A
A Avemo skrev:
Det var en spekulation. Tyngdpunkten på det jag skrev skall vara att jag inte tror att problemet i trådstart orsakas av läckage från cylindern. När jag sett problemet med tjocknad olja i förgasaren har det varit fråga om längre tid än ett år och jag vet inte vad det varit för bensin i tanken. Alkylatbensin precis som vanlig mackbensin kan lagras många år i en sluten tank utan att ställa till problem. Men en förgasare eller en tank på en småmotor är inte en sluten tank. Det kan dunsta bensin från dem.
Nja jag har inte på senare åren sett enda motor med 95 eller nu E10 som inte haft problem efter bara 6 månader..

Medans med Alkylat så har jag haft in motorer som stått i 1 år till 10 år och ändå startar...

Jag VET om att dekompventilerna är en akilleshäl på moderna maskiner...
Inte bränslet... Eller stiften...
 
Om det inte finns några justerskruvar så är ju ett annat alternativ för att få en fingervisning om det är bränslerelaterat att labba lite med choken och se om den svarar bättre av det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Om det inte finns några justerskruvar så är ju ett annat alternativ för att få en fingervisning om det är bränslerelaterat att labba lite med choken och se om den svarar bättre av det.
Japp eller spraya med rostolja, bromsrengöring runt motorn... Den svarar genom att gå bättre om den läcker.. ;)
Finns en film om detta i maskin och hjälp tråden..
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
MultiMan
Alkylat, iaf Aspen och Stihls varianter, kan stå 5 år utan problem, det har jag själv testat. Bara rycka några gånger så startar maskinerna. Mycket bättre än vanlig bensin, som dunstar rekordfort och det blir startproblem redan innan året.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Alkylat, iaf Aspen och Stihls varianter, kan stå 5 år utan problem, det har jag själv testat. Bara rycka några gånger så startar maskinerna. Mycket bättre än vanlig bensin, som dunstar rekordfort och det blir startproblem redan innan året.
Japp tänk ölburk... Som stått öppen en kvart... Inte så god...
 
Jag har alltid kört med färdigblandad alkylatbensin.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
Jag har alltid kört med färdigblandad alkylatbensin.
Kolla din dekompventil när du byter..
alkylatbensin har en fin förmåga att kladda och speciellt runt dessa ventiler..
Det blir alldeles svart och kletigt runt där ventilen suttit
 
Ventilen hänger sig i nedfällt läge, får dra ut den med tång varje gång.
 
R Rolle85 skrev:
Ventilen hänger sig i nedfällt läge, får dra ut den med tång varje gång.
Gör som maskintok säger och plugga den...
Ingen idé att byta till ny,den kommer att krångla till slut
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
Ventilen hänger sig i nedfällt läge, får dra ut den med tång varje gång.
Då är den slut precis som jag förutspådde..
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hmm ja får se hur detta blir. Tack alla
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
en följdfråga, någon som vet vilken typ av fil som passar för röjsågsklingan? Jag har en rundad fil till motorsågen men antar att den inte funkar eller?

mvh
 
A
R Rolle85 skrev:
en följdfråga, någon som vet vilken typ av fil som passar för röjsågsklingan? Jag har en rundad fil till motorsågen men antar att den inte funkar eller?

mvh
motorsåg har oftast 4.8 mm
röj klinga skall ha 5.5 mm

Det går att fila en röj klinga med 4.8 mm
Men då får man först fila tanden så eggen blir vass sedan trycka ner filen i skärtanden så den filar ur spån förflyttningen..
 
A

Så här ska det se ut(y)
 
ok 5,5mm
tack
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.