jonna69 jonna69 skrev:
Ja, precis så. Den visar hur altan och uterum ska se ut och mått, var uterummet ska placeras etc. En konstruktionsritning gjordes på balken som ska in i taket, och det hoppas jag verkligen han gjorde rätt på=/...
Ok, skissen visade/antydde inte till att det skulle vara ett genomgående golv över både vanlig altan och inglasning?

Borde ju som sagts tidigare brutits av mellan yttre altan och rummet, men blir ju lite besvärligare i riktningen trallen lagts och dessutom i och med att det gjort i flera etapper.

Säger inte att det är rätt, försöker bara förstå var missförståndet skett.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Ok, skissen visade/antydde inte till att det skulle vara ett genomgående golv över både vanlig altan och inglasning?

Borde ju som sagts tidigare brutits av mellan yttre altan och rummet, men blir ju lite besvärligare i riktningen trallen lagts och dessutom i och med att det gjort i flera etapper.

Säger inte att det är rätt, försöker bara förstå var missförståndet skett.
Nej, det gjorde den inte, så det är där jag tycker snickaren borde byggt altanen utifrån vetskapen om uterummet som skulle dit, och inte lagt trallgolvet som han gjorde. Tyvärr var jag ju själv helt okunnig om detta, men just därför man anlitar en snickare=/...
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med!
Hoppas det hela löser sig på ett bra sätt!

Som nämnts tidigare i tråden är ju dock snickare just snickare, varken arkitekter eller byggingenjörer. Sen att många snickare även har andra kompetenser och i många fall klarar av att konstruera det som snickras är ju positivt. Någon som offererar jobbet och vet förutsättningarna bör ju dock förstås behärska att göra designen.
 
  • Gilla
haha5810 och 2 till
  • Laddar…
jonna69 jonna69 skrev:
Ja, det är en stor altan som uterummet är byggt på, så trallen går utanför uterummet. Att fukt leds in via trallen, det förstår jag, och det gör det. Men det är inte det som är problemet.

Även om det är tak och det går en bit utanför uterummet, så när det blåser och regnar från sidan så samlas vatten på trallen utanför uterummet - pga att trallen är lagd för tätt. Det är en av mina frågor - borde inte en snickare ha koll på detta?
När det då dessutom regnar "snett", och vatten rinner ner på dörrarna, så fylls skenan med vatten som inte har nånstans att rinna ut pga att det redan är vatten utanför. Nu menar jag alltså när det är ett rejält ösregn!
Trallbrädorna kan utan vidare förändra sig 10% i bredd mellan helt torr och helt fuktmättad. Om du skulle fått en trall där det fortfarande hade varit tydliga springor på vintern hade det blivit jättespringor på sommaren.
 
B
C c_olsson skrev:
Impregnerad trall skall normalt förvaras och läggas i blött skick utan springor. Om man lägger torkad trall så måste man mäta upp hur mycket trallen torkat och mäta upp springor efter det vilket är svårt eftersom trallen kan vara olika torr beroende på var i bunten den låg.
just därför ska man alltid mäta från början av varje bräda, c-c mått kan vi kalla det,. då spelar det ingen roll hur det är i bunten eller när du la det. men det tar liiiite längre tid... så snickarna kör på bara, men det blir bäst med mått.

plus att det går på mm beräkna hela altanen, du kan göra allt klart så du slipper klyva brädor tex.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
B
S Sonnyå skrev:
Han syftar nog på om man lagt nytryckta trall med mellanrum. 5% ca krymper trä när det är helt torrt kontra nytryckt.
problemet är ju att det sväller på hösten, och det får ALDRIG blir tätt, det måste kunna släppa igenom smuts och barr osv, (om man har det), så det alltid luftar... för blir det tätt, då är det en ond spiral.. då ställer sig vattnet där och sen torkar det aldrig... inte bra.
 
  • Gilla
jonna69 och 2 till
  • Laddar…
B
A andersmc skrev:
Trallbrädorna kan utan vidare förändra sig 10% i bredd mellan helt torr och helt fuktmättad. Om du skulle fått en trall där det fortfarande hade varit tydliga springor på vintern hade det blivit jättespringor på sommaren.
Det blir inte så farligt, men så är det, och det blir värre ju bredare trall. men du måste ha springa på vintern
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Frågeställningen har väldigt lite med avstånd mellan trallbrädor att göra. Betydligt mer relevant är själv konstruktionen av ramverket och hur man säkerställer två olika golv;

1. utetrallen
2. golvet inne i det inglasade uterummet.

Har man tur så är en snickare erfaren och protesterar mot felaktigt konstruktion, har man otur kör snickaren på bara och så blir det som det blir. Man kan inte ta för givet att snickaren också är en konstruktör, har man en sådan snickare ska man lätta betala extra 100 kr/h i premiumpris.

Har man en snickare som bara kan följa en färdig konstruktionsritning ska man överväga att snickra själv och hellre låta det ta tid än att det blir fort och fel.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Känner igen exakt samma mekanismer från mitt dagsjobb. Para ihop en duglig kodare med en kravställare från verksamheten, utan att säkerställa design och kompabilitet med målarkitektur, då kan det lätt komma ut lösningar som som alla får skämmas över.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Frågeställningen har väldigt lite med avstånd mellan trallbrädor att göra. Betydligt mer relevant är själv konstruktionen av ramverket och hur man säkerställer två olika golv;

1. utetrallen
2. golvet inne i det inglasade uterummet.

Har man tur så är en snickare erfaren och protesterar mot felaktigt konstruktion, har man otur kör snickaren på bara och så blir det som det blir. Man kan inte ta för givet att snickaren också är en konstruktör, har man en sådan snickare ska man lätta betala extra 100 kr/h i premiumpris.

Har man en snickare som bara kan följa en färdig konstruktionsritning ska man överväga att snickra själv och hellre låta det ta tid än att det blir fort och fel.
Jag gissar att det är precis vad som är orsaken. I TS fall verkar det som altanen gjordes ett år och uterummet nästa så det kan också ha bidragit till att snickaren inte tänkte på att lägga trallen på annat sätt. Man undrar lite över hur ritningen såg ut som snickaren byggde efter.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det blir inte så farligt, men så är det, och det blir värre ju bredare trall. men du måste ha springa på vintern
Tänk att du lägger 145 mm trallbrädor när de är maximalt blöta och breda. Du vill ha 5 mm mellanrum mellan dem. På sommaren torkar de ut och krymper 10%. D är de 130 mm breda. Då har du en springa mellan brädorna på 20 mm. Det är så att man fastnar med tårna om man går där barfota.
 
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Fast trallen ska alltid läggas med ett fall ut ifrån huset. Det verkar som om de missat i det här fallet.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Cheesen
D Dublin skrev:
Jag gissar att det är precis vad som är orsaken. I TS fall verkar det som altanen gjordes ett år och uterummet nästa så det kan också ha bidragit till att snickaren inte tänkte på att lägga trallen på annat sätt. Man undrar lite över hur ritningen såg ut som snickaren byggde efter.
Jag gick just den och tänkte det.... Hade aldrig påbörjat trallen utan att ha exakta mått på uterummet och dess skenor. Helst hade jag velat ha tillgång till dörrarna för att kunna göra ett bra jobb med konstruktionen av trallen.
 
optimum
När jag byggde uterum gjorde jag även ny altan.
Lade med knivbladets bredd (ca 3mm) och har nu efter 2 år över 10mm springor
Dessutom följde jag rådet att lägga med "glad gubbe" vilket inte gjorde speciellt mycket om någon bräda var snyggare på andra sidan då vi har matta på golvet i uterummet. Matta typ med bra ventliering igenom.

Ja det blev verkligen trall med glad gubbe
Förra sommaren fick jag hyvla och slipa ner det värsta då trallen rest sig enormt mycket i kanterna.

Men till ämnet. Jag gjorde en ram av trall 34x145 i samma form som uterummet där jag skruvade aluminiumskenorna på. Alltså bryter jag eventuellt vatten p åutsidan så det inte kan rinna vidare in på golvet inne i uterummet. Under varje skena satte jag tätningslist före de skruvades fast för att undvika vatten som hamnar på utsidan av brädan ska kunna rinna under.

En bild från CAD visar hur jag gjorde, sneda fasta hörn på uterummet. Willab Garden.
Även en bild där man ser isolering av golvet. Man ser en del av ramen där.
Ja det är kruttorrt även när det regnar

CAD-ritning av en trallram med sneda hörn för uterum, markerad för vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av altan med synlig ram, isolering och trall, samt detaljer av aluminiumskenor och tätningslister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonna69 och 1 till
  • Laddar…
H
Cheesen Cheesen skrev:
Jag gick just den och tänkte det.... Hade aldrig påbörjat trallen utan att ha exakta mått på uterummet och dess skenor. Helst hade jag velat ha tillgång till dörrarna för att kunna göra ett bra jobb med konstruktionen av trallen.
Ja för om man ska upp med dörrar så är det gott att ha skenorna på en regel under med så det inte bara står på trall, risk för sättning så dörrarna går trögt.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.