Mikael_L
K karlmb skrev:
Tror gör man i kyrkan.
Idéerna om utjämnad effekt håller redan på att genomföras av elnätsbolagen för även de inser samma sak som jag.
Att inte tro på väl redovisade ochv konservativa beräkningar är också något för kyrkan.
Jag har inte tänkt ställa upp på att veva den där diskussionen en gång till.
Jag vet att du stod rätt ensam om åsikten, och många var tveksamma till dina idéer, det skulle ju kunna betyda att du ensam har sett ljuset, men oftast har tråkigt nog majoriteten rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Tror gör man i kyrkan.
Idéerna om utjämnad effekt håller redan på att genomföras av elnätsbolagen för även de inser samma sak som jag.
Att inte tro på väl redovisade ochv konservativa beräkningar är också något för kyrkan.
Vad är det nätbolagen har för sig nu då?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte tänkt ställa upp på att veva den där diskussionen en gång till.
Jag vet att du stod rätt ensam om åsikten, och många var tveksamma till dina idéer, det skulle ju kunna betyda att du ensam har sett ljuset, men oftast har tråkigt nog majoriteten rätt.
Majoriteten anförde inget emot mina argument så att....
Och alltså inte heller nätbolagen. https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
Men du har nog rätt ändå.
 
A
detta handlade alltså om effekt avgiften?
att om man använder mycket energi inom en liten tidsrymd så får man en högre avgift än om man använder mindre energi under ett långt tidsrum..

Denna del som är ca 1/3 av nätfakturan..
 
Maskintok skrev:
detta handlade alltså om effekt avgiften?
att om man använder mycket energi inom en liten tidsrymd så får man en högre avgift än om man använder mindre energi under ett långt tidsrum..

Denna del som är ca 1/3 av nätfakturan..
Ja, det är ett sätt att styra bort från stora effektökningar rent generellt. Bort från direktverkande värme och vvb.
Min metod är naturligtvis mer raffinerad men kräver ju lite mer av nätbolagen som ju är härt pressade med små marginaler....
 
A
K karlmb skrev:
Ja, det är ett styra bort från stora effektökningar rent generellt. Bort från direktverkande värme och vvb.
Ja det är ju ett sätt.. undrar vem som tjänar mest på det ändå.. :thinking:
den som sitter på dessa grejer får ju en kostnad att ersätta med annat...

medans bolagen bara kan hitta på nya grejer konstant... dvs där staten är inblandad...

Tycker det känns som om staten är enda vinnaren ändå...
 
Maskintok skrev:
Ja det är ju ett sätt.. undrar vem som tjänar mest på det ändå.. :thinking:
den som sitter på dessa grejer får ju en kostnad att ersätta med annat...

medans bolagen bara kan hitta på nya grejer konstant... dvs där staten är inblandad...

Tycker det känns som om staten är enda vinnaren ändå...
Med min metod slutar det med att det kommer dit ett effektivt värmesystem. Det är omöjligt att inte tjäna pengar på.
 
A
K karlmb skrev:
Med min metod slutar det med att det kommer dit ett effektivt värmesystem. Det är omöjligt att inte tjäna pengar på.
Jo det är ju enda utvägen för att kunna hantera en faktura från nätbolagen...då 2/3 till ska betalas...

Så ja det blir ju att byta utrustning.. Vilket i sig kan kosta en förmögenhet..
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Flera block kan inrymmas i en byggnad, så är det t.ex. i Karlshamns oljekraftverk och Stenungssund. Dessa båda har fyra block, block 1-4. I Stenungssund är block 1 och 2 i malpåse, block 3 och 4 togs i drift 2005.
Men visst har väl Karlshamnsverket bara 3 block... eh.
Jag såg tre skorstenar på en bild, så jag mindes nog fel när jag skrev detta ...
 
M
P pmd skrev:
Pär Holmgren har, såvitt jag vet, aldrig varit anställd på SMHI. Däremot på Uppsala Universitet och SVT (. och det vet vi ju vilket MP-fäste SVT är .), samt arbetat åt TV4. Numera anställd av, men tjänstledig från, Länsförsäkringar.
Källa; Wikipedia.

Holmgren är inte dum. Han har bara en annan ideologi än vad du har. Jag sympatiserar inte heller med folk som förespråkar klimatdiktatur, men tror inte automatiskt att alla som har andra åsikter än jag är dumma i huvet.
Du har aldrig övervägt om det finns något annat än dumhet som kan förklara saker, exempelvis ren ondska?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Just nu är elbilar en lekstuga för överklassen där ingen vågar ifrågasätta riskerna med vansinnesprestanda.
Ny teknik börjar alltid så. Titta t.ex. på Mercedes S-klass. De är alltid väldigt tidiga med ny teknik, teknik som några år senare blir så pass billig att den letar sig in i de flesta andra bilar.

Elbilarna är ju också på väg dit och till viss del där. Det finns faktiskt rätt många ganska beskedligt prissatta elbilar som går att köra för en billig peng. T.ex. Renault Zoe, Hyundai Ionic ( ej 5), Fiat 500e, Mazda MX-30, MG Zs och inte minst Minin som jag kör.

Jag körde tidigare en betald bensinmazda och gav ca. 1800:- i månaden i bensin samt 1000:- i månaden för service, reparationer skatt och försäkring. Totalt 2800:-.

Nu kör jag en ny el-Mini för 2900:- i månaden inkl. allt ( service, däck, försäkring m.m). På det kommer el för 500:- i månaden.

Så för en 600:- mer varje månad kör jag en ny skitkul elbil med full garanti.

Så så blodigt behöver det inte bli.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Du har aldrig övervägt om det finns något annat än dumhet som kan förklara saker, exempelvis ren ondska?
Det är nog långsökt att tro att miljörörelsen och Pär Holmgren drivs av ondska. Det finns andra jag tror kan drivas av det. Och makt kan många drivas av. Jag tror de flesta som brinner för miljön och tror på riskerna med klimatpåverkan gör det av en genuin tro på att vi står inför ett stort problem.

Hur man väger det mot andra problem och hur allvarlig miljöpåverkan är - det är en annan fråga där man kan tycka olika.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Det är nog långsökt att tro att miljörörelsen och Pär Holmgren drivs av ondska. Det finns andra jag tror kan drivas av det. Och makt kan många drivas av. Jag tror de flesta som brinner för miljön och tror på riskerna med klimatpåverkan gör det av en genuin tro på att vi står inför ett stort problem.

Hur man väger det mot andra problem och hur allvarlig miljöpåverkan är - det är en annan fråga där man kan tycka olika.
Det lustiga i detta fallet är att det råkar sammanfalla med att det också är de mest kunniga och kvalificerade som är mest oroade, de som tar det med en klackspark utmärks av att de i huvudsak är lallande idioter i sammanhanget.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det lustiga i detta fallet är att det råkar sammanfalla med att det också är de mest kunniga och kvalificerade som är mest oroade, de som tar det med en klackspark utmärks av att de i huvudsak är lallande idioter i sammanhanget.
Jo, jag tror inte ens Trump drevs av onska, utan mer föll i kategorin lallande idiot. Han hyllade väl inte miljörörelsen. Men han föreslog att man skulle dricka eller spruta in blekmedel i lungorna för att bli kvitt Covid, det säger väl lite om resten av logiken kring hans tänkande. Skulle någon annan föreslå att spruta klorin i lungorna skulle jag tro det var av elakhet. Men i detta fall var det nog endast av ointelligens.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Det lustiga i detta fallet är att det råkar sammanfalla med att det också är de mest kunniga och kvalificerade som är mest oroade, de som tar det med en klackspark utmärks av att de i huvudsak är lallande idioter i sammanhanget.
Nja de som är oroade är "smarta" på papper..
De som inte oroar sig är oftast vanliga arbetare, ni vet såna som i alla tider fått slita och dött för politiker eller diktatorer...
samt om man ska hålla sig kvar där vid holmgren och diktaturer...han och många fler verkar ju gilla sånt.. :thinking:;)
så det Kanske är mp de bruna som ska vara väldigt tysta om sina drömmar... ;);)


ser jag senare till olika former av statistik jag läste igår så verkar ju nervlugnande medel skrivas ut nå grymt i städerna mot för på landsbygden... Så ännu en gång..

Det kanske inte är så smart att vara så smart att det slår över... :thinking:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.