J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Det samma för mig 16000 kr decembermånad ,staten måste hjälpa till som i Norge,det är katastrof
 
60-tals hus i Stockholm. Bergvärme
200 kvm boyta
155 kvm biyta

4016 kWh i dec
Och då har vi ansträngt oss att inte tvätta och diska när priset är högt.

elnät Ellevio 3800
El Tibber 9800

Totalt alltså 13600kr!!
 
  • Wow
Jasmin9371
  • Laddar…
Hamnade på ca 1700 kr totalt för hela december, förbrukade endast 443 kWh tibber va 1200 och eon mätavgift ca 500

Bor i villa byggd 1952 med fjärrvärme, 140 kvm fördelat på två våningar plus källare 80 kvm. Bor i område SE4

Efter jag läst folks omänskligt höga elräkningar är jag nöjd med min.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Så blir det när vänstermaffian får regera. Nu när elräkningarna dimper ner så kanske vissa tänker om o slutar röst på MiljöPiraterna och övriga vänsterblivna partier...
 
  • Gilla
  • Arg
TommyC och 3 till
  • Laddar…
A
Anki Karlgren Anki Karlgren skrev:
Inte bara. Vi har ju startat Karlshamn flera gånger redan i vinter, så vi tvingas också backa upp med kolkraft. Ändå kör dom vidare på spåret om att vi inte ska ha kärnkraften kvar.
Vi har redan brist som det är, med fler och fler elbilar år efter år och ingen bra plan på hur nuvarande brist ska lösas.
Skövla Norrland på skog för vindsnurror löser ju inget. Vi kan inte effektivt transportera elen till resten av landet. Ska skogarna i Småland också skövlas för att lösa det problemet. Och utan skogen får dom hitta på en bra lösning för CO2 problemet dom skapat.. Man undrar verkligen hur dom tänker..
Varför skriver man skövla?
Vi i Sverige skövlar inte skog, vi avverkar och återplanterar... samt lämnar hänsyn.

Det gör man inte när man skövlar.. Då ska inte syfte om framtid räknas in då den inte tas i beaktning.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Varför har folk rörligt? Vi hade rörligt i 3 år. Fram tills i somras då vi band innan sossehelvetans plan krasha.

2019 var genomsnitts priset för mig efter total elkonsumtion 12 månader 1,62kr
2020 var genomsnitts priset 2,18kr kilowattimmen. Detta inkl fasta avgifterna.

nu är det bundet till 0,75kr och då vet jag, varje månad kostar det samma ungefär +- 200kr kanske. Ändå envisas folk med rörligt och påstår det är billigare?? Ja kanske förutsatt att du är klistrad vid skärmen och kollar när elen är billig eller diska,duschar,tvättar 2 på natten, men fan inte annars
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Här skulle egentligen stora orosklockor ringa..
För läser man texten så har denne herre möjligheten till lån..
Vad har de som inte kan eller får ta lån för möjligheter?

javisst man kan delbetala eller göra upp med sitt energibolag men frågan kvarstår..
Detta är oroväckande i ett land där försäkringar och sociala avgifter skall finnas..
utan dessa avgifter inga försäkringar..
Men ändå finns inget som stiger in och löser krisen för de som drabbas... Jag känner inte igen s politiken... Utan ser en annan komma... Som jag sett förr... i sovjet och den är farlig för ett samhälle...
Nu har ni börjat blanda in en massa politik men det är ju inte bara politiken i Sverige som har betydelse för elpriserna här utan vad de gör i hela Europa då all ehandel går via Nord Pool och det är det dyraste som styr elpriset, vanligt nu den ryska naturgasen och de ska slå igen kärnkraftverk i Tyskland bl.a. Finns inte mycket det går att göra inom Sverige då det funkar så här mer än att möjligen sänka elskatten. Vi säljer ju mer el än vi själva förbrukar utom vissa tider av effektbrist. Om vi bara kunde lagra el när vi har som mest så vi kunde använda den när vi behöver men elbolagen säljer nog hellre då de tjänar mer på det
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Vår räkning kollade jag nu, steg från 530kr för november till 740kr för december, rörligt elpris och i princip bara hushållsel då fjärrvärmen är på annan nota, inte lika svängande heller. Ca4300kwh per år beräknas i el för oss.
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Du bör nog titta på att installera ved som reserv .
 
A
J Jamtstårsa skrev:
Nu har ni börjat blanda in en massa politik men det är ju inte bara politiken i Sverige som har betydelse för elpriserna här utan vad de gör i hela Europa då all ehandel går via Nord Pool och det är det dyraste som styr elpriset, vanligt nu den ryska naturgasen och de ska slå igen kärnkraftverk i Tyskland bl.a. Finns inte mycket det går att göra inom Sverige då det funkar så här mer än att möjligen sänka elskatten. Vi säljer ju mer el än vi själva förbrukar utom vissa tider av effektbrist. Om vi bara kunde lagra el när vi har som mest så vi kunde använda den när vi behöver men elbolagen säljer nog hellre då de tjänar mer på det
Tycker du borde läsa mina inlägg och jämföra. med andras.. jag har ytterst lite politik med i mina inlägg...
Och i de inlägg där det är med så är det svar på andras..
 
A
J Jamtstårsa skrev:
Nu har ni börjat blanda in en massa politik men det är ju inte bara politiken i Sverige som har betydelse för elpriserna här utan vad de gör i hela Europa då all ehandel går via Nord Pool och det är det dyraste som styr elpriset, vanligt nu den ryska naturgasen och de ska slå igen kärnkraftverk i Tyskland bl.a. Finns inte mycket det går att göra inom Sverige då det funkar så här mer än att möjligen sänka elskatten. Vi säljer ju mer el än vi själva förbrukar utom vissa tider av effektbrist. Om vi bara kunde lagra el när vi har som mest så vi kunde använda den när vi behöver men elbolagen säljer nog hellre då de tjänar mer på det
Jodå det går att göra en hel del åt detta inom Sveriges gränser... Men det är ju politiska beslut och åtgärder.. hur vill du diskutera dessa?
 
Bor i elområde 4 i ett hus på 120kvm byggt 1927. I november förbrukade vi 1154 kWh och betalade fakturan på 757kr. Har ett 5-årigt avtal på 49 öre / kWh och det känns idag som mitt livs bästa affär. MEN jag blir inte förvånad om våra styrande politiker snart inför någon reform och "nollställer" alla avtal.

Jag känner en väldig sympati med alla som sitter med skyhöga ellräkningar. Kände likadant när jag för några år sen köpte en dieselbil då jag pendlar 14 mil om dagen. Regeringen uppmuntrade att köpa diesel men kort därefter vände man och nu är det ruggigt dyrt för mig att ta mig till och från jobbet. Hade jag inte haft mitt elavtal vet jag inte hur vi skulle klarat det.

//Peter
 
  • Gilla
McHolm och 3 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Hej!
Oj jag hade förbrukning på 4396kwh och räkning på 3100 kr med fasta nätet totalsumma på 6100 kr bor i hus från 1916 1/2 plans hus på 160kvm+ källare isolerade vind för några år sedan och nydränerat och bytte tak för 3 år sedan. Kör luft vatten system plus installerad täljstenskamin kör fondavtal via telge energi funkat bra då någon sköter inköp av el när priserna ligger lågt alltså ett medelvärde på priset. Har du rörligt avtal?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
A
B Bullebock skrev:
Varför har folk rörligt? Vi hade rörligt i 3 år. Fram tills i somras då vi band innan sossehelvetans plan krasha.

2019 var genomsnitts priset för mig efter total elkonsumtion 12 månader 1,62kr
2020 var genomsnitts priset 2,18kr kilowattimmen. Detta inkl fasta avgifterna.

nu är det bundet till 0,75kr och då vet jag, varje månad kostar det samma ungefär +- 200kr kanske. Ändå envisas folk med rörligt och påstår det är billigare?? Ja kanske förutsatt att du är klistrad vid skärmen och kollar när elen är billig eller diska,duschar,tvättar 2 på natten, men fan inte annars
Du svarar ju dig själv där på slutet inte sant?
många människor är fascinerade av att sitta timtal vid en dator och analysera priser och hoppas att vara en börsmäklare åt sig själva..
Men när verkligheten drar ifrån och bedrar visheten så blir det dyrt..
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Bor i elområde 4 i ett hus på 120kvm byggt 1927. I november förbrukade vi 1154 kWh och betalade fakturan på 757kr. Har ett 5-årigt avtal på 49 öre / kWh och det känns idag som mitt livs bästa affär. MEN jag blir inte förvånad om våra styrande politiker snart inför någon reform och "nollställer" alla avtal.

Jag känner en väldig sympati med alla som sitter med skyhöga ellräkningar. Kände likadant när jag för några år sen köpte en dieselbil då jag pendlar 14 mil om dagen. Regeringen uppmuntrade att köpa diesel men kort därefter vände man och nu är det ruggigt dyrt för mig att ta mig till och från jobbet. Hade jag inte haft mitt elavtal vet jag inte hur vi skulle klarat det.

//Peter
Detta är bra jag har 0.50kw inklusive moms. 3år . Många i Sverige glömmer att det är ens eget ansvar att förhandla om elen .
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.