P pooltok skrev:
Snyggt jobbat, vad är det för typ av pool du ska ha?
Tackar. Långt kvar tills allt är färdigt, men en dag i taget så ska det nog bli bra. Kommer bli en fristående stålväggspool med melerad liner.
 
E EasyCash skrev:
Mät, lyft, väg av, mät igen, lyft, gräv kanal, gräv för markplatta, lyft, väg av, såga och så vidare..

Och jag som tänkte att gräva hålet för hand skulle vara det jobbigaste momentet...

Tre stolpar till plintar tillverkade och en del huvudbry för hur man ska få till det, speciellt då jag vill ha all trall åt samma håll men kommer nog inte bli så för det blir lite för meckigt inser jag.

Någon som har tips på hur man får till räta vinklar för bjälklaget? Har provat många sätt men det "känns" snett på något sätt.

Det som jag tror mest på är egyptisk triangel och att med måttstock mäta 120,160 och 200 för att få en rät vinkel vid fästpunkten MEN när regeln sedan inte är spikrak och dessutom ändrar form så blir det knepigt.

Kryssmätt med murarsnöre men får fel mått trots rät vinkel vid fästpunkterna. Troligen för att man spänner snöret olika hårt, det är ju inte stumt.

Att poolen är rund underlättar inte då det inte finns ett naturligt hörn att ha som nollpunkt.

Tips?
 
Första sektionen trall klar (syns uppe i vänstra hörnet), golvbjälkar nedsänkta i nivå med bärlinor.

Nu kommer en upphöjd del där golvreglar ska stå på bärlinorna. Vad säger forumet om vinkeljärnets vara eller icke vara?

Räcker det med att skråskruva (2 st 8x100 skruv) eller måste man använda vinkeljärn för bättre stabilitet? Kanske vinkeljärn i yttersta delen men skråskruva innanför själva "ramen"?
 
  • Byggprojekt med trall och golvbjälkar, diskussion om fästtekniker med skruvar och vinkeljärn.
E EasyCash skrev:
Någon som har tips på hur man får till räta vinklar för bjälklaget? Har provat många sätt men det "känns" snett på något sätt.

Det som jag tror mest på är egyptisk triangel och att med måttstock mäta 120,160 och 200 för att få en rät vinkel vid fästpunkten MEN när regeln sedan inte är spikrak och dessutom ändrar form så blir det knepigt.

Kryssmätt med murarsnöre men får fel mått trots rät vinkel vid fästpunkterna. Troligen för att man spänner snöret olika hårt, det är ju inte stumt.

Att poolen är rund underlättar inte då det inte finns ett naturligt hörn att ha som nollpunkt.

Tips?

Nattens övning var att märka upp ned krysslaser för att försöka få bärlinor någorlunda rakt. Får se imorgon hur det ser ut.

Ingen som har tips på hur man får det rakt på långa sträckor? Hur mycket diff. är godtagbart?
 
  • En mörk bild som visar röda laserlinjer över en byggarbetsplats för att markera raka linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EasyCash skrev:
Nattens övning var att märka upp ned krysslaser för att försöka få bärlinor någorlunda rakt. Får se imorgon hur det ser ut.

Ingen som har tips på hur man får det rakt på långa sträckor? Hur mycket diff. är godtagbart?
¨
Ett hederligt snöre och skruv på både ytterbalkarna som man spänner upp snöret med brukar man komma långt med. Nyckeln är att spänna snöret hårt. Ser att du skrivit de ovan men skulle de inte bli rakt så är snöret inte spänt tillräckligt. Skulle du vara en sådan där millimeternisse (som känns önödigt för ett tralldäck som ändå rör sig "mkt" i en mätnisses värld) så kan du sätta en vinkelhake när du har spänt upp linan för att verkligen dubbelkolla.
Gällande vinkeljärnen i frågan ovan så hade jag kört i ytterkanten iaf.
 
Imponerande grävning
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
J jkarlberg skrev:
Imponerande grävning
Tackar!
 
Hej!

Hur går det?

Funderar på något liknande och har några frågor

- Hur lägger man dräneringsslangen i hålet, antar erna sidan måste vara högre upp så vattnet rinner mot utloppet ner emot brunnen?

- Vilken brunn köpte du och hur ansluter man dräneringsslangen?

Tack på förhand!
 
D dast skrev:
Hej!

Hur går det?

Funderar på något liknande och har några frågor

- Hur lägger man dräneringsslangen i hålet, antar erna sidan måste vara högre upp så vattnet rinner mot utloppet ner emot brunnen?

- Vilken brunn köpte du och hur ansluter man dräneringsslangen?

Tack på förhand!
Hej och tack för frågan.

Jo men det går bra, kan tipsa om att kolla in min byggtråd på poolforum, där jag ställde ungefär samma frågor .

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17283.0;all

Har en liten bit kvar av trallen runt, sen ska en ram byggas ovanpå det hela.

Men i huvudsak så bestämmer man en punkt i hålet som ska vara högsta punkt. Sen gör man ett fall mot brunnen och kopplar in med en sån T koppling typ.
 
  • Delvis slutförd trallkonstruktion runt en blå rund pool i en trädgård, med arbetsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
matande
  • Laddar…
Hej

Har fastnat lite i projektet, även om andra delar kunnat slutföras har jag en stor grej kvar att färdigställa.

Ramen runt poolen.

Behöver era tips och idéer på hur jag ska göra. Finns 3 kriterier.

1. Ska vara snyggt.
2. Ramen får ej vidröra poolstommen (dvs. stommen ska kunna röra på sig)
3. Det finns en nivåskillnad att ta hänsyn till.

Bifogat två bilder på olika koncept och vill ha mer inspiration ✨

PS. Det känns skönt att grävningen är förbi sen lång tid tillbaka
 
  • Obyggd träram runt en ovanmarkspool med synlig nivåskillnad och varningsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck vid poolkant med synlig ram och nivåskillnad, inkluderar varningsskylt "NO DIVING SHALLOW WATER".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EasyCash skrev:
Hej

Har fastnat lite i projektet, även om andra delar kunnat slutföras har jag en stor grej kvar att färdigställa.

Ramen runt poolen.

Behöver era tips och idéer på hur jag ska göra. Finns 3 kriterier.

1. Ska vara snyggt.
2. Ramen får ej vidröra poolstommen (dvs. stommen ska kunna röra på sig)
3. Det finns en nivåskillnad att ta hänsyn till.

Bifogat två bilder på olika koncept och vill ha mer inspiration ✨

PS. Det känns skönt att grävningen är förbi sen lång tid tillbaka

Ja då var det dags att ta fram sågen och skruvdragaren snart, ingen som har idéer på detta?
 
Känns som att det är lite sent att fundera på hur anslutningen ska göras då du redan lagt trallen...
Annars hade väl en sarg med en kanske 145x45 längs med poolens plastkant funkat ?
men, den kräver kanske ( apropå att det är sent att...) att du har stödreglar så att du både kan lägga sarg och skruva trallen. De två nivåerna tror jag löser sig om du kommer till skott med hur du skall ansluta där trallen går kant i kant med plasten.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Känns som att det är lite sent att fundera på hur anslutningen ska göras då du redan lagt trallen...
Annars hade väl en sarg med en kanske 145x45 längs med poolens plastkant funkat ?
men, den kräver kanske ( apropå att det är sent att...) att du har stödreglar så att du både kan lägga sarg och skruva trallen. De två nivåerna tror jag löser sig om du kommer till skott med hur du skall ansluta där trallen går kant i kant med plasten.
Fick lite idéer idag efter ännu mer nätsurfande
Se bilder.

Den övre delen tänker jag tre 34x145 per "sektion" som skruvas fast med typ 6x90 skruvar. Ovanpå dessa, fast vända 90 grader läggs själva "ramen", också där 34x145.

Nedre delen tänker jag några typ av stöd som är förankrade med vinkeljärn i befintligt trall. På detta stöd skruvas längre/kraftigare vinkelbeslag som extra stöttning, hittade dessa:

https://www.amazon.se/Gedotec-Tungl...&pd_rd_wg=dDdWI&pd_rd_i=B00JFNH632&psc=1&th=1

På stödet skruvas 34x145 i två lager, där den ena utgör enbart "skruvregel".

Borde hålla tycker jag ändå.
Ska se om jag kan prototypa fram något för o testa först.
 
  • Skiss av byggprojekt med träreglar och vinkelbeslag som illustrerar konstruktionens uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av cirkulärt trädäck med gula markeringar för sektioner och bruna stöd, planeringsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorskapad illustration av träbjälkar som stöds av vinkeljärnförstärkta stöd på en trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du kan testa helt utan dessa vinkeljärn / metallkonsoler. 3-4 st 34x145 som bara har ~150 mm ? överhäng har nog tillräcklig styvhet.
Om du har tillräckligt tätt mellan underlagen och dessa står i vinkel relativt varandra så binder de ihop så att de tar sidokrafterna och du kan skippa vinkeljärnen.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Jag tror du kan testa helt utan dessa vinkeljärn / metallkonsoler. 3-4 st 34x145 som bara har ~150 mm ? överhäng har nog tillräcklig styvhet.
Om du har tillräckligt tätt mellan underlagen och dessa står i vinkel relativt varandra så binder de ihop så att de tar sidokrafterna och du kan skippa vinkeljärnen.
Tänker du på vinklarna mot befintlig trall eller de som jag tänkt ha som eventuellt stöd för trallen?

Jag har ingen uppfattning om hur stort överhäng en 34x145 trallbräda kan ha utan att svikta alldeles för mycket... Självklart påverkas det olika om det är ett barn på 30 kg kontra vuxen på 130 kg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.