H Hamstraren skrev:
Kul att ni alla gnäller nu när allt pekade på detta länge sedan.
Åk ner till kommunhuset och gnäll på era politiker istället.

På en mer direkt konstruktiv ton: Bind era avtal eller hitta billigare lösningar.
Detta är bara början på en betydligt dyrare vardag. Bränsle, El, Mat. Inflationen är här på riktigt.
Dags att vakna och plocka frukten av träden våra politiker har odlat senaste 30 åren.

Men se det ljusa i det hela, om vi betalar mer för energi då räddar vi planeten mer också? Så säger TVn och kostymerna ;)

Folk tyckte plastpåsar för 7:- styck var schysst. Var glad nu med 400 öre /kw. Sverige ska rädda världen från klimathotet. :D :D :D

1800kwh i DEC när man var hemma hela månaden med gäster. kök och tvättstuga som kördes som fabrik. Bergsvärme. Utan Jaccuzimyss och annat lyx och konstant bakande och tvättande snittar det på 1200 kanske. Bundet i sensommar på 75 öre då många varningsflaggor viftade redan om att denna vinter kommer bli slakt på energimarknaden.
Ingen elbil och kommer aldrig bli en. Vad är poängen när el kostar så mycket? Snacka om att bli lurad.
Politikerna i min kommun är inte i kommunhuset den här veckan. Dom jobbar ”hemma” i huset i Skärgården.
 
B Boende45 skrev:
Politikerna i min kommun är inte i kommunhuset den här veckan. Dom jobbar ”hemma” i huset i Skärgården.
“Alla djur är lika, men en del djur är mer lika än andra”
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Kul att ni alla gnäller nu när allt pekade på detta länge sedan.
Åk ner till kommunhuset och gnäll på era politiker istället.

På en mer direkt konstruktiv ton: Bind era avtal eller hitta billigare lösningar.
Detta är bara början på en betydligt dyrare vardag. Bränsle, El, Mat. Inflationen är här på riktigt.
Dags att vakna och plocka frukten av träden våra politiker har odlat senaste 30 åren.

Men se det ljusa i det hela, om vi betalar mer för energi då räddar vi planeten mer också? Så säger TVn och kostymerna ;)

Folk tyckte plastpåsar för 7:- styck var schysst. Var glad nu med 400 öre /kw. Sverige ska rädda världen från klimathotet. :D :D :D

1800kwh i DEC när man var hemma hela månaden med gäster. kök och tvättstuga som kördes som fabrik. Bergsvärme. Utan Jaccuzimyss och annat lyx och konstant bakande och tvättande snittar det på 1200 kanske. Bundet i sensommar på 75 öre då många varningsflaggor viftade redan om att denna vinter kommer bli slakt på energimarknaden.
Ingen elbil och kommer aldrig bli en. Vad är poängen när el kostar så mycket? Snacka om att bli lurad.
Skulle varit kul ändå om någon vågat gå till vårt kommunhus, då får man räkna med att bli jagad och stalkad av en av de "styrande".
 
R Rkarlsson skrev:
Nej mer än en dubbling av elpriset drabbar även industrier. Självklart även hotell och resturang.
Tomatodlarens elnota har dubblerats – till två miljoner i månaden | SVT Nyheter

Men som tomatodlaren får en miljon extra, då blir nog inte vinster så bra. Även produktionsfabriker får det tufft, speciellt de som exporterar i europa med tanke på smällen i många länder att detaljhandeln nästan är stängd på många ställen.

Men tänk själv att få en ökad kostnad på 2-400 tusen en månad, om du inte ökar försäljningen som motsvarar det så blir summan till sist som så att fler företag gör som i klippan.
Höjda energipriser drabbar pappersbruk i Klippan – varslar personal | SVT Nyheter

Själv fick jag i november 3131 kr. Det är dubbelt mot förra året. Tyvärr så gick ju mitt avtal ut och det var inte lönt att binda något då de inte fanns något jag tyckte var vettigt heller. Jag står ut till de sjunker igen och tar ett nytt tag. Det drabbar istället lite butiker då jag snålar in de pengarna =)
Tomatodlaren lyser upp himlen över hela Trelleborg, så kanske kan bli av med de ljusföroreningarna i alla fall.. kanske inte de kan göra ett bättre jobb att rikta ljuset där det gör nytta istället för att lysa upp natthimlen
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
4800 kWh på ett hus om 140 kvm? Smälter du möjligen stål i källaren eller?
 
  • Gilla
Skullbone och 1 till
  • Laddar…
Skatta dig lycklig!:sick:
 
Düsseldorff
Villa 210 kvm, byggår 1905.

3 130 kWh december, 7 133 kr inkl. moms.
 
M
8140kr totalt till eON för dec månad. Fick räkning på Kivra i förrgår.

1,5plans med källare -60 talshus

luft/vattenvärmepump

2439kwh zon 3
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Kan inte förstå problemet. Varför inte teckna ett avtal med fast pris.
 
  • Gilla
mxjolle och 2 till
  • Laddar…
Ja helt galet att man sitter i knäna på staten och oligopolets händer. Vi fick en räkning på 8400 kr bara för uppvärmning och hushållsström. Dags för ny styrning som kan skaffa fram mera el eller ta bort skatter på elen.

J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J[/QUOTE]
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Helt galet lider med dig.

våran förbrukning låg på ca 1600kwh för december landade på ca 4200kr
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Oouch den var inte kul, men för att strö salt i såren.
Kom ihåg att vi hade gott om billig el i nu i somras.
…när det knappt gick åt nån el…. Och på vilket sätt hjälper det nu ?
 
M
D Dinjo skrev:
Kan inte förstå problemet. Varför inte teckna ett avtal med fast pris.
går inte att göra det när man är bunden på rörlig
 
Villa 104kvm med källare. Förbrukade tidigare år runt 650kwh i månaden i snitt året runt. Nu ligger jag på 1100-1300kwh pga 3d skrivare och mining. Jag hade nu en räkning på 2164:- och en förbrukning på 1100kwh. Jag band min el så fort den började stiga. Glad att jag har pellets som uppvärmning trots att det också börjar stiga och är svårt att få tag på. Gav ca 1800:- i uppvärmning i december.
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Vi hade turen att vår gamla bergvärmepanna pajade och det går inte att rå tag på reservdelar (inte lönt att laga trodde vi) nya pannan drabbas av komponentbrist med så den levereras först i mars. Elräkningen för våra 288m2 i Stockholm med bergvärnepanna som kör 100÷ elpatron i bara december, fick på 18500kr.
 
  • Ledsen
Melody81 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.