pacman42 pacman42 skrev:
Iofs, men knappast med normala störningsnivåer...
Bluetooth 5 använder precis som sin kusin LoRaWAN sk "adaptive frequency hopping" och tillsammans med dynamisk "Coded PHY" (Forward Error Correction) där graden av felkorrigering automatisk ökar vid fel blir det en väldig stabil kommunikation vid normala störningar tex när det är tätt med andra prylar i närheten. ("Bluetooth 5 - Feature Enhancements")

Sedan går det alltid att störa ut radiobaserad kommunikation om man vill genom sabotage men det är en helt annan fråga.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan berätta att puckarna inte alltid får plats i dosorna. Och ibland behöver man blanda dimmning med rena brytare, det finns inte i samma puck. På bottenvåningen har jag på ett ställe tvingats sätta in en rot-dosa för att få plats med en puck. På ett annat ställe så tvingades jag demontera takbelysningen och skruva ned den för att sätta pucken i takdosan. Flexibelt? Ja, från min sida...
Storlekarna på puckar krymper hela tiden. Dessutom är det numera LEDdrivers med inbyggd styrning o dimning vid nyproduktion. De går också in.
Om inte så kan man lägga större drivers igenom spothålen om man har såna.
 
X xLnT skrev:
Du skulle föredra att från brytare skicka signalkabeln till centralen, och sen gå tillbaka samma väg med tändkabel?
Fasta installationer med tex trådlösa brytare måste strömförsörjas och då kan man som alternativ skicka både signal och matningen med samma kabel. Till styrdon trådlöst (bt, sigbee, zware, etc), via elkabel eller separat signalkabel.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fasta installationer med tex trådlösa brytare måste strömförsörjas och då kan man som alternativ skicka både signal och matningen med samma kabel. Till styrdon trådlöst (bt, sigbee, zware, etc), via elkabel eller separat signalkabel.
Men matning lär ju alltid finns i närheten av vägguttag iaf.. Dessutom finns det tryckknappar som klarar sig utan både det eller batteri numera.
 
K karlmb skrev:
Men matning lär ju alltid finns i närheten av vägguttag iaf.. Dessutom finns det tryckknappar som klarar sig utan både det eller batteri numera.
…och du ser fortfarande ingen fördel med lågspänning/busskabel för kommunikation och strömförsörjning?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men matning lär ju alltid finns i närheten av vägguttag iaf.. Dessutom finns det tryckknappar som klarar sig utan både det eller batteri numera.
Det är klart men man behöver ju ändå dra fram en "tråd". Batteri skulle jag nog undvika pga Murpys lag dvs när man mest behöver något så jävlas det. ;)
 
Redigerat:
jbr jbr skrev:
…och du ser fortfarande ingen fördel med lågspänning/busskabel för kommunikation och strömförsörjning?
Vill du belysa dom, för jag gör det inte.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Att jag centraliserar är för att drt ger en större flexibilitet. Jag kan välja hur jag säkrar upp sakerna, jag kan välja vilka lampor en knapp styr. Jag kan välja vilken teknologi som skall användas.

Flera wifi-nät i olika hårdvara. Mitt IoT-nät sitter bakom en egen firewall också. Jag vill inte att kinesiska statens prylar skall köra i mitt hemmanät. Jag litar inte på att denna typ av prylar inte skall vara lätta att hacka. Osv.
Avsäkrar du mindre än 10A hemma (vilket jag utgår från att du menar med "säkrar upp")?
Jag är ganska säker på att man även kan styra vilken lampa en knapp (och vilken funktion knappen har) i plejd.
Ja, drar man tomrör till varje dosa från centralen så har man ju flexibiliteten att kunna välja teknologi, men oj vilken merkostnad/merjobb det innebär.

Wow, du har alltså dedikerad hårdvara för dina IoT enheter? Hade det inte bara varit smidigare att skippa skicka standard gateway till dom, alternativt blockera trafik ut mot internet från IoT sourcenätet?
Låter enormt omständigt, när plejd inte accessar internet öht (om man inte har deras gateway).
Låter också väldigt tråkigt att sina IoT behöver vara beroende av ens egen infrastruktur.
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fasta installationer med tex trådlösa brytare måste strömförsörjas och då kan man som alternativ skicka både signal och matningen med samma kabel. Till styrdon trådlöst (bt, sigbee, zware, etc), via elkabel eller separat signalkabel.
Om man ska dra kabel till en brytare, varför ska man göra det över xTP som kräver POE?
Jag förstår att om det inte finns kanalisation mellan brytare och lampa man vill styra så finns det säkert billigare alternativ än att sätta en plejd bakom brytaren och en i takdosan.

Men jag kan inte begripa vad man skulle vinna på att dra xTP från en POE switch via centralen till brytaren, istället för att sätta manöverdonen lokalt vid brytaren/lampan.
Om man nu har snöat in på en viss teknologi, visst, men generellt om man bara ser till funktion, absolut inte.
 
X xLnT skrev:
Vill du belysa dom, för jag gör det inte.
Jaa, jag tänkte bara att det kunde vara ett bra sätt att strömförsörja knappsatser, paneler, rörelsedetektorer, närvarodetektorer, sensorer för temperatur, sensorer för luftfuktighet, vindmätare och sån’t.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jaa, jag tänkte bara att det kunde vara ett bra sätt att strömförsörja knappsatser, paneler, rörelsedetektorer, närvarodetektorer, sensorer för temperatur, sensorer för luftfuktighet, vindmätare och sån’t.
Totalt off-topic mao, jag trodde du syftade till vad tråden handlade om, styrning av belysning.
Jag skulle säga att det där är en smaksak, vill man göra sig besväret att dra fram detta till varje enhet och ta den kostnaden, eller byta batteri i enheterna efterhand.
 
X xLnT skrev:
Totalt off-topic mao, jag trodde du syftade till vad tråden handlade om, styrning av belysning.
…och jag trodde det var smarta hem som diskuterades.


X xLnT skrev:
Jag skulle säga att det där är en smaksak, vill man göra sig besväret att dra fram detta till varje enhet och ta den kostnaden, eller byta batteri i enheterna efterhand.
:rofl:
 
  • Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
…och jag trodde det var smarta hem som diskuterades.
:rofl:
Trådstarten handlade om huruvida plejd var en bra lösning till belysning och om det gick att koppla ihop med andra system. Sen har den spunnit iväg.
Vi kan väl försöka hålla oss till just plejd och om det är rätt lösning för brukaren?

Vill man som du dra fram lågspänning/kommunikationskabel så är inte plejd rätt val.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Trådstarten handlade om huruvida plejd var en bra lösning till belysning och om det gick att koppla ihop med andra system. Sen har den spunnit iväg.
Vi kan väl försöka hålla oss till just plejd och om det är rätt lösning för brukaren?

Vill man som du dra fram lågspänning/kommunikationskabel så är inte plejd rätt val.
Skrivandes inlägg 1259 i den här tråden kan jag konstatera att tråden för länge sedan har tagit helt nya riktningar.
Smarta hem har diskuterats i ett antal hundra inlägg.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Om man ska dra kabel till en brytare, varför ska man göra det över xTP som kräver POE?
Jag förstår att om det inte finns kanalisation mellan brytare och lampa man vill styra så finns det säkert billigare alternativ än att sätta en plejd bakom brytaren och en i takdosan.

Men jag kan inte begripa vad man skulle vinna på att dra xTP från en POE switch via centralen till brytaren, istället för att sätta manöverdonen lokalt vid brytaren/lampan.
Om man nu har snöat in på en viss teknologi, visst, men generellt om man bara ser till funktion, absolut inte.
Jag skrev ju inte specific PoE utan avsåg snarare ett "smart" sätt att både kunna kommunicera med och strömförsörja enheter som tempsensorer, brytare etc på samma tråd.

Jag har tex ett 30-tal tempsensorer kopplade bla till FTX, och BVP samt rumsgivare som är ihopkopplade med sk 1-wire som funkar på det sättet. Att ersätta detta med en trådlös lösning skulle i mitt fall bli både dyrt och besvärligt. Men jag har även gäng med trådlösa enheter i en salig blandning av x10, zwave och zigbee som funkar bra för det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.