X xLnT skrev:
Att dom INTE använder Wi-Fi var en anledning att jag valde Plejd.
Att man vill ha såna saker via tcp/ip och beroende av sin infrastruktur är helt fel i min värld.
Varför ska alla dessa enheter äta timeslots för, detta i en värld där många kör alldeles för mycket över Wi-Fi redan.
Ännu mer horribelt är det när jag är ganska säker på hur det ser ut med nätverkslösningar hos gemene man idag.

Att Plejd kör BT och inte 802.11 är en av anledningarna varför den går hem hos många (framförallt elektriker), vem fan vill hålla på och kludda med lösenord och ssid när man installerar något sånt?
Oavsett om man tar bort Wifi-argumentet så diskvalificerar dom sig själva på pris. Och i slutändan huvudproblemet med hemautomation idag. Standardisering

Edit: Så många enheter har jag inte på mitt Wifi att slots kommer blir ett problem.
 
Är shelly beroende av ett fungerande Wi-Fi nätverk??
 
J JockeHX skrev:
Är shelly beroende av ett fungerande Wi-Fi nätverk??
Ja, och finns det ström så finns det ett sådant. I alla fall hemma hos mig :)
 
Ni som klagar på plejds pris (återigen har inte plejd, vill inte heller ha) kostnaden för en plejd är ungefär samma som en schneider dimmer, alltså för en kund så blir det bara en "bonus" att de nu kan styra saker och ting via en app, om de vill, om inte är det bara en vanligt dimmer.

För en elektriker så slipper de dra el om de ska göra en trappfunktion eller liknande, de kopplar bara in två plejd och två brytare och kopplas samman dessa.

För övrigt så bör man ha så lite saker på Wifi som möjligt, har tex nyligen kickat ut en "sonoff" då jag såg hur mycket den koppla upp och ned hemma hos mig, då kör jag ändå mikrotik hårdvara, som är några steg över vad många använder hemma. Jag har en shelly som jag köpte in för att testa, den flashade jag om till esphome, då det lirade bättre, men visst den fungerar. Men jag föredrar tex z-wave för samma funktion men för att ha dessa på ett eget nätverk.
 
X xLnT skrev:
Att dom INTE använder Wi-Fi var en anledning att jag valde Plejd.
Att man vill ha såna saker via tcp/ip och beroende av sin infrastruktur är helt fel i min värld.
Varför ska alla dessa enheter äta timeslots för, detta i en värld där många kör alldeles för mycket över Wi-Fi redan.
Ännu mer horribelt är det när jag är ganska säker på hur det ser ut med nätverkslösningar hos gemene man idag.

Att Plejd kör BT och inte 802.11 är en av anledningarna varför den går hem hos många (framförallt elektriker), vem fan vill hålla på och kludda med lösenord och ssid när man installerar något sånt?
Ja, det är en stark poäng för varför en elektriker väljer Plejd före Shelly. Nätverkskluddande är inte något någon egentligen vill hålla på med när man har en annan uppgift att lösa. Kunder med diverse hopkok av routrar, repeaters och annat kan lätt ställa till det. Då är det definitivt lättare att bara smacka upp blåtanden och köra.

För egen del valde jag dock Shelly just för att det är wifi och inte blåtand. Dit jag vill nå med puckarna skulle det förmodligen krävas ett flertal Plejdpuckar som inte skulle tillföra något annat än att bara studsa signalen vidare för att nå fram. Wifi har jag dock, så då kan jag ju nyttja det. Och IoT äter inte mycket trafik alls.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Ni som klagar på plejds pris (återigen har inte plejd, vill inte heller ha) kostnaden för en plejd är ungefär samma som en schneider dimmer, alltså för en kund så blir det bara en "bonus" att de nu kan styra saker och ting via en app, om de vill, om inte är det bara en vanligt dimmer.

För en elektriker så slipper de dra el om de ska göra en trappfunktion eller liknande, de kopplar bara in två plejd och två brytare och kopplas samman dessa.

För övrigt så bör man ha så lite saker på Wifi som möjligt, har tex nyligen kickat ut en "sonoff" då jag såg hur mycket den koppla upp och ned hemma hos mig, då kör jag ändå mikrotik hårdvara, som är några steg över vad många använder hemma. Jag har en shelly som jag köpte in för att testa, den flashade jag om till esphome, då det lirade bättre, men visst den fungerar. Men jag föredrar tex z-wave för samma funktion men för att ha dessa på ett eget nätverk.
Kör ett google mesh i dagsläget. Har mellan 25 och 30 enheter totalt. Inte märkt några problem alls. Förutom att min dammsugarrobot har lite problem med 5G wifi. Den har fått ett eget nät :p
 
P PelleWidell skrev:
Gör som andra som programmerar (automation är ju programmering) lär dig nytt löpande vad som händer. Jobba inte med ett slutet system utan ett öppet för det är inte omöjligt dina kunder kommer vilja ha mer framöver. När man inser vad ”färg” ger på belysning, då menar jag Kelvin-grader och inte RGB, för att ha det avkopplat eller fokuserat behöver man mer än enbart en dimmer. Strömmande media kommer stort och merparten av elektronik får mer och mer inbyggt stöd för ”smarthet”. Att tro att det inte är något som kommer utvecklas mycket mer framöver är nog i paritet med ”internet är en fluga”.
Intressant tanke om färgtemperatur. Rent generellt skulle jag säga att det kräver en större teknisk investering än bara en dimmer. Ikea vet jag har en lösning, men överlag så måste ju ljuskällor och armaturer anpassas.

Slutet, öppet; jag bedömer att i alla fall för mitt kundunderlag så bryr de flesta sig inte alls. Det går att göra saker oerhört komplicerade och styrbara efter alla möjliga tänkbara parametrar, givare, touchskärmar in absurdum. Men för den sakens skull vet jag faktiskt inte om det automatiskt blir smart. Jag är rätt övertygad om att enkelhet och intuitiva lösningar kommer stå sig bra. Det är en stor procentuell andel av befolkningen som är inlärda på den klassiska strömbrytarplaceringen och funktionen. Jag ser det inte direkt som en nackdel att bygga vidare på det. En anekdot jag har var när jag hjälpte en nyinflyttad till en KNX-villa. Det var åttapoliga tryckknappar i varje rum. När lampan skulle tändas (trodde man) så vreds jalusierna. Det var ett virrvarr av "stilrena" pianoblanka svarta knappar utan märkning, kombinerat med tidsstyrningar och sensorfunktioner som var väldigt svårtillgängligt för slutanvändaren. En dag när de tvättade fönster så gick en markis ut och välte en trappstege (ingen stod på..). Krångligt, rörigt, och rätt så avskräckande system. Idag är de givetvis invanda vid systemet och ondgör sig bara emellanåt. Men gäster - som inte memorerat ordningen på knapparna lyckas inte tända på rummet osv.

Vad gäller vad mina kunder och om de vill ha "mer" så måste jag återgå till att de allra flesta oftast bara vill ha relativt enkla funktioner. Vad gäller Plejd och vadsbo m.fl så har de lyckats hitta det segmentet som kan tänka sig enkla funktioner+ vad gäller appstyrning osv.

Varför jag engagerat mig i den här tråden, och andra liknande är för att försöka förklara hur jag ser på saken när det kommer till Elektriker som förespråkar plejd. Jag är absolut med på att det finns fantastiska tekniska lösningar där ute och ännu fler som ännu inte kommit till marknaden. Mot kund däremot så försöker jag matcha deras önskemål mot kostnad/tillgänglighet/enkelhet och efter en kort duell mellan vadsbo och plejd så föll det väl mer eller mindre på appen. I takt med marknadsandelarna de tagit och tydligt formspråk så finns idag kundigenkänning, vilket tyvärr också konkurrerar ut utrymmet i servicebilen.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Puttelino Puttelino skrev:
Ja, och finns det ström så finns det ett sådant. I alla fall hemma hos mig :)
Klart att det finns men det betyder ju också att om trådlösa routern strular så strular din belysning. Och en trådlös router strular alltid lite då och då. Är det verkligen så illa att om routern är nere så funkar inte shelly?
 
P
R Roman86 skrev:
I båda fallen ovan är inte kostnaden pengar utan kunskap att kunna göra detta, många betalar hellre 5ksek extra för en tvättmaskin med wifi som ger samma funktion.
Vår tvättmaskin talar om för mig när tvätten är klar genom en avisering i mobiltelefonen. Det gör den via tvättmaskinstillverkarens server som tvättmaskinen kontaktar via Internet. Servern kontaktar sen min telefon för att den ska visa en avisering. En lite onödig omväg, tycker jag.
Det finns dock andra bra funktioner i tvättmaskinsappen. Man kan välja tvättprogram, starta maskinen, pausa och fortsätta, samt stoppa tvättprogrammet. :rofl:
Det öppnar förstås upp mitt lokala nät för crackerattacker, så jag ska nog inte ha det kvar så länge till.

Den här funktionen hos tvättmaskinen stod inte på kravlistan när vi skulle köpa ny tvättmaskin.
Ett tredje exempel, min varmluftfläkt, mitsubishi, kostar 2000 sek att köpa en dongel så att du kan koppla den mot wifi och ett moln och sedan styra med telefon för att tex stänga av/på på distans, tex när man åker iväg hemifrån en längre tid, men vill ha det varmt när man kommer tillbaka. Enkla instruktioner på nätet gav mig möjlighet att bygga en egen dongel, materialkostnad 200 SEK, nu ligger pumpen offline, i mitt system, men ger mig mer funktion då jag kan styra som jag vill och automatisera för andra syften.
Tvättmaskinstillverkaren har ett API för kommunikation med tvättmaskinen, men jag vet inte om det handlar om ett API mot tillverkarens server eller direkt mot tvättmaskinen. Dessutom måste man registrera sig och berätta varför man vill använda API:t så jag har inte brytt mig om det än.
 
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Elektrikern kopplar in produkterna och överlåter sedan kontot åt husägaren.
Vad är det för slags konto man behöver för att använda Plejd? Eftersom det kommunicerar över Bluetooth så borde det fungera utan yttre beroenden.
 
P
F finnemang skrev:
Helt är ärligt så måste säga att jag fattar inte varför man behöver något av det här hemma.
De som byggde huset vi bor i hade en udda uppfattning om var belysningsknappar ska sitta. De tycks ha gillat att ha knapparna svåråtkomliga bakom ett par dörrar eller i fel ände av en kort korridor.

Förutom ovanstående så sitter väl belysningsknapparna hyfsat bra, men jag har en långsamt pågående process att installera rörelsedetektorer överallt i huset för att tända belysningen. Det är bättre än att tända via mobiltelefonen, tycker jag.
 
P
P Pin skrev:
Håller i stort med dig, men min slutsats av större risk för inbrott är att dörren alltid ska vara låst.
Jo automation kan triggas av tid, mörker, rörelse eller annan händelse. Även att flera saker sker med ett tryck.
I ett småhus har man vanligen flera utrymningsvägar. Med ett par strategiskt placerade brandvarnare bör man få tidig varning för en begynnande brand och kan välja utrymningsväg efter det.
Att trycka i en app istf på en knapp tycker jag inte är automation, ej heller röststyrning.
Jag håller med. Det är snarare fjärrstyrning.
Automatisering tycker jag är när en hel process körs automatiskt utan manuell påverkan. Automatiseringen av processen ska också kunna ta hänsyn till variabler som inte har förutbestämda värden.

Om automatiseringen kan ta hänsyn till variabler som inte är kända i förväg så är det AI. ;)
 
P
P PelleWidell skrev:
Din TV kan startas när ditt favoritprogram börjar, så du inte missar det för att telefonen ringde, husdjuret skulle ha mat, barnen etc…
Du menar väl att inspelningen av favoritprogrammet startar när programmet börjar?
Det är oartigt att avbryta ett telefonsamtal för att titta på teve och det är lite taskigt mot hunden att låta den vänta med maten tills favoritprogrammet är slut.

För de som bara tittar på strömmad video är problem av den arten färre.

Men visst finns det anledning att starta aktiviteter automatiskt eller på tidsinställning. Det gör livet enklare i många fall.
 
P
X xLnT skrev:
Att Plejd kör BT och inte 802.11 är en av anledningarna varför den går hem hos många (framförallt elektriker), vem fan vill hålla på och kludda med lösenord och ssid när man installerar något sånt?
Kör Plejdgrejer utan PIN-kod för att para ihop sig med varandra?
 
R
X xLnT skrev:
Att dom INTE använder Wi-Fi var en anledning att jag valde Plejd.
Att man vill ha såna saker via tcp/ip och beroende av sin infrastruktur är helt fel i min värld.
Varför ska alla dessa enheter äta timeslots för, detta i en värld där många kör alldeles för mycket över Wi-Fi redan.
Ännu mer horribelt är det när jag är ganska säker på hur det ser ut med nätverkslösningar hos gemene man idag.

Att Plejd kör BT och inte 802.11 är en av anledningarna varför den går hem hos många (framförallt elektriker), vem fan vill hålla på och kludda med lösenord och ssid när man installerar något sånt?
Den lilla bandbredd shelly använder kan du egentligen bortse från. Plejds blåtandskommunikation äter troligtvis upp minst lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.