FG FG skrev:
I England gick flera elbolag i konkurs efter att elpriserna skenade och man hade för stor andel kunder med fasta elprisavtal. Naturligtvis kommer elbolagen se till att ha rejäla marginaler på sina avtal framöver om vi nu ska ha den här typen av oberäknelig elförsörjning. En del företag kommer nog sluta med fasta avtal om det fortsätter så här.
Precis! Det där har jag också tänkt på! Elbolagen går just nu back på alla kunder med bra fasta avtal.
 
M Myckling skrev:
Man får ju tycka olika men jag subventionerar hellre el under en begränsad period för att hjälpa de som har det tufft med fakturorna nu utifrån de extrema priserna än att jag subventionerar ränteavdrag de som lånar 10 Mkr för att köpa en bostad. Jag tycker det är mer synd om de första. Det är ju inte som Daniel109 tycks tro att det frigörs likvida medel varje månad att betala för den som har låg inkomst men råkar äga ett hus med högt värde. Storlånaren kommer ju också att få mer subvention i takt med en eventuell högre räntenivå.
Jag tycker el ska bli statligt igen, alla ska betala lika mycket oavsett var man bor.
Allt snack om att konkurrens är bra för att det ska bli billigare och generera till fler uppfinningar tycker jag inte stämmer alls, bara en massa uppstickare som vill tjäna snabba pengar utan ansvar och vinster som hamnar utomlands. Och nu pratas det om privatägda kärnkraftverk :worried:
 
  • Gilla
Tågråttan och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och vad blir bättre av att elen plötsligt kostar 4ggr mer är normalt? Möjligtvis att några inte har råd att köpa något annat för pengarna och därför avstår konsumtion, men då det mesta hamnar i statens kassakista så lär de sätta sprätt på pengarna och det skapar CO2 utsläpp.

Det är rent trams att tro att elpriserna har något som helst med miljö att göra.
I och för sig det är bra för miljön om konsumtionen minskas drastiskt! Men dåligt för sveriges BNP. Och blir det riktigt illa kan det leda till svält på sikt och Sverige blir ett U-land. Bönderna kommer att klara sig bäst.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Fy det är helt galet! Jag flyttade till en 2 rums bostadsrätt förra året i somras, märkte från oktober att elen gick från 100kwh till 450kwh i december, fick en fullständig chock och började felsöka i lgh. Till min förvåning så sitter det ett 500watts element som värmer tilluften i lägenhetens centralventilation. Stängde av den omedelbart.

Och nää, 1250kr är ju inte svin mycket för en elräkning, men för 450kwh så är det det. Och jag som har en förbrukning på vanligtvis 100kwh så är det inte roligt..
 
https://timbro.se/ekonomi/marknadsekonomi-pa-elmarknaden/

Vadå marknad? Kom igen nu och sluta tramsa. Elen är väl ett väldigt bra exempel på en avreglering som inte borde ha gjorts och borde rullas tillbaka omgående. Att man ens behöver nätområden säger väl en del om "marknaden". Och för att inte tala om själva elnätet. Hur stor är sannolikheten att man kommer att gräva ner nya kablar till huset för att få någon form av konkurrens?

Frågan är väl vem som egentligen är ansvarig och borde avgå. Är det Maud nu igen?
 
  • Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh
Förbrukningen densamma. KWh mer än dubbla priset!


Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
 
J Jeppson skrev:
Med den energipolitik som bedrivs, inte minst av Bolund och MP så lär vi få vänja oss vid höga energikostnader. Och när ytterligare reaktorer ska stängas lär de öka ännu mer.

Frågan är hur solceller och vindkraft ska kunna ersätta energibehovet idag och prognosen om 10 år är att vi fördubblar elanvändningen..
Nä, enbart solceller och vindkraft kommer inte räcka.
Primärt handlar det väl om omvärldsfaktorer?
  • Tyskland stänger ned kärnkraftverk.
  • Putin höjer priserna på gas för att visa vem som bestämmer.
  • EU lägger om från kol/olja till klimatvänligare elproduktion.
  • Sverige bygger ut mer kapacitet att sälja till andra länder så det skapas en elmarknad som är större än tidigare, dvs export av el.
Så det blir väl stökigt de närmaste åren. Anar att elproducenterna inte såg ex gaspriser höjas pga Putin, då flera gasbolag har gått i konkurs i ex UK.

Men vad vet jag, jag är en enkel lort.
 
  • Gilla
baal och 6 till
  • Laddar…
Vara miljövänlig kostar åk inte fossilt. Köp elbil. Hur fan ska folk ha råd med det när man knappt har råd o ha varmt om rumpan? Usch fy tvi
 
Förbrukat 3600 kWh i december. Zon 4.

Villa 1,5 plan 140 m2 + källare 1942. Luft/luft + elradiatorer, 22 grader inne.

Elräkning 4200 kr. Men funderar på att byta till rörligt då det ”alltid blir billigare”.
 
  • Gilla
  • Arg
Uppner och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
F Fågelboo skrev:
Vi bor i ett 20-talshus på 135 + 108 med renoverade originalfönster, ingen tilläggsisolering och gamla garagedörrar. Vår förbrukning hamnade på 4400 kWh. Räkningen hamnade på 4700 kr hos Fortum (nät tillkommer). Vi har rörligt avtal så det kändes som vi kom rätt lindrigt undan ändå?!
Allt beror på var ni bor, men enligt nya debiteringsmodellen sedan något år tillbaka så hamnar alla skatter och avgifter även från elförbrukningen på nätfakturan. Det märks särskilt när man har olika nät- och elleverantörer. Min näträkning brukar därför vara minst dubbelt så stor som själva elen. Men detta är ni säkert medvetna om eftersom det inte är något nytt. Om inte har ni nog inte kommit särskilt lindrigt undan och totala kostnaden (inkl nät) kan hamna på 15 000+ innan staten fått konfiskera sin del.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte... Har man så små marginaler måste man ju ha fast pris...
Det kan ju även vara så att man har haft bundet i tre år som löpte ut i november, så var det för oss iaf... Det går ju liksom inte att binda om det just nu.
 
  • Gilla
BellaF och 3 till
  • Laddar…
K kstenstrom skrev:
Ja helt sjukt, fick idag min räkning för sista kvartalet och nu är jag 12.500:- fattigare
Bor i en enplans villa 120 kvm byggt 92 med luft/luft värme. Samma period förra året knappt 4.200:-

Orimligt i mina ögon är rådande situation!
Så går det när man ska spara pengar och ha rörligt avtal. Jag betalar ungefär samma som förra året.
 
  • Gilla
Lyckyman77
  • Laddar…
Haft bundet i flera år. Så skönt.
 
MultiMan
Anna1an Anna1an skrev:
Det är väl sällan så enkelt. Kan ju vara högt belånade men med fantastisk inkomst de är väl inte så hårt drabbade heller?…

Men många blir stenhårt drabbade och ytterligare om räntorna går upp, då blir det kris.
Pga flera olika faktorer är redan inflationstrycket högt på många håll (IKEA höjer t ex alla priser globalt med 10% nu), så räntorna kommer att gå upp, men troligen med viss fördröjning. Hur mycket återstår att se. Jag spår nivå på minst 3% 2024, men det kan bli mycket värre än så med tanke på krigsrisker, valutor som svajar, riksbanker som tryckt för mycket pengar osv.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.