A
gubbens granne hade pellets anläggning..
Det bara krånglade... Så därför är gubben allergisk emot sådant...
men ändå lite för stolt för att ta emot min hjälp med ved maskin... Han ska hålla på med sin vedklipp... trots att min kap och klyv är 3 gånger så snabb...
Jag sa vi kunde köra båda till våren... Då blev han nöjd... För sonen vägrade hjälpa till..
 
Maskintok skrev:
Jag sa vi kunde köra båda till våren... Då blev han nöjd... För sonen vägrade hjälpa till..
En sådan son, borde han ge en spark i baken!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hoppas verkligen att sonen åtminstone flyttat hemifrån? För inte sitter han och spelar i samma hus?!
Nån borde skälla ut sonen efter noter tycker jag. En sån latmask!
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hoppas verkligen att sonen åtminstone flyttat hemifrån? För inte sitter han och spelar i samma hus?!
Nån borde skälla ut sonen efter noter tycker jag. En sån latmask!
Jo han bor på övervåningen...
Och jodå.. han har inte gjort ett handtag i hela sitt liv... jo det var nära idag när han kallade far sin för gubbjävel...

Fick en förklaring sedan..

tydligen så hade elen gått och sonen varken kunde spela eller ha varmt...
buhu... va tråkigt då..
gubben klarade inte av att släpa sig ut klockan 22.30 och börja leta felet... Utan tog det imorse innan jag kom dit.. :seenoevil:

Jag ringde svärfar.. Som kommer dit imorgon och byter ut lite grejer.. samt skulle flytta proppskåpet... Så Karln slipper stamla runt i mörkret i ladugården...
 
Det låter ju som att sonen inte är riktigt normal. Då kanske man inte heller ska döma honom efter vanliga måttstockar, utan mer beklaga hans situation också.

Jag säger inte att det är så (därom vet jag inget), jag påminner bara om att alla inte är förmögna att ta hand om sig själva och/eller ta ansvar.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter ju som att sonen inte är riktigt normal. Då kanske man inte heller ska döma honom efter vanliga måttstockar, utan mer beklaga hans situation också.

Jag säger inte att det är så (därom vet jag inget), jag påminner bara om att alla inte är förmögna att ta hand om sig själva och/eller ta ansvar.
han har klarat av detta förr..
samt vill han slippa frysa, så får han dra sitt strå till stacken.
Annars så får han flytta..
Inget större fel på honom... bortskämd och lat.. äter inte maten hemma utan åker 2.5 mil enkel resa för att äta på max...
 
  • Wow
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
A
jag ska vara lite rättvis..

Här är det så här..

mina barn får hjälpa till med veden om de vill.. Vilket de nästan alltid vill..
Det är jag som säger ifrån vid för låga kallgrader.. Och när jag måste klyva..
Men som vi har lagt upp det nu så är det var annan vecka med klyvd ved som endast är till att tända med... resterande som är ca varannan dag så är det klumpar som gäller..
Och vid dessa tillfällen är 2 barn med minst..
vid klyvet är alla med...
De behöver inte göra mer än de vill men lastar oftast lika mycket som jag gör.. (y)

Så till denne herre..

han kapar ingen ved, han eldar ingen ved, han köper ingen ved, han betalar inte för el.
vatten avlopp.. Eller bensinen, bilen han kör...
Då han ingen inkomst har..
Hade han varit lite efter på något sätt hade han haft iallafall en inkomst... dock låg, här finns inget.. (saken är utredd redan sedan flera år).

allt han gör är att spela på datorn och åker bil.. han vill ha jordvärme och sälja alla maskiner på gården för att kunna köpa sig en annan bil. (jo då jag hörde honom för flera år sedan..)

Hade han försökt så hade jag inte sagt något men här är han en stor stoppkloss...
 
Åsa Lund
En bortskämd jättebebis helt enkelt.
Mamman som styr i hemmet och skämmer bort slyngeln. Pappan är överdrivet snäll och hjälper mamman med allt utan protest.
Tragiskt!

Heja dig som involverar dina barn i jobbet hemma!
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Heja dig som involverar dina barn i jobbet hemma!
Ja det är ju den bästa uppväxten man kan ge.

Hade "indirekt" samma, var nästan mer hos morföräldrarna när jag växte upp...
Var perfekt då man fick hjälpa till med annat än hemma
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En bortskämd jättebebis helt enkelt.
Mamman som styr i hemmet och skämmer bort slyngeln. Pappan är överdrivet snäll och hjälper mamman med allt utan protest.
Tragiskt!

Heja dig som involverar dina barn i jobbet hemma!
se där ja.. behövde inte ens nämna så slog du hammaren på spiken(y)

tackar för det.

grunden till att barn får lära sig ta ansvar och förstå hur saker hänger ihop är att vara med.

Jag har visat vad som händer om man leker med yxa... såg..
Och eld... pappa hade inga ögonbryn i någon månad..:crysmile: men ingen rör varken tändare eller stickor...
Jag har visat genom att ge dem en faktura för el... De har inte velat betala och pappa stängde av strömmen... samt vred av värmen ;)hårt?
njä under kontrollerade former så kan man visa att ansvar och respekt är a och o...

Så skulle någon av mina barn säga gubbjävel till mig så skulle jag bara behöva fråga om värme och el är gratis...
gubbe kan jag vara men en jävel fixar inte mat, vatten, kläder, leksaker, värme mm..
Den skiter i allt....
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ja det är ju den bästa uppväxten man kan ge.

Hade "indirekt" samma, var nästan mer hos morföräldrarna när jag växte upp...
Var perfekt då man fick hjälpa till med annat än hemma
Jajemän också fick du rätt grund i livet(y)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att tänka på vilken skillnad var mot nu...

Man var med i lagårn, man fick hjälpa till när det skulle slaktas gris...

Idag skulle nog folk bli förfärade över uppväxten man hade
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Jag kan inte låta bli att tänka på vilken skillnad var mot nu...

Man var med i lagårn, man fick hjälpa till när det skulle slaktas gris...

Idag skulle nog folk bli förfärade över uppväxten man hade
Jo men så är det.
Vart efter tiderna har blivit moderna så ska även människan vara det..
Och alla ska ha allt men inte jobba för det eller ens svettas..

Jag ser min handklyvning av ved som min dagliga dos av trevnad.. (motion säger en del.. Men jag hatar ordet.. lika så träning)

tar mig ca 20 min att hugga upp dagens ved behov och en timme att fixa morgondagens om jag måste jobba borta.

Men många avsätter ju inte ens en 30 min för att klippa gräset... Utan ska ha robot..
Varför då?
Vad är så viktigt att man glömmer den inre friden i att jobba med kroppen en stund och använda skallen till att tänka lugnt med..

slakten.. Ja då trivs man..
När djuret är urdraget och flått..
När man sedan ser maten framför sig.. Bara väntan till styckning kvar..
känslan över sin egna mat är oerhörd..
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
galento
Var i skogen idag och det var en kanondag med sol och mestadels barmark ,
det var gött att få svettas lite :crysmile: Men det var också gött att ha mobilen med
internet hemma , ska man följa en del grejer på nätet så tar det en massa tid
som kan användas till annat . Är frugan hemma så ligger telefonen inne för det
mesta när man är ute och grejar med nåt.

När man växte upp fanns ju inte mobiler , datorer , internet , videospelare eller
dylikt utan vi fick hitta på saker själva. Det var ju t.o.m vänstertrafik :surprised: :crysmile:
 
  • Gilla
skoge och 2 till
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Var i skogen idag och det var en kanondag med sol och mestadels barmark ,
det var gött att få svettas lite :crysmile: Men det var också gött att ha mobilen med
internet hemma , ska man följa en del grejer på nätet så tar det en massa tid
som kan användas till annat . Är frugan hemma så ligger telefonen inne för det
mesta när man är ute och grejar med nåt.

När man växte upp fanns ju inte mobiler , datorer , internet , videospelare eller
dylikt utan vi fick hitta på saker själva. Det var ju t.o.m vänstertrafik :surprised: :crysmile:
Jag har haft 17 minus konstant idag..
Så mobilen fick vara min vän medans frugan hade migrän...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.