-
stämmer detta vi måste glömt något eller har vi så bra kontakter.

mvh sara
 
El 20.000? Vad ingår i det?
 
Där vi bor får man tillsammans betala närmare 50 000 kr för bygglov, bygganmälan, nybyggnadskarta mm.

Måste man ansluta sig till kommunalt V/A brukar det ligga mellan 80 000 och 120 000 kr. Anslutningskostnad för el 15 000 - 20 000 kr. Anslutning Telia minst 7 500 kr ofta mer.

KA 15 000 - 20 000 kr.

Ingår komplett badrum i de 295 000 kronorna?

Jag tycker att det Känns lite som en glädjekalkyl.
 
Yta? (vilket är huvudfrågan ang. priset)
Fritidshus? (Eftersom du skriver plintar)

för under tre hundringar så undrar jag hur mycket som verkligen ingår (t ex fönster för en normal, enplansvilla kan vara uppåt en hundra tusen )

Så ger några snabba poster till
Plåtarbete
Tomtarbete (dvs uppfart, matjord o planering)
Tak? Fönster? etc? (ingår verkligen allt i byggsatsen)
Sotaravg.?
Spik, lim skruv etc ?





Ta hänsyn till det ovan också med diverse anslutningsavgifter.
 
Du har ju otroligt låga priser på allt, jag förstår inte din kalkyl, men du kan väl förklara lite. Vi bygger ett fritidshus på ca 110 kvm på platta med mark och vi har helt andra siffror och vi försöker verkligen bygga billigt.

Vad ingår INTE i husleveransen?

Vad innebär markförberedande 20.000 kr?
Vi har kostnader för följande för marken:
150.000 kr och då ingår följande:
Grävning, bortforsling av vegetation (dumpningsavgift), massor (ca 200 ton), grävning av el, tele, vattenrör, nergrävning av trekammarbrunn, stenkista, dräneriung kring huset inkl material, matjord, garageuppfart klar ca 60 kvm.

Vad innebär vvs 20.000?
Vi har kostnader enligt följande på VVS, badrum,
Varmvattenberedare 3.500 kr
Rördragning i plattan material 6.000 kr
Rördragning invändigt material 4.000 kr
VVS arbete inkl montering sanitetsutrustning 10.000 kr
Kakel, klinker material 3000 kr
Kakelsättning arbete 12.500 kr
Sanitetsutrustning, skåp od. 10.000 kr
TM, tvättho, Torkskåp 10.000 kr
Totalt: 59.000 kr

Vad innebär el 20.000 kr?
Vi har kostnad på el enligt följande:
Elanslutning 17.500 kr
Byggström installation samt förbrukning under bygget ca 6.000 kr
Eldosor, rör, skåp od 25.000
Eldragning arbete ca 12.000 kr
Totalt: 60.500 kr


Vad innebär avlopp 15.000 kr?
Vi har kostnader för avlopp enligt följande:
Trekammarbrunn 15.000 kr
Rör till anslutning 3.000 kr
Grävning och anslutning till stenkista ingår i vårt markarbete.

Hur länge skall din man ta ledigt? Är han snickare? Annars får ni räkna med ca 10-12 h/kvm för snickeriarbete, sedan tillkommer VVS, el, grävning, målning, tapetsering, plåtarbeten ja allt som inte snickaren brukar göra.

Lycka till!
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Du har ju otroligt låga priser på allt, jag förstår inte din kalkyl, men du kan väl förklara lite. Vi bygger ett fritidshus på ca 110 kvm på platta med mark och vi har helt andra siffror och vi försöker verkligen bygga billigt.

Vad ingår INTE i husleveransen?

Vad innebär markförberedande 20.000 kr?
Vi har kostnader för följande för marken:
150.000 kr och då ingår följande:
Grävning, bortforsling av vegetation (dumpningsavgift), massor (ca 200 ton), grävning av el, tele, vattenrör, nergrävning av trekammarbrunn, stenkista, dräneriung kring huset inkl material, matjord, garageuppfart klar ca 60 kvm.

Vad innebär vvs 20.000?
Vi har kostnader enligt följande på VVS, badrum,
Varmvattenberedare 3.500 kr
Rördragning i plattan material 6.000 kr
Rördragning invändigt material 4.000 kr
VVS arbete inkl montering sanitetsutrustning 10.000 kr
Kakel, klinker material 3000 kr
Kakelsättning arbete 12.500 kr
Sanitetsutrustning, skåp od. 10.000 kr
TM, tvättho, Torkskåp 10.000 kr
Totalt: 59.000 kr

Vad innebär el 20.000 kr?
Vi har kostnad på el enligt följande:
Elanslutning 17.500 kr
Byggström installation samt förbrukning under bygget ca 6.000 kr
Eldosor, rör, skåp od 25.000
Eldragning arbete ca 12.000 kr
Totalt: 60.500 kr


Vad innebär avlopp 15.000 kr?
Vi har kostnader för avlopp enligt följande:
Trekammarbrunn 15.000 kr
Rör till anslutning 3.000 kr
Grävning och anslutning till stenkista ingår i vårt markarbete.

Hur länge skall din man ta ledigt? Är han snickare? Annars får ni räkna med ca 10-12 h/kvm för snickeriarbete, sedan tillkommer VVS, el, grävning, målning, tapetsering, plåtarbeten ja allt som inte snickaren brukar göra.

Lycka till!

ja nu fick vi se lite mera saker.
glömt kakel i badrum, varmvattenberedare, elanslutning, lite mer på tele.

fönster ingår,även dörrar tak plåtdetaljer.

min man är snickare i grunden och även hans far som nyss byggt en eget hus.
vi har enorma rabatter på vvs el och vitvaror. grävning gratis.

toalettporslin är med räknat. möbler har vi.

jord till tomten har vi gratis.

bortforsling och sådant gratis.

huset är 125 kvm 1 1/2 plan timmer hus i lösvirke.

min man ska vara hemma 6 mån hade vi tänkt med hjälp av sin far.

mvh sara
 
Av det du skriver så tolkar jag det som att ni skall köpa en byggsats utomlands. Då är ju frågan hur mycket anpassning ni måste göra för svenska förhållanden. Typiskt isolering. jag tror att bara isolering i sverige kostar ungefär vad ni tänker betala för hela huset.

Ser ingen kostnad för värmesystem. Hur är det med ventillation och värmeåtervinning ? Tror att det är ett krav för bygglov.

Er bygglovskostnad är orimligt låg, 10 000 får man i princip betala för bygglov för ett trädgårdsskjul (lite överdrivet).

Såvida du nu inte har en behörig elektriker i släkten också så måste du räkna upp elkostnaden ganska ordentligt. Även om ni får bra pris på materiel.
 
sarasj skrev:
hej på er

vi funderar på att bygga och våran kalkyl ser ut så här missar vi något
vi har folk som kan skafa el och vvs samt gräva och grus, massa. vitvaror,elen . värme ingår i huset luftvärme pump samt kamin med skorsten

Hus 31980 euro=295.815:-
tomt 95.000:-
markförberedande 20.000:- min mans bror gräver.
vvs 20.000:-
el 20.000:-
vatten 45.000:-
avlopp 15.000:-
färg o tapeter 15.000:-
kök 20.000:- köper med
vitvaror 45.000:- med tvättmaskin och torktummlare
lagfart 1.5% 15.000:-
pantbrev 2% 20.000:-
frakt av huset hem 20.000:-
plintgrund samt trossbotten 50.000:-
teledragningar 5000:-
kostnad för att sambon tar ledigt samt bygghjälp 100.000:-
ritningar ingår
bygglov 10.000:-???
grävning 10.000:-

hjälp nu mig vad har vi glömt!!!
hamnar på 810.815:-
stämmer detta vi måste glömt något eller har vi så bra kontakter.

mvh sara
810 kkr för ett 125 kvm timmerhus verkar väldigt bra.
- Hur isolerat är det då ? Bara timmer funkar inte för permanentboende i vårt klimat, möjligen längst söderut om det är grovt timmer (vad har ni för tjocklek på timmret?). Bygglov kommer ni ha svårt att få om isoleringen inte är tillgodosedd eftersom det finns miljömål för kommunerna och vissa standarder i BBR som skall uppfyllas (boverket.se).
- Elinstallation som ngn nämde. Min elinstallation i Dalarna gick på 14 000 kr - då fanns elskåpet på plats. Om ni skall dra in helt ny el kan jag tänka mig att det kostar mer, men en signal till det lokala elbolaget borde hjälpa er med den posten i budgeten.
- Avlopp - vilka lösningar får ni ha på er tomt ? Kommunal ionkoppling kan gå på över 100 000. Trekammarbrunn med stenkista är inte alltid tillåten, men tank+tömmning kanske kostar lika mkt som brunn och stenkista, särskilt om ni har grävning gratis...
- Teledragningar- här det ju också en inkopplingsavgift, och den beror ju också på om andra i området har tele ,elelr om man måste dra långt för att få det...
- Bygglov brukar basera sig på byggyta ofta. Mina 45+18 kvm hus (fritidshus) gick på ca 9000 kr i min kommun - detta varierar förstås.
- Byggfelsförsäkring måste man ha (fortfarande) för byggnation av permanentboende. Vid självbyggeri så brukar försäkringsbolagen ta en minimiavgift - tyvärr ligger den på 10 -12 000 kr

Ingår innerväggar i huset ? Gipsväggar till badrum ? Innerväggar innanför isoleringen (panel, timmerpanel eller gips)?

Vad skall ni ha för värmekälla -el-element ? Panna? Kamin ? - räkna på detta också.

I slutändan tycker jag det ser ut som om ni har förutsättningarna för att komma billigt undan - räkna på det en extra gång bara så inget stort har slunkit undan, och lägga sedan till 10-20% på budgeten för oförutsedda utgifter:)

/K (som bygger 45 kvm för ca 250 kkr)
 
klaskarlsson skrev:
810 kkr för ett 125 kvm timmerhus verkar väldigt bra.
- Hur isolerat är det då ? Bara timmer funkar inte för permanentboende i vårt klimat, möjligen längst söderut om det är grovt timmer (vad har ni för tjocklek på timmret?). Bygglov kommer ni ha svårt att få om isoleringen inte är tillgodosedd eftersom det finns miljömål för kommunerna och vissa standarder i BBR som skall uppfyllas (boverket.se).
- Elinstallation som ngn nämde. Min elinstallation i Dalarna gick på 14 000 kr - då fanns elskåpet på plats. Om ni skall dra in helt ny el kan jag tänka mig att det kostar mer, men en signal till det lokala elbolaget borde hjälpa er med den posten i budgeten.
- Avlopp - vilka lösningar får ni ha på er tomt ? Kommunal ionkoppling kan gå på över 100 000. Trekammarbrunn med stenkista är inte alltid tillåten, men tank+tömmning kanske kostar lika mkt som brunn och stenkista, särskilt om ni har grävning gratis...
- Teledragningar- här det ju också en inkopplingsavgift, och den beror ju också på om andra i området har tele ,elelr om man måste dra långt för att få det...
- Bygglov brukar basera sig på byggyta ofta. Mina 45+18 kvm hus (fritidshus) gick på ca 9000 kr i min kommun - detta varierar förstås.
- Byggfelsförsäkring måste man ha (fortfarande) för byggnation av permanentboende. Vid självbyggeri så brukar försäkringsbolagen ta en minimiavgift - tyvärr ligger den på 10 -12 000 kr

Ingår innerväggar i huset ? Gipsväggar till badrum ? Innerväggar innanför isoleringen (panel, timmerpanel eller gips)?

Vad skall ni ha för värmekälla -el-element ? Panna? Kamin ? - räkna på detta också.

I slutändan tycker jag det ser ut som om ni har förutsättningarna för att komma billigt undan - räkna på det en extra gång bara så inget stort har slunkit undan, och lägga sedan till 10-20% på budgeten för oförutsedda utgifter:)

/K (som bygger 45 kvm för ca 250 kkr)
tack för ett trevligt svar.
vi är ju på kalkylen så det var hjälp vi bad om.
värme ingår vrmepump samt kamin.
el har vi i släkten
isolering är det men man kan välja till tjockare för 25000:- extra och det tänkte vi nog.
huset är från finland
avlopp får man ha trekammar brunn ige komunalt
vatten ska borras fått pris 45000:-

ja annars känns det som det är värt att försöka räkna på det vore kul med nybyggt och att man jobbat med det själv

glad sommar

mvh sara
 
Det där ser bra ut. Även om man räknar in lite plock, en massa bensin, mat och smörjande av vänner och bekanta, lite oförutsedda saker och sex månaders lön för två man, så kommer slutnotan att vara väl under 1,5Mkr.

Berätta gärna hur det går sedan, hur den slutliga kalkylen blev, och vad kontakterna är värda i pengar.
 
sarasj skrev:
tack för ett trevligt svar.
vi är ju på kalkylen så det var hjälp vi bad om.
värme ingår vrmepump samt kamin.
el har vi i släkten
isolering är det men man kan välja till tjockare för 25000:- extra och det tänkte vi nog.
huset är från finland
avlopp får man ha trekammar brunn ige komunalt
vatten ska borras fått pris 45000:-

ja annars känns det som det är värt att försöka räkna på det vore kul med nybyggt och att man jobbat med det själv

glad sommar

mvh sara
Vad gäller elen så menar jag inkopplingsavgiften från elbolaget - detta är nog svårt att komma runt med en kontakt (om inte denne vill riskera sitt jobb) :)

Hmm, huset råkar inte vara ett Rosendahl va (Pilha heter dom på en mindre seriös sida) ?
Dom har jag tittat på en del, fast i 40-60 kvm klassen då (Rosendahl 86 var ett av dom). Dom har en spännande design och inte helt omehula priser (även med de grövre stockdomensionerna)

Det var ett par saker som gjorde att jag inte valde dom, även om dom faktiskt fick en Svensk återförsäljare i slutet av 2006 (fast nu verkar inte rosendahl.se funka längre, hmmm....).

-Dels stod det i betalningsvillkoren att man först skulle erlägga handpenning, och sedan betala fullt pris INNAN leveransen av huset.

-Dels har Rosendahl gått i konkurs två gånger sedan 2000. Detta läste jag i artiklar (som jag hittade internet, bla här i forumet) och fick senare höra samma sak från en annan källa (iof en konkurrent men iaf).

- Dessutom blev det helt andra priser om man började tala med de svenska agenterna och speca in grövre timmer, isolering, dubbelglas i fönster, diverse tillägg mm, även om det fortfarande var relativt billigt så blev det för dyrt för oss.

Möjligt att dom har fått ordning på ekonomin, och finska timmerhus har ett gott rykte - dock vill inte jag betala massa pengar i förskott till ett företag med mer än en konkurs i sin historia i närtid. 20-30 000 Euro må vara lite pengar i sammanhanget, men det är mycket pengar att bli av med.

Här är en av länkarna:
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/27059-ultimatemarket-rosendahl-erfarenheter.html

Jag tittade lite på honkamajat också (konkurrenten), men dom var mycket dyrare, bla pga grövre stockdimensioner.

Om ni funderar på Rosendahls hus så skulle jag nog rekommendera att kolla upp affären noggrant innan, samt inte betalar mer än högst handpenningen innan ni har fått något levererat.

Om man går via den svenska återförsäljaren (om man hittar dom) så kanske man har en liten större säkerhet såtillvida att dom bör lyda under svensk lag och vara lättare att få tag på (tex för ett personligt möte för att få en bättre uppfattning om dom).
Den finska återförsäljaren verkar iof seriös (ryggradskänsla), men verkar inte ha helt ordning på ekonomin, och vid en ev. till konkurs så kan man stå utan varken hus eller pengar om man betalat i förskott.

Jag skulle nog dock aldrig våga köpa via tex Ultimatemarket.com - där jag först snubblade över Rosendahlshus. Deras erbjudanden låter för bra för att vara sanna (och den känslan brukar tyvärr stämma), och om man läser tex tråden ovan så verkar dom inte gå att få tag på via tex telefon (varningstecken?). Det finns också andra oklarheter om detta företag (Innoros Oy)

Tex:
Kuluttajavirasto - Meddelande 5.7.2002

Det enda som talar för dom är väl att hemsidan funnits i över ett år nu :)

Vill inte hälla smolk i er bägare, men OM det är via dessa sidor ni har hittat priserna och börjat drömma om ett äkta finskt timmerhus i budgetklass så får ni antingen slänga er ut i luften och hoppas att ni landar med fötterna ned, kolla upp allt ordenligt och hoppas att det stämmer, eller helt enkelt backa ett par snäpp och kanske kolla på lite dyrare (eller mindre) men mer säkra leverantörer av timmerhus. Beror ju på hur ni är lagda litegrann :)

/K

Eidt: Här(Rosendahl - Hus bygga sommarstuga finska timmerhus timmerstuga fritidshus bastu) hittade jag svenska ÅF på deras sida, bla:
Fina Hus - Rosendahl Huse

Samt mail (@ rosendahlhus.se) och tfn till dom jag pratade med (dom har inte fått up ngn hemsida dock tydligen...), Hans Nordström, Anne-lie Larsson samt Anders Larsson. Jag pratade med Anne-lie, och hon lät iof väldigt seriös, och jag tror som sagt inte att Rosendahl i sig är ngt lurendrejeri. Är dock tveksam till deras historia med racklig ekonomi.
 
Ska du ställa ett 1½-plans timmerhus på plintar? Det kanske funkar, men det känns som om det blir väldigt tungt. Det leder ju till nästa fråga - har ni gjort en geoteknisk undersökning?
Om ni har så bra rabatter på el, vvs och vitvaror som din kalkyl indikerar, så kan du bättra på kalkylen ännu mer. Ta hem ännu mer av de grejorna och sälj det sen!
 
Edit 2:
Hittade min offert från rosendahlhus.se - om det är ngn som är intresserad. Tänk dock på att detta var 2006, och timmerpriserna har gått upp, samt att deras prissättning kan ha ändrats:

Rosendahl: anne-lie.larsson@rosendahlhus.se
Rosendahl 65.1: 41kvm+loft 79298,4
Värmeväggkonstr 11214,2
Järnvarutillbh. Tak mm 31593,4
balkong 4277
Frakt ???
(+finsk moms 22%) 154187,26


/K
 
andersmc skrev:
Ska du ställa ett 1½-plans timmerhus på plintar? Det kanske funkar, men det känns som om det blir väldigt tungt. Det leder ju till nästa fråga - har ni gjort en geoteknisk undersökning?
Om ni har så bra rabatter på el, vvs och vitvaror som din kalkyl indikerar, så kan du bättra på kalkylen ännu mer. Ta hem ännu mer av de grejorna och sälj det sen!
45 000 för vitvaror inkl tvätt+tork låter väl inte som varken någon överrabatt eller ngt. överpris? Beror ju på vad som ingår iof. Att ge sig in och sälja vitvaror till vinst låter vanskligt :D

Vi köpte allt vårt nytt 2003 på Elgiganten till listpris, minus en viss förhandlingsrabatt eftersom vi tog allt rakt upp och ned hos dom, och det landade på ungefär 34 000 kr

Då köpte vi:
- Spis med varmluftsugn (Electrolux)
- Fläkt (E-lux)
- Kyl + Frys (fullhöjs) E-lux's mellanserie
- Diskmaskin E-lux
- Tvättmaskin Whirlpool A-A
- Torktumlare Whirlpool (snäppet under klassen som tvättmask. hade)

Inte de dyraste modellerna, men definitivt inte de billigaste heller.

/K
 
Jag tycker inte heller att vitvarorna lät särskilt billiga. Men man vet ju inte exakt vilka vitvaror det handlar om. Däremot lät el och vvs billigt. Men det är ju samma sak där; vad ingår? Det är trådskaparen själv som beskriver rabatterna som "enorma".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.