6 090 läst · 62 svar
6k läst
62 svar
Den där förbaskade ABS-lampan.
Angående bromsarna.
Hade en Zafira -04 med svampiga bromsar (godkänd på besiktningen)
Bytte/renoverade ALLT, de var svampiga i alla fall, fan vet var det var för fel på den bilen.
Innan ni undrar: Jo systemet var luftat enligt konstens alla regler, men det hjälpte inte.
PÅ en BMW med samma fel hittade jag problemet efter mycket provande.
Nån hade tidigare bytt huvudbromscylinder, till en med fel diameter.
Hade en Zafira -04 med svampiga bromsar (godkänd på besiktningen)
Bytte/renoverade ALLT, de var svampiga i alla fall, fan vet var det var för fel på den bilen.
Innan ni undrar: Jo systemet var luftat enligt konstens alla regler, men det hjälpte inte.
PÅ en BMW med samma fel hittade jag problemet efter mycket provande.
Nån hade tidigare bytt huvudbromscylinder, till en med fel diameter.
Jag har ju bytt huvubromscylindern 3 gånger, köpte på laga, Första var det fel på, fick en annan istället, samma med den, köpte en ny istället men ingen skillnad. jag beställer alltid med OEM nr. Tycker inte det kan vara fel på den. Men man vet ju inte. Det sitter en liten backventil i kolven mellan kamrarna, den hade fastnat på 3 av dem, men på en ny, tveksamt.Isakare skrev:Angående bromsarna.
Hade en Zafira -04 med svampiga bromsar (godkänd på besiktningen)
Bytte/renoverade ALLT, de var svampiga i alla fall, fan vet var det var för fel på den bilen.
Innan ni undrar: Jo systemet var luftat enligt konstens alla regler, men det hjälpte inte.
PÅ en BMW med samma fel hittade jag problemet efter mycket provande.
Nån hade tidigare bytt huvudbromscylinder, till en med fel diameter.
Som sagt, verkar helidiotiskt att försöka fixa detta genom att planlöst börja byta delar.
Finns säkert 100-tals mer eller mindre obskyra villkor som tänder ABS-lampan temporärt. Behöver strikt talat inte ens vara ett problem i bromssystemet. Läs ut felkoderna så det finns något konkret att gå på.
Finns säkert 100-tals mer eller mindre obskyra villkor som tänder ABS-lampan temporärt. Behöver strikt talat inte ens vara ett problem i bromssystemet. Läs ut felkoderna så det finns något konkret att gå på.
Jag äger ingen fungerande OBD till den bilen och tänker inte slänga tusenlappar på ingenting fler gånger.
Tyder jag det rätt kan ABS-pumpen orsaka fel som liknar huvudbromscylinderns. Skillnaden är att felet bara yttrar sig när motorn är igång, vilket pekar på ABS-pumpen.
https://www.knowyourparts.com/techn...ponents/understanding-abs-modulator-problems/
Beträffande nr på pumpen gissar jag att de är viktiga då, efter kontakt med inköpsstället, dessa sände mig en annan med överensstämmande nr.
Återkommer med resultat efter bytet som blir när jag känner för det.
Tyder jag det rätt kan ABS-pumpen orsaka fel som liknar huvudbromscylinderns. Skillnaden är att felet bara yttrar sig när motorn är igång, vilket pekar på ABS-pumpen.
https://www.knowyourparts.com/techn...ponents/understanding-abs-modulator-problems/
Beträffande nr på pumpen gissar jag att de är viktiga då, efter kontakt med inköpsstället, dessa sände mig en annan med överensstämmande nr.
Återkommer med resultat efter bytet som blir när jag känner för det.
Jag syftade på OBD felsökningen på verkstad som kostade 1100kr och som verkstadsnisse sa att inga fel fanns, trots att bilen knappt var körbar. Då köper jag hellre delar för de pengarna och hoppas min teori stämmer. Alternativt köper en passande OBD men då en av de jag har säger att den inte kan få kontakt med ECUn tvekar jag, jag vill inte veta av fler fel.C cpalm skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Dottern har en likadan astra och den ger felkod på sensorn vänster bak........ibland. Har rengjort och sprayat kontakter till just den sensorn och nu har den hållit sig släckt ett bra tag.
Börjar man pilla och byta allting helt planlöst så vet man ju ingenting till slut. Nackdelen med en -99 är väl att man lär ha Op-com eller liknande. De mer vanligare obd protokollen typ -01 uppåt fungerar inte på dessa.
Börjar man pilla och byta allting helt planlöst så vet man ju ingenting till slut. Nackdelen med en -99 är väl att man lär ha Op-com eller liknande. De mer vanligare obd protokollen typ -01 uppåt fungerar inte på dessa.
Äntligen fick jag tummarna ur och bytte ABS-pumpen. Det blev en markant skillnad, så den behövde bytas.
Om de sporadiska lamptändningarna upphört är för tidigt att säga. Den tändes 1 gång när jag återanslöt batteriet efter luftning av bromsarna. Kanske måste man köra en bit för att ECUn ska registrera det. Vet ej, jag får väl se, jag kan i alla fall utesluta pumpen om problemet kvarstår.
Visst kan det vara en givare som har ändrat värde, men tycker den skulle tändas lite hela tiden då och inte bara ibland när jag slår till tändningen.
Om de sporadiska lamptändningarna upphört är för tidigt att säga. Den tändes 1 gång när jag återanslöt batteriet efter luftning av bromsarna. Kanske måste man köra en bit för att ECUn ska registrera det. Vet ej, jag får väl se, jag kan i alla fall utesluta pumpen om problemet kvarstår.
Visst kan det vara en givare som har ändrat värde, men tycker den skulle tändas lite hela tiden då och inte bara ibland när jag slår till tändningen.
märktes skillnad så hade du nog felet där..Marike skrev:Äntligen fick jag tummarna ur och bytte ABS-pumpen. Det blev en markant skillnad, så den behövde bytas.
Om de sporadiska lamptändningarna upphört är för tidigt att säga. Den tändes 1 gång när jag återanslöt batteriet efter luftning av bromsarna. Kanske måste man köra en bit för att ECUn ska registrera det. Vet ej, jag får väl se, jag kan i alla fall utesluta pumpen om problemet kvarstår.
Visst kan det vara en givare som har ändrat värde, men tycker den skulle tändas lite hela tiden då och inte bara ibland när jag slår till tändningen.