Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Eftersom ni som följer det inte kan påminna er om mer än våren 2020 så kan man väl anta att de inte uppmanar folk att ta hand om sig på det viset.
Nej, de kan ha sagt väldigt mycket om det men det är inget som jag lägger på minnet eftersom jag är normalviktig och redan rör på mig.
 
harry73
KristinaRT KristinaRT skrev:
Nej, de stoppar frisättning av antihistaminer från mastceller. Detta sker vid akut IgE-medierad allergi. Om detta inte sker har antihistaminerna ingen effekt.
Kortison dämpar alla delar av immunförsvaret…
Nu förstår jag inte vad du skriver, förklara r a så att jag förstår.
Jag trodde att antihistaminer sätter sig på vissa histaminreceptorer och därmed undviker att histaminet sätter sig där.
Det finns antihistaminer, för olika receptorer, men det finns också receptorer där det inte finns en antihistamin för, så man tar I te bort hela effekten och problemet kan flytta till ett annat organ (t ex tarmen), men ändå dämpar antihistaminer effekten av histaminet (som är en del av immunförsvaret).
Det var så jag tänkte i alla fall.
Antihistaminer kan vara bra vid problem med mastceller t ex mcas
 
P
S DanielF skrev:
Med sådana valsiffror så ska man nog inte inbilla sig att det hålls mer demokratiska val i USA än i Putins Ryssland.
Varför tycker du det?
Därmed inte stirra sig blind på valsiffror från USA.
Nej, det är bättre att titta på dem med öppna ögon.
 
P
P paralun skrev:
Gamla meriter är inget eftersträvansvärt och man ser ju det tydligt med "de 22" (med ett fåtal undantag).
Rätt många som har doktorerat fortsätter att forska inom samma ämnesområde. Dito för docenter.
Men visst finns det dem som tappar intresset och gör nåt annat.
 
J
L Lärospånet skrev:
Tydligen har han alltså tillgång till steroider och antihistaminer (samt antikoagulanter vilket han faktiskt också nämner).

Hans huvudpoäng gäller alltså den efterföljande behandlingen vid den allergiska reaktionen - inte den första sjukdomsfasen.

Du ger intryck av att vara väl påläst, känner du till detta med specifikt 8 dagar som han nämner mycket mycket tydligt?
Alltså, att det är en allergisk reaktion är hans hittepå. Det har inga av dessa kännetecken, särskilt inte för en mastcells-histaminmedierad reaktion (typ 1 allergisk reaktion), där antihistaminer har sin roll. Hade det varit en klassisk allergisk reaktion så hade det varit väl klarlagt vid det här laget.

Det är dock en inflammatorisk reaktion, som i regel kommer runt dag 7-8 hos de som drabbas av det - det är därför antiinflammatoriska läkemedel som steroider/kortison har effekt - och hos de allvarligt sjuka andra typer av inflammationsdämpande läkemedel som IL-6-/JAK-hämmare.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu vet jag inte vart du vill komma?
Citat:
mRNA-vaccinet innehåller inget antigen, utan kroppen bildar den aktiva substansen själv med hjälp av effekten av mRNA-vaccinet. Det budbärar-RNA, det vill säga mRNA som mRNA-vaccinet innehåller, får muskelcellerna vid vaccinets injektionsställe att producera den aktiva substansen. Den aktiva substansen i coronavaccinen är coronavirusets ytprotein, det vill säga det så kallade spikproteinet.

Kroppens försvarssystem identifierar detta spikprotein som främmande och börjar producera antikroppar mot det. På så sätt lär vaccinet kroppen att bekämpa det egentliga coronaviruset om det virus som orsakar sjukdomen kommer in i kroppen. Slut citat
[länk]
Det är korrekt. Men om du läser mitt inlägg igen så pratar jag om vad han säger.
 
L
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är det absolut vanligaste, 1v efter symtomdebut blir patienten bättre eller sämre. Sedan kan det ju ibland vara svårt att avgöra exakt dag för insjuknande, men ungefär dag 8.

Och som sagt, det finns inga säkra bevis för att denna försämring beror på allergi, det är hans åsikt/slutsats.
I Sverige ges inte antihistaminer, däremot steroider för att dämpa inflammationen i luftvägarna.
Tack för svar, jag tycker att det är märkligt att inte detta med den åttonde dagen framkommit tidigare då det så pass tydligt tycks stämma (möjligen med liten variation då).

Varför används inte antihistaminer här? Enligt honom ger det alltså utmärkt resultat (naturligtvis i rätt doser). Visar annan erfarenhet på andra resultat?
 
J
harry73 harry73 skrev:
Nu förstår jag inte vad du skriver, förklara r a så att jag förstår.
Jag trodde att antihistaminer sätter sig på vissa histaminreceptorer och därmed undviker att histaminet sätter sig där.
Det finns antihistaminer, för olika receptorer, men det finns också receptorer där det inte finns en antihistamin för, så man tar I te bort hela effekten och problemet kan flytta till ett annat organ (t ex tarmen), men ändå dämpar antihistaminer effekten av histaminet (som är en del av immunförsvaret).
Det var så jag tänkte i alla fall.
Antihistaminer kan vara bra vid problem med mastceller t ex mcas
Histaminfrisättning är inte ett problem vid covid, därför har antihistaminer ingen roll i behandlingsarsenalen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Men inget var relevant till det jag undrade om herr Anders gick ut och uppmanade folk ofta att motionera och äta mindre skit.
Syftar du på Anders Tegnell? Han är epidemiolog.
Det är nog på Avdelningen för livsvillkor och levnadsvanor du ska söka personer som sysslar med kost och hälsa.
 
J
L Lärospånet skrev:
Tack för svar, jag tycker att det är märkligt att inte detta med den åttonde dagen framkommit tidigare då det så pass tydligt tycks stämma (möjligen med liten variation då).

Varför används inte antihistaminer här? Enligt honom ger det alltså utmärkt resultat (naturligtvis i rätt doser). Visar annan erfarenhet på andra resultat?
Att patienterna blev sämre ca dag 8 (eller senare) är känt sedan de första publicerade kinesiska fallserierna. Alltså välkänt sedan länge.

Avseende antihistaminer så se mitt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
L
BirgitS BirgitS skrev:
mRNA-vaccinerna är också betydligt mer snabbutvecklade. Det första proteinbaserade vaccinet har nyligen godkänts i EU och innehåller alltså bitar av spikproteinet. Det är från Novavax och väntas komma till Sverige under de närmaste månaderna.
Tack, så klart ja, tack för att du påminde, ja just snabbutvecklingen är ju det som anförs som skälet till användandet av mRNA.

Jo känner till Novavax, ligger tydligen en ganska oortodox process också bakom det även om tekniken är helt annorlunda än för de vi har sett hittills.
 
L
J Jonobe skrev:
Att patienterna blev sämre ca dag 8 (eller senare) är känt sedan de första publicerade kinesiska fallserierna. Alltså välkänt sedan länge.

Avseende antihistaminer så se mitt tidigare inlägg.
Tack Jonobe, jag uttryckte mig oklart, jag tycker det är märkligt att det inte framkommit tydligare så att det är allmänt känt, alltså känt för en bredare allmänhet (som jag).

Ska kolla ditt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P pmd skrev:
Syftar du på Anders Tegnell? Han är epidemiolog.
Det är nog på Avdelningen för livsvillkor och levnadsvanor du ska söka personer som sysslar med kost och hälsa.
Anders och kompani då. Jag behöver väl inte vara så tydlig att sådan info kan de upprepa på deras dagliga presskonferenser?
 
L
J Jonobe skrev:
Alltså, att det är en allergisk reaktion är hans hittepå. Det har inga av dessa kännetecken, särskilt inte för en mastcells-histaminmedierad reaktion (typ 1 allergisk reaktion), där antihistaminer har sin roll. Hade det varit en klassisk allergisk reaktion så hade det varit väl klarlagt vid det här laget.

Det är dock en inflammatorisk reaktion, som i regel kommer runt dag 7-8 hos de som drabbas av det - det är därför antiinflammatoriska läkemedel som steroider/kortison har effekt - och hos de allvarligt sjuka andra typer av inflammationsdämpande läkemedel som IL-6-/JAK-hämmare.
Jag är för okunnig för att bedöma detta, möjligen säger han själv något om detta som jag missade att förmedla - eller också inte. Om han inte gör det kan det bero på att han vill hålla det enkelt för lekmän - eller på att han har fel så klart. Men han framstår som välinitierad så en så pass grundläggande miss det i så fall är - om jag bedömer ditt inlägg rätt - borde väl inte heller han göra.
 
J
L Lärospånet skrev:
Tack Jonobe, jag uttryckte mig oklart, jag tycker det är märkligt att det inte framkommit tydligare så att det är allmänt känt, alltså känt för en bredare allmänhet (som jag).

Ska kolla ditt tidigare inlägg.
Min erfarenhet är att nästan alla med feber 10-14 dagar har lunginflammation av covid (inflammatorisk, ej allergisk). Det är rätt många i alla ålderskategorier, mångdubbelt fler än de som sjukhusvårdats. Vilket gör det lite löjligt när vissa enbart använder IVA-vård eller död som risk för en själv, när de flesta borde vara intresserade av att undvika att få en lunginflammation med den konvalescens det innebär. Man brukar säga att det tar upp till 2 månader att återhämta sig fysiskt efter en lunginflammation. Då är vaccination en no-brainer för alla vuxna människor om man inte är anti-vaxxer.

L Lärospånet skrev:
Jag är för okunnig för att bedöma detta, möjligen säger han själv något om detta som jag missade att förmedla - eller också inte. Om han inte gör det kan det bero på att han vill hålla det enkelt för lekmän - eller på att han har fel så klart. Men han framstår som välinitierad så en så pass grundläggande miss det i så fall är - om jag bedömer ditt inlägg rätt - borde väl inte heller han göra.
Nu har jag inte lyssnat på klippet, bl.a. p.g.a. det påstående som sänker hans trovärdighet så mycket att det inte är värt att lyssna på. Det skulle vara om han på något vis valde att kalla det allergi istället för inflammation, men att han talar om antihistaminer stärker att han nog faktiskt menar allergi. Kombon med antihistamin och steroider är grundläggande vid akuta allergiska reaktioner.
 
  • Gilla
Tullen127 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.