A Alexn72 skrev:
Men tanke på att det är ägaren till anläggningen som är skyldig att hålla sin anläggning i skick så är det mer rimligt att han tar ut en elektriker för att se över sin anläggning om den inte klarar av en vattenkokare på hjul (drar ungefär samma.)
Ja det är en rejäl vattenkokare på 3,7 Kw

Bättre du kontaktar en kunnig elektriker än att gissa själv.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Och din nya?

Ny vart jag ändå nyfiken vilken gammal diesel du har som drar 0.4-0-5 ł/milen?

Min passar b7 körde jag från Nässjö till Eskilstuna på 0.42l/mil. Körde lagligt hela vägen. 70/80/100/110/120 sträckor. 2 vuxna 2 barn och packning. Detta var enligt mina beräkningar, som oftast stämde överens med bilens.
 
Jag väljer att hoppa framåt och gå till kalkylen för att reda ut vilka pengar v talar om. Jag fick ladda flera nätter under julhelgen (10A/2kW) och ska givetvis betala för det hela. Jag laddade cirka 75 kWh. ( >35 timmar)

Idag den 4 jan ser jag vad elen kostade hemma hos mig i Stockholm under december enligt redovisningen nedan

Elpris: 192,75
Elöverföring: 24,4
Energiskatt: 35,6
Summa 1 exkl moms: 252,75

Summa 2 inkl moms: 315,94 öre /kWh

Dvs läge att swisha : 3x 75 = 250 kr

Dessutom blir det ju ännu dyrare då laddningen utfördes i södra Sverige...
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Ja det är en rejäl vattenkokare på 3,7 Kw
Bättre du kontaktar en kunnig elektriker än att gissa själv.
Eller så ställer man ner laddströmmen och lutar sig tillbaks.
 
useless useless skrev:
Eller så ställer man ner ladd strömmen och lutar sig tillbaks.
Ja då blir det inte mycket laddat :) Upp värmning av batterierna, förlusterna i "ombord laddaren" och batterierna laddnings förluster.
Bra att ha kull på helheten :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Hur valde TS att göra nu då? Julafton har passerat med råge.
Blev det skilsmässa? Slagsmål med svärfar? Piratladdade du bilen på natten?
Så många frågor….
HUR GICK DET?
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Hur valde TS att göra nu då? Julafton har passerat med råge.
Blev det skilsmässa? Slagsmål med svärfar? Piratladdade du bilen på natten?
Så många frågor….
HUR GICK DET?
Varför inte läsa tråden för att få svar?
Det är en hejdundrande läsning! :rofl:

Och det leder mig till... Finns det inga moderatorer på detta forum?? :thinking:
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och alla vet väl också att det är en pejorativ term. Det finns därmed inget skäl att använda den om man på riktigt vill diskutera med någon som man anser vara en ”klimatförnekare” snarare än bara förlöjliga vederbörande.
Det kan naturligtvis vara pejorativt men är inte nödvändigtvis det. Det har blivit en benämning bland andra. En del använder termen "klimatskeptiker" men även det kan förlöjligas på samma sätt som i SwebbTVs s.k. intervju där Mikael Willgert använder uttrycket "Det finns väl ingen som förnekar att klimatet finns?" i just förlöjligande syfte och som exakt kopierats av @videopac. Att hitta på ett garanterat inte pejorativt och mer beskrivande uttryck för att beteckna de människor som förnekar att människors verksamheter har en negativ inverkan på klimatet kan bli både långt och otympligt att använda i dagligt tal, men visst, kom med förslag. Hur man än vrider och vänder på det kommer det finnas grupper av folk som tycker att en term är fel.
Och, ja, jag har förstått att du tycker att jag förlöjligar @videopac eller hans inlägg. Jag tycker att det är ett fånigt argument och extra fånigt att citera Willgert som ju gjort sig så ökänd för sina video-inlägg att han portats från youtube.
 
Mats-S
Mindi Mindi skrev:
Det är en hejdundrande läsning!
Yep, mycket underhållande :rofl:
Dessutom har vi nu fått ytterligare ett I-landsproblem, gäster som vägras att ladda sin elbil :crysmile:

OMFG, köper man en elbil får man väl gilla läget och ladda den där det funkar utan trams och gnäll! La Dolce Vita med elbil :cool:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Ja, en bensindriven integrerad generator borde finnas som tillval, så man enkelt kan ladda bilen när man är parkerad.
 
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Och, ja, jag har förstått att du tycker att jag förlöjligar @videopac eller hans inlägg.
Ja, och jag har inget emot det i sak. Jag tycker bara att det är lite löjligt när man låtsas som om det man säger är fritt från värdeomdömen när det så uppenbart inte är det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Ja det är en rejäl vattenkokare på 3,7 Kw

Bättre du kontaktar en kunnig elektriker än att gissa själv.
Alla laddare som skickas med bilarna idag är på 10a vad jag vet
Inte 16a. De enda som är 16a som jag vet är de som skickades med mitsubishi miev
Så nä du har helt fel.
Bilarna stödjer så lågt som 6a.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Ja då blir det inte mycket laddat :) Upp värmning av batterierna, förlusterna i "ombord laddaren" och batterierna laddnings förluster.
Bra att ha kull på helheten :)
Berätta gärna exakt hur mycket förluster där är.

Lustigt nog stod min bil just på julafton och laddade med 6a... fast de är klart. Den blev nog inte laddad något alls;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.