S sonabr4000 skrev:
Självklart är ränteBIDRAGET ett bidrag - du får ju som sagt pengar via skattemyndigheten - hur svårt kan det vara? Bara ett trollande(?) med benämningar för exakt SAMMA sak.
Vadå FÅR pengar? Det dras av penagar från ditt skattekonto.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vadå FÅR pengar? Det dras av penagar från ditt skattekonto.
Korrekt.
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett bidrag så får du pengar utan motprestation dessutom
Perfekt beskrivning av ROT-avdraget. TACK.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I ena fallet har du skapat värde, i andra fallet är du en parasit. Går inte jämföra.
Det borde nog gå att i princip nolltaxera men precis klämma in ROT, RUT, ränteavdrag osv (för att bidra till nolltaxeringen).

Givetvis är det på ett sätt bra att folk jobbar, om de jobbar med nåt som är samhällsnyttigt.

Egentligen skiter jag i om någon jobbar eller inte. Det jag är intresserad av hur mycket man bidrar till samhället i fråga om summan av skatter och bidrag.

Vilka som har arbeten som är "nyttiga" är en helt annan diskussion. Är matproduktion och elproduktion nyttiga, men att skapa datorspel och driva en skidanläggning onyttiga?

Ska man anknyta till bildiskussionen, är en 2 sitsig sportbil onyttig medan en minibuss är nyttig? Är resan i en elektrisk minibuss till arbetet som producent av tobaksvaror en nyttig resa för samhället? Eller är läkarens resa till sjukhuset i en fossilsportbil nyttig för samhället?

Jag vill nog falla tillbaka till tanken att minska sitt miljömässiga footprint och sträva efter att betala in mer pengar i skatt än man förbrukar bör vara modellen.

Eftersom de som tjänar jättelite har svårt att bidra till vad de själva kostar, får de som tjänar över medel betala lite extra.

Om man tvingar folk att betala in BETYDLIGT mer än man förbrukar så riskerar man att kväva de som tar risker och startar företag, satsar på en lång utbildning eller är villiga att jobba övertid.

Jag betalar gärna lite extra, men... Jag vill inte göra det varken till rika skattesmitare eller fattiga latmaskar. Inte heller till de som skaffar 10 ungar och inte kan försörja dem (men där kan jag tycka det är rimligt man gör det ändå för barnens skull). Ska jag vara ärligt så betalar jag hellre läkarräkningen för en lågavlönad gatsopare än en återvändande expatpensionär.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
ROT är inte alls i gråzonen, det har helt enkelt fått fel namn, det är troligen av politiska orsaker.
Det skulle hetat ROT-bidrag, vare sig mer eller mindre.
Själv tycker jag illa om ROT, jag hatar att hålla på och göra dessa bidragsansökningar till skatteverket.

Du skrev "pengar du får, vs pengar du får behålla".

Och där är väl typ ränteavdraget och reseavdraget de enda pengar man kan få behålla, och det endast om man sökt och skattejämkning, annars försvinner pengarna först in i statens plånbok, cirkulerar där lite och så får man utbetalt sen.
Men OK, detta var precis lika mycket ren semantik som det du håller på med, så jag släpper detta och höjer nivån.


VARFÖR ränteavdraget och reseavdraget är ett avdrag är för att det är en jämkning för kostnad som uppstod vid inkomstens förvärvande. Därför är dessa saker (och någon sak till) ett avdrag.


ROT är INTE ett avdrag, det ÄR ett bidrag, ty det är ingen jämkning för kostnader som uppstod vid inkomstens förvärvande.
Samma med barnbidrag, hyresbidrag, jobbskatteavdrag och studiebidrag

Vidare skriver skatteverket såhär om avdrag.
När du gör ett avdrag i deklarationen sänks den inkomst som din skatt beräknas på.
Att sen vissa bidrag råkat få namnet avdrag är kanske lite underligt, men antagligen politiskt styrt.
ROT avdraget är ju ett avdrag också då hantverkaren får dra x procent av kostnaden från en transaktion mellan två parter. Bidrag så fanns det aldrig någon ursprunglig transaktion eller pengar in the first place.

Tycker alla avdrag är konstgjort andning på ett skattesystem som inte fungerar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vidare skriver skatteverket såhär om avdrag.
När du gör ett avdrag i deklarationen sänks den inkomst som din skatt beräknas på.
Det där stämmer inte. Avdrag för kapital, där ränteavdraget ingår, är det ju 30% rakt av som skattesänkning.
Däremot vid reseavdrag etc. är det en sänkning av beskattningsbar inkomst.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bidrag så fanns det aldrig någon ursprunglig transaktion eller pengar in the first place.
För att få hyresbidrag så fanns det en hyresbetalning som ursprunglig transaktion.
För att får ROT fanns det en ursprunglig hantverkarfaktura.

Jag missade nog vad du försökte förklara ...?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker alla avdrag är konstgjort andning på ett skattesystem som inte fungerar.
Avdrag och bidrag är ett sätt att styra oss.

Tyvärr tycker jag inte alltid lika som de som bestämmer dessa i hur vi blir styrda.

Jag skulle hellre sänka skatten på arbete och ta bort "lyxbidragen" (ROT, RUT, barnbidrag för de som har OK ekonomi mm).

Men jag är helt för att tex ha differentierad skatt så alkohol, tobak, fossilbilar mm som de flesta finner vara sämre än alternativen kan få kosta mera.

Och grundläggande skola och sjukvård bör alltid erbjudas till alla medborgare.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kane skrev:
Det där stämmer inte. Avdrag för kapital, där ränteavdraget ingår, är det ju 30% rakt av som skattesänkning.
Däremot vid reseavdrag etc. är det en sänkning av beskattningsbar inkomst.
Nej, vi har inkomst av tjänst och vi har inkomst av kapital.
Båda inkomstslagen har avdragsrätter
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att få hyresbidrag så fanns det en hyresbetalning som ursprunglig transaktion.
För att får ROT fanns det en ursprunglig hantverkarfaktura.

Jag missade nog vad du försökte förklara ...?
Fast den fakturan betalar aldrig parasiten utan staten. I fallet med ränteavdrag betalar jag in ränta under året och sedan vid restskatt får jag betala mindre pengar till staten pga avdraget.
 
D
Det är så enkelt att lura idealister, sök ”skatt” ersätt med avgift, så har man sänkt skatten, sök ”bidrag” ersätt med ”avdrag” så blir allt mycket bättre.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast den fakturan betalar aldrig parasiten utan staten. I fallet med ränteavdrag betalar jag in ränta under året och sedan vid restskatt får jag betala mindre pengar till staten pga avdraget.
Jag antar att du alltså aldrig nyttjat ROT, eller ser du dig verkligen som en parasit?
Det tycker jag inte du ska göra, så länge reglerna om ROT finns får man nyttja det utan att behöva se sig som en parasit.
Däremot blir jag lite ledsen över att du inte betalar dina fakturor till hantverkarna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att du alltså aldrig nyttjat ROT, eller ser du dig verkligen som en parasit?
Det tycker jag inte du ska göra, så länge reglerna om ROT finns får man nyttja det utan att behöva se sig som en parasit.
Däremot blir jag lite ledsen över att du inte betalar dina fakturor till hantverkarna.
Nej för ROT är inte ett bidrag det är ett avdrag. Barnbidrag får jag ju så visst, även jag är parasit fast då jag betalar skatt är det mer skatteåterbäring . Vad är barnbidraget på? Någon tusenlapp? Räcker knappt till en lunch, lika bra ta bort skiten, kostar massor i admin.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast den fakturan betalar aldrig parasiten utan staten. I fallet med ränteavdrag betalar jag in ränta under året och sedan vid restskatt får jag betala mindre pengar till staten pga avdraget.
parasit?
gamlingar och de som har dåliga inkomster. som de inte kan styra över:thinking:

Skulle inte jag kalla parasiter..
Finns andra isåfall...
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
parasit?
gamlingar och de som har dåliga inkomster. som de inte kan styra över:thinking:

Skulle inte jag kalla parasiter..
Finns andra isåfall...
Alla som inte kan finansiera sitt eget uppehälle är ju faktiskt parasiter. Men visst vi kan kalla dem för något annat.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.