A Anders_Nilsson skrev:
Typexemplet är att Anders ärver pappas företag och driver det vidare med kompetens så att pmd kan fortsätta arbeta vid bandet och bli utsugen av ortens kapitalägande familj, de bespottade Malmgrenarna.

Alltså, den här synen med den oduglige, lätt försupne, telningen som ärver ett Joakim von Ankavalv med guldpengar är förlegad. Ofta handlar det om att ett familjeföretag går i arv.

I de fall det rör stora kontantsummor kan man kanske protestera men oftast handlar det om ett familjeföretag.
Så är det nog i vissa fall, i andra fall får arvtagarna pengar man lever upp.

Min poäng är att den som får en bunt pengar som den lever upp men inte jobbar inte är bättre än den som får bidrag från samhället.

Givetvis är den som driver vidare företaget inte en parasit i den bemärkelsen, om denne är en parasit för han har lågt betalda anställda vid ett löpande band är en annan sak.

Jag menar på intet sätt att vi ska ta bort möjligheten att ärva sina föräldrar, det kommer bara leda till att föräldrarna transfererar sin förmögenhet på andra sätt. De som blir drabbade då är de som inte har nån förmögenhet utan bara lite sparpengar som då konfiskeras. Så funkade arvs och gåvoskatten tidigare. De rika köpte konst eller aktier och gav bort utan skatt, jag har för mig samma sak kunde tillämpas för förmögenhetsskatt. Jag har tyvärr själv inte åtnjutit denna typ av skatteplanering då jag helt enkelt inte fått några kapitalgåvor av mina föräldrar, men jag har några bekanta som berättat om hur detta gjordes back then. Och de jag känner som fått eller ärvt pengar har inte blivit parasiter. Kanske fick de för lite pengar för att det skulle vara en option, eller var det helt enkelt inte deras natur...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har Bingat men ser inget om detta på någon myndighetssida. Sedan ser jag inget krav på uppkoppling. Det skall gå att mäta och debitera men detta kan man göra med en enkel display.

Förhoppningsvis handlar det bara om att man vill att du t ex skall vara förberedd på att sälja el själv från dina solceller. Men strunt samma, man kan ju köpa den billigaste boxen man hittar och strunta i bidraget alternativt bara sätta upp ett CEE utanför garaget. Skatteverket lär inte kunns skönstaxera dig för ett CEE. Gäller bara att bilen inte har stöd för att rapportera dig till Skatteverket hur mycket du laddat så de kan samköra alla dataregister.

Känner att jag bör smälla upp solceller med ett dolt batteri fortast möjligt när jag får mitt nästa hus så man kommer undan. Eller kanske kommer patruller och sätter gevärskollen i ryggen på de som inte bygger om till total övervakning.
Jag läste om detta innan jag valde box, kanske var det boxsäljarna som skrev detta för att få sälja boxar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Beror ju på kontraktet och garantin. Dagens Dacia erbjuder service- och garantikontrakt upp till 5 år. Sedan får väl bilen betraktas som avskriven.

Men jag hoppas även på kineserna och att de skall ta in riktiga skitbilar för att pressa marknaden.
Ja fast vad är det värt om bilen är skit? De får jag känner som vågat köpa nya dacior har sålt de inom 2 år, de gick inte att äga skiten då det ständigt var något.

Jag hoppas att vi inte får in kinabilar alls. Det landet skall hållas hårt i tyglarna nu.
 
P pmd skrev:
Man måste deklarera även inkomst av kapital så vitt jag minns, så jag förstår inte riktigt hur han kunde bli misstänkt för nolltaxering.

(Nolltaxering är f.ö. inte ett brott, utan det som eventuellt kan vara ett brott är den underliggande orsaken till nolltaxeringen).
Han tog ut för lite utdelning antar jag för vad Skatteverket tycker är skälig. Jag sitter inte på alla detaljer :)

Har du också vänt på dygnet?
 
P pmd skrev:
Nej. Trump är narcissist och tror därför att han vet allt om allting. Då märks det rätt tydligt när han uttalar sig om sånt som han inte har en susning om (klorin mot covid-19, t.ex.). Han är också populist av högsta graden och anpassar sin retorik efter vad han tror att hans väljabas vill höra.
...
Trump har en ekonomexamen från Wharton School (en del av University of Pennsylvania som är ett toppuniversitet).
Jo, han kan ha nån annan diagnos som gör att han agerar som en idiot. Det är nog troligt.

Frågan är hur bra han lyckades, men visst, han är nog som du säger inte byfåne, mer skruvad på annat sätt...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det handlar om transfereringar i samtliga fall.

Alla bidrag och avdrag borde avskaffas.
Japp det skrev jag också ;) bort med alla bidrag och avdrag och sänk skatten
 
P pmd skrev:
Hur gagnar man samhället genom att ärva pengar?
Som sagt de flesta sitter inte på sofflocket med miljonerna de konsumerar (moms, arbetstillfällen) då återinvesterar på ett antal olika sett osv

Jag förstår att det finns ett inärvt hat i Sverige mot gammalt kapital. Jante och allt det där. Men att de skulle vara sämre för samhället än bidragstagare är skrattretande.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja fast vad är det värt om bilen är skit? De får jag känner som vågat köpa nya dacior har sålt de inom 2 år, de gick inte att äga skiten då det ständigt var något.

Jag hoppas att vi inte får in kinabilar alls. Det landet skall hållas hårt i tyglarna nu.
Idag har Renault 5 års garanti och Dacia 3 år. Vi får väl se vad det blir på Spring. Jag hoppas det kan bli den nya folkvagnen, jag ser framför meig hur E6 runt Göteborg fylls av armador med Spring som ligger och susar fram i 80 km/h medans Teslorna hysteriska av ilska tutar och försöker köra om.:rofl:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som sagt de flesta sitter inte på sofflocket med miljonerna de konsumerar (moms, arbetstillfällen) då återinvesterar på ett antal olika sett osv

Jag förstår att det finns ett inärvt hat i Sverige mot gammalt kapital. Jante och allt det där. Men att de skulle vara sämre för samhället än bidragstagare är skrattretande.
Får jag fråga hur ofta du går runt på Östermalm i frack, med monokel och en cigarr i handen medan du gör diverse uttalanden om de mindre bemedlade?:rofl:

Det är väl den bilden av kapitalägare som lever kvsr sedan 1970-talet. Jag kommer fortfarande ihåg KPML(r)s valaffischer. De hade ju ett fäste här i Göteborg.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Idag har Renault 5 års garanti och Dacia 3 år. Vi får väl se vad det blir på Spring. Jag hoppas det kan bli den nya folkvagnen, jag ser framför meig hur E6 runt Göteborg fylls av armador med Spring som ligger och susar fram i 80 km/h medans Teslorna hysteriska av ilska tutar och försöker köra om.:rofl:
Jag hade en renault megane -10 som förra bil, den var ju bättre än alla bilar jag haft, då har jag nästan haft de flesta märken.
Men dacia är som saab var för cadillac.
Ett bihang de testa sig fram på och sen la ner skiten.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja fast vad är det värt om bilen är skit? De får jag känner som vågat köpa nya dacior har sålt de inom 2 år, de gick inte att äga skiten då det ständigt var något.
Jag har haft en ny dacia i 5 år/22 000 mil. Det är nog den bil med minst problem jag har haft. Förutom vanligt slitage så bytte jag generator och bakfjädrar (en gick av när vi flyttade).
Rent tekniskt är det ju samma sak som Nissan/Renault eller Mercedes med för den delen...

Dock verkar den ha drabbats av programmerad celldöd vid 22 000 mil, så jag skyndade mig att sälja den när flera fel dök upp samtidigt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Han var ju inte lika mycket för att radera historien genom att ta bort statyer m.m.
De har ju flyttat Francos grav, kan man inte byta tillbaka namnet på gamla Tunnelgatan nu?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De har ju flyttat Francos grav, kan man inte byta tillbaka namnet på gamla Tunnelgatan nu?
Byta till vad? / Från vad?
 
skoge skoge skrev:
Byta till vad? / Från vad?
Byta tillbaka namnet till Tunnelgatan från korsningen Sveavägen till Norra bantorget
 
D
P pmd skrev:
Jag tror att du har rätt. Det finns ingen kvantitativ redovisning av utbildningsnivåer. Lite synd. Det är ju viss skillnad på en examen i genusvetenskap och en i partikelfysik.

Här är rätt länk, f.ö.
[länk]
Det är självklart så men en sak tycker jag (som arbetsgivare) att alla kvalifierade utbildningar har gemensamt och det är förmågan att tänka vetenskapligt och evidensbaserat, jag tror det är mest det som spelar in.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.