Hej,

såg i någon annat tråd att vi inte är de ända som fundrar på ett hus från Rosendahl.
Skulle jätte gärna vilja höra erfarenheter från de som har byggt sånt :-/
Om ingen i Sverige så kan kanske våra östra grannar upplysa oss

Hälsningar
//Sartsa ;D - tomten är äntligen hittad ;D
 
Okej, om ingen annan har nån kommentar skall väl en österifrån  :) uttala sig lite. Bor ca 10 mil från fabriken och annonser från företaget finns ofta i dagspressen här. Men någon storsäljare är det väl inte... Har inte själv någon egen erfarenhet, men av "skvallret" så är inte företaget så populärt. Har sett några stugor klara och dom verkar helt fina. Problemet är väl efter vad jag förstått att paketen innehåller en massa virke som man sen skall försöka få till en stuga. Ofta har det inte räckt till och man har måst skaffa till och göra märkvärdiga skarvar här o där. Att kvaliteten på stugan sen skulle vara dålig har jag dock INTE hört.  Utan när man väl fått till alla delar så har man varit nöjd. Är man själv lite fixande av sig borde det väl inte vara nåt större problem för priset är faktiskt förmånligt! Meen, detta är några år tillbaks då företaget hette Rosendahl, men det gick väl i konkurs och bytte namn till Ultimatemarket. Kan mycket väl vara att man lärt av misstagen. Har själv köpt 20 m2 bastu med brasrum att montera i sommar, men inte från Ultimatemarket... :cool:
 
Nja det verkar faktiskt som både Ultimatemarket och Rosendahl existerar. Två olika firmor som säljer hus med likvärdigt utseende.

/Mikael
 
"Efter familjeföretaget Rosendahls konkurs år 2001 köpte Innoros Oy Ultimatemarket alla Rosendahls tillverkningsrättigheter och produktmärken. I detta sammanhang gjordes beslutet att förstärka Rosendahls framgångsfaktorer, det lockande utseendet, de välfungerande planlösningarna samt det bästa pris-kvalitetsförhållandet inom branschen." Så står det på Ultimatemarkets egen hemsida.
http://workspace4.smilehouse.com/wo...ction=view&groupID=343&OpenGroups=343
 
Oj, länken fungerar väl inte... Men gå in på www.ultimatemarket.com sen svenska flaggan. Klicka sen på Rosendahl byggnader, då borde det funka  :)
 
Första inlägget jag skrev tog kallt ur huvudet. Men nu efter att det blev ifrågasatt har jag googlat lite. Men, måste nästan säga att jag blir lite mörkrädd av företagshistorien...
Efter konkursen 2001 av Rosendahls hus bildades nytt företag: "Ultimatemarket är ett marknadsföringskoncept uvecklat av finländska Innoros Oy." (från hemsidan). Och Innoros vd är Essi Rosendahl 25 år. Dottern till ägaren av Rosendahls hus... Beställde själv en broschyr ifjol från Ultimatemarket. På baksidan var en klisterlapp med firmanamnet. Pillade man bort den stod det Rosendahl under... Samt om man klickar på brochyr på Ultimatemarkets hemsida står det Rosendahl på alla sidor. Så visst är det samma företag!
Tycker vidare att det kanske är liiite märkvärdigt att man per postorder köper sig ett hus på 29000 €, många som klickat på "köp" knappen? :cool: Vidare har företaget oxå varit upp i marknadsdomstolen http://www.kuluttajavirasto.fi/user...mp;tmf=7419&root_id=7419&mode=readdoc . Vad jag förstår fortsätter dom med förskottsbetalning!
Reagerade vidare på flaggorna vid startsidan av Ult... Klickar man på dom flesta är det bara grillkåtor som säljs. Och från de flesta länder går telefonnumret till samma finska telefon.
Reagerade också på detta på hemsidan:"Obs!   Under stora kampanjåtgärder vår telefonkapacitet kan tillfälligt vara otillräcklig.  I detta fall var god och lämna ett meddelande genom info@ultimatemarket.com eller fax 0035825298004 och vi kontaktar dig så snabbt vi kan." Låter lite misstänkt att man inte alltid kan få tag på nån per telefon. Tittar man på fotot på Rosendahls hemsida ser man att företaget består av en liten stuga och en lite större plåthall. Lite svårt att förstå att dom inte ska hinna svara i telefon.
Har ni finska bekanta, be om tolkhjälp, finns motsvarande forum på finska där dom diskuterar samma... Tråden går väl lite snett nu, det blev företaget jag funderar över och inte huset. Men nog skulle jag kanske tänka till lite före jag själv beställde!
 
Det är två olika företag som båda hävdar att de har rätten till företagsnamnet Rosendahl. På Ultimate markets sida står det:
"OBS! På den nordiska marknaden finns företag och agenter som har kopierat våra produkter på ett olagligt sätt. Den äkta Rosendahl Pilha produkten säljs alltid direkt från fabrik, utan mellanhänder, till bästa pris med alla förmåner. Jämför alltid innan du gör din beställning!"
medan Rosendahl på sin sida säger:
"Varumärket Rosendahl med eller utan havstornen är Rosendahl-Talot Ab:s lagligt registrerade varumärke.
Eftersom Rosendahl-Talot är den enda lagliga ägaren till Rosendahl varumärket har vi fått registrera domainen www.rosendahl.eu.

Försäkra Er alltid om att försäljaren har laglig rätt att utnyttja vårt varumärke.
Tyvärr finns det försäljare som missbrukar vårt varumärke. Det bästa sättet är att undvika detta är att vända sig till våra förvaltade återförsäljare som finns på hemsidan eller att ta kontakt direkt med oss så att vi kan hänvisa till närmaste återförsäljare."
Frågan är väl vem som har rätt av dem.
Är det någon här som har köpt hus från någon av firmorna som kan berätta egna erfarenheter?

/Mikael
 
Tack för all information! Ni har övertygad mig att INTE ens tänka på att skaffa nåt från
denna firma. Det hela bevisar att man inte kan förvänta sig få nåt bra billigt.

Jag är dock ännu nyfiken vad som skrivs om firman.
Maja3, på vilken finsk forum pågor denna diskussion?
Är nämligen själv en äkta finne och behöver därmed ingen tolk ;)

Tack ännu en gång!!!!!!
 
Hittade också till deras hemsida för några månder sedan. Då det saknades bilder på hur husen ser ut på insidan mailade jag och frågade om det fanns interiöbilder. Efter några veckor kom ett svar att: "Visst, om du ger oss din adress skickar vi bilder med posten". Det har fortfarande inte kommit något.... ::)

Såg förresten en helsidesannons i någon tidning, tror det var "Allt om Fritidshus". I annonsen säger de att husen kommer från en stor "Tillvärkare"....om det är ett så stort och seriöst företag borde de väl få hjälp med svenskan i annonserna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.