Mikael_L Mikael_L skrev:
Ehhm, det finns inga rimliga lösningar, vi kan helt enkelt inte fortsätta som idag.
Sluta blunda för elefanten i rummet, 80% av dagens energiförbrukning ska bort inom något årtionde, det kan ett litet barn förstå att det innebär jättestora förändringar.

Ett enkelt sätt skulle kanske vara att minska befolkningen till typ 1 miljard, då kan vi leva på samma sätt som idag.
Om det är ett bra sätt är nog inte speciellt självklart, alltså att minska från 8 miljarder till 1-2 miljarder på typ 15 år.
Så vad ska vi hitta på?
Jaså, 80% av dagens energiförbrukning skall bort inom något årtionde?

Nej, det skall den inte. Detta skulle nämligen gå hand i hand med det där med att minska befolkningen till en miljard.

Båda sakerna förutsätter en välrdsregering som får Hitler och Stalin att verka filantropiska.

Däremot kanske 80% att fossil konsumtion växlas över till biomassa, vind och sol, samt i någon mening ersätts avv besparingar genom effektivare teknik.

Ett bra sätt att minska energiförbrukningen inom transporter är att minska fordonens vikt och givetvis energiförbrukning. Men ett lättare fordon kan billigare minska energiförbrukningen så att det snabbt blir åtkomligt för massorna.

Jag föreslår därför att man uppmuntrar en europeisk folkvagn, förslagsvis sammansatt i Rumänien, och att man lägger en vikt- och effektbaserad skatt på elbilar som styr konsumtionen till minibilar.

Forskningen visar att i storsäderna skulle du komma fram snabbare om tillåten fart sänktes så att Göteborg inom 80km/h som maxfart är inte något problem. Då hänger dessutom effektsvaga bilar med bättre och monstren blir meningslösa.

Sedan måste vi lösa problemet med Jeepneys. Det måste blir rimligt för de som lever på socialbidrag att bli Jeepneyförare och på så sätt bli en del av kollektivtrafiken i glesbygd eller runt städrna samtidigt som de själva tjänar en märkbad peng på att arbeta i stället för att göra ingenting. Jag inser att detta kräver arbete för att bli verklighet.

En tredje sak vore att uppmundra varubilar som kör runt och säljer i glesbygd.

En fjärde sak vore att studera hur Svensson kan få varor plockade och utkörda utan de höga avgifter som butikerna idag tar ut. Kanske kan drönare vara en del i lösningen men det ser jag som långt borta.

Fyll gärna på med fler egna förslag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Och hur hade vissa EU länder tänkt lösa detta isåfall, när de lägger ner kraftverk för att köpa av andra länder... Som isåfall måste bygga nya kraftkällor för att hålla nätet vid liv..?
känns mer som ett överilat beslut och leverne än att ta det lugnt och hitta vägar framåt
Tja, det är politiker som skiter på sig brallan, och har ingen aning om hur de ska rädda allt och samtidig behålla sina röster, typ ...
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det blir ju extra provocerande när miljökämparna inte tar fighten med andra storutsläppare som ex flyget.
Skulle du själv cykla 5timmar om dagen samtidigt som grannen kan släppa ut din årsförbrukning i CO2 med en thailandscharter för 5k?
Nu är dock inte flyget någon storutsläppare egentligen. Största anledningen till att ha flyget i skottgluggen är att där sker väldigt många ganska onödiga resor. Charterresan kan ju inte vara en livsnödvändighet, men att bonden ska kunna köra sin traktor eller att folk tar sig till sina jobb är svårare att kritisera lika hårt som vad man kan över en Thailandsresa.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det är politiker som skiter på sig brallan, och har ingen aning om hur de ska rädda allt och samtidig behålla sina röster, typ ...
Ja så är det tyvärr..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Däremot kanske 80% att fossil konsumtion växlas över till biomassa, vind och sol, samt i någon mening ersätts avv besparingar genom effektivare teknik.
Exakt. Jag skrev det hela rätt drastiskt.
Målet för mig var att få folk att problemet som måste lösas handlar inte om någon liten omställning, något som löses med något som vi knappt kommer märka av.

I stort sett är jag väldigt pessimistisk, jag tror inte vi kommer klara av detta, och mina barn och barnbarn är de som får ta smällen, och de kommer verkligen undra hur vi kunde ....
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är dock inte flyget någon storutsläppare egentligen. Största anledningen till att ha flyget i skottgluggen är att där sker väldigt många ganska onödiga resor. Charterresan kan ju inte vara en livsnödvändighet, men att bonden ska kunna köra sin traktor eller att folk tar sig till sina jobb är svårare att kritisera lika hårt som vad man kan över en Thailandsresa.
beror ju lite på även med bonden..
Den bonde som tar traktorn ca 1 mil enkel resa för att släppa av sin unge vid skolan för att sedan åka 1 mil hem igen... bidrar ju inte till något bra... förutom att staten blir glad..
Då dieseln går åt... :thinking:

samt att jag kan köpa reservdelar från Kina..
få dessa flugna till Holland... vidare med flyg till Sverige... Sedan kommer Postnord och gasar ut dem till ombud för ca 99 kr... :thinking:

ganska onödig resa egentligen..
Eller är den nödvändig.. Då det är till kundmaskin?...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
3,5 jordklot blev det för mig. Bil/resor blev värst. Svårt att göra något åt då man bor 4 mil från jobbet och inte har en suck till ekonomisk möjlighet att flytta närmare. Och då åker en buss den andra elbil ändå ...

Genom att sluta arbeta kan vi fixa den nödvändiga omställningen till 2030... :sweat:

[bild]
Frågan är
Hur kommer vi ner i ett jordklot? Jag fyllde i typ allt som är mest miljövänligt, Fast att jag bor i villa precis som jag gör idag.
Men jag åt för 135 kr veckan, vegan ingen bil, ingenting.

Då förbrukade man 1,7 jordklot av att bo i 95kvm bergvärmevärmt gammalt hus. Självhushållande med.

Den kan inte räkna ut ett skit den där kalkylatorn. =)
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Frågan är
Hur kommer vi ner i ett jordklot? Jag fyllde i typ allt som är mest miljövänligt, Fast att jag bor i villa precis som jag gör idag.
Men jag åt för 135 kr veckan, vegan ingen bil, ingenting.

Då förbrukade man 1,7 jordklot av att bo i 95kvm bergvärmevärmt gammalt hus. Självhushållande med.

Den kan inte räkna ut ett skit den där kalkylatorn. =)
Så det egentliga problemet är kanske 8 miljarder människor trots allt ... :thinking: :confused:
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det egentliga problemet är kanske 8 miljarder människor trots allt ... :thinking: :confused:
njä.. det kan jag ändå inte tänka mig..
co2 hysterin möjligtvis.. :thinking:
och att man tänker kortsiktigt men antyder att det är långsiktigt..
 
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är dock inte flyget någon storutsläppare egentligen. Största anledningen till att ha flyget i skottgluggen är att där sker väldigt många ganska onödiga resor. Charterresan kan ju inte vara en livsnödvändighet, men att bonden ska kunna köra sin traktor eller att folk tar sig till sina jobb är svårare att kritisera lika hårt som vad man kan över en Thailandsresa.
Cirkeldiagram över svenska utsläpp 2018 indelat efter källor som visar stor andel för flyg och industri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyget står absolut för en synbar del av pajdiagramet.

En thailandsresa för en person sägs motsvara 1500mil i en bil (2500kg CO2). Dvs ungefär så långt medelbilen rullar.

Men åker man en familj på 5 till Thailand såblir det ju då istället 5 års bilande...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, så bilresor till/från arbetet påverkar alltså inte utsläppen och klimatet och miljön.
Ja det var nytt för mig. Vad bra då, när jag fuskar i körjournalen och skriver den privata körningen till IKEA som en arbetsresa så lurar jag inte bara skatteverket, utan jag räddar även klimatet lite. Det var bra att veta.



Man fick ju välja bland olika slags bilar, jag valde det som var närmast.
gör dig inte dum, du kan bättre än så.

En resa till jobbet är ingen privat resa.
En privat resa gör du för att konsumera eller träffa människor...

Men visst fortsätt med detta du.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Frågan är
Hur kommer vi ner i ett jordklot? Jag fyllde i typ allt som är mest miljövänligt, Fast att jag bor i villa precis som jag gör idag.
Men jag åt för 135 kr veckan, vegan ingen bil, ingenting.

Då förbrukade man 1,7 jordklot av att bo i 95kvm bergvärmevärmt gammalt hus. Självhushållande med.

Den kan inte räkna ut ett skit den där kalkylatorn. =)
För att komma ner i ett jordklot får du bara äta frukt och grönsaker som är närodlat. Din lön räckar till mat, ett minimum av kläder och ett rum i en lägenhet som du delar med andra. Enda transportmedel är en cykel och lite kollektivtrafik. Du skall gå eller cykla till jobbet. Enda nöje är en och annan öl förutom att spela folkmusik på fiolen och läsa texter av landsfadern.

Kolla hur kineserna levde under kulturrevolutionen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
För att komma ner i ett jordklot får du bara äta frukt och grönsaker som är närodlat. Din lön räckar till mat, ett minimum av kläder och ett rum i en lägenhet som du delar med andra. Enda transportmedel är en cykel och lite kollektivtrafik. Du skall gå eller cykla till jobbet. Enda nöje är en och annan öl förutom att spela folkmusik på fiolen och läsa texter av landsfadern.

Kolla hur kineserna levde under kulturrevolutionen.
Hmm då skall nog det vara en gammal cykel.. :thinking:
samt använda gamla kaffesäckar som kläder.. ;)
jobb kan du glömma det kan ju generera utsläpp.. ;)
 
Maskintok skrev:
får jag bara fråga... hur många planeter fick ni det till? i djacs länk?
mitt test gav 2.2 men det låter för mig som rena svamlet då detta test inte hade bättre alternativ än för stadsfolk..

vi köper inga saker för dessa summor.
varken månaden eller veckan.
som mink mm det är helt bort.
semester?
Nä det existerar inte här..
Då bedriver vi jordbruk..
Finns ju inga alternativ i dessa tester...
Vem fan köper kläder för dessa summor?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Finns ju inga alternativ i dessa tester...
Vem fan köper kläder för dessa summor?
Ja du... :thinking:
roligt att du frågar en som tydligen har en utvecklingsstörning... dvs konjuktiv funktionsnedsättning... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.