pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Har du själv bundit på 50 år eller när blir du själv omyndigförklarad? Om ett år? Tre? Din tid kommer. Lika dumt uttalande som Magdalena Anderssons.

Flera elbolag har dessutom slutat erbjuda fastpris. I Storbritannien har en tredjedel av alla energibolag (el + gas är vanligt) gått i konkurs i år pga fastprisavtal. Jag antar att alla de miljoner människor som hade fastprisavtal men inte längre har det nu pga konkurserna också är korkade.

Verkligheten är att de gröna i Europa och Californien pissat på energiproduktionen. Ideologi framför kunskap.
 
  • Gilla
baal och 13 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du har uppenbarligen inte koll på energiläget.

Sverige har el så det räcker men exporterar.
Ärligt så har jag inte jättekoll, men förstått att de är under ”topparna” Sverige har problem med försörjningen. Tycker de är idiotiskt att stänga ner kärnkraftsverk när de hade löst problemen med eltillgången samt bortfallet av el när de ska transporteras långa sträckor. Tycker de är än mer idiotiskt att placera stora vindkraftsparker här i norr när elen behövs i södra Sverige…
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Villa (tegel/betong kåk) på ca. 240 kvm, bergvärme med vattenburen golvvärme; 2 914,91 kWh à 183,79 öre/kWh (medel, rörligt via Tibber) så 6735 kr för elen + 2474,16 kr för överföring (Ellevio) = 9209.16 kr för december!

Jag har ny lämnat in flytt till Jämtkraft från Tibber... Skrev redan i en annan tråd här:

"Nu har jag då skickat in för byte av elbolag till Jämtkraft, det egentligen av två orsaker, huvudorsaken är att de "lagrar" min solel som jag överproducerar på sommaren (april-oktober) och sen pytsar de ut de kWh under november-mars då jag får tillbaka dem "gratis" (elnätsavgift tillkommer förstås). Det torde bli en mycket bättre affär än att få några tiotals ören när jag säljer överskottet direkt på sommaren via Tibber...

Den andra orsaken är deras "Jämtpris" som verkar vara en rätt smart variant som kapar de värsta topparna (men kan också kapa "dipparna"). Man låser sig på 3 månader i gången men man kan byta mellan rörlig/jämtkraft så ofta man vill (med tre månader fördröjning när man ligger på "Jämtpris" då).

Så, jag är fortfarande glad över Tibber och tycker att de gör ett kanon jobb men nu får dessvärre ekonomin styra..."
 
V
Hej

Satt och kollade lite på byggahus utan konto och såg då denna tråd.

Otroligt intressant så jag skapade ett konto.

Anser självklart att nivåerna idag är helt orimliga.

Gick själv emot strömmen och låste till 3 år under december månad förra året till ett pris av 59 öre kWh (73 inkl moms) hos vattenfall.

Gjorde en impuls flytt via vattenfalls hemsida, dagarna efter hade vattenfall höjt priset för 3 år till 112 nivån.

Jag tror inte på en horribel nedgång utan att de kanske kan gå ner men absolut inte till 2021 billiga nivå.

Område : SE3

128 kvadrat boyta
40 kvadrat biarea
Bergvärme 9kw ivt
Spabad på trädäcket
(Slösaktiga döttrar :) )
 
Redigerat:
Vindkraft borde byggas på västkusten där det blåser men såg i nåt program att folk inte vill ha snurrorna där
De norrländska parkerna producerar inte mycket nu på vintern då det knappt blåser och de blir belagda med is på vingarna=obalans
 
N
pellefant pellefant skrev:
Även om du binder i nov/dec är inte elpriset så extremhögt.
Lill72 Lill72 skrev:
Tyvärr så hjälper det inte alltid med bundna priser för så småningom går avtalet ut och det är dags att binda igen.
[bild]
Jösses vilken skillnad det blivit i pris på några månader. Jag tecknade femårsavtal (som de inte ens verkar erbjuda nu) hos EON i mitten på oktober med start den 1/3. Pris: 60,5 öre inkl. moms. SE3 kanske skall tilläggas.
 
N Nalleman64 skrev:
Jösses vilken skillnad det blivit i pris på några månader. Jag tecknade femårsavtal (som de inte ens verkar erbjuda nu) hos EON i mitten på oktober med start den 1/3. Pris: 60,5 öre inkl. moms. SE3 kanske skall tilläggas.
Grattis! (tror jag är på sin plats för den!) :cool:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D dht skrev:
[länk]

Vadå marknad? Kom igen nu och sluta tramsa. Elen är väl ett väldigt bra exempel på en avreglering som inte borde ha gjorts och borde rullas tillbaka omgående. Att man ens behöver nätområden säger väl en del om "marknaden". Och för att inte tala om själva elnätet. Hur stor är sannolikheten att man kommer att gräva ner nya kablar till huset för att få någon form av konkurrens?

Frågan är väl vem som egentligen är ansvarig och borde avgå. Är det Maud nu igen?
Enläten är reglerade monopol, som nog alla är överens om att inte fungerar helt bra. Men elmarknaden har jag svårt att se en bättre lösning på.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Ursäkta men varför uttalar du dig ens?
Du uppfattas bara som att du vill skryta med din extremt låga förbrukning.
Det är väl självklart att din elräkning kommer bli låg, oavsett om du har ett fastavtal eller ej.

Oerhört provocerande att människor som sitter med under 1000 ja nästan även 1500 kWh/månad ens uttalar sig i detta ämne.

Det blir bara skryt och en massa nedlåtande kommentarer emot oss som har en dyr verklighet att möta.

TS undrade om det är rimligt med 16000:- i elräkning för en månad.
Jag tror TS är rätt ointresserad av att höra om era låga kostnader och hur duktiga (jag skulle även kalla det en hel del tur) ni är med era fasta lågkostnadsavtal ni tecknat på mer eller mindre lång tid.

Diskussionen handlar om rimligheten i dessa extremt höga elräkningar.
Det är ett forum, alla får diskutera. Ditt inlägg är inte direkt ontopic heller, som bara häver ur dig skit. Jag har inget fast avtal, jag har rörligt, därför måste jag försöka minska min förbrukning vilket jag har gjort med dom medel jag kan. Alla kan försöka minska sin förbrukning på olika sätt.
Givetvis är det inte rimligt med så här höga elräkningar, men när elpriset är skyhögt kan man se över vad man förbrukar och försöka snåla in. I mitt fall har jag turen att kunna välja värmekälla, men det finns givetvis annat att göra också.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Vi förbrukade 3200 kw i november-december. Fast pris på 64 öre som vi band i höstas. Enplansvilla byggd 2015, frånluftspump, 126 kvm. Om precis en månad kommer 39 solpaneler monteras.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
1000 kw 3700:- SE4 Malmö
 
K Korsfarare skrev:
Vi förbrukade 3200 kw i november-december. Fast pris på 64 öre som vi band i höstas. Enplansvilla byggd 2015, frånluftspump, 126 kvm. Om precis en månad kommer 39 solpaneler monteras.
Låter fint de.
 
EddieHansson
D Daniel 109 skrev:
Enläten är reglerade monopol, som nog alla är överens om att inte fungerar helt bra. Men elmarknaden har jag svårt att se en bättre lösning på.
Man kan driva elförsörjningen kommunalt eller länsmässigt med statligt regelverk i botten. Många sådana lösningar finns ju redan. Tex vatten och avlopp, sophämtning, osv. Där är det ju självkostnadspris som driver verksamheten. Man kan låta andra aktörer vara med också, likt man gör inom vård och skola och färdtjänst. Så visst finns det lösningar som skulle vara bättre än att vi har en elbörs där vår nationella trygghet och stabilitet säljs bort till högstbjudande så att vi hamnar i stark beroendeställning till oliksinnad tredje part.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gotag och 2 till
  • Laddar…
K Keski11 skrev:
Ärligt så har jag inte jättekoll, men förstått att de är under ”topparna” Sverige har problem med försörjningen. Tycker de är idiotiskt att stänga ner kärnkraftsverk när de hade löst problemen med eltillgången samt bortfallet av el när de ska transporteras långa sträckor. Tycker de är än mer idiotiskt att placera stora vindkraftsparker här i norr när elen behövs i södra Sverige…
Vi kunde ju fått behålla vårt Barsebäck här i Skåne.
 
  • Gilla
GlennB och 8 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jösses vilken skillnad det blivit i pris på några månader. Jag tecknade femårsavtal (som de inte ens verkar erbjuda nu) hos EON i mitten på oktober med start den 1/3. Pris: 60,5 öre inkl. moms. SE3 kanske skall tilläggas.
Grattis! Önskar jag gjort detsamma.
 
  • Gilla
Frisse50 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.