T
Det så läckert ut. Särskilt "spänn
skoge skoge skrev:
Men har du vagnens fäste så långt fram tror du? Plogfästena sitter lite längre fram än "fotbrädorna".

Ett sätt är ju att köpa lösa grejor och bygga dragkroksfäste annars... finns ju även frontfästen att köpa.

[bild]
Plogade väg i vintras då jag högg ved, körde med plogen i spetsläge

Vikplogen är en Iron Baltic,väger ca 65-70 kg.


Tror jag köpte den på ATV huset eller Gooffroad.

[bild]

Det går ju även att bygga eget
Det ser som sagt läckert ut, särskilt "spännplogen"..
Att bygga (svetsa) själv är nog inte realistiskt - mina svetsar ser ut som måsskit men de sitter - (ibland..)
Går åt mycket jobb med vinkelslip efteråt..

Jag var ute och kröp under ATW-n och.. såg nåt jag aldrig sett (eller tänkt på) förut...
Det sitter ju nåt slags fäste -ett på varje sida ovanpå (under) det röda fästet för skogsdraget.
Undrar om det möjligtvis är nåt fäste som används av tidigare ägare för t.ex. snöblad? Se foto
Underredet på en ATV med fokus på ett fäste ovanpå det röda skogsdraget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en ATV med däckkedjor och röda fästen för skogsdrag syns på en trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en ATV med snökedjor och synligt fäste för eventuell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T Tullen127 skrev:
Det så läckert ut. Särskilt "spänn


Det ser som sagt läckert ut, särskilt "spännplogen"..
Att bygga (svetsa) själv är nog inte realistiskt - mina svetsar ser ut som måsskit men de sitter - (ibland..)
Går åt mycket jobb med vinkelslip efteråt..

Jag var ute och kröp under ATW-n och.. såg nåt jag aldrig sett (eller tänkt på) förut...
Det sitter ju nåt slags fäste -ett på varje sida ovanpå (under) det röda fästet för skogsdraget.
Undrar om det möjligtvis är nåt fäste som används av tidigare ägare för t.ex. snöblad? Se foto
[bild] [bild] [bild]
såg ut som fäste till frontblad.. :thinking:
 
T
Maskintok skrev:
såg ut som fäste till frontblad.. :thinking:
Hurraaa! Kan det va´ så dj..a bra? Har som sagt inte sett det tidigare. Kanske skulle chansa och köpa Biltemas blad iaf. Vet du (eller nån) om det är höj & sänkbart från förarplatsen. (Kanske alla har?Jag har ingen erfarenhet)
 
A
T Tullen127 skrev:
Hurraaa! Kan det va´ så dj..a bra? Har som sagt inte sett det tidigare. Kanske skulle chansa och köpa Biltemas blad iaf. Vet du (eller nån) om det är höj & sänkbart från förarplatsen. (Kanske alla har?Jag har ingen erfarenhet)
Det vet jag faktiskt inte..
En del använder vinschen.. en del blad har en led som sköter detta.. Då drar man i en spak bara eller trycker den framåt så åker bladet upp eller ner...
 
T
Maskintok skrev:
Det vet jag faktiskt inte..
En del använder vinschen.. en del blad har en led som sköter detta.. Då drar man i en spak bara eller trycker den framåt så åker bladet upp eller ner...
Jaha, just ja Winschen går ju alltid att använda...Tänkte inte på dé...(Du ser jag är helt novis på detta...);)
men man lär väl sig - kanske.
Kollade på Biltemas för att försöka lista ut hur lång delen de kallar plogram (pos4) är, dvs om den skulle funka dit mina fästen sitter.
Men inga mått finns utsatta tyvärr.
Har du (eller nån annan) hört nåt om Biltemas blad? Dvs bra, skaplig eller dålig? :thinking:
 
A
T Tullen127 skrev:
Jaha, just ja Winschen går ju alltid att använda...Tänkte inte på dé...(Du ser jag är helt novis på detta...);)
men man lär väl sig - kanske.
Kollade på Biltemas för att försöka lista ut hur lång delen de kallar plogram (pos4) är, dvs om den skulle funka dit mina fästen sitter.
Men inga mått finns utsatta tyvärr.
Har du (eller nån annan) hört nåt om Biltemas blad? Dvs bra, skaplig eller dålig? :thinking:
har inte själv sett eller hört något om det men läst att det skall vara prisvärt... Kan dock behöva modifieras... ibland.. Men så är det med många..

vilken typ av svets har du?
 
T
Maskintok skrev:
har inte själv sett eller hört något om det men läst att det skall vara prisvärt... Kan dock behöva modifieras... ibland.. Men så är det med många..

vilken typ av svets har du?
En inverter pinsvets och det är väl den jag lyckas "klistra ihop" några saker med.
Men det behövs en hel del efterarbete med vinkelslip... ;)

Och en MIG/MAG hobbysvets dock utan skyddsgas, har svetstråd med "inbyggd fluss (eller vad det heter i svetssammanhang). Funkar dåligt i alla fall - blir inte ens måsskit..
Men den är förberedd för svetsgas, men jag har aldrig skaffat nån tub..
 
T
T Tullen127 skrev:
En inverter pinsvets och det är väl den jag lyckas "klistra ihop" några saker med.
Men det behövs en hel del efterarbete med vinkelslip... ;)

Och en MIG/MAG hobbysvets dock utan skyddsgas, har svetstråd med "inbyggd fluss (eller vad det heter i svetssammanhang). Funkar dåligt i alla fall - blir inte ens måsskit..
Men den är förberedd för svetsgas, men jag har aldrig skaffat nån tub..
Maskintok skrev:
har inte själv sett eller hört något om det men läst att det skall vara prisvärt... Kan dock behöva modifieras... ibland.. Men så är det med många..

vilken typ av svets har du?
F....n ! När jag äntligen fått tummen ur... och kommit till skott och bestämt mig..Vad händer då??
Kollade på närmaste Biltema och naturligtvis var allt i snöbladsväg slut.
Så är det när man inte planerar längre än näsan räcker...
 
A
A
T Tullen127 skrev:
En inverter pinsvets och det är väl den jag lyckas "klistra ihop" några saker med.
Men det behövs en hel del efterarbete med vinkelslip... ;)

Och en MIG/MAG hobbysvets dock utan skyddsgas, har svetstråd med "inbyggd fluss (eller vad det heter i svetssammanhang). Funkar dåligt i alla fall - blir inte ens måsskit..
Men den är förberedd för svetsgas, men jag har aldrig skaffat nån tub..
kollat på mina filmer om svetsning?
Om inte så kan jag länka (y)
 
Jo det är fäste för snöblad du har där...
Vet inte om det skiljer något på plogramens längd men jag hade ett vanligt blad förut...
Vikplogen passade i fästet utan att behöva flytta det.

Använd winchen som sagt, gärna med rep istället för vajer
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
SNÖBLAD ATV 150CM ATV17 - IKH
[länk]

Kan detta vara något?
Host, harkel.... Det ser fint ut men priset var något annorlunda..;)
Men det är klart om Biltemas är skräp så ...
Jag har ju ingen erfarenhet av såna...
 
A
T Tullen127 skrev:
Host, harkel.... Det ser fint ut men priset var något annorlunda..;)
Men det är klart om Biltemas är skräp så ...
Jag har ju ingen erfarenhet av såna...
biltemas var väl 3990 kr så detta var lite billigare om jag inte sett fel :thinking:
 
A
T Tullen127 skrev:
Host, harkel.... Det ser fint ut men priset var något annorlunda..;)
Men det är klart om Biltemas är skräp så ...
Jag har ju ingen erfarenhet av såna...
tja... fästet kan bli liten utmaning..
Men själva bladet bör inte kosta så mycket..
Jag skulle göra det i trä.. klä med tunnplåt..
Och sedan ha en eller flera stålbalkar som reglar... samt höra med plog firma efter uttjänta skrapstål... :thinking:
 
T
skoge skoge skrev:
Jo det är fäste för snöblad du har där...
Vet inte om det skiljer något på plogramens längd men jag hade ett vanligt blad förut...
Vikplogen passade i fästet utan att behöva flytta det.


Använd winchen som sagt, gärna med rep istället för vajer
Jag får hoppas på det bästa.
Varför rep i stället för vajer?
Menar du att byta allt på hela vinchrullen till rep - eller bara skarva yttre biten?
skoge skoge skrev:
Jo det är fäste för snöblad du har där...
Vet inte om det skiljer något på plogramens längd men jag hade ett vanligt blad förut...
Vikplogen passade i fästet utan att behöva flytta det.

Använd vinchen som sagt, gärna med rep istället för vajer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.