tttomten tttomten skrev:
Ca 25-30 kr/mil för Marvel R-Ioniq 5
3 års ägande, 2000 mil/år, 30-35 % värdeminskning.
spolarvätska, tvätt etc ej med för det är samma oberoende av vilken bil jag kör.

osäkerheten i restvärde och bra leasingdeal på Marvel gjorde att jag tecknade leasing istället och då blir än billigare om jag får avkastning på kapitalet istället. Låt säga 5-6% —> 20 kr/mil.
Men då var det privatleasing?

Jag undrar vad en kalkyl på att köpa en elbil blir. Jag har försökt räkna på vad en beg elbil för runt 150.000 skulle kosta och jag hamnar på ungefär samma som att privatleasa en. Nackdelen med privatleasing är att det är höga självrisker och (tror jag) kinkigt med småskador vid återlämnande. Plus att jag inte vet hur långt jag kommer köra, så 1000 mil per år känns som en begränsning. På mina bilar via jobbet har jag hittills aldrig behövt betala nåt för de dörruppslag etc jag fått, men behöver man göra det på privatleasing så kan ju det bli dyrare än man tänkt. Köpa en beg. elbil för 200+ så faller hela kalkylen, då blir en privatleasad mycket billigare (tror jag). Alla begagnade och nästan alla som går att privatleasa billigt kräver i princip att man har en till bil för släpvagnskörning.

Med hemmaarbete som gäller nu har jag strukit att ta ut en ID4 (eller motsvarande) från jobbet, då den per mil blir skitdyr för mig. Hade jag legat kvar på 3000 mil/år som tidigare hade det nog trots höjt förmånsvärde ändå varit det bästa.

För 150 får man en tidig BMW i3 eller en E-Golf med lilla batteriet. Leaf verkar ha mycket degradering av batteriet. Minus för BMWn att den bara tar 2 i baksätet. Plus om man tar REX (range extender) att den kommer en bra bit längre än en leaf eller e-golf. Tanken skulle vara att ha en elbil som får ta 90% av all vardagskörning. 150 är nog nära gränsen vad jag kan tänka mig att betala för en beg bil som är helt utanför maskinskada och garantier.

Vad kan vara bäst? Ta ett privatleasingerbjudande för runt 3000+försäkring på en budgetelbil utan krok eller köpa en beg privat elbil?
(mest ekonomiskt med den låga körsträcka jag har nu är troligen att köpa en beg fossilbil för 100.000 och ha som endabil, krav från "andreföraren" på automat och hillhold samt att det inte klassas som en "häck" - själv har jag inga betänkligheter att köra en "häck" - släpvagnsbilen blir nog en gammal V70n)
 
nikasp
J JohanLun skrev:
Men då var det privatleasing?

Jag undrar vad en kalkyl på att köpa en elbil blir. Jag har försökt räkna på vad en beg elbil för runt 150.000 skulle kosta och jag hamnar på ungefär samma som att privatleasa en. Nackdelen med privatleasing är att det är höga självrisker och (tror jag) kinkigt med småskador vid återlämnande. Plus att jag inte vet hur långt jag kommer köra, så 1000 mil per år känns som en begränsning. På mina bilar via jobbet har jag hittills aldrig behövt betala nåt för de dörruppslag etc jag fått, men behöver man göra det på privatleasing så kan ju det bli dyrare än man tänkt. Köpa en beg. elbil för 200+ så faller hela kalkylen, då blir en privatleasad mycket billigare (tror jag). Alla begagnade och nästan alla som går att privatleasa billigt kräver i princip att man har en till bil för släpvagnskörning.

Med hemmaarbete som gäller nu har jag strukit att ta ut en ID4 (eller motsvarande) från jobbet, då den per mil blir skitdyr för mig. Hade jag legat kvar på 3000 mil/år som tidigare hade det nog trots höjt förmånsvärde ändå varit det bästa.

För 150 får man en tidig BMW i3 eller en E-Golf med lilla batteriet. Leaf verkar ha mycket degradering av batteriet. Minus för BMWn att den bara tar 2 i baksätet. Plus om man tar REX (range extender) att den kommer en bra bit längre än en leaf eller e-golf. Tanken skulle vara att ha en elbil som får ta 90% av all vardagskörning. 150 är nog nära gränsen vad jag kan tänka mig att betala för en beg bil som är helt utanför maskinskada och garantier.

Vad kan vara bäst? Ta ett privatleasingerbjudande för runt 3000+försäkring på en budgetelbil utan krok eller köpa en beg privat elbil?
(mest ekonomiskt med den låga körsträcka jag har nu är troligen att köpa en beg fossilbil för 100.000 och ha som endabil, krav från "andreföraren" på automat och hillhold samt att det inte klassas som en "häck" - själv har jag inga betänkligheter att köra en "häck" - släpvagnsbilen blir nog en gammal V70n)
Googla på podden Rika Tillsammans, de hade mycket bilsnack med den här killen. Var tre program på kring 1,5 tim vardera varav ett var väldigt matnyttigt. https://elbilsexpert.com/
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men då var det privatleasing?

Jag undrar vad en kalkyl på att köpa en elbil blir. Jag har försökt räkna på vad en beg elbil för runt 150.000 skulle kosta och jag hamnar på ungefär samma som att privatleasa en. Nackdelen med privatleasing är att det är höga självrisker och (tror jag) kinkigt med småskador vid återlämnande. Plus att jag inte vet hur långt jag kommer köra, så 1000 mil per år känns som en begränsning. På mina bilar via jobbet har jag hittills aldrig behövt betala nåt för de dörruppslag etc jag fått, men behöver man göra det på privatleasing så kan ju det bli dyrare än man tänkt. Köpa en beg. elbil för 200+ så faller hela kalkylen, då blir en privatleasad mycket billigare (tror jag). Alla begagnade och nästan alla som går att privatleasa billigt kräver i princip att man har en till bil för släpvagnskörning.

Med hemmaarbete som gäller nu har jag strukit att ta ut en ID4 (eller motsvarande) från jobbet, då den per mil blir skitdyr för mig. Hade jag legat kvar på 3000 mil/år som tidigare hade det nog trots höjt förmånsvärde ändå varit det bästa.

För 150 får man en tidig BMW i3 eller en E-Golf med lilla batteriet. Leaf verkar ha mycket degradering av batteriet. Minus för BMWn att den bara tar 2 i baksätet. Plus om man tar REX (range extender) att den kommer en bra bit längre än en leaf eller e-golf. Tanken skulle vara att ha en elbil som får ta 90% av all vardagskörning. 150 är nog nära gränsen vad jag kan tänka mig att betala för en beg bil som är helt utanför maskinskada och garantier.

Vad kan vara bäst? Ta ett privatleasingerbjudande för runt 3000+försäkring på en budgetelbil utan krok eller köpa en beg privat elbil?
(mest ekonomiskt med den låga körsträcka jag har nu är troligen att köpa en beg fossilbil för 100.000 och ha som endabil, krav från "andreföraren" på automat och hillhold samt att det inte klassas som en "häck" - själv har jag inga betänkligheter att köra en "häck" - släpvagnsbilen blir nog en gammal V70n)
Bättre att kolla upp fakta än att tro. Du kan få 2000mil/år på priavtleasing, ibland längre t.o.m. självrisk är ofta samma som din vanliga bilförsäkring, du kan alltid välja bolag själv om du inte vill ta det försäkringsbolag bilfirman samarbetar med. Samt, det finns en försäkring som heter självriskeliminering, kostar ca 50-70kr/mån och täcker mellan 5-10tkr självriskkostnader per år. Detta har vi på vår privatleasing, självklart lämnar man inte tillbaka en skadad bil efter avtalsperioden har gått ut!!!!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bättre att kolla upp fakta än att tro. Du kan få 2000mil/år på priavtleasing, ibland längre t.o.m. självrisk är ofta samma som din vanliga bilförsäkring, du kan alltid välja bolag själv om du inte vill ta det försäkringsbolag bilfirman samarbetar med. Samt, det finns en försäkring som heter självriskeliminering, kostar ca 50-70kr/mån och täcker mellan 5-10tkr självriskkostnader per år. Detta har vi på vår privatleasing, självklart lämnar man inte tillbaka en skadad bil efter avtalsperioden har gått ut!!!!
Problemet är väl att jag inte vet om det är 800 eller 3000 mil per år det är... Leasade bilar är jag van vid, inne på min femte, fast då via jobbet...
 
nikasp
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bättre att kolla upp fakta än att tro. Du kan få 2000mil/år på priavtleasing, ibland längre t.o.m. självrisk är ofta samma som din vanliga bilförsäkring, du kan alltid välja bolag själv om du inte vill ta det försäkringsbolag bilfirman samarbetar med. Samt, det finns en försäkring som heter självriskeliminering, kostar ca 50-70kr/mån och täcker mellan 5-10tkr självriskkostnader per år. Detta har vi på vår privatleasing, självklart lämnar man inte tillbaka en skadad bil efter avtalsperioden har gått ut!!!!
Vad har ni för bil, är extra självriskelimineringen speciellt för ert märke?
 
Nej , den tecknar man oavsett vilken bil. Seat just nu. Lämnade in bilen för lagning av parkwringskada orsakad av okänd, kostnad 0kr.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Problemet är väl att jag inte vet om det är 800 eller 3000 mil per år det är... Leasade bilar är jag van vid, inne på min femte, fast då via jobbet...
På flera bilbolags privatleasing kan man justera antal mil under avtalets gång om man ser att det är risk för övermil.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej , den tecknar man oavsett vilken bil. Seat just nu. Lämnade in bilen för lagning av parkwringskada orsakad av okänd, kostnad 0kr.
Det låter ju iofs väldigt bra. Är det en fristående försäkring eller via leasingbolaget?

Det är väl så här att blir det många mil så blir det för mig bättre att ta en bil via jobbet. Jag kör ~2000 mil till jobbet om jag är på plats varje dag och 800-1000 mil privat. Privatleasing då är vad jag förstår väldigt dyrt.

Men kör man bara 1000 mil per år så verkar just nu privatleasing av elbil vara väldigt prisvärt.
 
J JohanLun skrev:
Det låter ju iofs väldigt bra. Är det en fristående försäkring eller via leasingbolaget?

Det är väl så här att blir det många mil så blir det för mig bättre att ta en bil via jobbet. Jag kör ~2000 mil till jobbet om jag är på plats varje dag och 800-1000 mil privat. Privatleasing då är vad jag förstår väldigt dyrt.

Men kör man bara 1000 mil per år så verkar just nu privatleasing av elbil vara väldigt prisvärt.
Fristående försäkring, finns ett par eller tre bolag som du kan teckna självriskeliminering hos idag.

Ja, 1000mil/år borde du kunna hitta en riktigt prisvärd pr.leasing av tex elbil. Problemet med vissa tillverkare är att de sätter ett väldigt lågt andrahandsvärde efter 3 år då leasingperioden går ut, därav höga månadskostnader, Seat var en av dessa, MG inte...
 
J JohanLun skrev:
Problemet är väl att jag inte vet om det är 800 eller 3000 mil per år det är... Leasade bilar är jag van vid, inne på min femte, fast då via jobbet...
Då bör du nog inte köra privatleasing. Köp istället eller ta via förstaget.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bättre att kolla upp fakta än att tro. Du kan få 2000mil/år på priavtleasing, ibland längre t.o.m. självrisk är ofta samma som din vanliga bilförsäkring, du kan alltid välja bolag själv om du inte vill ta det försäkringsbolag bilfirman samarbetar med. Samt, det finns en försäkring som heter självriskeliminering, kostar ca 50-70kr/mån och täcker mellan 5-10tkr självriskkostnader per år. Detta har vi på vår privatleasing, självklart lämnar man inte tillbaka en skadad bil efter avtalsperioden har gått ut!!!!
Precis.
Tror inte ens du kan få in försäkring i privatleasingen, alla uppgifter jag har är att den ligger på dig som brukare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men då var det privatleasing?
[/QUOTE]
1a stycket avser köp
2a stycket avser privatleasing
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Precis.
Tror inte ens du kan få in försäkring i privatleasingen, alla uppgifter jag har är att den ligger på dig som brukare.
Jag var otydlig, det är ett separat avtal för försäkringen via bilbolaget, typ VW-finans i Seats fall.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Frågan är vilken som är bäst som beg bil?

Zoe med batterihyra går bort som begbil. Nästan ingen har friköpt batteri och det är för dyrt att köpa loss...

Leaf går ju att få för under 100k, men jag har förstått att batteriet åldras mer på Leafen då det inte har tempreglering i batteriet. Jag tror inte vi grejjar normalresorna med en gammal Leaf...

Golfen är jag lite skeptisk mot VWs kvalitet, jag har dock inte hört om e-golfen är speciellt dålig.

I3 har inte värmepump på REX modellen, och på de med mindre batteri är det nästan ett måste, den har bara 2 platser i baksätet men med REX har den längst räckvidd (eg en hybrid så troligen lite dyrare service).

Kia Soul är nog inte helt fel heller... Verkar gå att få en 27kw för från 150k.
 
@
nikasp nikasp skrev:
Vad har ni för bil, är extra självriskelimineringen speciellt för ert märke?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fristående försäkring, finns ett par eller tre bolag som du kan teckna självriskeliminering hos idag.

Ja, 1000mil/år borde du kunna hitta en riktigt prisvärd pr.leasing av tex elbil. Problemet med vissa tillverkare är att de sätter ett väldigt lågt andrahandsvärde efter 3 år då leasingperioden går ut, därav höga månadskostnader, Seat var en av dessa, MG inte...
Självriskelimineringen ersätter väl bara 3 000 kr? Självrisken på vagnskadegarantin vår bil tror jag är 10 000 kr :sweat:
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.