A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, jag tror att omställningen även kommer påverka globaliseringen, den måste påverka, annars blir det skit.
Inte att all handel upphör, men den måste minska i framtiden. Det måste gå att producera mer lokalt än idag, med bibehållna skalfördelar. Inte alla varor, men rätt mycket.

Lika väl som inga länder kan tillåtas få frikort så kan inte heller det internationella storkapitalet få frikort. Alla måste bidra där det är möjligt och vettigt.
vi kan aldrig få till någon lokal produktion om inte riksdagen väljer att ändra på en massa regler...
tänka globalt är inte enda vägen framåt..
Det är andra länder som måste börja visa vägen och Sverige jobba på att bygga och ställa om..
 
P
K karlmb skrev:
Bor du i stad kanske hela budgeten går till din ineffektiva fjärrvärme.
På landet är det lättare att samla in gratisenergi för uppvärmning, som trots allt, efter maten, är det som bidrar till CO2-utsläpp i Sverige.
Sveriges hus värms väl till allra största delen med elektricitet? Var hittar man siffror på det?
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Däremot håller jag med om att man måste separera tjänsteresor från sina privata resor, trist om man inte får hälsa på sina föräldrar för chefen skickat en på tjänsteresa som brände hela co2 fördelningen...
OK, kanske ungefär så maskintok tänkte och menade, men du formulerade det bättre.

Men i vilket fall, kalkylatorn anser jag endast är en liten ögonöppnare, för att folk ska få en aning om vad som gäller, vilka proportioner olika saker har, och kanske avslöja att något som man inte alls tänkt på, visst är en CO2-bov.
Själv trodde jag för typ 25 år sedan att det var endast min bilkörning som gav ett CO2-avtryck från mig. Idag har jag en annan åsikt.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, kanske ungefär så maskintok tänkte och menade, men du formulerade det bättre.

Men i vilket fall, kalkylatorn anser jag endast är en liten ögonöppnare, för att folk ska få en aning om vad som gäller, vilka proportioner olika saker har, och kanske avslöja att något som man inte alls tänkt på, visst är en CO2-bov.
Själv trodde jag för typ 25 år sedan att det var endast min bilkörning som gav ett CO2-avtryck från mig. Idag har jag en annan åsikt.
näpp det var inte så jag tänkte...
enda som var något så när.. var att särskilja..
Annars nej...
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men om skatt på drivmedel för personliga transporter av personer som har valmöjligheter, skulle finansiera en tank och ett system som gör det omöjligt att tanka annat än fordon som bonden behöver för sin matproduktion, och man sänker skatten på det drivmedlet, skulle det vara något negativt för bönderna?
Jag gissar att du är tekniker av något slag. VI tekniker har en viss övertro på att tekniska anordningar kan lösa samhällsproblem. För att lösa samhällsproblem måste samhället få med sig medborgarna.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Nä jag anser att öppenhet och transparens är enda vägen framåt.

Dock håller jag inte med om att någon behöver ge upp något.. Då det finns lösningar i detta om nu våra politiker bara vill.. Och inte hålla så hårt på att bara vinna skatteintäkter.

samt att Sverige inte behöver vara nr 1 utan nr 5 räcker gott..
Jag håller med om första stycket, jag tror dock annorlunda än dig i resten ...

Maskintok skrev:
vi kan aldrig få till någon lokal produktion om inte riksdagen väljer att ändra på en massa regler...
tänka globalt är inte enda vägen framåt..
Det är andra länder som måste börja visa vägen och Sverige jobba på att bygga och ställa om..
Det är mycket jobb kvar att göra, ja. Inte bara Sverige och svenskarna.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller med om första stycket, jag tror dock annorlunda än dig i resten ...


Det är mycket jobb kvar att göra, ja. Inte bara Sverige och svenskarna.
vårt jobb börjar och slutar där.
Vi har legat i framkanten för länge.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sveriges hus värms väl till allra största delen med elektricitet? Var hittar man siffror på det?
Inte i städerna. Där eldar vi sopor eller enorma mängder flis, tidigare olja i fjärrvärme.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så vi går före och visar att vi bara tänker på oss själva? Vad tror du alla andra länder gör då? Utsläppen påverkar globalt, och måste hanteras globalt.
Hel riktigt. eftersom Sverige inte kan lösa problemet på egen hand måste vi samordna med resten av världen.

Men i Sverige är ordet "nolltolerans" ett honnörsord, så vi kommer inte att sluta förrän vi har exakt noll gram utsläpp av växthusgaser medan resten av världen småskrattar lite åt oss.

Givetvis behöver även vi minska våra växthusgasutsläpp, men vi måste göra det med förnuft och inte i nån slags panik. Inte mindre viktigt är att vi planerar för effekterna av en global uppvärmning. Vi kan inte utgå från att de globala klimatmålen kommer att nås (i tid).
 
K karlmb skrev:
Beror mkt på vad man äter, mellan 0.8 och 157g CO2/km då alltså:


Att äta soja...ja då vill det till att den inte kommer från skövlad regnskog vilket en massa soja görs, bla tom med som djurfoder till svenska kör som inte fribetar.

Är man 2 i bilen kan man idag komma till iaf 50 redan med en småbil.
Sedan skulle iaf jag själv ta några köttbullar extra om jag cyklade 2-3 mil per dsg, och inte en kålrot. Rent psykologiskt så tror jag inte att EU-mix av mat är rätt, när det gäller förstärkt måltider pga hårt kroppsarbete, det ligger mer åt kött sidan än åt grönsaker.
Så snarare 90 gr än 30.

Sedan skulle jag tro att så mkt cyklande ger upphov till i vart fall en extra dusch per dag.
Svårt att hitta siffror på den miljöbelastningen men jag läste att en 10 min dusch drar ca 125 l varmvatten och om den värms med el med EUmix så ger 2kwh upphov till 180 gr CO2.
 
Redigerat:
P
D djac skrev:
Det finns alltid alternativ, men ibland kan tröskeln vara lite högre men det är bara en fråga om hur mycket tex bränslepriset går upp.
Det politiska priset kan vara för högt för att pressa fram alltför impopulära alternativ.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lade upp en bra länk i någon tråd.
Det var nog i detta inlägg
[länk]
Tråden där vi kom fram till att uppgradering av hälften av alla Sveriges hus med direktverkande el och eller underdimensionerade värmepumpar skulle spara effekt motsvarande 1-2 reaktorer när kylan slår till.
 
P
D djac skrev:
Ett kul tips är att kolla var ni ligger idag, utsläppsmässigt, ska ni vara på par så ska du ner till 4 ton 2030 och ett (1) ton 2050, men då lever man kanske inte... 28 år fram, men 8 år ska man väl klara.

[länk]
Jag skulle vilja se beräkningen. Räknas ekologisk mat positivt eller negativt, t.ex.?
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Tråden där vi kom fram till att uppgradering av hälften av alla Sveriges hus med direktverkande el och eller underdimensionerade värmepumpar skulle spara effekt motsvarande 1-2 reaktorer när kylan slår till.
Tråden där du kom fram till det. :D
Eller tja, det hade du redan bestämt dig för innan. ;)
 
  • Haha
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.