Aha det kan vara den rackarn med
 
A
R Rolle85 skrev:
Aha det kan vara den rackarn med
Jo i 9 fall av 10...
 
Maskintok skrev:
Jo i 9 fall av 10...
Enklast är ju att plugga den
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Enklast är ju att plugga den
Japp tror jag har film eller bilder på hur det kan till slut se ut... annars..
 
Nu har jag köpt nytt tändstift men röjsågen ligger på landet. Grejen är att jag använder den 1 gång per år och kör då i ca 2 tim. Nu litar jag inte riktigt på den då de måste funka vid det tillfället, nöjd med den för övrigt så den är oerhört stark.
Tror ni denna dekompressionsventil passar?
Dekompressionsventil till motorsåg, kompatibel med Stihl och Husqvarna sågmodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rolle85 skrev:
Nu har jag köpt nytt tändstift men röjsågen ligger på landet. Grejen är att jag använder den 1 gång per år och kör då i ca 2 tim. Nu litar jag inte riktigt på den då de måste funka vid det tillfället, nöjd med den för övrigt så den är oerhört stark.
Tror ni denna dekompressionsventil passar?
[bild]
Det ska den göra.
Är den till Hva-partner-jonsered så passar den..
stihl har liknande men de passar inte.
 
Aha då köper jag den
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ett tips till er som vill byta dekompventilen..
kapa av den och svetsa den stum och tät.. skruva tillbaka.
 
Va??
 
A
R Rolle85 skrev:
Va??
istället för att köpa en ny och dessa fungerar bara ett litet tag ändå innan de sakta börjar läcka mer och mer...

kapa av den straxt ovanför sexkanten.. svetsa den så den blir tät och skruva tillbaka den i motorn.
Så fungerar den som plugg... istället men skapar inga nya problem. (y)
 
R Rolle85 skrev:
Nu har jag köpt nytt tändstift men röjsågen ligger på landet. Grejen är att jag använder den 1 gång per år och kör då i ca 2 tim. Nu litar jag inte riktigt på den då de måste funka vid det tillfället, nöjd med den för övrigt så den är oerhört stark.
Tror ni denna dekompressionsventil passar?
[bild]
Jag tror att problemet inte har något över huvud taget att göra med kompression och läckage. Vad kör du med för bensin och står den kvar i tanken året runt? När den står ett år kan bensinen dunsta och oljan blir kvar så att det täpper till munstyckena i förgasaren. Det skulle kunna vara roten till ditt problem. När det sedan flödat fram ny bensin en stund så löser sig dessa proppar och motorn går som vanligt. Det är en gissning. Men om det stämmer skulle det hjälpa att alltid köra tanken tom efter att du använt den.
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
För sällananvändning passar alkylatbensin bra. Det blir mindre med strul när man ska dra igång grejorna.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Jag tror att problemet inte har något över huvud taget att göra med kompression och läckage. Vad kör du med för bensin och står den kvar i tanken året runt? När den står ett år kan bensinen dunsta och oljan blir kvar så att det täpper till munstyckena i förgasaren. Det skulle kunna vara roten till ditt problem. När det sedan flödat fram ny bensin en stund så löser sig dessa proppar och motorn går som vanligt. Det är en gissning. Men om det stämmer skulle det hjälpa att alltid köra tanken tom efter att du använt den.
njä... Inte med Alkylat..
Och gör inte detta med vanlig E10... Då bildas kristaller i förgasaren som kan orsaka helt andra problem...
samt att sågen inte skulle gå bra efter att ha dragit åt stiftet...

Men vad vet jag.. :rofl:
 
A
ClasseClas ClasseClas skrev:
För sällananvändning passar alkylatbensin bra. Det blir mindre med strul när man ska dra igång grejorna.
Jo men i ovanstående inlägg så skulle inte heller detta fungera... samt att aspen garanterar sitt bränsle i tank som ok upp till 3 år... :cool:
 
Maskintok skrev:
Jo men i ovanstående inlägg så skulle inte heller detta fungera... samt att aspen garanterar sitt bränsle i tank som ok upp till 3 år.
Det var en spekulation. Tyngdpunkten på det jag skrev skall vara att jag inte tror att problemet i trådstart orsakas av läckage från cylindern. När jag sett problemet med tjocknad olja i förgasaren har det varit fråga om längre tid än ett år och jag vet inte vad det varit för bensin i tanken. Alkylatbensin precis som vanlig mackbensin kan lagras många år i en sluten tank utan att ställa till problem. Men en förgasare eller en tank på en småmotor är inte en sluten tank. Det kan dunsta bensin från dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.