C cbrolin skrev:
Med en sänksåg kan man öka mellanrummet. Det gjorde jag med min trall på några timmar. Passa på när det är tätt. Jag hade monterat torra brädor med 4 mm avstånd och det blev tätt på vintern. Med en liten handhyvel kan man även fasa av snitten om man vill att det ska vara lite fint i kanterna.
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Tyvärr finns det väldigt många felbyggda altaner och likaså uterum. Ofta vill kunder och snickare ha trall utan springor så de
Läggs nästan alltid för tätt. Alltså tätare än anvisningarna ifrån svenskt trä. Om man absolut skall bygga ett uterum på trätrall i stället för betongplatta som är det bästa så måste trallen vara separat utanför och innanför det går inte att ställa den uppepå en befintlig trall vatten kommer sugas in mellan trä och aluminiumprofiler med kapillärkraften även om man tätar under eller emot. Vad har du för bredd på trallbrädorna? Är det tre skruv per trall på alla ställen där trallen är skruvad?

[länk]
145 och jo, 3 skruvar…
 
C cbrolin skrev:
Med en sänksåg kan man öka mellanrummet. Det gjorde jag med min trall på några timmar. Passa på när det är tätt. Jag hade monterat torra brädor med 4 mm avstånd och det blev tätt på vintern. Med en liten handhyvel kan man även fasa av snitten om man vill att det ska vara lite fint i kanterna.
Kan man köra med sänksåg när trallen är så blöt?
 
Vill tacka för allas engagemang och råd❣️ Idag kommer en annan snickare och tittar och ger en second op, därefter kommer jag kontakta snickaren som gjort bygget. Det har varit många turer, och det sista meddelandet jag sände honom har han inte ens svarat på. Jag hoppas ändå han vill göra vad han kan för att få ordning på detta. Jag kommer dock vara noga med att ta reda på HUR han tänker sej lösningen..
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Exakt så var uterummet byggt på trall på fastigheten jag köpt. När jag monterade dit skjutdörrarna dök precis detta problem upp, och det är inte så märkligt. Dels samlas skräp mellan trallen som därför blir tätare och trallen suger mer fukt. Dessutom rinner mer vatten på fasaden vid slagregn ner till trallen. Till slut blir det tätt. Jag monterade ner hela uterummet, byggde ett isolerat golv där ytterväggarna landade på syll, och ett längsgående mellanrum mellan trall och partiskena. Då rinner vatten aldrig in. Förstår inte varför man ställer ett uterum direkt på trall, och om man gör det hur kan man inte förvänta sig sättningar så att vatten ansamlas vid fasaden. Bästa sättet att rädda detta enligt mig är att bryta vattnet som rinner in, och förstärka under ytterväggen. Bryta vattnet kan du göra genom att fälla ner ett längsgående galler istället för trallen, förutsätter såklart att det finns bärning för trallen.
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
Borrmaskin, ett antal borrhål precis utanför dörrarnas bottenskena, fixar problemet.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Tyvärr finns det väldigt många felbyggda altaner och likaså uterum. Ofta vill kunder och snickare ha trall utan springor så de
Läggs nästan alltid för tätt. Alltså tätare än anvisningarna ifrån svenskt trä. Om man absolut skall bygga ett uterum på trätrall i stället för betongplatta som är det bästa så måste trallen vara separat utanför och innanför det går inte att ställa den uppepå en befintlig trall vatten kommer sugas in mellan trä och aluminiumprofiler med kapillärkraften även om man tätar under eller emot. Vad har du för bredd på trallbrädorna? Är det tre skruv per trall på alla ställen där trallen är skruvad?

[länk]
använder man dessa rekommendationer så blir det springor du trillar ner och snavar i.
 
Jag hade nog lagt trallen på andra ledden med tillräcklig lutning ifrån huset. Bredare springa där aluminium-profilen slutar åt sidorna
 
  • Gilla
Sara Samuelsson
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
använder man dessa rekommendationer så blir det springor du trillar ner och snavar i.
varken jag eller någon av mina vänner går i stilettklackar så det är inget jag har märkt.
 
  • Haha
Boan
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
varken jag eller någon av mina vänner går i stilettklackar så det är inget jag har märkt.
Han syftar nog på om man lagt nytryckta trall med mellanrum. 5% ca krymper trä när det är helt torrt kontra nytryckt.
 
S Sonnyå skrev:
Han syftar nog på om man lagt nytryckta trall med mellanrum. 5% ca krymper trä när det är helt torrt kontra nytryckt.
Det är klart att man lägger med mellanrum eller rättare sagt kant till kant enligt anvisningarna annars följer man inte läggningsanvisningen och då kan kunden komma i efterhand och klaga likt TS i detta fallet när det blir vattenpölar på trallen. Den trall som säljs idag är så lite gifter i att den möglar/ruttnar snabbt om den inte monteras luftigt.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Det är klart att man lägger med mellanrum eller rättare sagt kant till kant enligt anvisningarna annars följer man inte läggningsanvisningen och då kan kunden komma i efterhand och klaga likt TS i detta fallet när det blir vattenpölar på trallen. Den trall som säljs idag är så lite gifter i att den möglar/ruttnar snabbt om den inte monteras luftigt.
Ja det är inga gifter alls bara koppar, minst 19kg/kubikmeter splintved på nordisk trall. Och har trallen inte kontakt med mark så ruttnar den inte om den så är blöt konstant i 15år, mögel kan man dock få precis som på vanligt virke då impregnering inte är något som helst mögelskydd.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Det är klart att man lägger med mellanrum eller rättare sagt kant till kant enligt anvisningarna annars följer man inte läggningsanvisningen och då kan kunden komma i efterhand och klaga likt TS i detta fallet när det blir vattenpölar på trallen. Den trall som säljs idag är så lite gifter i att den möglar/ruttnar snabbt om den inte monteras luftigt.
Många inlägg om tralläggning.
! Eftersom trallen är skruvad bör det inte vara omöjligt att med en skrudragare lossa och sätta tillbaka med större springor men visst blir det en hel del arbete.
2 En annan inläggare har påpekat att om man fuktar upptrallen mer vatten så att den svaller så krymper den senare och man får springor
3 Jag lade för många år sedan trall på en altan och med tillräckliga springor för att vatten skull rinna igenom men ändå då så smala att en tesked inte skulle kunna ramla igenom. När många år har gått så har springorna med tiden blivit större så att en tesked faktiskt kan ramla igenom på en del ställen. Detta för att visa att trallvirke fatiskt med tiden fortsätter att krympa på bredden som ett resultat av både solstrålning och och regn dvs upprepad fuktning och torkning.
Man ser även på inne golv som jag lagt med både granvirke och förtorkad furu i en sommarstuga att brädor med tiden krymper på brädden även inomhus. Gamla tiders parkettgolv av ek har då och då behövts läggas om (stort jobb) eftersom träet krympt och det beror inte bara på att man numer har det varmare och därmed torrare inomhus än vad man hade förr utan på att själva trätt påverkas av tidens fast för ek har det handlat om mycket långa tider. Furu och gran är något annat.

4 Viktigt att tänka på är också vilken sida av virket som ligger närmst stammens kärna eftersom virket böjer sig på bredden. Om det är fuktigt böjer det sig åt kärnsidan som då blir konkav och lättare samlar en vattenfilm. Vid tort väder böjer det sig åt andra hållet. Så i början av en regnperiod föregången av torka och solsken är de böjda på ett sätt och i slutet av perioden är de böjda på ett annat sätt.. Det blir skillnad mellan sommar och vinter.

Mycket att tänka på som folk tänkte på förr men som det knappast tas hänsyn till idag.
Björn Dahlroth

F ö tänk på att vanlig träskydds olja gör att virket med tiden svartnar. En utomhusaltan är nog en av de svåraste miljöerna för trävirke.
 
  • Gilla
Birgitta Horn Torngren och 1 till
  • Laddar…
jonna69 jonna69 skrev:
ja, tyvärr är det en läxa. Jag har litat på att snickaren både har kompetens och erfarenhet. Jag hade en ritning på altan och uterum, när altanen byggdes borde han tagit höjd för vad som krävdes för uterummet. Men han verkar ha kört på det som gick fort..
Om det fanns en ritning blir jag ju lite nyfiken på hur det ser ut på ritningen, har snickaren avvikit från konstruktionen på ritningen?
 
J JFrisk skrev:
Om det fanns en ritning blir jag ju lite nyfiken på hur det ser ut på ritningen, har snickaren avvikit från konstruktionen på ritningen?
Det finns troligen ingen konstruktionsritning utan mer en skiss som många väl tycker att det är en "ritning" eller så finns det en ritning som saknar konstruktionsritning.
Hade det funnits en konstruktionsritning hade nog aldrig problemet uppstått om inte den som ritat är inkompetent.
 
J JFrisk skrev:
Om det fanns en ritning blir jag ju lite nyfiken på hur det ser ut på ritningen, har snickaren avvikit från konstruktionen på ritningen?[/QUOTE
F Freda skrev:
Det finns troligen ingen konstruktionsritning utan mer en skiss som många väl tycker att det är en "ritning" eller så finns det en ritning som saknar konstruktionsritning.
Hade det funnits en konstruktionsritning hade nog aldrig problemet uppstått om inte den som ritat är inkompetent.
Ja, precis så. Den visar hur altan och uterum ska se ut och mått, var uterummet ska placeras etc. En konstruktionsritning gjordes på balken som ska in i taket, och det hoppas jag verkligen han gjorde rätt på=/...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.