Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
T Texan skrev:
Har du källa på det? I Sverige har man alltså inte utrett mer än drygt 14% av alla inkomna biverkningsrapporter!
Har du läst sammanställningen av rapporterade biverkningar hos Läkemedelsverket?

Har du kunskap om hur biverkningar rapporteras?

Det har jag.

En överväldigande stor andel antalsmässigt består av biverkningar som kan förväntas av vilken vaccinering som helst. T.ex. "sjukdomskänsla", eller "feber".

Vilka biverkningar är det du saknar utredning av? Det vore intressant att ta del av en lista på de outredda biverkningar som du oroar dig över och deras antal per rapporterad biverkning.

Ser du det som meningsfullt att utreda varje fall av upplevd "sjukdomskänsla"?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är helt och hållet era egna val, och jag hoppas verkligen att besluten är fattade på saklig och välinformerad grund, efter att noga ha vägt fördelar mot nackdelar.
Ja, det är inte lätt att veta vilket beslut som fungerar för sin omgivning och sig själv.
 
P pjkw skrev:
Hur tänker du då? TBE verkar drabba 250-350 personer per år, mindre än hälften av dessa får bestående men, hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
Jag har tagit tre sprutor, och anser att alla borde vaccinera sig, men, ditt påstående att 14 000 i Sverige har dött av Covid-19 stämmer inte alls.
14 000 som hade Covid-!9 har dött, men absolut inte alla dessa dog av Covod-19.
En mindre del har dött av C-19, men den absoluta merparten som dog med C-19 hade annan dödsorsak, såsom: ålderssvaghet eller/och multipla bakomliggande sjukdomar, t.ex. hjärtsjukdomar, astma, cancer, KOL m.fl., och medelåldern på de som dött ligger på 83-84 år, vilket innebär att för merparten har åldern varit en mycket dominant faktor.
Det innebär att C-19 har "bara hjälpt till lite grann" vid de flesta av dessa dödsfall. Och de flesta yngre har alltså redan innan burit på en eller flera sjukdomar, och många av dem har också varit kraftigt överviktiga.
Vi hade ingen influensa 2019, vilket innebar att många gamlingar överlevde ett år till och i stället dog 2020, vilket innebär att överdödligheten inte, sett över 2-3 år, är fullt så stor som den kan verka.
Genomsnittligt har runt 93 000 personer dött årligen de senast 8-10 åren, så visst har vi haft en viss överdödlighet 2020 som kan skyllas på C-19, men inte så alarmerande hög som okunniga och sensationslystna journalister vill påskina.
Av de som nu vårdas på IVA är 9 av10 ovaccinerade och de fullvaccinerade är mycket gamla eller/och multisjuka, så att inte vaccinera sig är att ta stora risker, såväl för sig själva som för sina medmänniskor.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Har du läst sammanställningen av rapporterade biverkningar hos Läkemedelsverket?
Ja, det har jag gjort!
S skogaliten skrev:
Har du kunskap om hur biverkningar rapporteras?
Nja, det beror kanske på vad du menar med "hur". Vad jag förstått så är det en liten del som rapporteras (1-10%).
S skogaliten skrev:
En överväldigande stor andel antalsmässigt består av biverkningar som kan förväntas av vilken vaccinering som helst. T.ex. "sjukdomskänsla", eller "feber".
Off topic, men det fick mig att tänka på det här med självkarantän och PCR testning. Är det inte konstigt att man inte behöver sätta sig i självkarantän och PCR testa sig efter en vaccination med dessa symptom, hur kan man annars veta vad som är vad?
S skogaliten skrev:
Vilka biverkningar är det du saknar utredning av? Det vore intressant att ta del av en lista på de outredda biverkningar som du oroar dig över och deras antal per rapporterad biverkning.
Alla faktiskt! Särskilt uppföljning på de s.k. förväntade symptomen. I huvudsak de som gäller barn 12-19 år.
S skogaliten skrev:
Ser du det som meningsfullt att utreda varje fall av upplevd "sjukdomskänsla"?
Nja, kanske! Det kan ju visa sig att dessa tidiga milda symptom i framtiden visar sig vara signaler på allvarligare biverkningar på längre sikt.
 
Redigerat:
K
S DanielF skrev:
I denna fråga, dvs att 80% är fårskallar som följer strömmen?

Enkelt, finns inget att gör då det ligger i människans natur. Några få är ledare, några är egna och 80% är följare. Människor är i behov av en hierarki annars blir de som yra höns som är oroliga och saknar all form av organiseringsförmåga.

Men att förneka att mänskan är sådan och påstå att de gör val utifrån en opåverkad miljö som inte påverkas av grupptryck och liknande faktorer är fel.

Btw, "allt skulle bli normalt igen" är fel i sig, det har aldrig varit annorlunda än det är idag på den fronten.
  1. Svarar jag på rätt inlägg nu? Lätt hänt att blanda ihop er stollar. Sorry!! Kan du berätta vad din store LEDARE heter?
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Nisse Hammer skrev:
Av de som nu vårdas på IVA är 9 av10 ovaccinerade och de fullvaccinerade är mycket gamla eller/och multisjuka, så att inte vaccinera sig är att ta stora risker, såväl för sig själva som för sina medmänniskor.
Jag gillar ditt inlägg men hur kom du fram till "så att inte vaccinera sig är att ta stora risker, såväl för sig själva som för sina medmänniskor" utan att ta med ålder och bakomliggande sjukdomar i det påståendet?
 
Har kanske redan avhandlats, men med omikron-varianten har hela spelplanen ändrats. Nu skyddar vaccination inte det minsta mot att bli smittad och föra smittan vidare. Däremot skyddar vaccinet mot att bli allvarligt sjuk.

Jag har själv tagit tre sprutor men lyckades ändå både bli smittad (helt utan symptom) och dessutom föra smittan vidare till flera andra.

Detta medför ett par saker:

1. Tidigare vaccinerade du dej för att skydda andra personer. Nu vaccinerar du dej för att skydda dej själv (och begränsa trycket på vården)

2. Vaccinpass är helt meningslöst för att hindra smittan
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 2 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Minst 80% av befolkningen följer andra och saknar mod att ställa sig upp och ifrågasätta majoriteten. Om Staten, media och vad som upplevs som majoriteten anser att man ska vaccinera sig så följer alla fårskallar med utan att tveka.

Inte nog med att de har en fobi att sticka ut, de faller för grupptrycket också.

" ”Perfomance anxiety” (PA) och är den vanligaste bland alla fobier. Faktum är att uppemot en fjärdedel av Sveriges befolkning lider av rädsla att tala inför grupp."

"Ett berömt experiment, "Asch's experiment" visar att 80 procent av alla människor kan förmås att peka ut två linjer – med avsevärd längdskillnad – som lika långa, genom att alla andra i gruppen gör det."
Jag ser dock inte någon direkt koppling mellan detta och folks tilltro (eller avsaknad av dito) till vaccin.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv, som ofta får omdömen på jobbet som att jag är en av få som vågar säga emot cheferna - men det motsäger inte att jag gärna tar emot vaccin.

Jag tror snarare att det inte handlar så mycket om fårskocksbeteende, utan att det finns en koppling till om man litar på forskare och vetenskap, eller om man föredrar att tro att man själv vet bäst…
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag ser dock inte någon direkt koppling mellan detta och folks tilltro (eller avsaknad av dito) till vaccin.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv, som ofta får omdömen på jobbet som att jag är en av få som vågar säga emot cheferna - men det motsäger inte att jag gärna tar emot vaccin.

Jag tror snarare att det inte handlar så mycket om fårskocksbeteende, utan att det finns en koppling till om man litar på forskare och vetenskap, eller om man föredrar att tro att man själv vet bäst…
Men är det då inte konstigt att man helt tar bort all annan motargumentation (som faktiskt finns men som tystas ner på alla möjliga vis) när "man litar på forskare och vetenskap"? Vilka forskare ska man lyssna på? Det är väl inte alltid majoriteten som har rätt? Är det inte konstigt att det bara finns en sanning? Varför är man så rädd att prata med och lyssna på skeptikerna? Jag tror att väldigt mycket grundar sig i rädslan som narrativet hittills har basunerat ut. Att ta ett beslut mot narrativet när man är rädd är inte så lätt
 
Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Men är det då inte konstigt att man helt tar bort all annan motargumentation (som faktiskt finns men som tystas ner på alla möjliga vis) när "man litar på forskare och vetenskap"? Vilka forskare ska man lyssna på? Det är väl inte alltid majoriteten som har rätt? Är det inte konstigt att det bara finns en sanning? Varför är man så rädd att prata med och lyssna på skeptikerna? Jag tror att väldigt mycket grundar sig i rädslan som narrativet hittills har basunerat ut. Att ta ett beslut mot narrativet när man är rädd är inte så lätt
Visst är det så att vissa tar sina beslut mer på känsla (och då spelar rädsla förstås in, oavsett om det handlar om rädsla för covid eller rädsla för vaccin), medan andra är mer faktastyrda när de fattar beslut. Och all fakta pekar ju faktiskt hittills på att det är betydligt farligare att inte vaccinera sig.

Sedan tror jag det handlar väldigt mycket om hur släkt och vänner klarat sig - har man en nära anhörig som gått bort i covid, blir man nog mer intresserad av att själv ta vaccin, än en som inte känner någon som blivit särskilt sjuk.
Och samma med vaccin - är du nära bekant med någon som fått allvarliga biverkningar (eller till och med hör till de få som dött) av vaccinet, blir man troligen själv mer negativt inställd.

Observera att jag inte tror eller försöker hävda att vaccin är helt ofarligt eller 100% effektivt, bara att alla siffror pekar på att det är betydligt större risk att gå ovaccinerad. Även för folk i ung ålder.

Att någon försöker tysta ner något har jag inte märkt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Ja, det har jag gjort!

Nja, det beror kanske på vad du menar med "hur". Vad jag förstått så är det en liten del som rapporteras (1-10%).

Off topic, men det fick mig att tänka på det här med självkarantän och PCR testning. Är det inte konstigt att man inte behöver sätta sig i självkarantän och PCR testa sig efter en vaccination med dessa symptom, hur kan man annars veta vad som är vad?

Alla faktiskt! Särskilt uppföljning på de s.k. förväntade symptomen. I huvudsak de som gäller barn 12-19 år.

Nja, kanske! Det kan ju visa sig att dessa tidiga milda symptom i framtiden visar sig vara signaler på allvarligare biverkningar på längre sikt.
Att "alla" biverkningar borde utredas är inte ett särskilt relevant svar.

Efter i princip alla vaccinationer är "ömhet på stickstället", "sjukdomskänsla", "Feber inom 24 timmar", gängse vanliga biverkningar.

Det vore extremt kontraproduktivt att lägga resurser på att utreda sådant som ovan, eftersom det tar resurser från att utreda verkliga problem. Det är redan känt varför man får en lätt ömhet när man blir stucken (skumt vore det annars), och att få lätt feber och känna sig hängig dagen efter vaccination, vet man också vad det beror på, det handlar om att immunförsvaret kickar igång.

Det är väl som vanligt när någon tar upp "alla de hemska biverkningar", så svarar den som tar upp frågan inte på "vilka biverkningar" eftersom det verkar vara så att att man faktiskt inte vet vad man talar om.

Så försök igen, vilka biverkningar är det du oroar dig för? Hur många fall av dessa oroande biverkningar finns med i statistiken?

Blodpropp i samband med AZ-vaccinet är utrett och ledde till att vaccinet inte används f.n.
Den lite förhöjda risken för hjärtmuskelinflammation hos i synnerhet unga män, vid vaccinering med mRNA vaccinerna är också utrett, så dessa risker kan ju inte vara det du menar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BTW, från vilken webbsida/influerar el dyl kommer det plötsliga behovet från antivaxxare att använda begreppet "narrativet"?

Begreppet har dykt den senaste veckan ungefär.

Det vore intressant att veta vilken inflytelserik källa som torgför begreppet.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Jag gillar ditt inlägg men hur kom du fram till "så att inte vaccinera sig är att ta stora risker, såväl för sig själva som för sina medmänniskor" utan att ta med ålder och bakomliggande sjukdomar i det påståendet?
Om 9 av 10 Covidpatienter på IVA är ovaccinerade så tyder det på en betydande överrisk att inte vara vaccinerad. Hur många av dessa patienter som också är multisjuka har jag inte hittat någon uppgift på, men om de är det så minskar deras möjligheter att överleva.
Statistiken visar att man kan få Covid-19 även om man är vaccinerad, men att man då i regel inte blir så sjuk, så att vaccinera sig är alltid en fördel, om man inte har några medicinska hinder för det.
Man kan också vara smittspridare då man är vaccinerad, men man är då inte lika smittsam, vilket både är samhällsnyttigt och hänsynsfullt mot våra medmänniskor, vaccinerade som ovaccinerade, förnuftiga som oförnuftiga.
Nya siffror: Så mycket ökar dödsrisken för ovaccinerade

Nya siffror: Så mycket ökar dödsrisken för ovaccinerade
PUBLICERAD: I GÅR 18.56
i Aftonbladet
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Kanske mer flitigt användande av corona pass?
Det kanske kan fungera, men det bygger väl ändå på frivillighet? Vi svenskar är visserligen ofta bra på att ställa upp för vårt gemensamma bästa, men när det gäller sånt som schlagerfestivaler och krogen är jag inte så säker på att alla ställer upp mangrant på nödvändiga begränsningar.

Jag är annars helt för att se till att ovaccinerade inte springer lösa alltför mycket.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Polarisering kanske?
Kanske? Om du inte vet, varför länkade du till den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.