F
A AndersS skrev:
Litiumjon i elbilar.
Är det inte det i elverktyg?
 
Nja. Nu är det frågan om att ladda med en grannycable, dvs enfas. Så några 48A kan inte sugas ut ur mina 16A säkringar i mer än teoretiska ögonblick. Dessutom var det här på midsommar så mina stora förbrukare såsom 400v element i hela huset var helt avstängda. Vad jag säger är att det knappast är ett bättre utgångsläge när det är -15° och systemet ligger och arbetar på gränsen för vad det klarar av. Men visst, kopplar man in på rätt uttag sommartid så borde det gå att köra på 12A (säkringarna inomhus) åtminstone utan att det smäller en säkring.
För att snabbt kunna byta fas så behöver man gå runt till andra sidan huset där det finns tre uttag med separata faser efter en trefashandske. Det aktuella uttaget är "tillgängligt". Så utan förlängningssladd, trefas till enfasomkopplare plus förlängningssladd eller ny behörig installation av uttag är det det uttaget som finns.
 
Redigerat:
Sedan måste jag bara säga att jag aldrig har fått bensinstopp. Jag har nämligen bara kört med diesel... Sorry.:crysmile:
 
Jag förstår svärfar, en 27 åring blir ihop med en högstadietjej, två år senare får de barn om man räknar baklänges på siffrorna som angetts i tråden.

Inte nog med åldersskillnaden, utan får dottern gravid innan hon ens slutat gymnasiet. Och nu är hon en tyst tjej som inte förstår något om el osv utan låter killen bestämma allt.

Han hade nog högre drömmar för hennes framtid och hatar dig innerligt och tar tillfället i akt att jävlas.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag förstår svärfar, en 27 åring blir ihop med en högstadietjej, två år senare får de barn om man räknar baklänges på siffrorna som angetts i tråden.

Inte nog med åldersskillnaden, utan får dottern gravid innan hon ens slutat gymnasiet. Och nu är hon en tyst tjej som inte förstår något om el osv utan låter killen bestämma allt.

Han hade nog högre drömmar för hennes framtid och hatar dig innerligt och tar tillfället i akt att jävlas.
Ska man spekulera kan man ju lika gärna spekulera åt andra hållet, för "rättvisans" skull..

Hon kanske umgicks med knarkisar och var en affe-tripp bort från att skjuta heroin på plattan... Skolkat hela högstadiet och kom inte in på gymnasiet.. Sen träffade hon en skötsam 27-åring som hjälpte henne att styra upp sin tillvara. Samtidigt som hon var hemma med kidsen läste hon in grundskolan och gymnasiet på kvällstid. Nu är hon halvvägs till sin doktorsavhandling inom organisk kemi.

;)
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man spekulera kan man ju lika gärna spekulera åt andra hållet, för "rättvisans" skull..

Hon kanske umgicks med knarkisar och var en affe-tripp bort från att skjuta heroin på plattan... Skolkat hela högstadiet och kom inte in på gymnasiet.. Sen träffade hon en skötsam 27-åring som hjälpte henne att styra upp sin tillvara. Samtidigt som hon var hemma med kidsen läste hon in grundskolan och gymnasiet på kvällstid. Nu är hon halvvägs till sin doktorsavhandling inom organisk kemi.

;)
Klart man kan spekulera, men ovan sammanställde jag bara det som ts själv skrivit i tråden, och givet det förstår jag svärfar
 
F
A Alexn72 skrev:
Nimh...... ahh du skämtar..

Vad vill du jag ska hälsa min nissan leaf med 16k mil på mätaren...(den är ren elbil). Att den egentligen inte fungerar, att den inte tog mig till jobbet är det var 13 minus?
Eller att den faktiskt inte alls har några litiumbatteri utan nimh?
Har den nimh-batterier? Då ska du nog ta in dem när det är minusgrader ute..annars riskerar de att degraderas.
 
A Alexn72 skrev:
De säger absolut inget alls.
Du kan dra totalt 48a delat på 3 faser och du provade att dra 8a.
Om du belastar en fas med allt så går säkringen. Vilket du märkte. Men bytte du fas?
Kollade du förbrukningen på varje fas?
Är svaret där nej så har du testat en av 3 faser.

På samma sätt kan du inte köra fossilt. För om du en enda gång fått bensinstopp så funkar de inte för dig.

Lika ologiskt är dina förutsättningar.
Att du sen inte kan , vill eller vet hur man gör är en annan ska.
Fast vad man kan och känner sig bekväm med är förstås en central del i om man praktiskt vill hjälpa andra eller ej.

Att behöva svara att ”ja, du kan ladda här, men då får du ta med en skarvsladd CEE till schucko som går på L2, för jag har bara ett L1-uttag vid garaget och både L1 och L3 ligger rätt högt belastningsmässigt redan”. Då är det förstås lättare att säga nej.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Magnus E K
F frasen_36 skrev:
Är det inte det i elverktyg?
Jo, "allt" använder litiumjonbatterier sen många (10+) år bakåt i tiden: verktyg, datorer, mobiler, elcyklar, gräsklippare etc etc. Däremot tror jag kvaliteten varierar mycket, vilket avgör hur mycket de degraderas av ogynnsamma förhållanden. Viktigast är att batterierna inte blir liggande helt urladdade. Det är därför gamla prylar som man slutat använda ofta är totaldöda när man tar fram dem igen.
 
Kom ihåg att han har inte valt dig som svärson. Han bestämmer över sin el. Så sluta gnälla.
 
  • Gilla
stigoskar och 2 till
  • Laddar…
F
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jo, "allt" använder litiumjonbatterier sen många (10+) år bakåt i tiden: verktyg, datorer, mobiler, elcyklar, gräsklippare etc etc. Däremot tror jag kvaliteten varierar mycket, vilket avgör hur mycket de degraderas av ogynnsamma förhållanden. Viktigast är att batterierna inte blir liggande helt urladdade. Det är därför gamla prylar som man slutat använda ofta är totaldöda när man tar fram dem igen.
Jag vet bara vad jag läst (bl.a. i Ny Teknik) dvs att man varnar för att förvara batterier till verktyg/maskiner i minusgrader. Det nämndes inget om det gällde om de var laddade eller inte, ej heller olika kvaliteer.
 
F frasen_36 skrev:
Jag vet bara vad jag läst (bl.a. i Ny Teknik) dvs att man varnar för att förvara batterier till verktyg/maskiner i minusgrader. Det nämndes inget om det gällde om de var laddade eller inte, ej heller olika kvaliteer.
Det är ett problem främst under längre tid. Om du kör bilen ofta och inte har den under 20% batteri bör du inte få permanent minskning av kapacitet. Har du den i garage blir det också bättre. Verktygsbatterier/cykelbatterier brukar kunna ligga oanvända ett par månader under vintern och laddas med fördel till 50% ett par gånger under vintern. På sommaren och vintern bör man ta med sig batteriet in. Batterier som står ute i solen tar permanent skada.

Som det står i tråden så klarar sig bilbatterier ganska bra. Det sitter ganska mycket teknik i bilen för att hålla batterierna i rätt temperatur och ladda varje cell lagom mycket.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
S sjoelund skrev:
Det är ett problem främst under längre tid. Om du kör bilen ofta och inte har den under 20% batteri bör du inte få permanent minskning av kapacitet. Har du den i garage blir det också bättre. Verktygsbatterier/cykelbatterier brukar kunna ligga oanvända ett par månader under vintern och laddas med fördel till 50% ett par gånger under vintern. På sommaren och vintern bör man ta med sig batteriet in. Batterier som står ute i solen tar permanent skada.

Som det står i tråden så klarar sig bilbatterier ganska bra. Det sitter ganska mycket teknik i bilen för att hålla batterierna i rätt temperatur och ladda varje cell lagom mycket.
Det stod inget om tid i varningen bara att minusgrader skadar.
Om batterierna i elbilarna hålls vid "rätt temperatur av "tekniken i bilen" så måste ju den energin tas från nåt. Tappar man av energi från batteriet för att hålla det lagom varmt i vinterkylan? Det reducerar ju batterikapaciteten i så fall.
 
F frasen_36 skrev:
Det stod inget om tid i varningen bara att minusgrader skadar.
Om batterierna i elbilarna hålls vid "rätt temperatur av "tekniken i bilen" så måste ju den energin tas från nåt. Tappar man av energi från batteriet för att hålla det lagom varmt i vinterkylan? Det reducerar ju batterikapaciteten i så fall.
Du tappar en hel del i kylan, ja. Inte permanent men du bör ladda innan du ger dig av.
 
F
S sjoelund skrev:
Du tappar en hel del i kylan, ja. Inte permanent men du bör ladda innan du ger dig av.
Menar du alltså att kyla (-grader) som enligt varningar skadar batteriverktygens batterier permanent, INTE skadar elbilens batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.